veronmaksajat.fi

TYÖ & ELÄKE

Pitääkö työnantajalle toimittaa paperinen verokortti?

Pitääkö työnantajalle toimittaa paperinen verokortti?
15.12.2015

Työntekijän ei tarvitse toimittaa tai esittää työnantajalle paperista verokorttia, jos työnantaja on pyytänyt ennakonpidätystiedot Verohallinnosta sähköisesti. 

Työnantajan on kerrottava työntekijälle, onko ennakonpidätystiedot saatu sähköisesti. Jos sähköisiä tietoja ei ole käytössä, työnantaja pyytää työntekijältä paperisen verokortin. Tällöin verokortti pitää toimittaa hyvissä ajoin ennen palkanmaksua työnantajalle. Verohallinto postittaa verokortteja parhaillaan, ja ne ovat perillä tammikuun puoliväliin mennessä. Uusi verokortti otetaan käyttöön 1.2.2016 alkaen. Tammikuussa käytetään vuoden 2015 ennakonpidätystietoja.

Muutosverokortti pitää kuitenkin toimittaa tai esittää työnantajalle kuten ennenkin.

Verokortissa oleva A-vaihtoehto on palkkakauden tulorajaan perustuva ennakonpidätys ja B-vaihtoehto on yhden tulorajan ennakonpidätys. Työnantaja käyttää automaattisesti vaihtoehtoa A. Vaihtoehtoa B käytetään vain työntekijän vaatimuksesta. Jos työntekijä haluaa, että työnantaja käyttää vaihtoehtoa B, hän voi ilmoittaa tästä vapaamuotoisesti työnantajalle, eikä verokorttia tarvitse tällöin toimittaa.

Minna Petäinen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti