veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Teslan valikossa on mielipuolinen vaihtoehto

Teslan valikossa on mielipuolinen vaihtoehto
31.3.2015

Uusi nelivetoinen Tesla on kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä neliovinen tuotantoauto.

Kun auton valikoissa lukee toisena kiihtyvyysasetuksen vaihtoehtona Insane – Mielipuolinen – se tuntuu nörttien huumorilta. Turboahdetun Ferrarin ja kaikenlaisten urheiluautojen ja kisavehkeiden jälkeen minkään ei enää luulisi tuntuvan mielettömältä. Mutta kun moottoritien alussa liikennevaloissa polkaisee kaasupoljinta oikein kunnolla, Tesla hyökkää eteenpäin hullun lailla.

Tesla S P85D Dual Performancessa on halvan näköinen keulamaski.

Ylöspäin nousevassa kaarteessa autossa on pitelemistä jopa kuivalla asfaltilla, mutta tiukka alusta pitää kaarroksessa sivuttaisliikkeet hyvin kurissa, vaikka nelivetoinen auto heiluukin kaikilta pyöriltään pitokyvyn rajoilla. Minkäänlaista korin kallistusta ei kuitenkaan ole havaittavissa, Tesla pysyy G-voimista huolimatta tanakasti vaakasuorassa kuin rata-auto ja sivuttaiskiihtyvyys repii vain tavallisissa kolmipisteturvavöissä istuvaa kuljettajaa.

Kyllä Tesla todella on Insane kiihtyvyydeltään. Nopeisiinkin polttomoottoriautoihin verrattuna Tesla tuntuu rajulta, koska sen sähkömoottorin voimantuotossa ei ole mitään havaittavaa viivettä, ja ovathan 3,4 sekuntia nollasta sataan ja neljännesmaili 11,8 sekunnissa katuautolle järjettömiä arvoja.

Tesla S P85D Dual Performance on ottanut mallia Jaguarin ja Maseratin muotoilusta.

Matkustajien kannalta Tesla on karmea auto, sillä he eivät voi tietää, mikä on se silmänräpäys, jona kuljettaja murjaisee poljinta ja siinä on niskan retkahtaminen vaarassa. Varomattomalle kuskillekin voi käydä hassusti, joten Tesla on hyvä ottaa tosissaan. 

Järkevästi ajaen Teslan voimantuotto on kuitenkin hyvin hallittavissa ja sen suorituskyky riittää mainiosti kiihtyvyysmoodin Sport-asetuksellakin, jolla nollasta sataan vie vajaan sekunnin enemmän. 

Tesla S P85D Dual Performancen voimanlähteet ovat edessä ja takana.

Mukavampi kuin odottaisi

Alustan tiukkuuteen nähden Tesla on yllättävän mukava auto. Vaikka se ei kallistele eikä elä sivuttaissuunnassa, Tesla suodattaa teiden ja katujen aiheuttamat tärinät ja pitkittäissuuntaiset heilahtelut tehokkaan pehmeästi. 

Kuivalla asfaltilla Teslan ohjattavuus on mainio, mutta liukkailla se ei ole samalla tavalla edukseen. Helsingin Sanomiin kirjoittava kollega Harry Kuurio, jonka kanssa olen ajanut 250 km/t vauhtiakin, on ehtinyt kokeilla neliveto-Teslaa myös liukkaan kelin radalla ja Kuurion mukaan se osoittautui puskevan aliohjautuvaksi. Amerikkalaiset eivät ole uskaltaneet tai osanneet tehdä Teslasta kaasunkäytöllä taipuvaa ajopeliä parhaiden eurooppalaisten nelivetoautojen tapaan tai vetosuhteen muutoksella näppärästi ohjautuvaa ajokkia niin kuin esimerkiksi Toyota RAV4 on.

Tesla S P85D Dual Performance

Ohjausvasteen voi valita kosketusnäytöltä kolmesta vaihtoehdosta. Parhaimmillaan Comfort-asennossa ohjaus on herkkä ja nopea. Standard-asentokaan ei ole hassumpi, mutta Sport-asennossa ohjaukseen tulee luonnotonta jäykkyyttä. Silti Sport-asentokin voi sopia nopeaan ajoon mutkaisella kantatiellä tai todella kovaan vauhtiin saksalaisella autobahnilla korvaamaan sitä, että Teslan ohjaustunto ei ole paras mahdollinen.

Tesla S P85D Dual Performancessa on suuri 17-tuumainen kosketusnäyttö.

Lähes viisi metriä pitkä ja kaksi metriä leveä Tesla on näppärämpi pyöriteltävä kuin odottaisi. Se jopa hämmästytti kuljettajansa, kun u-käännös ahtaassa kaupunkiristeyksessä onnistui akseliväliltään lähes kolmimetrisellä autolla ilman vekslaamista. Valmistaja ilmoittaa Teslan kääntösäteeksi 11,5 metriä.

Kaksi tehokasta moottoria

Nelivetoisessa Teslassa on sähkömoottorit kummallakin akselilla. Järjestelmä odottaa valmiina, kun se tunnistaa avaimen olevan autossa. Teslaa ei tarvitse käynnistää, vain D- tai R-vaihde silmään ja auto lähtee liikkeelle.

Etumoottorissa on tehoa 221 hevosvoimaa ja takamoottorissa 470 kaakkia, joten voimanjako on hienosti urheiluautomainen ja painojakautuma ihanteellisena pidetty 48/52 prosenttia etu- ja taka-akselien kesken.

Valmistajan mukaan Teslan akut riittävät 460 kilometrin ajoon. Kiihtyvyyden Insane-asetus lakkaa toimimasta, kun varaus on mennyt tietyn rajan alle, jotta täyskiihdytykset eivät ahmisi vähenevää virtaa. 

Tesla S P85D Dual Performancen avain jäjittelee auton muotoja.

Sitä, miten hyvin Teslassa riittää virtaa suomalaisessa talviajossa, on vaikea sanoa, mutta se lienee selvää, että lähellekään valmistajan antamia lukuja ei millään sähköautolla päästä. Amerikkalaisissa autolehdissä on näkynyt kesäkeleilläkin 45 kilowattitunnin kulutuslukemia sadalla kilometrillä ilmoitetun 36 kilowattitunnin sijaan.

Sen, kuinka paljon Tesla ottaa moottorijarrutuksissa energiaa talteen, voi valita valikon kahdesta Regenerative Braking -vaihtoehdosta. Standard-moodilla hidastuvuus on voimakasta ja energiaa latautuu akkuihin, sen sijaan Low-moodilla Tesla käyttäytyy normaaliauton tuntuisesti.

Teslassa on hyvin jalkatilaa.

Polttomoottorin murinan sijaan Teslan ohjaamoon kantautuu vain sähkömoottorille ominaista vinkunaa, joka ainakin koeajoautossa tuntui voimakkaammalta kuin muutamissa aiemmin ajetuissa sähköautoissa. Tunnin lenkin perusteella on vaikea sanoa, alkaako ääni pitemmän päälle häiritä. Ilahduttavaa Teslassa oli se, että rengasmelu oli hyvin hillittyä. Matkustamosta onkin kuulemma tehty aiempaa hiljaisempi. 

Mercedes-Benzin viiksi

Sisätiloiltaan Tesla on auton mataluuteen nähden yllättävän tilavan tuntuinen, ja sen ohjaamosta löytää miellyttävän ajoasennon. Sekä ohjauspyörä että hyväntuntuisesti muotoiltu istuin säätyvät sähköisesti. Mataluuden huomaa autosta noustessa, kun oviaukon yläreuna on pyyhkäistä lakin päästä. Mikään vanhojen ihmisten auto Tesla ei ole.

Teslassa on runsaasti tavaratilaa.

Iso tavaratila on Teslan tunnusmerkki.

Teslan automaattivaihteistoa käytetään Mercedes-Benzistä tutulla, ohjauspylvään oikealla puolella olevalla viiksellä,  joka on hassusti juuri siinä, mistä useimmissa autoissa käytetään tuulilasinpyyhkimiä. Teslassa on tiettävästi muitakin Mercedes-Benzistä lainattuja säätimiä.

Toisaalta, kun vaihteenvalitsin on ohjauspylväässä, Teslan keskikonsolissa on ilahduttavan iso kaukalo, johon pieni kameralaukku uppoaa helposti ja mahtuu siihen hieman isompikin kassi.

Sisäilman puhtaudesta Teslassa huolehtii aktiivihiilisuodattimen lisäksi ionisaattori.

Teslassa on kaksi matkatavaratilaa, pienempi 150 litran tila edessä ja takana isompi, jossa tilaa on peräti 745 litraa.

Pikasilmäyksellä Tesla vaikuttaa kaikin puolin laadukkaasti tehdyltä ajokilta. Ylellisyyttäkin Teslassa on ja Tesla on myös siitä harvinainen auto, että se tuntuu liikenteessä kääntävän urheilullisilla autoilla liikkuvien naisten katseet puoleensa.

Vastinetta rahalle: Tavallaan Teslassa tuntuu olevan järkeä enemmän kuin monessa muussa sähköautossa, kun se on rakennettu alun alkaen sähkökäyttöiseksi ja mielikuvitukselle on annettu tilaa. Tesla on myös persoonallinen ajokki ja osoittaa, että sähköautossakin voi olla jopa asianharrastajille hauskaa hehkua. Hinta on kova, mutta Tesla tarjoaa kyllä monessa mielessä vastinetta rahalle hieman samassa hengessä kuin kalliit urheiluautot ja muut eksoottiset ajopelit.

Sähkön riittäminen akuissa ja sopivien latauspaikkojen löytäminen vain on ongelma, koska nopeaan lataukseen Tesla tarvitsee Supercharger-teholaturin. Tesla Motorsin tanskalaisen viestintäpäällikön Esben Pedersenin mukaan jatkossa Tesla-kuskit voivat Suomessa ladata autojaan maksutta kolmessa kaupungissa merkin omissa teholatauspisteissä. Latauspaikkoja on tiettävästi tulossa vielä lisää.

Tesla Motors avaa kesällä pääkaupunkiseudulle uuden liikkeen ja huoltokorjaamon sekä perustaa omat pikalatauspisteet Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle.

PLUSSAT

+ Huikea suorituskyky
+ Ajettavuus kuivalla asfaltilla
+ Mataluuteen nähden hyvät tilat

MIINUKSET

- Ulostulo vaatii notkeutta
- Nopea lataus vaatii superchargerin
- Toimintasäteen arvaattomuus

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Tesla S P85D
Dual Performance
Moottori AC
Sähkömoottoreiden
suurin teho yhteensä kW/hv
515/691
Sähkömoottoreiden
vääntömomentti Nm 
931
Kulutus /100 km  36 kWh/100 km
CO2-päästö g/km    0
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. 3,4
Huippunopeus km/h    250
Koeajoauton hinta euroa 134 893
Omamassa kg 2108
Mitat mm
(pituus/leveys /
korkeus/akseliväli)

4978/1963
1445/2959


Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti