veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Auto puhtaaksi turvallisesti – harjoilla vai ilman?

Auto puhtaaksi turvallisesti – harjoilla vai ilman?
22.9.2020

Autojen konepesut ovat kehittyneet, mutta pesuohjelma pitää osata valita oikein. Älä koskaan valitse harjapesua ilman, että sitä edeltää kunnollinen korkeapainepesu.

Kesän jälkeen mökkiteiden pölyt pitää pesettää pois ja auton maalipinta suojata uudella vahakerroksella ennen syksyn ja talven kelejä. Ammattilaiset suosittelevat auton pesemistä ja vahaamista käsin keväisin ja syksyisin. Tasokas käsinvahaus tai ohutkalvopinnoitus suojaa maalipintaa paljon pidempäänkin.

Autonpesukoneita ja itsepalvelupesulaitteistoja toimittavan Kärcherin avainasiakaspäällikkö Jouni Torkki sanoo, että auton voi halutessaan kyllä pestä ja vahata käsin, mutta vakuuttaa heidän pesukoneidensa antavan säännöllisesti käytettynä auton pinnoille riittävän suojan. Mitään erityistä tarvetta käsityöhön ei ole.

”Pesu tulisi nähdä osana auton säännöllistä huoltoa, ja pöly lähtee pesussa hyvin helposti. Kesällä haastavinta pestävää on orgaaninen lika, ja kiireisin poistettava on linnunkakka, sillä se voi polttaa auton maalipinnan hyvinkin nopeasti huonoon kuntoon”, Torkki varoittaa.

Pesutulokseen vaikuttaa moni asia, kuten harjaustekniikoiden isot erot ja harjojen kuluneisuus. Suomessa pesukoneita käytetään usein liian pitkään. Niiden suositeltava käyttöikä on noin seitsemän vuotta. Kuva: Tammermatic

”Sama pätee toiseen orgaaniseen likaan, hyönteisiin: aurinko polttaa hyönteisjäämät erittäin tiukkaan maalipinnoille, jos niitä ei pese usein pois. Meillä on kuitenkin kehitetty pesukemikaalit niin talviselle suolalle ja pielle kuin kesäisille orgaanisille lioille”, hän kertoo.

Torkin mukaan Suomessa autoja pestään valitettavan harvoin – tyypillisesti noin viisi kertaa vuodessa. Auto olisi kuitenkin hyvä pestä vähintään kerran kuukaudessa ja pahimpina likajaksoina aina tarpeen mukaan.

Autolle kunnon esipesu ennen harjoja

Autojen maalipinnoissa tapahtui suuri muutos 1990-luvulla. Autonvalmistajat siirtyivät vesiohenteisiin maaleihin eikä oikein tiedetty, millaisia vaikutuksia maalien muutokset tuovat tullessaan. Kärcherin Torkki kertoo, että Suomessa oli tuolloin harjattomien pesukoneiden buumi, koska pelättiin, että harjapesu vie maalipinnan mennessään. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Autonpesukoneista tunnetun Tammermaticin Matias Ahola vakuuttaa, että nykyiset autojen maalipinnat kestävät hyvin konepesun, sillä vesiohenteiset automaalit ovat vuosien mittaan kehittyneet yhtä hyviksi kuin aiemmin käytetyt liuotinpohjaiset automaalit.

Harjallisten autonpesukoneiden pelätään silti naarmuttavan maalipintaa joko siinä olevan hiekan tai harjoissa olevien epäpuhtauksien vuoksi. Naarmujen välttämiseksi esipesu onkin ratkaisevan tärkeä.

Kärcherin Torkki kertoo, että heidän autonpesukoneensa levittävät ensin esipesuaineen ja sen jälkeen vaahtopesuaineen.

  • Pesuaineiden annetaan vaikuttaa sen aikaa, että ne ehtivät irrottaa lian maalipinnasta.
  • Seuraavana vuorossa on korkeapainehuuhtelu 60–100 barin paineella.
  • Vasta tämän jälkeen auton pintoihin otetaan mekaaninen kontakti pesuharjoilla, joihin sitä ennen ruiskutetaan harjashampoota. Shampoon tehtävänä on liukastaa harjat ja suojata niitä auton lialta.

Harjaton pesu jättää autoon "maantiekalvon"

Harjapesu vai harjaton pesu? ”Ehdottomasti harjallinen pesu, mikäli tavoitteena on puhdas auto”, Kärcherin Jouni Torkki sanoo. ”Harjattoman pesun voi toki valita silloin tällöin, jos autoa pestään esimerkiksi kerran viikossa tai useammin.”

Tammermaticin Matias Ahola on Torkin kanssa samaa mieltä: harjattomalla pesulla voi huuhdella auton siitepölystä ja kurasta, mutta pinttyneemmän lian poistossa harjapesu on tarpeen. Sillä saa myös ”maantiekalvon” pois – se ei nykyisillä joutsenmerkityillä pesuaineilla irtoa ajoneuvon pinnoilta ilman mekaanista harjapesua.

Torkki opastaa, kuinka ”maantiekalvo” on helppo havaita: ”Levitä auton pintaan pesuainetta, anna vaikuttaa ja huuhtele painepesurilla. Pyyhkäise sen jälkeen sormella auton maalipintaa ja katso sormeasi: siinä on harmaata likaa.”

Välillä voi pärjätä harjattakin

Aholan mukaan harjatonkin pesu on tehokas, jos se tehdään oskilloivalla korkeapaineella tai V-suihkulla riittävän hitaasti tai auto ylitetään V-suihkuilla kahteen kertaan.

Pesukadun ja roll-over-pesun välillä on selvä ero: pesukatu on tehty isoille volyymeille, kun taas auton ylitse edestakaisin kulkeva roll-over-kone on tarkoitettu tarkempaan ja yksilöllisempään pesuun. Kuva: Juha Partanen

”Jos auton pesee säännöllisesti, harjaton pesu on hyvä vaihtoehto yhdistelmä- ja kiillotuspesujen välillä. Mutta jos auton pesettää vain muutaman kerran vuodessa, harjaton pesu ei millään laitteella riitä puhdistamaan autoa”, Ahola toteaa.

Hyvän pesutuloksen lisäksi auton pinnat saadaan harjapesun kiillotusominaisuuksilla loistamaan ja hohtamaan – maalipinta saattaa saada jopa uuden elämän säännöllisten pesujen ansiosta.

”Aiemmin kun koneissa oli kuituharjat, auton päälle levitettiin vain kuivausvaha, ja tämä käsitys elää monien asiakkaiden mielissä edelleen. Nykyaikaisten pehmoharjojen avulla puhtaan auton pintaan saadaan kuitenkin hierottua suojaava vahapinta jopa kahdesti, jos pesuohjelmiin on niin koodattu”, Ahola kertoo.

PARTASEN 6 POINTTIA AUTON PESEMISESTÄ

  1. Jos auton pinnoilla on erittäin pinttynyttä bitumilikaa tai vastaavaa, likaisiin kohtiin voi suihkuttaa rasvanpoistoainetta juuri ennen pesuun ajoa. Pitää kuitenkin huolehtia siitä, että suihkutettu liuotin ei pääse kuivumaan ennen pesemistä.
  2. Tammermaticin Matias Aholan mielestä heidän Insect-esipesuaineensa poistaa kesäkaudella ötökät ja muun orgaanisen materiaalin, kuten heinät, auton etuosasta niin että varsinaista liuotinta ei välttämättä tarvita.
  3. Pussin laittaminen takalasin pyyhkimen suojaksi on varmuustoimenpide: sillä ehkäistään pesurin harjaelementin suikaleiden jääminen kiinni elinkaarensa lopussa olevan pyyhkimen metallirungon rakoihin. Tämä on standarditoimenpide koko Euroopassa.
  4. Pesukoneisiin on tarjolla paljon lisäominaisuuksia, kuten pyöräharjat, auton muodon skannaus, joka tunnistaa suksiboksin ja lisävalot, kiillotus pehmoharjoilla pesun jälkeen sekä Tammermaticin patentoima renkaankiillotus. Kärcherillä on uusi vannepesuri, joka toimii kuin sähköhammasharja: sen kolme erillistä epäkeskosti pyörivää harjaa uppoutuvat vanteen puolien väleihinkin.
  5. Matias Ahola sanoo, että jos pesuohjelmaan sisältyy esipesuhuuhtelu ja korkeapainepesu, ne riittävät turvalliseen ja tasokkaaseen harjalliseen konepesuun eikä vaaraa maalipintojen naarmuuntumisesta ole. Autoilijan on kuitenkin harjapesuohjelmaa valitessaan tarkistettava, että siihen kuuluu korkeapaineella tehtävä esipesu.
  6. Huuhtelun yhteydessä levitettävä kuivausapuaine – kuivausvaha – tehostaa auton kuivausta ns. ilmatalttapuhalluksella, jolla auto saadaan lähes kuivaksi pesun jälkeen. Auton urista ja koloista ruiskuaa kuitenkin aina mikropisaroita, ja siksi useat operaattorit antavat vielä kuivausliinan pesun oston yhteydessä.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti