veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mitsubishi Outlander PHEV on alkuvuoden myydyin hybridi

10.7.2014

Ladattava hybridimaasturi Mitsubishi Outlander PHEV osoittautui koeajossa sekä mukavaksi että käytännölliseksi tietyin rajoituksin. Tavalliseen Outlanderiin verrattuna PHEV on Suomessa hintava – osittain runsaan varustelunsa vuoksi.

Mitsubishi OutlanderMikä on ollut kuluvan vuoden eniten myyty ladattava hybridiauto Suomessa? Se ei ole Toyota Prius PHEV vaan Mitsubishin ison Outlander-maasturin PHEV-versio. Siitä tehtiin 80 ennakkotilausta ennen kuin auto oli jälleenmyyjillä. Kaikkiaan Outlanderin hybridiversiota on myyty meillä jo toistasataa kappaletta, vaikka automaattivaihteinen dieselversio on markkinoillamme suosituin vaihtoehto. Eri puolille Eurooppaa PHEV-Outlanderiä oli jo viime huhtikuussa tilattu 19 100 kappaletta, joten miksikään kuriositeetiksi hybridimaasturi ei jää.

PHEV-Outlanderin suosion ymmärtää, kun sillä on ajellut viikon verran. Kun ladattava Prius kulkee sähköllä 25 kilometriä, Outlanderillä vähintään 35-40 kilometriä on kesäkeleillä realismia ja valmistaja ilmoittaa toimintasäteeksi peräti 52 kilometriä. Käytännössä Outlanderillä tuleekin hoidettua kaikki lähietäisyydelle suuntautuvat matkat sähkön voimalla.

Mitsubishi Outlander PHEV on otettu innostuneesti vastaan erityisesti yritysautomarkkinoilla, mitä edesauttaa työ- ja elinkeinoministeriön Outlander PHEV:lle myöntämä vähäpäästöisille leasingautoille suunnattu energiainvestointituki. Energiatuen piiriin hakeutuneille yrityksille 36 kuukaudeksi saatavilla oleva tuki merkitsee 9800 euron etua. Tuki on kolmekymmentä prosenttia leasingmaksun pääomaosuudesta.

Tuki on kuitenkin esimerkki suomalaisesta byrokratiasta ja niuhottamisesta. Esimerkiksi Englannissa vähäpäästöisyyttä tuetaan niin, että PHEV-Outlanderin hinta on jokaiselle ostajalle dieselversion tasolla. Suomessa PHEV maksaa kummallakin varustetasolla 6000 euroa vastaavasti varusteltua nelivetoista automaattivaihteista dieselversiota enemmän.

Kolmen moottorin auto

monitoiminäyttö

Mitsubishi Outlander PHEV on ensimmäinen sarjatuotannossa oleva nelivetoinen hybridi-katumaasturi, jossa ajoakku latautuu sekä ulkoisesta lähteestä lataamalla että polttomoottorin avulla. PHEV-Outlander kulkee kolmella moottorilla, yhdellä bensakoneella ja kahdella itsenäisesti toimivalla sähkömoottorilla, joista toinen toimii etu- ja toinen taka-akselilla. Molemmilla sähkömoottoreilla on omat älykkäät ohjausyksikkönsä, joiden avulla tähdätään parhaaseen mahdolliseen suorituskykyyn, ajovakauteen ja auton hallintaan kaikissa tilanteissa.

Niin pitkään kuin virtaa riittää PHEV kulkee vain sähköllä etuvetoisena ellei aktiivinen ajovakaudenhallinta puutu peliin. Kun akun varaustila on matala tai vauhtia kiihdytetään voimakkaasti, bensiinimoottori avustaa tuottamalla sähkövirtaa. Kolmas vaihtoehto on, että bensiinimoottori käyttää etuvetoa ja sähkömoottorit avustavat tarvittaessa – kun mennään yli suomalaisten nopeusrajoitusten tämä moodi on aina käytössä. PHEV:n voi myös lukita nelivetoiseksi, kun ajetaan liukkailla tien pinnoilla, lumessa tai mutaisessa maastossa, jolloin takapyörien sähkömoottori työskentelee koko ajan.

takapenkkiKäytännössä Outlanderin järjestelmä toimii täysin saumattomasti: jos sähköenergian tueksi tarvitaan polttomoottorin tehoa, järjestelmä ottaa sen vain hetkeksi käyttöön esimerkiksi kiihdytyksen ajaksi ja sen jälkeen matka jatkuu taas sähköllä.

Toisaalta, jos haluaa että sähköä on käytettävissä tietyissä tilanteissa, Charge Mode –painikkeesta painamalla Outlanderin ajoakkua voi ladata bensiinimoottorilla ajon aikana. Save Mode –painikkeen säästötila puolestaan vähentää ajoakussa olevan energian käyttöä. Lisäksi jarrutusenergian talteenottoa voi PHEV-Outlanderissä säätää kuudelle eri moottorijarrutuksen voimakkuudelle.

Sileällä asfaltilla ylellisen äänetön

Hybridi-Outlander vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin ja painava Mitsubishi on yllättävän virkeä niin taajama- kuin maantieajossa. Mutkaisella kantatiellä reagointi kaasupolkimen käskyihin kaarteesta ulos kiihdytettäessä ei ole aivan välitön mutta yllättävänkin hyvä. PHEV-Outlanderissä on myös ratin takana siivekkeet, joista käsin sähköautoon saa manuaalivaihteiston tuntua ja varsinkin niitä käyttäen hybridi-katumaasturi sopii hyvin aktiiviseenkin ajamiseen.

Kaksilitraisen bensiinimoottorin suorituskyky tuntuu paremmalta kuin 120 hevosvoiman perusteella odottaisi, mutta ohituksissa huomaa että yli 1800 kiloa painavan katumaasturin kiihtyvyys ei ole mitenkään räjähtävää – se riittää kyllä normaaliajoon, mutta varsinkaan yli 100 km/t nopeuksissa mitään erityistä ytyä ei löydy.

Moottoriäänet on vaimennettu siisteiksi, joten sähköstä bensiiniin siirtyminen ei rasita korvia. Voimakkaassa kiihdytyksessä polttomoottorin ääni tosin on pikkuautomainen.

Kokonaisuutena vain renkaista lähtevä jylinä hallitsee PHEV-Outlanderin äänimaailmaa. Tosin rengasmelukin johtuu Suomen kurjista tienpinnoista eikä autosta, sillä uudella sileällä asfaltilla Mitsubishin katumaasturi on suorastaan ylellisen hiljainen. 

Leppoisan mukava ajettava

Mitsubishi Outlander on iso auto, joka sopii erityisesti matka-ajoon. PHEV-Outlanderin ohjauksen vaste on jossain määrin keinotekoisen tuntuinen ja varsinkin taajama-ajossa vaste tuntuu ajoittain turhan voimakkaalta ollakseen luonteva.

Mitsubishi läpileikkaus

Kun PHEV-version ajoakku on sijoitettu auton pohjalle akseleiden väliin, sen paino on ajo-ominaisuuksien kannalta optimaalisessa paikassa ja Outlanderin painojakauma on erittäin hyvä 55/45 etu- ja taka-akselien kesken. PHEV:n pehmeän maasturimainen kulku herättää helposti epäilyksen siitä, kuinka kauniisti se käyttäytyy nopeassa kaarreajossa, mutta Mitsubishi tuntuu venyvän oikuttelematta niin pitkälle kuin sitä normaalin liikenteen seassa on tilaisuus viedä. Osansa hybrid-Outlanderin hyvään pitoon lienee auton Super All Wheel Control –järjestelmällä, joka yhdistää ESC-ajovakausjärjestelmän PHEV:n nelivetotekniikkaan ja aktiiviseen AYC-kallistuksenhallintatoimintoon.

Outlander on mainiosti jousitettu, se ottaa tien epätasaisuudet siististi eikä lyö kuopissakaan läpi.

Ainoastaan valtatievauhdissa reilussa sivutuulessa maastoltaan avoimella maantiellä Outlanderissä on havaittavissa katumaasturimaista sivuttaiskeinuntaa – muuten Mitsubishi kulkee ryhdikkäästi pehmeän tuntuisesta jousituksestaan huolimatta ja on hyvin tasapainoinen ajettava niin rauhallisessa ajossa kuin suurilla nopeuksillakin.

Eri puolilta kuultujen kokemusten mukaan Outlanderit ovat kohtuullisen maastokelpoisia. PHEV-versiossakin on 19 senttiä maavaraa, mutta 95,5 sentin etuylitys ja 103 sentin takaylitys osaltaan rajoittavat liikkumista. 

ohjaamo

Matkustamossa riittää tilaa

Mitsubishi Outlanderin akseliväli on sentin pidempi kuin Toyota RAV4:n ja kolme senttiä lyhyempi kuin Mazda CX-5:n, mutta Outlander  on 8,5 senttiä pidempi  kuin RAV4 ja 11,5 senttiä pidempi kuin CX-5. Uusi Nissan Qashqai on akseliväliltään vain vajaat 2,5 senttiä Outlanderiä lyhyempi mutta pituudessa eroa on lähes 28 senttiä.

Vaikka PHEV Outlanderin kääntösäde on vain 10,6 metriä, auton suuri koko tuntuu Espoon Tapiolan Stockmannin ensimmäisen parkkihallikerroksen tapaisissa paikoissa, joiden mitoituksia ei ole tehty nykyautoille. Mitsubishin katumaasturi on ahtaissa paikoissa hankala käänneltävä. Kuljettajan paikalta ei näe auton keulaa. Peruutettaessa kamerakuva auttaa jonkin verran, mutta auton mitoille sekään ei voi mitään.

Sisätiloissa koosta on etua. Outlander on tilava auto niin edessä kuin takana istuville. Etuistuimilla istuu ihan mielikseen ja hyvä ajoasento on helppo löytää. Korkeuttakin on riittävästi kunnon maastureiden tapaan.

Takana on hyvä istua, tilaa on joka suuntaan riittävästi, istuinkorkeuskin on järkevä ja selkänojan kaltevuutta voi säätää joka istuimen osalta erikseen, mikä auttaa sopivan istuma-asennon löytämistä.

Muihin Outlandereihin verrattuna PHEV-version miinuspuolia on se, että siihen ei saa kolmatta penkkiriviä.

Hybridi-Outlanderin 463 litran tavaratila on matala ja sen leveyskin jää sivukoteloiden vuoksi vaatimattomaksi. Takapenkin selkänojat kokonaan kaatamalla tila kasvaa 888 litraan.

PHEV:n vetokyky on asiallinen, sillä saa vetää 1500 kiloa painoista jarrullista perävaunua.

Tuuletusta päin naamaa

Outlanderin kojetaulussa olevat tuuletusventtiilit ovat ulkonäöltäänkin kuin vuosikymmenien takaa. Ne on sijoitettu huonosti, niiden suuntaamismahdollisuudet ovat liian rajatut eikä niiden puhalluksen määrää voi venttiileistä yksilöllisesti säätää, ne ovat vain täysin auki tai suljettuna.

tavaratilaOutlanderin kaistavahti on niin herkkä ja kovaääninen, että se tuli taajama-ajossa kytkettyä aina hiljaiseksi – painike siihen löytyy onneksi vasemmalta kojelaudan alaosasta. Se sopii paremmin maantieajoon. Samoin turvavyömuisti on pahaääninen.

Outlander PHEV on hyvin varusteltu ja Instyle Navi –versio ei jätä juurikaan toivomisen varaa. Ainoastaan kattoikkunaa tai –luukkua ei valitettavasti ole Outlanderin Suomen tuontiohjelmassa, se sopisi kokonaisuutena mukavan ja leppoisan auton henkeen muidenkin kuin allekirjoittaneen mielestä. Lisäksi varapyörän puuttuminen maastoautosta tuntuu pöhköltä, mutta sähkövarustuksen vuoksi sille ei ole tilaa.

Tarjolla oleviin lisävarusteisiin kuuluu koeajoautossa ollut Travel Pack –paketti, jonka valitsemalla saa irrotettavan vetokoukun, 13-napaisen sähkösarjan, sovittimen 7-napaiselle pistokkeelle ja tavaratilan kaukalomaton yhteensä 1099 eurolla.

Viisi tuntia riittää lataamiseen

Mitsubishi Outlanderillä ajellessa herää kysymys, miksi joku ostaa pelkästään sähköllä kulkevan auton? Outlander PHEV on toimiva sähköauto, mutta kun päivän aikana pitää taittaa satoja kilometrejä tai tarvitsee runsaasti tehoa niin mukana kulkeva bensiinimoottori on koko ajan valmiina palvelemaan.

Koeajon aikana kävi usein niin, että polttomoottorin lisätehoa tarvitsi kerran sähköllä ajetun matkan aikana, esimerkiksi kun tuli tarve päästä risteävälle tielle todella nopeasti liikenteen sekaan. Ei muuta kuin sopivassa kohdassa kaasupoljin kohti lattiaa, bensakone hyrähtää hetken, Outlander kiihtyy ripeästi ja sitten jatketaan taas sähköllä.

lataaminen

Pääasiassa pääkaupunkiseudulla tapahtuneen viikon liikkumisen aikana PHEV-Outlander vei 379 kilometrin matkalla sähkön lisäksi 14,3 litraa bensiiniä eli 3,8 litraa sadalla kilometrillä ja suurin osa siitä kului koeajon kantatielenkillä, kun matkaa oli tehty yli latauksen toimintasäteen.

Tavallisesta ulos sijoitetusta kodin pistorasiasta lataamalla PHEV-Outlander ajoakku täyttyi työpäivän jälkeen illan aikana, yöksi sitä ei tarvinnut jättää lataukseen. Pikalatauksella ajoakkuun saa 80-prosenttisen varauksen puolessa tunnissa.

Vastinetta rahalle:

Ei ole ihme, että Outlander PHEV on löytänyt Suomesta ostajia. Se on mukava auto, sillä ajaessa ei ole turhaa kiirettä eikä kuljettajan tarvitse mitata ulos urheilullisia ominaisuuksia saadakseen rahalleen vastinetta. Matkustamossa on runsaasti tilaa ja istuma-asento on rentouttava – sopii varsinkin toimistotyön rasittamalle keholle. Erityisesti sähkön ja hyvin toimivan automaattivaihteiston ansiosta ajaminen on todella stressitöntä, hyvällä tienpinnalla melutontakin. PHEV maksaa halvimmillaan viisi euroa vaille 50 000 euroa, mikä on paljon kun Outlander-malliston hinnat lähtevät 33 590 eurosta ja halvimman nelivetoautomaatin saa viittä vaille 40 000 eurolla – polttoainekuluissa säästämällä hintaeroa ei saa kurottua takaisin kukkaroon. Mutta miellyttävän hiljaisesta ja ympäristöystävällisestä liikkumisesta lisähinnalle löytyy katetta ja kilpailijoihin verrattuna hyvin varustellun PHEV:n hinta ei ole paha.

 Juha Partanen

PLUSSAT

+ Kokonaisuutena mukava ajettavuus

+ Hyvät matkustamotilat

+ Hieno voimalinja ja pienet päästöt

 

MIINUKSET

- Huonot kojelaudan tuuletusventtiilit

- Tavaratilan mataluus ja kapeus, ei varapyörää

- Lähinnä taajama-ajossa jähmeältä tuntuva ohjaus

 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi

Bensiinimoottorin iskutilavuus cm3

1998

Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min  

89/121/4500  

Bensiinimoottorin suurin vääntö Nm/r/min 

190/4500

Kummankin sähkömoottorin suurin teho kW/hv

60/82

Kummankin sähkömoottorin suurin vääntö Nm 

195

Yhdistetty EU-kulutus l/100 km painotettu

1,9 

CO2-päästö g/km, alkaen

44

Mitat mm (pituus/leveys/

korkeus/akseliväli)

4655/1800/

1600/2670

Omamassa kg

1810

Kiihtyvyys s 0-100 km/h   

11,0 

Huippunopeus km/h   

170 

Koeajoauton kokonaishinta euroa

54 995

 

Rahat, verot, työ & eläke, koti