veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mitsubishi Eclipse Cross – helppokäyttöinen auto

Mitsubishi Eclipse Cross – helppokäyttöinen auto
7.1.2019

Mitsubishin uusi katumaasturi puhuttelee luontevimmin autonkäyttäjää, joka haluaa vain mahdollisimman helppokäyttöisen kulkuvälineen. Mukaan mahtuu tarvittaessa kolme matkustajaa, jotka eivät kuljeta suuria määriä matkatavaroita mukanaan. 

Sen jälkeen kun Mitsubishi luopui rallitoiminnasta, japanilaisvalmistajan merkkimielikuvassa ei ole tuntunut olevan mitään särmää. Mitsubishin autot eivät herätä voimakkaita tunteita mihinkään suuntaan intohimoista puhumattakaan.

Mitsun malleissa ei ole mitään erityistä ajamisen iloa, eivätkä ne ole enää pariin vuosikymmeneen tuottaneet elämyksiä uusilla innovaatioilla sen enempää kuin erityisellä käytännöllisyydellä tai mukavuudellakaan. 

Ulkonäöltään Mitsubishi XR PHEV II -konseptiautoon pohjautuvan Eclipse Crossin perän muotoilu on kömpelö ja vaakasuorassa kahteen osaan jaettu takaikkuna haittaa näkyvyyttä taakse.

Mitsubishin monien muiden mallien tapaan merkin uusi kompakti katumaasturi ei erotu millään ominaisuudella keskivertoautoista. Eclipsen muotoilua ei voi kehua puhdaslinjaiseksi, vaikka se on saanut Good Design -huomion Chicago Athenaeumin palkintosarjassa, jota legendaarinen suomalaisarkkitehti Eero Saarinen on aikoinaan ollut perustamassa. Mitsun pienempään ASX-malliin verrattuna Eclipse Cross kyllä näyttää selvästi modernimmalta ja pirteämmältä.

Siinä, että korin vyötärölinja nousee edestä taakse, ei ole mitään uutta. Ratkaisun johdosta matkustamossa on edessä valoisaa, mutta takana sivuikkunat ovat pienet. Ratin takana Eclipsen ohjaamossa on avaran tuntuista. Ikkunalinja kulkee aika matalalla, mikä lisää kyllä valoisuutta mutta ei turvallisuuden tunnetta. Suurista ikkunapinnoista huolimatta auton ulottuvuuksia on vaikea arvioida. 

 Mitsubishi Eclipse Crossin ulkonäkö jakaa mielipiteitä. Esimerkiksi englantilainen Autocar-lehti luonnehtii sitä tyylikkääksi, tulevaisuuteen suuntautuneeksi keskikokoiseksi SUV:ksi.

Istuimissa toivomisen varaa

Taloustaidon koeajoauton Instyle-tasolla kuljettajan istuimessa on muuten hyvin toimivat sähkösäädöt, mutta ristiselän tuen säätö puuttuu niin sähkötoimisista kuin mekaanisillakin säädöillä varustetuista Eclipse Crossin istuimista.

Mitsun istuimen selkänoja on sen verran runsaasti muotoiltu, että ilman säätömahdollisuutta ristiseläntuki voi painaa ikävästi selkää. Kollegat ovat puolestaan valitelleet, että ilman sähkösäätöjä olevan Intense-varusteisen Eclipsen istuin ei laskeudu tarpeeksi alas sopiakseen pitkille kuljettajille. 

 Mitsubishissa eri toiminnoille on edelleen selkeät säätimet, mikä ilahduttaa valikoissa harhailua vieroksuvia autonkäyttäjiä.

Kuljettajan vieressä istuva matkustaja saa Instyle-tasollakin tyytyä karvalakkisäätöihin portaittain säätyvällä selkänojan kallistuksella ilman sähköä, korkeussäätöä ja istuinosan kallistuksen säätöä. Myös matkustaja valitti voimakasta ristiselän tukea ja sitä, että sen vuoksi lapaluilla on puolestaan huonosti tukea.

Takana istuinkorkeus on kohtuullinen mutta istuinosa on syvyyssuunnassa aivan liian lyhyt. Siitä huolimatta Mitsun takapenkillä pystyy kuljettamaan aikuisia ihmisiä paremmin kuin monessa muussa nykyautossa. Takapenkin istuinten selkänojien kaltevuutta voi säätää portaittain ja istuimia liikuttaa 20 senttiä pituussuunnassa.

Kun takaistuimet ovat taaimmassa asennossa, Eclipse Crossissa on tavaratilaa vain 341 litraa. Kun istuimia siirtää koko säätövaran verran eteenpäin, takapenkkiläisille ei jää enää kunnolla jalkatilaa, mutta tavaratila kasvaa 448 litraan. 

Jähmeähkö ohjattava

Nelivetoisessa Eclipse Crossissa perusvoimanjako on auto- ja lumiajotilassa 80:20, sora-tilassa 70:30, mutta elektronisesti ohjattu voimanjako voi siirtää maksimissaan 45 prosenttia voimasta takapyörille. Tämän nelivedon Super-All Wheel Control eli S-AWC-järjestelmä yhdistää Mitsun katumaasturissa aktiiviseen kaarreajonhallintaan, joka käyttää vectoring torque -tyyliin jarrutusvoimaa jakaakseen väännön optimaalisesti vasemman- ja oikeanpuoleisten pyörien välille. 

Moottoritiellä Eclipse kulkee varsin vakaasti ja keinuu vain pituussuunnassa. Sen sijaan oikein syheröisillä pätkillä Eclipse Cross nojailee reippaassa vauhdissa voimakkaasti ulkokaarteen puoleiseen etupyörään ja korin sivuttaisliikkeet alkavat tuntua raskassoutuisilta. 

 Vaihteenvalitsimen vieressä olevalla S-AWC-painikkeella voi vaihdella nelivetoisen Eclipse Crossin ajotiloja Auto-, Snow- ja Gravel-tilojen välillä.

Mitsun ohjaus on jähmeähkö ja hieman epämääräinen tuntumaltaan. Moottoritievauhdissa auto tuntuu reagoivan hitaasti, jopa hieman viiveellä ohjausliikkeisiin. Mutkaisella kantatiellä Mitsun reagointi ohjausliikkeisiin paranee, kun alustaan tulee enemmän painetta, ja torque vectoring -järjestelmä toimii, mutta mikään nopean ajon auto Mitsubishin uusi katumaasturi ei ole. 

Eclipse Cross ei ole liioin erityisen mukava maantieajokki, sillä pientä pintatärinää on havaittavissa varsin hyväpintaisellakin valtatiellä ja moottoritievauhdissa sitä on yllättävänkin paljon. Karkealla pinnalla Eclipse Cross täristää jo selvästi. Nelivetoinen versio tuntuukin olevan eniten kotonaan surkeilla kinttupoluilla ja muissa huonoissa olosuhteissa. Maavaraa Mitsun katumaasturissa on 18,3 senttiä ja kahluusyvyyttä 40 senttiä. 

Ei erityisen taloudellinen

Eclipse Crossin tuontiohjelmassa on vain yksi moottorivaihtoehto ja nelivetoversiossa on vakiona portaaton CVT-tyyppinen automaattivaihteisto. Mitsun suorituskyky riittää arkiajoon, mutta varsinkin moottoritienopeuksissa CVT-automaatin ja uuden 1,5-litraisen, venttiilien ajoitusjärjestelmän mukaan MIVEC-nimen saaneen, bensiinimoottorin muodostama voimalinja reagoi kaasupolkimen liikkeisiin hitaasti.

Joko vaihdekepillä tai siivekkeillä CVT-vaihteistoon luotuja elektronisia pykäliä käyttämällä koneen kierroksia voi kuitenkin pitää korkeammalla, jolloin Eclipsen voimalinja reagoi käskyihin paremmin ja Mitsu tuntuu suorituskykyisemmältä.

