veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Volvo ei luovukaan vielä dieseleistä

Volvo ei luovukaan vielä dieseleistä
27.1.2020

Moni lähde kertoi pari kolme vuotta sitten, että Volvo poistaa dieselmoottorit mallistostaan vuoden 2020 jälkeen. Näin ei kuitenkaan tapahdu vielä kuluvan vuoden loppuun mennessä. 

Taloustaidon jutussa Dieselautojen päästöt vähenevät – mitä ajatella dieselmoottorista? kerrottiin tiukentuvien päästömääräysten tekevän dieselmoottoreiden valmistamisesta niin kallista, että Volvo on ilmoittanut luopuvansa dieseleistä vuoden 2020 lopussa.

Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kertoi Caradvicen mukaan Geneven autonäyttelyssä 2017, etteivät diesel-autot enää kykene täyttämään vuonna 2020 vaadittavia päästörajoja.

Toisin kuin Samuelsson sanoi, Volvon kaikki mallivuoden 2021 moottorit – myös dieselmoottorit – täyttävät EU:n tiukimman pakokaasujen päästönormin Euro 6d:n. Valmistajalta asian tarkisti Volvo Car Finlandin PR-päällikkö Mia Pelttari. Tällä hetkellähän Volvo ilmoittaa suomalaisilla verkkosivuillaan vain, että sen moottorit täyttävät Euro6d-Temp-päästönormit.

Pelttari tiedusteli dieselmoottoreiden poisjäännin ajankohtaa pääkonttorilta Ruotsista, josta, ettei tarkkaa ajankohtaa dieseleistä luopumiselle ole missään vahvistettu vaan ainoastaan tieto, että dieselmoottorit jäävät vähitellen pois mallistosta. Dieselit ovat kuitenkin voimanlähteinä mukana vielä tulevina vuosina.

Volvon Ruotsissa kehitetty, loppuvuodesta 2013 esitelty D4-dieselmoottori on käyttöominaisuuksiltaan erinomainen voimanlähde: se on sekä tehokas että taloudellinen ja oli aikansa mittapuulla vähäpäästöinenkin. D4-diesel siivitti Volvon kilpailukykyä pitkin 2010-lukua.

”Volvo on ilmoittanut, että se ei enää kehitä dieselmoottoreitaan viimeksi esitellyn sukupolven jälkeen, mutta tuotannon loppumisesta ei ole ilmoitettu tarkempaa ajankohtaa”, Mia Pelttari kertoo.

”Uusimmalla sukupolvella tarkoitetaan juuri esiteltyä diesel-kevythybridivoimanlähdettä, joka esiteltiin XC90- ja XC60-malleissa vuonna 2019. Kevythybridijärjestelmä avustaa polttomoottoria erityisesti liikkeellelähdöissä, jolloin sähkömoottori toimii kierroksia sujuvasti nostavana käynnistimenä. 

Lisäksi sähköenergiaa hyödynnetään muun muassa valoissa, ilmastoinnissa ja ohjainlaitteissa.” 

Ensimmäisenä irti dieseleistä

Toimitusjohtaja Håkan Samuelsson totesi kolme vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä, että "polttomoottorien tehokkuuden parantaminen alkaa olla tiensä päässä. Tulevaisuus on hybridi- ja sähköautoilla". Tuolloin vielä valtaosa Volvoista myytiin dieselmoottorilla.

Toukokuussa 2017 Samuelsson palasi samaan aiheeseen ja totesi, että Volvo kehittää vuonna 2013 esiteltyä dieselmoottoriperhettä edelleen niin kauan kuin se on järkevää. Sen jälkeen Volvo-dieseleitä ei enää tehdä. Volvo ilmoitti näin julkisesti ensimmäisenä merkittävänä autonvalmistajana luopuvansa kokonaan dieseleistä. 

Keväällä 2017 Samuelsson arvioi, että dieseleistä saadaan jotain uutta hyödyllistä irti korkeintaan vuoteen 2023 asti.

Kun Volvo heinäkuussa 2017 ilmoitti, että kaikkiin sen autoihin tulee sähkömoottori, uutisoitiin, että Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, joka kertoi ääneen tarkan päivämäärän polttoainemoottorin alasajon aloittamiseen. Tulevaisuudessa se tutkii ja kehittää käyttövoimana lähinnä sähköä.

Autotuojien ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio kommentoi päätöstä toteamalla, että ”se on sukua Volvon aiemmalle päätökselle luopua diesel-autoista”. Kallion mielestä Volvo pyrki lähinnä erottautumaan muista merkeistä ja syventämään laatuimagoaan.

Huhtikuussa 2018 käsitys dieselien hylkäämisestä vahvistui uuden S60-mallin myötä. “Tulevaisuutemme on sähköinen, emmekä enää kehitä uuden sukupolven dieselmoottoria”, toimitusjohtaja Håkan Samuelsson ilmoitti, kun uusi S60-malli oli ensimmäinen nykyajan Volvo, joka tuotiin markkinoille ilman dieselvoimanlähdettä.

“Poistamme pelkän polttomoottorivaihtoehdon vaiheittain niin, että lataushybridi bensiinimoottorilla on siirtymävaihe matkalla täyssähköiseen autoiluun. Uusi S60 edustaa seuraavaa vaihetta tässä sitoutumisessa”, Samuelsson totesi S60-mallin yhteydessä. 

”Dieseleiden valmistus ei kannata tulevaisuudessa kustannussyistä ja tiukentuvien ympäristövaatimusten vuoksi”, hän lisäsi. 

Dieseleiden osuus alle puoleen

Dieseleiden nykyiset osuudet Suomen Volvo-myynnistä ovat kaukana aiemmin 2010-luvulla eletyistä huippuvuosista, jolloin jopa yli 90 prosenttia myydyistä autoista oli öljynpolttajia – enimmillään dieseleiden osuus oli yli 95 prosenttia.

Dieselmoottoriset mallit ovat edelleen merkittävässä osassa Volvon Suomen myynnissä, mutta viime vuonna niiden osuus putosi ensi kertaa pitkään aikaan alle puoleen.

Vuonna 2018 rekisteröidyistä 9 206 Volvosta 5 534 oli dieseleitä ja vuonna 2019 rekisteröidyistä 9 179 Volvosta dieseleitä oli 4 081. Jälkimmäinen luku sisälsi diesel-kevythybridit, joita rekisteröitiin 262 autoa.

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti