veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

RAHAT

Jatkuuko halvan bensan aika kesän yli? Hinta niiasi jo ennen koronaa

Jatkuuko halvan bensan aika kesän yli? Hinta niiasi jo ennen koronaa
18.5.2020

Raakaöljyn hinta rojahti maaliskuussa. Tällä hetkellä maailmanmarkkinoilla on selvästi enemmän öljyn tuotantoa kuin kysyntää, mikä painaa hintoja ja pitää öljyn hinnan poikkeuksellisen alhaalla.

Yhdysvalloissa WTI-laadun raakaöljyn hinta käväisi koronapandemian alkurysähdyksessä jopa negatiivisen puolella, eli ostajan sijaan myyjä joutui kaivamaan kuvettaan, jotta öljy vaihtoi omistajaa.

”Myös Brent-laatu kävi alle 20 dollarissa tynnyriltä, mikä on todella alhainen. Tällä hetkellä se on 30 dollarin tuntumassa”, Suomen St1:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen kertoo.

Hinta on kaukana huippulukemista. Tämän vuoden alkupuolella Brent-laadun öljy maksoi noin 67 dollaria tynnyriltä.

Kysynnän pitää elpyä, jotta hinta nousisi

Raakaöljyn hinnan laskua selittää ennen muuta kysynnän lasku. Vaikka OPEC ja muun muassa Venäjä ovat sopineet keväällä tuotannon leikkauksista, maailmanlaajuinen raakaöljyn kysyntä on laskenut tuotannon leikkauksia enemmän.

Kun normaalisti öljyä kuluu maailmalla noin 100 miljoonaa barrelia päivässä, nyt öljyn kulutus on Mika Wiljasen mukaan noin 75 miljoonaa barrelia päivässä. Laskua selittää esimerkiksi lentoliikenteen seisahtuminen. Tähän asti lentoliikenteen osuus raakaöljyn globaalista kysynnästä on ollut noin 7–8 prosenttia.

”Maailmanmarkkinoilla on huomattavasti enemmän tarjontaa kuin kysyntää. Uskoisin, että öljyn hintataso pysyy alhaisena vielä jonkin aikaa, eli niin kauan ennen kuin kysyntää palautuu”, Wiljanen sanoo.

Öljyn maailmanmarkkinahinta heijastuu pumpulle

Öljyn maailmanmarkkinahintojen liikkeet heijastuvat Suomen polttoainehintoihin pienellä viipeellä. Toisaalta Suomessa polttoaineiden hinnoista peräti 60–70 prosenttia on veroa, joten raakaöljyn markkinahinta muodostaa vain pienen osan pumppuhinnoista.

”Öljyn maailmanmarkkinahinnan lisäksi polttoainehintoihin vaikuttavat myös valuuttakurssit ja paikallinen kilpailu.” Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen sanoo.

Paikallinen kilpailu on Suomessa tiukka.

Taskinen muistuttaa, että liikennemäärät ovat laskeneet rajusti myös Suomen maanteillä, mikä laskee polttoaineiden kysyntää.

”Etenkin Uudenmaan sulku leikkasi merkittävästi maantieliikennettä. Pääteillä liikennesuoritteet ovat olleet keskiäärin ehkä noin 30 prosenttia normaalista tasosta, se vaikuttaa kysyntään”, Taskinen sanoo. 

Mihin hinnat menevät kesällä?

Maalis- ja huhtikuussa polttoaineet ovat olleet selvässä alennusmyynnissä. Mutta entä tästä eteenpäin?

St1:n Wiljanen muistuttaa, että raakaöljy ei ole sellaisenaan käyttökelpoista autoiluun, lämmitykseen tai muuhun teollisuuskäyttöön, vaan ensin se pitää muun muassa kuljettaa ja jalostaa, varastoida, kuljettaa jakeluasemille ja myydä asiakkaille.

”Ketju on kohtuullisen pitkä ja vaatii erilaisia prosesseja, mikä luo kustannuksia. Suurin merkitys Suomen polttonestehintoihin tulee polttoaineveroista ja veroluonteisista maksuista. Sitä kautta syntyy minimi, jonka alle polttonesteiden hinnat eivät voi matemaattisista syistä mennä”, Wiljanen sanoo.

Millaisiin hintoihin autoilija törmää kesällä huoltoasemilla?

Bensiinin hinta on yleensä kalliimpaa kesällä, jolloin kulutus lisääntyy. Tänä kesänä ilmiötä ei kuitenkaan välttämättä nähdä.

”Kokonaiskysyntä on niin merkittävästi alavireinen, että en usko pienempien muutosten vaikuttavan hintoihin. Ennustamisen tehtävä on kuitenkin vaikea. Uskon, että hinnat säilyvät alhaisena, jos maailman kysyntä ei palaudu nopeasti. Siihen menee vielä aikaa”, Wiljanen sanoo.

Toisaalta Wiljanen ei usko raakaöljyn hinnan enää juuri laskevankaan, koska jo nyt hintataso on niin alhaalla, etteivät monet öljyn tuotantomenetelmät enää ole kannattavia. 

Vertailusivustot palvelevat autoilijaa

Paikallisia polttoainehintoja voi vertailla näppärästi vertailusivustoilla, joiden avulla autoilija voi löytää edullisimmat bensiinin ja dieselin jakeluasemat. Tällaisia ovat esimerkiksi verkkosivusto Polttoaine.net sekä mobiilisovellus Tankille.fi.

Polttoaine.net-sivuston mukaan esimerkiksi 17.5.2020 halvinta bensiiniä 95 e 10 (1,194 e /l) ja dieseliä (1,034 e/l) sai Suomessa Tampereelta Teboil Express Lielahden bensa-asemalta ja 98 E -bensiiniä (1,268 e/l) Lempäälästä  St1 Kuljunkartanon bensa-asemalta.

Polttoainehintoja eri maissa voi vertailla osoitteessa Globalpetrolprices.com.

Öljytuotteiden kuluttajahintoja Suomessa 2008–2020

 

Lähde: Tilastokeskus (Kuvio päivitetty 12.3.2020)

Rahat, verot, työ & eläke, koti