veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Sähköä koeajossa – miten kulkee plugari, entä sähköauto?

Sähköä koeajossa – miten kulkee plugari, entä sähköauto?
20.10.2020

Taloustaito on viime vuosina koeajanut useita ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja. Osa niistä on koeajon jälkeen siirtynyt jo seuraavaan sukupolveen, mutta edellisenkin sukupolven autot ovat mielenkiintoisia vaihtoehtoja käytettyinä autoina.

Tällä hetkellä Taloustaidon verkkosivuilta löytyy 20 koeajojuttua, joissa ajettavana on joko ladattava hybridi tai täyssähköauto. 

Viimeaikaiset koeajoautot ovat olleet pääasiassa ladattavia hybridejä, jotka ovat tätä nykyä todella kysyttyjä, mutta markkinoille tulee jatkuvasti myös uusia täyssähköautoja, joita nähdään jatkossa lisää myös Taloustaidon verkkosivuilla.

Koeajossa ladattavat hybridit

Volvo XC60:n D5 AWD koeajojutussa lyhyt kommentti XC60:n ladattavasta T8-versiosta.

Katso videoita ladattavista hybrideistä

Koejoassa täyssähköautoja

Katso videoita täyssähköautoista

Erinomaisia plugareita

Varsinkin ladattavien hybridien eli plugareiden valikoima kasvaa nopeasti ja niiden joukosta löytyy mielenkiintoista vaihtoehtoja polttomoottoriautoille.

Esimerkiksi Renault Capturin polttomoottoriversion lopussa Taloustaidossa julkaistu koeajo jättää odottamaan nyt ennakkomyynnissä olevaa ladattavaa hybridiä, joka parhaassa tapauksessa korjaa bensiinillä kulkevan automaattivaihteisen Capturin voimalinjan heikkouksia.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid osoitti, kuinka mainiosti ladattava hybridi sopeutuu eri ajotilanteisiin ja kuinka urheiluautomaisen suorituskyvyn omaavalla ajokilla voi ajella kaupungissa mukavasti ja päästöttömästi sähköllä.

Monia kalliita autoja kuten Porsche Panameraa myydään verotussyistä lähes yksinomaan ladattavana hybridinä, mutta 4E-Hybrid-Panamera osoittautui koeajossa myös sähköenergiaa erinomaisesti hyödyntäväksi ajokiksi.

Volvon ja Audin ladattavien dieselhybridien valmistuksen loputtua Mercedes-Benzin de-versiot ovat uusien autojen joukossa ainoita lajissaan. Juttu ja video ovat vuodelta 2019.

Mercedes-Benzin E-sarjan de EQ Power -version koeajo osoitti puolestaan, kuinka diesel- ja sähkömoottoreiden parhaat puolet voidaan yhdistää ja tuloksena on monin tavoin todella hieno kulkupeli. 

Apumoottoria ikävä täyssähköautoissa

Niin plugareiden kuin täyssähköautojen joukkoon mahtuu pettymyksiäkin.

Toimintasäteeltään kaikki täyssähköautot ovat käytännössä pettäneet odotukset. Näin on käynyt etenkin, jos ne ovat olleet koeajossa talvipakkasilla kuten Tesla Model X ja Renault Zoe. Pakettiauto Nissan e-NV200 söi maantieajossa painajaismaisesti virtaa jo nollan keleilläkin.

Jos Taloustaidon koeajovideot kuvaava Ismo Henttonen olisi asunut Porvoon sijaan Turussa tai Tampereella, Teslalla ei olisi kuvauspäivän jälkeen päässyt enää kotiin vaan sitä olisi pitänyt jäädä latailemaan pitkän työnpäivän jälkeen. Renault Zoe osoitti helmikuussa 2018, että pikkuautonkin toimintasäde hyytyy pakkassäillä 180 kilometriin.

Sähköautoilun kannalta onkin harmillista, että täyssähköautoja ei enää saa vuonna 2017 koeajossa olleen BMW i3 REX:n tapaan apumoottorilla varustettuna. Jos sähkö loppui kesken matkan, pieni polttomoottori tuotti sitä lisää.

BMW i3 oli vuonna 2017 koeajossa REX-apumoottorilla varustettuna versiona. BMW:n persoonallinen täyssähköauto yllätti monin tavoin ominaisuuksillaan.

BMW:n kaksisylinterinen moottori ja vain yhdeksän litran bensiinisäiliö eivät paljoa lisänneet auton painoa, mutta lisäsivät huomattavasti sen käytettävyyttä.

Koeajonjutun julkaisemisen jälkeen yksi Taloustaidon lukija otti kirjoittajaan yhteyttä ja kertoi, kuinka tyytyväinen hän oli omaan i3-sähköautoonsa. Lopuksi hän kuitenkin totesi, että ei sillä yksin pärjää – talvisia hiihtomatkoja varten tallissa odotti vanha polttomoottorinen, vuosimallin 2003 Volvo V70.

Laatu kyseenalaistettu

Ladattavien hybridien käyttöominaisuudet ovat yleensä paremmat kuin polttomoottoriversioilla, mutta täyssähköautojen kehitys ei välttämättä menee oikeaan suuntaan.

Volkswagenin e-Golf oli yhtä mainio auto kuin Golfit ylipäätäänkin – sen ainoa heikkous oli energian riittävyys, joka Mallorcalla ajetussa esittelyssä riitti optimaalisissa olosuhteissa vain pariinsataan kilometriin.

Volkswagen e-Golf oli ajossa Mallorcalla keväällä 2017. Sähköautoksi se on kaikin puolin mainio ajokki, mutta toimintasäde on liian rajoitettu maantieajoon pitkien välimatkojen Suomessa ja kaupunkiautoksi e-Golf oli uutena kallis.

Sen sijaan e-Golfin korvaava ID.3-malli on jo ehtinyt herättää keskustelua huonosta laadusta ja tietojärjestelmän bugeista, eikä se ole vakuuttanut autoja työkseen koeajavia toimittajia edes Saksassa.

Asiakkaatkaan eivät ole tyytyväisiä: keskustelufoorumeilta löytyy jo pettynyttä palautetta auton ostaneilta.

Tesla Model X:stä on koeajojutun yhteydessä myös helmikuussa 2017 Porvoossa kuvattu lyhyt video. Sittemmin Taloustaidon koeajovideot ovat pidentyneet silloisesta puolestatoista minuutista.

Kun joillain autotoimittajilla on ollut vaikeuksia saada ID.3 Volkswagenia koeajettavaksi, toimittajien keskuudessa on kyselty, voisiko selitys löytyä siitä, että ”softabugisia autoja ei ole kehdattu antaa toimittajien ajettavaksi. Asiakaskokemusten perusteella autot aivan tillin tallin softan osalta” kuten yksi autotoimittaja totesi.

Juha Partanen

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti