veronmaksajat.fi

VAPAALLA

BMW i8 näyttää tulevaisuuden hauskana

2.7.2015

BMW on viime vuosina yllättänyt uusilla malleillaan. Huikein tulokas on nopea, nelivetoinen pistokehybridiauto i8. Harvoin koeajolla herättää yhtä paljon huomiota kuin i8:n ratissa.

Perinteisesti BMW:t ovat olleet takavetoisia ja sen jälkeen kun pienen takamoottorisen 700-mallin tuotanto loppui vuonna 1965, moottori on sijainnut edessä. Nyt baijerilaisvalmistaja on tehnyt jo pitkään nelivetoisia autoja ja 2-sarjan myötä etuvetoisiakin Bemareita tulee markkinoille koko ajan. Moottorin sijoituksen suhteen 1970-luvun lopulla valmistettu keskimoottorinen superauto M1 on kuitenkin ollut ainoa poikkeus tehtaan käytännössä.

BMW i8:n kaksivärisyys korostaa BMW i8:n futuristista muotoilua

M1-mallia tehtiin vain 456 kappaletta ja se on nykyään haluttu klassikkoauto alan harrastajien ja keräilijöiden keskuudessa. Ranskalaisen klassikkolehti Automobiles Classiques´n artikkelissa kerrotaan, että M1:n hinta on viime vuosikymmenen laskun jälkeen noussut vasta 150 000 euroon, ja Pariisissa kesäkuussa huutokaupattavana olleen M1:n hintaestimaatti oli vain 100 000 – 150 000 euroa. 

Saksalaisen Motor Klassikin Aktuelle Klassiker-Preise-taulukon mukaan 143 000 eurolla saa kuitenkin kunnoltaan vain kohtalaisen (mässig) M1:n – hyvin hoidetun (gepflegt) hinta on jo 299 000 euroa. USA:ssa oranssista M1:stä pyydettiin jo pari vuotta sitten 280 000 dollaria ja valkoisesta M1:stä sille tyypillisin sinipunaraidoin viime vuonna 250 000 dollaria. Hinnoissa on siis hajontaa, mutta M1-BMW:n arvo tulee epäilemättä kasvamaan jatkossa.

BMW i8:n lokinsiipiovet toimivat yllättävän hyvin.

Nyt uusi i8 seuraa M1:n jälkiä. Polttomoottori on heti matkustamon takana eli kyse on keskimoottoriautosta ja sen voima ohjautuu takapyörille, joten i8 jatkaa takavetoisia perinteitä. Auton etupää on varattu sähkömoottorille, jonka voima ohjataan etupyörille, joten sähkömoottorin osallistuessa auton kuljettamiseen i8 on nelivetoinen. 

Luonteva työnjako

BMW i8 on pistokehybridiauto, joka poikkeaa sikäli monista muista hybridiautoista, että sen polttomoottori lataa viiden kilowatin akustoa vain neljän kilometrin ajoon. Enemmän virtaa akkuihin saa laturilla lataamalla.

Akusto täyteen ladattuna BMW pystyy kulkemaan pelkällä sähköllä noin 37 kilometrin matkan. Jos autoa ei pakota kulkemaan sähköllä ja ohjelmoi sen navigaattoriin päätepisteen, i8 pyrkii itse laskemaan, missä se käyttää sähköä. BMW:n tarkoitus on, että moottoreilla on luonteva työnjako: taajamissa i8:lla liikutaan sähköllä ja maantieajossa bensiinillä. Tarvittaessa kuljettajalla on kuitenkin käytössä yhtä aikaa molempien moottoreiden 362 hevosvoiman kokonaisteho.

BMW i8:n ohjaamo on yhdistelmä futuristisia muotoja ja BMW:lle tyypillisiä hallintalaitteita.

BMW:n bensiinitankki on pieni, 30 litraa, mutta i8 on saatavissa myös 42 litran tankilla. Runsaasti moottoritieosuuksia sisältäneessä koeajossa i8 kulutti 6,3 litraa/100 km silloin, kun autoa ei päästy tankillisen aikana lataamaan uudestaan eli auton toimintasäde on yhdellä latauksella ja tankillisella yli 400 kilometriä. Jos autoa päästään latailemaan useammin, sähkön käyttö pudottaa kulutusta.

Yllättävän mukava

BMW i8:n futuristisessa korissa on käytetty hiilikuitua, alumiinia ja korkealuokkaista muovia: tuloksena yhdistelmä keveyttä ja vääntöjäykkyyttä.

BMW i8:n mittaristo muuttuu Sport-moodilla sinisestä punaoranssin sävyiseksi.

Sisään ja ulos kapuaminen BMW:n lokinsiipiovien aukoista vaatii hieman notkeutta, mutta pujottautumisessa tulee hauskasti lamborghinimainen tunnelma. Korkeista kynnyskoteloista huolimatta liikkuminen sisään ja ulos sujuu helpommin kuin vaikkapa 1980-luvun normaaleilla ovilla varustetusta mutta matalasta 328 Ferrarista.

Sisällä ratin takana istuminen on matalaksi urheiluautoksi yllättävän mukavaa. Kaikki koeajajat pitivät ajoasentoa mainiona, i8:n istuimilla viihtyy. Auton ulkokuori on niin villin näköinen, että sisällä on jopa oudon tutun tuntuista. Hallintalaitteet eivät herätä mitään wow-tunnetta, sillä käsillä on tuttua, toimivaa BMW-designia.

BMW i8:ssa on huomioitu pienet yksityiskohdat: urheiluautomaisuudesta huolimatta tai oikeastaan juuri siihen sopivasti takasivuikkunoiden yläpuolella on takkikoukut. Täytyyhän herrasmiehen voida ripustaa pikkutakkinsa jonnekin, että se ei rypisty kuppimaisessa istuimessa.

BMW i8:n näytöstä voi tarkastella auton ympäristöä kuvina.

Ohjaamossa on huonosti tilaa tavaroille. Ovitaskut puuttuvat ja pikkutavaroiden säilytystilat ovat epäkäytännöllisen muotoisia.

Takaistuimilla ei alle 170-senttinenkään aikuinen mahdu istumaan selkä suorana, 180-senttinen ei saa edes jalkojaan sisään. Istuimet soveltuvat vain lasten kuljettamiseen lyhyiden edessä istujien takana.

Laukkusarja Vuittonilta

BMW i8:n ehdottomasti huonoin puoli on sen olemattoman kokoinen tavaratila, johon mahtuu latauslaitteen lisäksi yksi Samsoniten lentolaukku, ei muuta.

Takaistuinten turvavöihin saa köytettyä yhden tai kaksi maksimimittoja pienempää lentolaukkua. Ratkaisu ei kuitenkaan korvaa tavaratilaa, koska matkustamossa tavarat ovat kaikkien ohikulkijoiden, myös varkaiden nähtävissä.

Lentolaukkua voi kuljetta BMW i8:n takaistuimella.

Jos kotoa ei löydy BMW:hen sopivia matkalaukkuja, Louis Vuitton on tehnyt sarjan laukkuja sopimaan i8:n eri säilytystiloihin: Weekender GM i8 mahtuu tavaratilaan, Garment Bag i8 taaimmaiselle pakettihyllylle, pienempi Weekender i8 yhteen takaistuimista ja Case i8 toiselle takaistuimelle. Laukkuja saa Louis Vuittonin liikkeistä Münchenistä, Milanosta, Lontoosta, Pariisista, Moskovasta, Dubaista, New Yorkista ja Los Angelesista. 

Hienostuneen helppo

i8 on yllättävän helppo auto ajaa. Hallintalaitteet ovat BMW:llä ajaneille tuttuja ja kaikki toimii baijerilaismerkin ajokeille ominaisen täsmällisesti.

Ohjaus on BMW:n tyyliin tehty feinschmeckereille. i8:aa voi ajaa sormenpäillä, ohjaus on hienostuneen herkkä. Silti se keskittää hyvin ja auto pysyy hyvin suunnassaan moottoritievauhtiin asti. Silloin i8 on yllättävän herkkä kovalle sivutuulelle ja vaeltelee rauhattomasti sivuttaissuunnassa.

Ohjaustunto on mainio, mutkaisella maantiellä i8 on juuri niin hauska ajaa kuin oikean urheiluauton kuuluukin olla.

Urheiluautomaisen tiukka alusta onnistuu pehmentämään kaikkia tärinöitä ja iskuja. Ne tuntuvat kyllä, mutta mikään niistä ei lyö läpi. Huonoimmillaan i8 on Hämeenlinnan moottoritien kaltaisilla epätasaisilla moottoriteillä, joiden pinta tekee kulusta nyökkivää.

BMW i8:n tavaratila on kooltaan vain 154 litraa.

Surkeat suomalaiset päällysteet ovat masentava pinta i8:lle. Sileillä BMW kulkee niin kuin pitääkin, mutta karkeapintaisella asfaltilla rengasmelu on häiritsevää. Normaalirengastuksella BMW i8:n kumit ovat leveydeltään tavallisen henkilöauton luokkaa, 195 edessä ja 215 takana, mutta autoon saa 215-kiekot eteen ja 245-levyiset taakse. Vanteet ovat valtavat 20-tuumaiset.

Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta matalan i8:n kanssa ei tullut ongelmia taajama-ajossa.

Huippuluokan kiihtyvyys

Hybridi-BMW:n kiihtyvyys on varsinkin paikalta tai pienistä nopeuksista lähdettäessä järisyttävä, mutta vauhdin lisääntyminen tapahtuu pehmeästi ja i8 on helposti hallittavissa.

Vaikka polttomoottori on vain 1,5-litrainen ja kolmisylinterinen, sen ääni on todella urheilullinen, makea ärinä.

Kantatiellä ohitukset sujuvat vaivattomasti tarvittaessa varsin lyhyillä matkoilla, vauhti vain kohoaa pienissä pyrähdyksissä helposti rajoitusten yläpuolelle. Jos satasen alueella lähtee ohittamaan 80 km/t nopeudella edellä ajavaa, vauhtia on ohitettavan rinnalla jo 120-130 km/t, sillä kiihdytys 80-120 km/t vie nelosvaihteella vain 3,4 sekuntia. 

Kuvaamisen kohteena

BMW i8:lla liikuttaessa voi kuvitella, miltä julkkiksista tuntuu: sen ohjaamossa on jatkuvasti huomion kohteena. Espoossa Länsiväylällä Audi-kuljettaja pudotti vauhtia ottaakseen i8:sta kuvia eikä hän on ollut ainoa. Pysäköintipaikoilla BMW keräsi jatkuvasti ihmisiä ympärilleen, ja auto tallentui ties kuinka moneen kännykkäkameraan.

BMW i8:n korin muotoilussa on mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Kokeneesta autofriikistä BMW i8 voi tuntua jopa liian helpolta autolta. Sen kuljettaminen ei vaadi mitään erikoisosaamista – tervejärkinen harkintakyky riittää. Jos BMW:ssä olisi enemmän tavaratilaa, se olisi jopa järkevä auto silloin kun kahden henkilön kuljetuskyky riittää.

Ennen kaikkea i8 on kuitenkin iloinen ikkuna tulevaisuuteen: autoilun ei tarvitse olla tylsää, vaikka auto on vähäpäästöinen, turvallinen ja helppokäyttöinen.

Toistaiseksi BMW:n Suomen maahantuoja on tuonut Suomeen vain kaksi i8-autoa – toiset kaksi on tuotu Ruotsista ostamalla. Suomeen tuonti alkaa varsinaisesti ensi vuonna, mutta i-mallien huoltaminen onnistuu jo Helsingin Herttoniemessä, sillä Laakkosen Autotalon mekaanikot Mika Saari ja Stefan Tötterman ovat saaneet i-malleja koskevan huoltokoulutuksen Norjassa. 

Vastinetta rahalle: BMW i8 on niin kallis auto, että sen hintaa on vaikea järkisyillä perustella. On hyvin mahdollista, että mallia tullaan valmistamaan sen verran paljon, että siitä ei tule samanlaista keräilykohdetta kuin M1:stä, mutta ken tietää. Mutta jos on varaa maksaa ajamisen hauskuudesta ja pitää i8:n muotoilusta niin hullumminkin rahansa voi tuhlata. Ranskalaislehden arviosta huolimatta i8:n hinnalla voi olla vaikeata enää löytää hyvää M1-yksilöä, joten loikka tulevaisuuteen tulee halvemmaksi kuin askel historiaan.

PLUSSAT

+ Todella hyvä suorituskyky
+ Hauska ajettava
+ Miellyttävät istuimet

MIINUKSET

- Surkean pieni tavaratila
- Alttius sivutuulelle moottoritievauhdissa
- Korkea hinta 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli BMW i8
Sylinteritilavuus cm3 1499
Suurin teho
kW/hv/r/min  
170/231/5800
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
320/3700
Sähkömoottorin
suurin teho kW/hv
96/129
Sähkömoottorin
vääntömomentti Nm 
250
Suurin yhdistetty
teho kW/hv
266/362
Suurin yhdistetty
vääntömomentti Nm
570
Yhdistetty EU-
kulutus l/100 km 
2,1
CO2-päästö g/km    49
Kiihtyvyys
0-100 km/t s.
4,4
Huippunopeus
km/t   
250
(sähköllä 120 km/t)
Kokonaishinta e, alk. Noin 165 000
Omamassa kg 1485

Mitat mm
(pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)

4689/1942
1293/2800  

 

Juha Partanen

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti