veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Passat GTE kulkee entistä pidemmälle

Volkswagen Passat GTE kulkee entistä pidemmälle
15.8.2019

Volkswagen Passat GTE istuu hyvin ladattavien hybridien buumiin: se tekee vaihtoautonakin hyvin kauppansa – Olarinluoman Sectoon hiljattain tullut GTE myytiin samana päivänä kuin se oli hinnoiteltu.

Volkswagen Passat GTE on jo usean vuoden ajan ollut yksi onnistuneimmista ladattavista hybridimalleista. Se on kaikin puolin toimiva lähes 4,9 metriä pitkä auto, jossa on runsaasti tilaa, toimiva varustelu ja joka on erittäin hyvä ajaa. Nyt, kun eurooppalaisilla autonvalmistajilla on hätä tuoda entistä kiinnostavampia ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja markkinoille täyttääkseen vuonna 2021 voimaan tulevan EU:n asettaman keskimääräisen 95 gramman päästövaatimuksen, GTE:n roolin ja myyntilukujen luulisi kasvavan – varsinkin kun sen toimintasäde on kasvanut Passatin kasvojenkohotuksen yhteydessä.

Volkswagenin edustajien mukaan ladattavan hybridin toimintasädettä testannut saksalainen autotoimittaja on päässyt Passat GTE:llä yhdellä latauksella jopa sadan kilometrin matkan, mutta WLTP-syklillä mitattuna GTE:n pitäisi kulkea pelkällä sähköllä 55 kilometriä, mikä merkitsee noin 70 kilometrin matkaa aiemmalla NEDC-syklillä mitattuna.

Matka-ajossa GTE:n sähkömoottorin ajossa keräämä energia vähentää TSI-moottorin bensiinin kulutusta mutta sähkömoottori toimii myös buusterina, joka erityisesti urheilullisella GTE-moodilla lisää hetkellisesti voimalinjan maksimivääntöä.

Passat GTE:ssä on 50 litran bensiinitankki, joten matka-ajossa taival taittuu kohtuullisen pitkin tankkausvälein silloinkin, kun akun lataamiseen ei ole aikaa tai mahdollisuutta.

Volkswagen Passat Variantin ladattava hybridi GTE kulkee nyt mittaustavasta riippuen 55 tai 70 kilometriä pelkällä sähköllä. Etu- ja takapuskurit sekä keulamaski ovat saaneet uutta ilmettä samoin kuin Passat-logo. Kuvassa malliston huipulta Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI:n 272-hevosvoimainen 4Motion -versio R-Line-varustuksella.

Kolmannes lisää energiaa

Vaikka Passat GTE:n akku on säilynyt mitoiltaan entisen kokoisena, siihen on saatu ahdettua 13 kilowattituntia energiaa aiemman 9,9:n sijaan, mikä oli 31 prosenttia aiempaa enemmän. Kasvanut kapasiteetti on tuonut myös kymmenen kiloa lisäpainoa – akku painaa nyt 135 kiloa. Auton lattian alle, taka-akselin etupuolelle sijoitetun akun ansiosta GTE:n painojakauma on kuitenkin kohtuullisen hyvä: auton painosta 914 kiloa on etuakselilla ja 773 kiloa taka-akselilla, jolloin melkein 54,2 prosenttia painosta on etu- ja 45,8 prosenttia taka-akselilla, ja Passatin perusversioiden tapaan GTE on erittäin mukava ajaa.

2,3 kilowatin teholla GTE:n akku latautuu viidessä ja puolessa tunnissa, 3,6 kilowatin latausteholla

tunnin nopeammin. Hybrideihin keskittynyt Volkswagenin edustaja kuitenkin painotti, että ajossa tapahtuvalla liike-energian talteen otolla (rekuperoinnilla) GTE lataa kennojaan selvästi tehokkaammin kuin mitä se voi ottaa sähköä normaalista Shuko-pistokkeesta.

GTE:n akun kahdeksassa moduulissa on kaksitoista kennoa kussakin. Jos johonkin niistä tulee vikaa, koko akkua ei tarvitse vaihtaa vaan moduulit ovat vaihdettavissa mutta yksittäiset kennot sentään eivät.

Passat GTE:n TSI-bensiinimoottorissa on tehoa 115 kilowattia eli 156 hevosvoimaa ja sähkömoottorissa 85 kilowattia/115 hevosvoimaa. Kokonaisteho on 160 kilowattia/218 hevosvoimaa. Vaihteistona on kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka Volkswagenin ilmoituksen mukaan on kehitetty erityisesti hybridiautoihin sopivaksi.

 Passatin ohjaamossa kojelaudan puhdaslinjainen design on tallella, mutta Passat-nimilätkä keskellä kojetaulua ei näytä yhtä tyylikkäältä kuin paikalla aiemmin sijainnut perinteinen kello.

Varustetasoilla uudet nimet

GTE:n ohella muutakin Passat-mallistoa on kohennettu sekä pienin ulkonäkömuutoksin että varusteita päivittämällä. Varustetasojen nimityksetkin ovat muuttuneet niin että pelkällä Passat-nimellä myytävä perusversio korvaa Trendlinen, Business-versio aiemman Comfortlinen ja Elegance Highlinen. Sekä Business- että Elegance-varustetasoja voidaan vielä kustomoida R-Line-paketilla. Suomeen perusversiota ei tuoda lainkaan ja meillä varustetasoja on tarjolla vain kaksi: Style ja R-Line.

Passatin avustimet ovat kehittyneet edelleen. IQ Drive on yhteisnimitys kaikille Passatin ajoavustimille, jotka yhdessä hoitavat monia ajamiseen liittyviä toimintoja kuten kaistanvaihtoavustin Side Assist plus Rear Traffic Alert, kaistanpitoavustin Lane Assist, ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist jalankulkijatunnistuksella, perävaunun peruutusavustin Trailer Assist ja pysäköintiavustin Park Assist sekä hätätilanneavustin Emergency Assist.

Passatin takapenkki on nykyautoksi yllättävän ryhdikäs. Selkänoja on hieman liian pystyssä kulmassa aika takakenoon istuinosaa nähden. Jalkatilaa on varsin hyvin mutta istuinosan kaltevuuden vuoksi jalkoja ei tahdo saada rentoon asentoon.Passatin uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat Travel Assist -järjestelmä ja hätäohjausavustin Emergency Steering Assist sekä ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin. Travel Assist -järjestelmän aktivointi on Passatissa helppoa: siihen tarvitaan vain yksi napin painallus. Jos vakionopeus on säädetty korkeammaksi kuin minkä järjestelmä katsoo sopivan tiukkaan mutkaan, mittaristoon ilmestyy ilmoitus siitä, millä nopeudella auto arvioi sen sujuvan luontevasti ja pudottaa vauhtia informaation mukaisesti. Järjestelmä ei kuitenkaan herätä luottamusta, sillä sen valitsemat ajonopeudet eivät sovi yhteen kokeneen kuljettajan näkemysten kanssa.

Passatin kaista-avustin toimii niin hienostuneesti, että se päällä voi ajaa eikä se tee äkkiarvaamattomia turhia hätäjarrutuksia Mercedes-Benzien tapaan. Uutta on se, että kapasitiivisilla antureilla varustetun ohjauspyörän ansiosta Passatin kuljettajan ei tarvitse nykiä rattia jotta auto tietäisi hänen olevan hereillä vaan riittää, että kuljettaja pelkästään koskettaa ohjauspyörää: pinta tunnistaa, että auto on edelleen hänen hallinnassaan.

Mutta vaikka Volkswagenin avustin on markkinoiden parhaita, sekin vie ohjauksesta parhaan terän ja luontevuuden. Siksi on harmi, että uudessa Passatissa kaista-avustin kytkeytyy aina päälle autoa käynnistettäessä eikä sille ole omaa painiketta vaan avustimen joutuu hakemaan mittareiden välillä olevasta valikosta jotta sen saa pois päältä. Tämä työläs tapa johtuu monien vastaavien viheliäisyyksien tavoin kuulemma EuroNCAP-organisaation asettamista turvallisuuskriteereistä, joilla autoille jaetaan luokittelupisteitä.

272 hevosvoimaa tehoa

Bensiinimoottoreiden tehokkain versio on 200-kilowattinen 2.0 TSI, jolla varustettu Passat Variant 4Motion kiihtyy todella ripeästi ja täyskiihdytyksissä moottorin ääni on sopivasti äreä, mutta Passatilla on helppo ajaa rauhallisestikin. Moottori käyttäytyy osakaasulla säyseästi ja vetoa riittää hyvin kaikilla kierrosluvuilla. Automaattivaihteisto vaihtaa kuin unelma.

Nopeassa mutkatieajossa meno on maukkainta, kun ohjauspyörän siivekkeistä vaihtaa kaarteissa vaihteen pykälän verran pienemmälle ja nostaa koneen kierroksia, jolloin neliveto-Passatin hienoista ajo-ominaisuuksista saa kaiken irti.

Uusien Passatien ohjaus on Volkswageneille ominaisesti miellyttävän jouhea ja ohjausvastetta on hyvin kohtuullisesti. Pienen keinotekoisuuden vivahteen kanssakin ohjaus tuntuu paremmalta kuin useimmilla kilpailijoilla.

Passat on ajossa muuten hiljainen mutta renkaat jyristävät karkeilla pinnoilla, sen huomasi saksalaisillakin teillä Frankfurtin ympäristössä.

Yli 17 senttiä maavaraa

Entiseen tapaan Passatista on edelleen myös vain nelivetoisena myytävä Alltrack-malli, jossa on maavaraa 17,2 senttiä perusmallin 14,5 sentin sijaan. Toisin kuin Audi A4:n Allroad-versio Alltrack tuntuu Comfort-moodilla horjakammalta kuin tavallinen Passat. Vajaan kolmen sentin maavaran korotus vaikuttaa yllättävän paljon, vaikka sivuttaispitoa on lisätty Alltrackin leveämmillä renkailla. Tosin renkaat olivat myös erimerkkiset, perus-Variantissa oli 235/45-koon Pirelli P7:t ja Alltrackissä 245/45-koon ContiSportContactit, kummatkin 18-tuuman vanteilla. Normaali- ja Sport-moodeilla Alltrackin kulku vakavoituu, joten Comfort-ajotila kannattaa säästää mökkiteille.

Dieselkoneisella Alltrackillä ajettaessa huomasi, että sen moottorin melu tuntui kiihdytyksissä yllättävän kuuluvalta.

Vastinetta rahalle: Kokonaisuutena Passat jatkaa Volkswagenille tyypillistä hyvin hienovaraisen uudistumisen linjaa. Kun kysymyksessä ei tällä kertaa ole uusi mallisukupolvi vaan vuonna 2014 esitellyn mallin päivitys, jopa maahantuoja epäili sen kiinnostavuutta lähettäessään kaksi Saksasta lainattua autoa kiertueelle ennen Suomeen tuotavien autojen saapumista. Passat-kanta on kuitenkin meilläkin niin suuri, että vilkas kiinnostus uutta mallia kohtaan yllätti jopa K Auton Volkswagen-henkilöautoista vastaavan johtajan Mikko Mykrän.
Kolmeboksiset sedanit ovat menettämässä asemaansa, kun ihmiset haluavat enemmän käytettävyyttä kuin hyvin mataliksi menneet perusautot tarjoavat, ja se näkyy Passat-kokoluokan myyntiluvuissa. Passat itsessään on kuitenkin edelleen varteenotettava automalli ja tarjonnee jatkossakin hyvän vastineen rahalle, vaikka uusien mallien hintoja ei tätä kirjoitettaessa vielä ollut julkistettu.

PLUSSAT

+ Kaikin puolin hyvä ajaa

+ Tehokas ja laadukas

+ Erinomainen GTE-versio

MIINUKSET

- Kaista-avustimelle ei painiketta

- Rengasääniä karkeilla pinnoilla

- Ei enää tyylikästä kelloa

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti