veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo on mukava tapa välttää veroja

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo on mukava tapa välttää veroja
30.1.2018

Porschen kaikkien aikojen ensimmäinen farmariauto jatkaa kunniakkaasti merkin perinteitä. Panamera Sport Turismon plug-in-hybrid-versio toimii erinomaisesti kaikissa ympäristöissä ja on jopa verotuksellisesti edullinen.

Melkein viisi senttiä yli viisi metriä pitkä Porsche Panamera Sport Turismo on iso auto. Koeajoauton Rhodium Silver –metallivärin lisähinta on verollisena 1 387,15 euroa.

Panameran kauppa käy hyvin Suomessa: viime vuonna mallia rekisteröitiin 77 kappaletta. Uutta Sport Turismoakin on myyty jo toistakymmentä kappaletta, vaikka sen luovutukset Suomessa ovat vasta päässeet käyntiin. Pääsääntöisesti sen ostajat valitsevat E-Hybrid-version. 

Luonteva ohjaamo

Nykyiset Porschet tuntuvat luontevilta heti, kun niiden ratin taakse istuu. Pitää vain muistaa, että virta-avain on muista automerkeistä poiketen kojelaudassa ratin ja ohjauspylvään vasemmalla puolella. Ja tietysti hybridissä outoa on se, että kun virta-avaimesta kääntää, mitään ei kuulu, koska Panamera lähtee sähköllä liikkeelle.

E-Hybrid Panameran voi pysäköidä vähäpäästöisille autoille varatuille pysäköintipaikoille.

Hallintalaitteet ovat porschemaisesti oikeilla paikoillaan, ja varsinkin koeajoautossa olleilla 14-suuntaisilla sähkösäädöillä istuma-asennosta saa niin hyvän kuin se matalassa autossa on mahdollista. Etuistuimet ovat kuitenkin varsin kovat. Koeajon aikana ei ehditty kokeilla, miltä ne tuntuvat usean tunnin ja satojen kilometrien päivämatkan jälkeen.

Ohjaamojärjestelyt ovat Porschen tapaan muuten huippuluokkaa, mutta vaihteenvalitsin on kömpelö ja jäykkäliikkeinen.

Muutamia pieniä miinuksiakin Panamerasta löytyy. Vaihteenvalitsin on yllättävän epäergonomisesti muotoiltu ja sen liikutteleminen vaatii huolellisuutta – helposti kävi niin, että haluttu vaihde ei ollutkaan kytkeytynyt.

Monitoiminäyttöön viedyt todella monipuoliset lämpötilan ja puhaltimien suuntausten säädöt tuntuvat ainakin ensi alkuun sekavasti toteutetuilta. Nopeusmittarin luettavuus on huono, mutta nopeus näkyy myös selkeinä numeroina.

Perinteiseen Porsche-tyyliin iso kierroslukumittari on keskimmäisenä viiden mittarin rivistössä.

Perinteiseen Porsche-tyyliin iso kierroslukumittari on keskimmäisenä viiden mittarin rivistössä.

Navigaattori on selkeä ja siinä on todella hieno kuva. Sport Chrono -varustus on Panameran E-Hybrid-versiossa vakiona, ja sillä varustetussa autossa kellonaikakin näkyy kolmessa kohtaa kojetaulua, mittaristossa, monitoiminäytössä ja kojelaudan päällä olevassa sekuntikellossa.

Panameran polkimet vaativat tavallista enemmän poljinvoimaa, naiskuljettajan mielestä ne ovat jopa jäykän tuntuiset. 

Takanakin tilaa

Takaistuimilla on hyvin tilaa ja Advantage Packageen kuuluva kaksiosainen panoraamakatto tuo valoa takaistuintiloihin.

Panameran takapenkillä istutaan tiukoissa poteroissa, mutta tilaa riittää joka suuntaan. Keskimittaisen kuljettajan tai edessä istuvan matkustajan takana jalkatilaakin on kohtalaisen hyvin. Etuistuinten tavoin takanakin istutaan aika kovilla istuimilla, mutta muuten istuimet on muotoiltu hyvin. Istuma-asento takana on aika takakeno. Istuinkulma on kuitenkin luonteva, joten rennosti istuva matkustaja kotiutuu Panameran takapenkille varsin helposti.

Takasivuikkunoiden ikkunalinja kulkee korkealla istumakorkeuteen nähden, ja kun ovien väliset b-pilaritkin ovat paksut, näkyvyys takaa ulos on aika heikko. Lyhyt takamatkustaja ei näe etuistuinten takaa tietä ollenkaan eikä paljon muutakaan.

Tunnelmavalaistuksella varustetussa Sport Turismossa on takamatkustajille hyvät lukuvalot, jotka eivät häiritse kuljettajaa, ja takkikoukkuja on molemmilla puolin kaksin kappalein. Kauhukahvat ovat jokaisen neljän oven yläpuolella.

Tavaratila on matala eikä lattian alla ole lisätilaa. Jos kuljettaa koko laukullisen latausvarusteita mukana, se vie merkittävän osan tavaratilasta.

Tavaratila on hyvin käsillä, mutta se on aika matala. Hybridiversiossa tilaa on 95 litraa perusmallia vähemmän: perusasennossa 425 litraa ja takapenkin selkänoja kaadettuna 1 295 litraa. 

Supervakaa auto 

Ajossa Panamera on aito Porsche. Urheilullisuudestaan huolimatta tai sen takia se on todella rento ajettava, ja kaikki koeajajat olivat sitä mieltä, että Panameraa on helppo ajaa. Ohjaus on tarkka ja keskittää määrätietoisesti rattia tempoilematta. Ohjaustuntuma on tanakka mutta ei raskas, vaan ohjaus käyttäytyy sopivan jouheasti.

Sport-ajotilaan siirryttäessä ohjauksesta ja koko autosta tulee terävämmin reagoiva. Sport-ajotila nostaa myös kierroksia, mutta niitä voi laskea vaihtamalla manuaalisesti isommalle vaihteelle ohjauspylvään siivekkeitä käyttäen. Sport+ nostaa vielä enemmän kierroksia, moottori muuttuu äreämpiääniseksi ja melutaso nousee selvästi, mutta jälleen voi käyttää siivekkeitä.

Panameran ilmajousitus on kovanpuoleinen mutta myötäilee kuitenkin hyvin tienpintaa eikä varsinaisia tärähdyksiä tule läpi. Karkea tienpinta tuntuu matkustamossa pienenä värinänä, ja oikein huono pinta aiheuttaa jatkuvaa tärinää, mikä ei ole ihme, kun rengasprofiilit ovat 35-40:n luokkaa.

Sport+ ajotilassa alusta muuttuu niin jäykäksi, että auto tuntuu tienpinnan heitoissa pompahtelevalta vaikka pyörät pysyvät hyvin tiessä kiinni. Alusta ei kuitenkaan päästä iskuja läpi tiukimmillakaan säädöillä vaan absorboi niistä aina terän pois.

Pitkä, leveä ja matala Panamera on Porschen huippuosaamisella toteutetulla alustalla aina supervakaa, olipa tie millainen hyvänsä. Toisaalta se taittuu kokoisekseen autoksi uskomattoman sulavasti tiukimpiinkin käänteisiin. Nelivedon ansiosta Panamera on hyvä ajaa kehnoissa sääolosuhteissakin.

Panameran mittasuhteiden kääntöpuoli tulee vastaan pysäköintialueilla pyöriteltäessä, sillä lähes kolmen metrin akselivälin vuoksi ahtaat käännökset pitää ottaa huolella. Kääntösäde on 11,9 metriä – takapyöräohjauksella varustetuissa versioissa puoli metriä vähemmän. Taajama-ajossa Panameran paksut ja eteenpäin hyvin viistot a-pilarit tuulilasin reunoilla haittaavat näkyvyyttä.

Sähköllä toistasataa

Ferdinand Porsche suunnitteli ja rakensi sähkökäyttöisen auton jo vuonna 1898 mutta sitä tehtiin vain neljä kappaletta. 24 km/t matkanopeudella P1-auton toiminta-aika oli viisi tuntia ja toimintasäde noin 79 kilometriä. Panamera ei pelkällä sähkömoottorillaan kulje yhtä pitkälle. Valmistajan ilmoituksen mukaan toimintasäde sähköllä on 29–51 kilometriä – mutta vauhtia voi olla jopa 140 km/t.

Sähköauton jälkeen Porsche suunnitteli hybridimoottorisen auton, Lohner-Porschen, jota valmistettiin 300 kappaletta vuosina 1900–1905. Panameran hybridiversio tuli markkinoille yli sata vuotta myöhemmin, vuonna 2011, ja ulkoisesta virtalähteestä ladattava plug-in-hybridi 2013.

Latauspistoke on kuljettajan puoleisella sivustalla, vastakkaisella puolella on bensiinitankin täyttöaukko.

Ajossa huomaa, kuinka älykkäästi Panameran hybridijärjestelmä käyttää eri energialähteitä ja sähköä tuntuu riittävän pitempään kuin olisi odottanut.

Pääkaupunkiseudulla Espoosta Helsingin itäpuolelle ajo katuja pitkin onnistuu helposti kokonaan sähköllä, vaikka ulkolämpötila on nollan vaiheilla. Moottoritiellä satasen vauhdissa on erikoinen tunne, kun kierroslukumittarin neula putoaa yhtäkkiä nollaan. Tasakaasulla tai vauhtia höllättäessä Porschen aivot huomaavat, että polttomoottoria ei tarvita, ja Panamera kulkee sähköllä niin kauan kuin virtaa riittää. Jos nopeutta lähtee voimakkaasti kiihdyttämään tai virta käy vähiin, bensakone herää ja auto siirtyy saumattomasti energialähteestä toiseen.

Porsche on Porsche voimanlähteestä riippumatta – sillä on hauska ajaa sähkövoimallakin, mutta hybridin etuna on se, että polkemalla kaasupolkimen tarpeeksi syvälle tai siirtymällä Sport-ajotilaan ohjaamoon kantautuu kaksoisahdetun kolmilitraisen V6-koneen turbiinimainen ulvonta.

Yhteensä 462 hevosvoimalla suorituskykyä riittää pitkälle katuajon tuolle puolen. Panameralla pitäisi päästä radalle, että sen tehokkuutta pääsisi todella hyödyntämään, tai vähintään ajamaan Euroopan halki Saksan autobahnoja pitkin.

Nastat ulisevat

Porschen PDK-kaksoiskytkinautomaattilaatikko on 8-vaihteinen mutta Panamerassa huippunopeus saavutetaan kuutosvaihteella ja kaksi ylintä vaihdetta ovat ylivaihteita, joilla lasketaan moottorin kierroksia ja vähennetään näin melua ja polttoaineenkulutusta.

Panamera on tukevasti rakennettu auto, mutta senkään äänieristys ei kykene hillitsemään matalaprofiilisten nastarenkaiden ulvontaa. Koeajoautossa oli Hakkapeliitta 9 SUV:t 20-tuumaisilla vanteilla, edessä kokoa 275/40 R 20 ja takana 315/35 R20. Maahantuojan mukaan rengasvalmistajilla ei ole Panameraan sopivia pohjoismaisia kitkarenkaita, tarjolla on vain Keski-Euroopan teille tehtyjä eurokitkoja ja nastarenkaita.

Ilmajousitus kuuluu Panameran vakiovarustukseen, ja sen ansiosta maavaraa voi säätää puolitoista senttiä kumpaankin suuntaan 13,3 sentin vakioasennosta. Auton nostamisen ylemmäs järjestelmä hyväksyy vain hyvin alhaisissa nopeuksissa. 

Edullinen Adv-paketti

Niin hieno ja kallis auto kuin Porsche Panamera onkin, sen ostajan on hankittava muun muassa istuinlämmittimet lisävarustelistalta, etu- ja takaistuinten lämmitys maksaa yhteensä verollisena 1 092,42 euroa. Moni muukin hyvin varustelluissa tavallisissa autoissa oleva varuste puuttuu Panameran vakiovarustuksesta.

Koeajoautossa olleita lisävarusteita olivat muun muassa aktiivinen vakionopeussäädin (verollinen hinta 2 666,45 e), kaistanvaihtoavustin (919,42 e), kaistavahti ja nopeusrajoitustunnistin (1 185,32 e), lämmitettävä ohjauspyörä (301,13 eur) ja suksipussi (415,39 eur).

Yksittäisten lisävarusteiden hankkimisen sijaan E-Hybrid Panameran ostajan kannattaa valita autoonsa Advantage Package, joka nostaa Porschen hintaa vain 6 600 euroa, vaikka se sisältää etuistuinten 14-suuntaiset sähkösäädöt 8-suuntaisten vakiosäätöjen sijaan, 21-tuuman vanteet, Bose Surround Sound Systemin, avaimettoman Comfort Access -toiminnon, ohjauspyörän ja etuistuinten lämmittimet, kangasmatot, LED-Matrix-ajovalot, lasisen panoraamakaton, Surround View -kameran, suksipussin sekä tunnelmavalaistuksen, johon takapenkin lukuvalotkin kuuluvat. 

Vastinetta rahalle: Porsche Panamera Sport Turismo on farmariauto, joka tuntuu urheiluautolta käytännöllisesti toteutettuna. Ladattavana hybridiversiona Panamera on erittäin sivistynyt liikkumaväline, joka mukautuu hienosti eri ajotilanteisiin ja rauhallisessa ajossa se on myös ympäristöystävällinen auto.

Kun E-Hybrid Panamerassa on sekä kuusisylinterinen bensiinimoottori että sähkömoottori, neliveto ja ilmajousitus säädettävällä maavaralla, Porschella on tarjolla todella houkutteleva paketti.

Panamera 4 E-Hybridin ostaja saa autoa koko rahalla, sillä Advantage Packagella varustetun Sport Turismon 132 663,84 euron hinnassa on alhaisen päästöarvon ansiosta autoveroa vain 7 993,10 euroa.

PLUSSAT

+ Erinomainen ajettavuus 
+ Huikea suorituskyky 
+ Käytännöllinen hybridi

MIINUKSET

- Huonosti muotoiltu vaihteenvalitsin 
- Sekavat ilmanvaihdon säätimet 
- Perusvarusteistakin maksettava lisää

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Porsche Panamera 4
E-Hybrid Sport Turismo
Bensiinimoottorin sylinteritilavuus cm3 2 894
Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min   243/330/5 250-6 500  
Bensiinimoottorin suurin vääntömomentti Nm/r/min  450/1 750-5 000
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv/r/min 100/136/2 800
Sähkömoottorin suurin vääntömomentti Nm/r/min 400/2 300
Suurin yhteisteho kW/hv/r/min 340/462/6 000
Suurin yhteisvääntö Nm/r/min 700/1 100-4 500
Bensiinimoottorin EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty  10,3/6,8/8,2
Sähkömoottorin kulutus kWh/100 km 15,9
EU-kulutus yhdistetty l/100 km 2,6
CO2-päästö g/km 59
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/
akseliväli)
5 049/1937
1428/2950
Omapaino kg  2 190
Kiihtyvyys 0-100 km/h s.    4,6
Huippunopeus km/h    275
Kokonaishinta euroa alkaen /koeajoauton varustein 127 564,17/163 496,17

Askel askeleelta maastureihin

Kilpa- ja urheiluautoja menestyksekkäästi 1950-luvun alusta lähtien tehneen Porsche AG:n johto totesi 1990-luvulla, että pelkästään urheiluautoja valmistamalla yhtiöllä ei ole kasvunäkymiä eikä tulevaisuus muutenkaan näyttänyt kovinkaan lupaavalta.

Porsche oli vähän aiemmin kokeillut sopimusvalmistajana toimimista Mercedes-Benzin 500 E -mallilla ja Mersun jälkeen Audin RS2 Avant -mallilla, mutta nyt yhtiössä päätettiin tiivistää yhteistyötä Volkswagenin kanssa ja laajentaa tuotepalettia huippuluokan maastureihin. Volkswagen Touaregin sisarmalli Porsche Cayenne näki päivänvalon vuonna 2002 ja kaksitoista vuotta myöhemmin maasturimallisto täydentyi yhtä kokoluokkaa pienemmällä Macanilla.

Keväällä 2009 Porsche otti jälleen uuden askeleen esittelemällä Shanghain autonäyttelyssä urheilullisen neliovisen sedanin Panameran. Sitä seurasi kesällä 2016 toisen sukupolven Panamera ja viime vuoden Geneven autonäyttelyyn Porsche toi Panamerasta shootbrake-tyyppisen farmariversion, joka sai nimekseen Sport Turismo. Konseptiautona Sport Turismo oli nähty jo vuonna 2012.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti