veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Mitä matkailuautoilu maksaa?

1.11.2016

Yöpymiskustannukset jäävät matkailuautolla liikuttaessa pieniksi ja illallisenkin voi laittaa omassa autossa. Mutta pääomakustannukset ja lauttamatkat vievät rahaa.

Matkailuauto ei ole halpa ostos ja pääomakulut ovat sen takia matkailuautoilussa merkittävät. Esimerkiksi testimatkalla käytössä olleen uuden LMC Breezer V636:n hinta on pari kymppiä vaille 70 000 euroa.

Varsinkaan uusi matkailuauto ei myöskään ole sijoitus, sillä sen arvo laskee muiden autojen tavoin. Koska uudet matkailuautot maksavat 50 000-100 000 euroa – isoimmat vielä enemmänkin – käytetyt yksilöt ovat kysyttyjä. Viime vuosikymmenellä tehdyn matkailuauton voi saada 20 000–30 000 eurolla. Halvimmat 1980–90-lukujen autot maksavat alle kymppitonnin.

Voegtlinshoffenissa yövyimme viiniköynnösten vieressä ilmaiseksi. Denis Meyerin viinitilan pihalla oli tarjolla myös vettä ja sähköä maksutta. Vessakasetinkin pystyi tyhjentämään pihan reunalla olevaan viemäriputkeen.

Vanha matkailuauto voi kuitenkin olla melkoinen rahareikä. Testimatkalla tavatun nuoren saksalaispariskunnan mies kertoi maksaneensa käytetystä matkailuautostaan 11 000 euroa ja nyt vuoden aikana sen korjaamiseen oli mennyt toinen mokoma euroja.

Matkailuauton voi vuokratakin. Vuokraajat pyytävät kesäkaudella matkailuautoistaan 900–1 200 euroa viikossa. Kesäsesongin ulkopuolella viikkohinnat putoavat 500–800 euroon. Nettikaravaani.com-verkkosivustolta löytyy yksityishenkilöiden vuokraamia matkailuautoja, joiden hinnat lähtevät 300 eurosta viikko. Ilmoituksia oli tätä kirjoitettaessa 160 kappaletta, joten valinnanvaraa autoissa on.

Merimatkoihin palaa rahaa

Kotimaassa matkailun kustannukset rajoittuvat lähinnä leirintäaluemaksuihin ja polttoainekustannuksiin. Mutta kun lähdetään Keski- tai Etelä-Eurooppaan, suomalaisia matkailuautoilijoita rasittavat myös laivamatkojen kustannukset sekä Ruotsin ja Tanskan välinen siltamaksu, jos ajaa Malmön-Kööpenhaminan kautta.

Kuusi metriä on pituusraja, joka nostaa sekä laiva- että siltakustannuksia ja pääosa matkailuautoista on sitä pitempiä. Testimatkalla Viking Linen lauttapaikat olivat täynnä ja Silja Linellakin ne olivat niin vähissä, että menomatkalla saimme viimeisen jäljellä olleen matkailuautopaikan. Ikkunattoman hytin kanssa neljä metriä korkea ja kahdeksan metriä pitkä autopaikka maksoi menomatkalla 219 euroa ja paluumatkalla 216 euroa.

Merimatkat ovat merkittävä kustannuserä suomalaisille automatkaajille ja vielä suurempi matkailuautolla liikkujille. Ne voivat olla yksi syy, miksi suomalaisautoja ei näkynyt Manner-Euroopassa ainoatakaan.

Siltamaksu Ruotsista Tanskaan maksoi LMC Bzeezerillä 780 Tanskan kruunua eli heinäkuun kurssilla 106,95 euroa. Paluumatka tehtiin lautalla Helsingöristä Helsingborgiin ja se oli neljä euroa kalliimpaa kuin sillan käyttäminen, 810 Tanskan kruunua eli euroina 111,06.

Tanskan ja Saksan välinen lauttamatka Rödbystä Puttgardeniin maksoi menomatkalla 750,09 Tanskan kruunua eli 102,83 euroa, mutta palatessa 120,00 euroa.

Yhteensä näihin meren ylityksiin paloi rahaa 875,84 euroa. Se on niin paljon, että kaksi karavaanarikonkaria sanoikin käyttävänsä Euroopan reissuillaan suoraa laivayhteyttä Helsingistä Travemündeen.

Matkalla tavattu ruotsalainen Granin pariskunta puolestaan kertoi käyttävänsä matkoillaan Finnlinesin laivayhteyttä Malmön ja Travemünden välillä, heidän mielestään sillä säästää rahaa ja voimia matkan jatkoa varten.

Yöpyminen usein edullista

Testimatkalla leirintäalueiden ja matkailuautoparkkien maksut vaihtelivat 9 eurosta 35 euroon.

Halvin paikka oli matkailuautojen mobiiliparkissa WellMobilParkin hiekkakentällä Bad Schönbornissa, missä yöpyminen maksoi vain 9 euroa ja sähkö 0,50 euroa sen päälle. Myös puhtaasta vedestä ja vessakasetin tyhjentämisestä piti maksaa erikseen.

Matkan edullisin leirintäaluepaikka oli yksi parhaista, Bodensee-järvelle laskevalla rinteellä sijaitseva Camping Hüttenberg Eschenzissä Sveitsissä, missä yhden yön Quickstop klo 19-10 välillä maksoi 19 euroa. Summa maksettiin kolikoilla automaattiin.

Kotoisan ja viehättävän Südheide Campingin vuorokausimaksu Winsen Allerissa Saksassa oli sekin vain 21 euroa. Kallein paikka oli Feddet Campingin valtava alue Faxessa Tanskassa. 

Halvimmillaan yöpyminen ei kuitenkaan maksanut mitään kuten molempina öinä Elsassissa Ranskassa, vaikka Denis Meyerin viinitilalla Voegtlinshoffenissa saimme sähköä ja tankin täyteen vettä. Pihalla oli myös vessakasetin tyhjennysmahdollisuus, jota käytimme. Toki ostimme kolme pulloa tilan viinejä, mutta 21,70 eurolla ne olivat hintansa arvoisia jo sinänsä.

Testimatkan kolmentoista yön yöpymiset – neljännentoista vietimme allekirjoittaneen serkun luona Ruotsissa – maksoivat yhteensä 277,36 euroa.

LMC Breezer V636 kulutti 4 609 kilometrin matkalla 479 litraa dieseliä eli keskimäärin 10,4 litraa/100 km. Matkan polttoainekulut olivat 573,73 euroa.

Yhteensä testimatkan kustannukset olivat 1726,93 euroa ilman ruoka- ja muita menoja. 

Näin ajat matkailuautoa

Missä matkailuautoilija yöpyy?

LMC Breezer V636 on kapea matkailuauto

Juha Partanen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti