veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Kia Optima Sportswagon ja hybridi parantavat mallistoa

Kia Optima Sportswagon ja hybridi parantavat mallistoa
1.2.2017

Niukka mallisto on rajoittanut Kia Optiman myyntiä. Tilanne korjaantui viime vuonna, kun markkinoille tuli monta uutta versiota. Tulossa on myös niiden yhdistelmänä hybridi-farmari. 

Viime keväänä Geneven autonäyttelyssä esitellyt Optima Plug-in Hybrid ja Optima Sportswagon saatiin syksyllä Suomeen. Niiden lisäksi Optima-mallisto täydentyi 245-hevosvoimaisella GT-versiolla, joka on Kian kaikkien aikojen tehokkain Euroopan markkinoille tuotu tuotantomalli siihen asti kunnes vastikään paljastettu luksus-GT-malli Stinger saadaan markkinoille.

Kia Optima Plug-in Hybrid

Optiman moottorivalikoima on kuitenkin edelleen niukka: Sportwagonia saa vain 1,7-litraisella CRDi-dieselillä tai tilauksesta 2-litran 163-hevosvoimaisella bensakoneella.

Tänä vuonna Optima-uutuuksien jatkoksi on tulossa Sportswagonin Plug-in Hybrid -versio, jossa akut eivät ennakkotietojen mukaan rajoita tavaratilaa samalla tavalla kuin sedan-mallisessa pistokehybridissä. 307 litraan pienentynyt ja hankalan muotoinen tavaratila kun on muuten monin tavoin mainion hybridi-sedanin haittapuoli.

Kia Optima Plug-in Hybrid

Optima Plug-in Hybrid on varustettu 9,8 kWh:n litium-ioniakulla, joka on sijoitettu auton takapenkkien taakse ja se vaikuttaa tavaratilaan. Hybridissä sitä on vain pikkuauton verran, yli 200 litraa vähemmän kuin tavallisessa Sedan-Optimassa.

Plug-in Hybrid-version voimalinja koostuu nelisylinterisestä 2.0 GDI -bensiinimoottorista ja 50 kW:n sähkömoottorista. Optima Plug-in Hybridin toimintamatka sähköajossa on 54 km ja sähkömoottorin ansiosta auton CO2-päästöarvo on alhainen 37 g/km. Hybridijärjestelmän moottoreiden suurin yhteisteho on 205 hevosvoimaa ja vääntö suurimmillaan 375 Newtonmetriä.

Mainiosti taajamissa

Hybridi-Optimassa kuljettaja pystyy valitsemaan kahden eri ajotilan, Hybrid Electric Vehiclen eli HEV:n ja Charge Moden väliltä. HEV-ajotila priorisoi sähkömoottorin käyttöä aina varaustilan sen mahdollistaessa. Charge Mode puolestaan varmistaa akuston lataamisen polttomoottorin avulla ja maksimoi käytettävissä olevan tehon.

Kia Optima Plug-in Hybrid on varustettu teknologialla, joka säästää akustoa ja opastaa kuljettajaa tehokkaampaan lataamiseen. Coasting Guide Control -järjestelmä puolestaan auttaa kuljettajaa ajamaan ennakoivasti liikenteessä sähköenergiaa säästäen.

Hybridiversion hyviä puolia on se, että liikkeelle lähdettäessä Optima liukuu kyllä eteenpäin ilman moottorin ääntä mutta muuten se ei tunnu ajossa millään tavalla sähköautolta. Se on vain tavallista jouheampi, vakaampi ja hiljaisempi versio Optimasta.

Kia Optima Plug-in Hybrid

Taajama-ajossa, missä Optiman ohjaus on parhaimmillaan, hybridiversio on erinomaisen voimantuottonsa ansiosta mitä mainioin auto. Sähkömoottori vastaa välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin ja voima välitetään tiehen pehmeästi vaihtavan 6-vaihteisen automaattivaihteiston välityksellä. 

Etäistä tunnetta

Kun taajamasta siirrytään maantieajoon, Optiman ohjaus säilyy miellyttävän jouheana, mutta tuntuma muuttuu jähmeän veteläksi. Etäinen ohjaustuntuma tulee varsinkin talvikeleillä esiin, kun tien liukkaus ei välity kuljettajalle samalla tavalla kuin tunnokkaammilla ohjauksilla.

Kia Optima Plug-in Hybrid

Mutkaisella kantatiellä hybridi-Optiman alusta osoittautuu paremmaksi kuin ohjaus antaisi olettaa. Jousitus ja iskunvaimennus toimivat hyvin ja Optima ohjautuu oikein mallikkaasti. Auto ei tee turhia liikkeitä, mutta etäinen tunne vie luottamusta sen kykyihin. Automaattivaihteiston manuaaliasentoon siirtyminen ja moottorin kierrosten nostaminen kuitenkin parantaa selvästi takapuolituntumaa auton liikkeisiin ja korvaa ohjauksen puutteita.

Moottoritienopeudessa Hybridi-Optima kulkee vakaammin kuin pelkällä polttomoottorilla varustettu versio eikä ohjauksen heikkoa keskittämistäkään huomaa yhtä selvästi kuin perus-Optimassa. Maantievauhdissa hiljainen voimalinja korostaa rengasmelua.

Koeajetussa Optima Plug in Hybridissä oli 215/55 R 17 -koon ContiVikingContact6-renkaat, joilla pintakova jousitus nypytti selvästi. Esimerkiksi osalla Helsingistä Espooseen menevää Länsiväylää hybridi-Optiman kulku oli todella täristävää.

Kia Optima Sportswagon GT Line

Ajettavuuden osalta Optiman eri versiot eivät poikkea kovin paljoa toisistaan. Business Luxury GT Line -varustetasossa diesel-moottorisessa Sportswagonissa on elektronisesti säätyvä iskunvaimennus, joka muokkaa vaimennuksen ominaisuuksia ajo-olosuhteiden mukaan.

Kia Optima Sportswagon GT Line

Koeajossa ollut Sportswagon oli varustettu matalaprofiilisilla 235/45 R18 -renkailla, joilla Kian kulku on täristävää epätasaisella pinnalla ja matkustusmukavuus jättää parantamisen varaa. 

Pää hipoo kattoa

Ohjaamotilojen suhteen Optiman sedan- ja farmarimalleissa ei ole merkittäviä eroja. Monien nykyisten henkilöautojen tapaan Optima kärsii liian matalasta ohjaamosta. Jos haluaa ajaa ryhdikkäässä asennossa, pää alkaa hipoa kattoa jo 180-senttisellä kuljettajalla. Sportswagonin GT Line -version kahdeksaan suuntaan liikkuvassa ja muistilla varustetussa sähkösäätöisessä kuljettajan istuimessa riittää onneksi säätövaraa niin korkeussuunnassa kuin istuinosan kaltevuudessakin muiden säätöjen lisäksi.

Sportswagonin takapenkille pääntilaa on koettu luoda turhan matalalla istumakorkeudella, mutta istuma-asento on runsaan jalkatilan ansiosta kohtalainen. Matkustusmukavuutta rajoittaa kovahko selkänoja, joka keskipaikalla on suorastaan kivikova. 

Helpommin lastattava

Sportswagonin 552 litran tavaratila on 42 litraa suurempi kuin Optima sedanissa. Litroja suurempi merkitys on Sportswagonin paremmalla lastattavuudella ja tavaratilan muodolla. Kyytiin saa tarpeen vaatiessa kohtuullisen isojakin laatikoita, joita sedanin lastausaukosta on turha yrittää saada sisään, ja farmarimallin lastaaminen on helppoa. Optiman korin mataluus tuntuu kuitenkin Sportwagonin tavaratilassakin ja vaikka sen lattia on aika korkealla, pohjan alta ei löydy lisätilaa tavaroille.

Kia Optima Plug-in Hybrid

Sportswagonin tavaratilan sivuissa on salvat, joilla takapenkin selkänojan palaset saa takaluukusta käsin taittumaan alas kolmessa osassa 40/20/40. Selkänojan jako tuo käytettävyyttä, joka mahdollistaa kapeiden pitkien tavaroiden lastaamisen suksiluukkumaisesti keskimmäisen istuimen läpi samalla kun sivupaikoilla voi istua normaaliin tapaan.

Sportswagonin GT Line- ja Business-versiot on varustettu sähkötoimisella takaluukulla, joka aukeaa automaattisesti jos seisoo hetken aikaa auton takana avaimen kanssa. 

Kia Optima Sportswagon GT Line

Vastinetta rahalle: Optima Plug-in Hybridin Business Premium -versio maksaa 43 505 euroa. Kyse on D-segmentin edullisimmasta ladattavasta hybridiautosta Suomessa, joten Kia tarjoaa varsin hyvän vastineen rahalle. Business Luxury -versio sisältää muutamia turvavarusteita, automaattisen taskupysäköintijärjestelmän, nahkaverhoilun, etumatkustajan istuimen sähkösäädöt, etuistuinten ilmastoinnin sekä takaistuinten reunapaikkojen lämmityksen lähes 3000 euroa kalliimman hintansa vastineeksi. Valintaa tehtäessä on hyvä tietää, että talvipakkasilla Optiman nahkaistuimet lämpiävät hitaasti.

Optiman Sportswagon-malliston hinnat lähtevät manuaalivaihteisen LX-mallin 30 990 eurosta, jolloin varustukseen kuuluvat muun muassa vakionopeussäädin, lämmitettävä nahkapintainen ratti, navigointi, peruutuskamera, automaattinen kaksialueilmastointi sekä pysäköintitutkat edessä ja takana. LX:stä puuttuvat esimerkiksi ajovalojen pesimet, kaistavahti, kuolleeseen kulmaan tulevista autoista ja peruutettaessa risteävästä liikenteestä varoittavat järjestelmät sekä mukavuusvarusteita ja koristeita. Tavaratilan kiskotkin tulevat vasta seuraavassa EX-tasossa, johon Optiman myynti Suomessa painottuu. EX maksaa 1500 euroa LX:ää enemmän. Automaattivaihteisena Sportswagon LX maksaa 32 683 euroa ja EX-versio 34 169 euroa – varsin kilpailukykyisiä hintoja, jos pitää Kian kyydistä.  

PLUSSAT

+ Ison auton matkustamo
+ Jouheus taajama-ajossa
+ Hyvä perusvarustelu 

MIINUKSET

- Huonoista pinnoista välittyvät tärinät
- Kuuluva rengasmelu
- Ohjaamon mataluus

TEKNIIKKA

Merkki ja malli Kia Optima 2,0 GDI PHEV Business Luxury 4D A/T Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi ISG 7DCT GT Line
Business Luxury
Sylinteritilavuus cm3 1999 1685
Suurin teho kW/hv/r/min 115/156/6000 104/141/4000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min 189/5000 340/1750-2750
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv 50/67/2330-3300 -
Sähkömoottorin suurin vääntömomentti Nm  205/0-2330 -
Suurin yhdistetty teho kW/hv/r/min 151/205/6000 -
Suurin yhdistetty vääntömomentti Nm/r/min 375/2330 -
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km  0,0 (sähköllä) /5,3/1,6  5,2/4,2/4,6
CO2-päästö g/km 37 120
Mitat (pituus/leveys/ 4855/1860 4855/1860
korkeus/akseliväli) mm 1465/2805  1470/2805 
Omamassa kg  1705-1775 1560-1695
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 9,4 11
Huippunopeus km/h  192 (sähköllä 120) 200
Kokonaishinta euroa 46 471,26 44 570,67

Rahat, verot, työ & eläke

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.