 Mitsubishin uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori on syvällä katumaasturin moottoritilassa ja pääosin suojakannen alla näkymättömissä.

Bensiiniä Eclipse Cross hörppii reippaassa ajossa tai raskailla keleillä jopa yhdeksän litraa sataa kilometriä kohden, mikä tuntuu paljolta auton suorituskykyyn nähden. Pienehkö moottori ei ole aina taloudellinen, eikä portaaton vaihteisto tunnu tuovan polttoainesäästöjä, mutta rauhallisella ajamisella Mitsun saa kulkemaan seitsemällä litralla satasta kohden. 

Perinteinen kojelauta

Eclipse Crossin hallintalaitteet ovat ilahduttavalla tavalla perinteiset. Toiminnoille on omat kytkimensä, niitä ei tarvitse hakea kosketusnäytön valikoista. Mitsubishi ei uudessa katumaasturissaan ole lähtenyt mukaan nykyiseen Infotainment-trendiin.

Ylin Instyle-varustetaso erottuu alemmista tasoista sähkösäätöisen kuljettajan istuimen ohella edestä avattavalla panoraamakatolla, nahkaverhoilulla, seitsemän tuuman kosketusvärinäytöllä, aktiivisella vakionopeussäätimellä, kuolleen kulman valvontajärjestelmällä, Multi Around Monitor –kamerajärjestelmällä, peruutettaessa risteävästä liikenteestä varoittavalla toiminnolla sekä LED-ajovaloilla ja ajovalojen pesimillä. Instyle-varustuksen saa vain nelivetoiseen Eclipse Crossiin, jolloin auton hinta nousee yli 46 500 euron. 

Pykälää alempaan Intense-varusteluun kuuluvat jo parkkitutkat eteen ja taakse, lämmitettävä ratti, istuinlämmittimet eteen ja taakse, levyllä toteutettu HUD-heijastusnäyttö tuulilasiin sekä avaimeton lukitus ja käynnistys.

Vastinetta rahalle

Mitsubishi Eclipse Cross ei erotu millään erityispiirteillä kilpailijoistaan, mutta helppokäyttöisyys on yksi sille leimallinen ominaisuus. Mitsubishi on vaivaton kulkuväline, sen ratin taakse voi istuutua ja lähteä ajamaan autoa sen kummemmin ihmettelemättä.

Eclipse Cross ei ole kuitenkaan mitenkään erityisen edullinen auto ja esimerkiksi sen tavaratila on pienempi kuin monilla kilpailijoilla, joten se ei anna parasta mahdollista vastinetta rahalle – varsinkaan, kun istuinsäädöissä on etenkin alemmissa varustetasoissa puutteita. Etuvetoisena ja manuaalivaihteisena Eclipse Crossin hinnat lähtevät WLTP-päästöarvoilla verotettuna 28 490 eurosta ja CVT-vaihteistolla varustettuna nelivetoisena NEDC-päästöarvoilla 38 425 eurosta. 

VERROKIT

PLUSSAT

+ Perinteiset hallintalaitteet 
+ Leppoisa ajettava 
+ Riittävän korkea takapenkki

MIINUKSET

- Ei ristiseläntuen säätöä 
- Pienehkö tavaratila 
- Hidas reagointi käskyihin

Merkki ja malli Mitsubishi Ecplise Cross 1.5 Instyle CVT 4WD
Sylinteritilavuus cm3 1499
Suurin teho kW/hv/r/min   120/163/5 500  
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  250/1 800–4 500
EU-kulutus, yhdistetty l/100 km  8,7 (WLTP), 7,7 (NEDC)
CO2-päästö g/km 196 (WLTP), 175 (NEDC)
Omamassa kg 1 625
Kiihtyvyys 0–100 km/t sekuntia 9,8
Huippunopeus km/t    200
Kokonaishinta euroa (NEDC) 46 508,08

Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/

korkeus/akseliväli) cm

4 405/1 805

1 685/2 670

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti