veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Opel X -mallistossa vähäpäästöisyys ja nykytekniikka lyövät kättä

Opel X -mallistossa vähäpäästöisyys ja nykytekniikka lyövät kättä
13.7.2018

Opelin X-sarjan katumaasturiperhe näyttää esimerkkiä puhtaan teknologian toteuttamisessa jo selvästi ennen tiukentuvien päästömääräysten voimaantuloa.

Viime aikojen kestopuheenaihe on ollut WLTP-kulutusmittauksen (Worlwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) käyttöönotto. Normi astuu täysipainoisesti voimaan syyskuussa ja koskee ensimmäistä kertaa käyttöön otettavia henkilöautoja.

Uusi mittausmenetelmä tuo kulutuslukemat lähemmäksi arkea ja siten aiempaa ymmärrettävämmiksi. WLTP-mittaus korvaa aiemmin käytetyn NEDC-normin mukaisen mittausmenetelmän (New European Driving Cycle), jonka tulokset ovat autoilijoiden mielestä olleet liian kaukana todellisista kulutuslukemista.

Suomalaista autokansaa muutos koskettaa uusien, aiempaa jonkin verran korkeampien kulutus- ja CO2-lukemien takia. Hiilidioksidipäästöarvothan vaikuttavat suoraan auton verotukseen.

EU:ssa on lisäksi käytössä WLTP-mittaustapaa täydentävä RDE-mittaus (Real Driving Emissions). Sen tarkoitus on kertoa typen oksidipäästöistä oikeissa liikenneolosuhteissa. Syyskuusta 2017 lukien RDE-mittaus on koskenut uusia tyyppihyväksyttäviä henkilöautoja. Vuoden 2019 määräys koskee kaikkia uusia ensirekisteröitäviä henkilöautoja.

Tiukkaakin tiukempi on monen saksalaiskaupungin päättäjiä kiinnostava Euro 6d TEMP -mittausmenetelmä, joka tutkailee aidossa liikenteessä kehittyviä typen oksidipäästöjä. Vastaisuudessa on luvassa yhä ankarampia vaatimuksia. Tämä ei siis jää tähän.

Opel-väki on selvästi ylpeä siitä, että merkin mallistossa on jo nyt vaativan Euro 6dTEMP -normin täyttäviä bensiinimoottoreita. Tällä hetkellä edella mainittujen  määräysten mukaisia Opel-tekniikkakokonaisuuksia on jo 79. Lisää on tulossa.

Opel on viime vuosina kansainvälistynyt huimaa tahtia. Saksalaisperinteiden ohella nykymallistossa on merkittävästi myös yhtiön nykyomistajan, ranskalaisen PSA-konsernin geeniperimää, minkä voi aistia tuoreista Crossland X- ja Grandland X -mallistoista. Mokka X:n dna taas juontaa Etelä-Koreaan. Toki myös Mokka X:ää valmistetaan Euroopassa. 

Mukavaa matkantekoa

Opel antoi mahdollisuuden päästöpähkäilyn ohella kokeilla tien päällä X-katumaasturiperheen uusittujen moottorien ominaisuuksia ja ajettavuutta. Kolmikon kookkaimman mallin, tilavan Opel Grandland X:n keulalle istutettu 1,5-litrainen, alumiininen turbodiesel osoittautui mitä mainioimmaksi voimanlähteeksi.

Opel Grandland X on linjakas SUV.

Tehoa (96 kW/130 hv) ja vääntöä (300 Nm/1750 r/min) on juuri sopivasti sekä juoheansitkeään että vilkkaaseen menoon. Käsikäyttöinen, kuusivaihteinen vaihteisto hoiti hommansa eleettömästi – siis hyvin.

Äkkipäätä piskuiselta vaikuttava 1,2 litran kolmisylinterinen bensiinimoottori Opel Grandland X:ssä näytti kyntensä. Turbolla terästetty moottori kehittää em. dieselin kanssa yhtäläisen (96/130 hv) tehon. Käyttösitkeyden tae on 230 Nm/1750r/min vääntömomentti.

Moottori on helppo hyväksyä myös kookkaan auton keulalla. Jokapäiväiset liikennetilanteet sujuvat vaivatta. Uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto valitsee juoheasti kulloinkin tarvittavan välityssuhteen; hyvä kokonaisuus.

Grandland X on myös takaa katsottuna siro ajokki.

Kaksilitrainen turbodiesel (130 kW/177 hv) on kuitenkin omassa luokassaan. Sen ominaisuudet luovat lepuuttavan ajokokemuksen. Tehoa on joka lähtöön, niin myös sitkeyttä (400 Nm/2000 r/min). Ei muuta kuin keula kohti määränpäätä ja nauttimaan. Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto kruunaa menon.

Opel Grandlandin ohjaamo on kuskin mieleen: selkeä mittaristo ja tuhti ohjauspyörä.

Opel Grandland X:n tilat riittävät mainiosti isollekin perheelle matkatavaroineen. Kulku on vakaata ja jousitusmukavuus kohdallaan. Kuljettajan olon täydentävät kelpo ohjaus ja hyvä liikennenäkyvyys sopivalta istumakorkeudelta.

Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto sopii 1.2-litraisen turbomoottorin yhteyteen erinomaisesti.

Mainittakoon vielä, että edellä mainitut moottorit täyttävät tiukat Euro 6d TEMP -vaatimukset.

Se näppärä Opel Crossland X

Opel Crossland X on ilmiselvä Grandland X:n pikkusisko. Sen valtteja ovat muunneltavuus ja näppäryys liikenteessä. Nuorperheelle tai esimerkiksi varttuneelle pariskunnalle käyvän monikäyttöauton ominaisuudet eivät häpeä missään olosuhteissa. 

Näyttävä kromilistoitus viimeistelee Crossland X:n olemuksen.

Crossland X:n etuja ovat  myös vaivaton sisäänpääsy ja hyvän näkyvyyden tarjoava luontevankorkea istuma-asento.

Crossland X:n takaistuin on liu´utettavissa 15 senttiä tilatarpeen mukaan.

Opel Crossland X:n konevalikoimaan kuuluvat isosisko Grandlandin moottoriston tavoin 1,2-litraiset bensiinikäyttöiset voimanlähteet sekä 1,5 litran diesel. Ainoastaan teholukemat ovat hieman pienemmät. kuin isomman SUVin moottoreissa. Myös Crossland on saatavana automaattivaihteisena.

 

Takapuskurin alalaidan suojakoriste korostaa Crosslandin selviytymiskykyä.

Jyhkeä kaksilitrainen turbodiesel on jätetty malliston kookkaimman, Grandland X:n, huippumoottoriksi.

Myös Crossland X:n moottorit täyttävät jo Euro 6d-TEMP -normin vaatimukset. 

Aitoa SUV-henkeä 

Opel X-malliston kolmannen mallin, Mokka X:n, olemuksessa näkyy kikkailematon SUV-kokonaisuus. Korin kylkipainantein kevennetty muotoilu vie ajatukset samalla kertaa hyvään selviytymiskykyyn ja menevyyteen. Tunne toteutuu pitkälti myös käytännössä. Sisarmalliensa tavoin myös Mokka X tarjoaa kuljettajalle ja matkustajille mukavat tilat ja kelpo näkyvyyden.

Opel Mokkan olemus on malliston jykevin. 

Opel Mokka X:n ajettavuus on reilassa. Niin maantieajo kuin kaupunkipyöritys sujuvat juoheasti. Ohjaus hoitelee hommansa hyvin, mutta ei yllä aivan Grandland X:n ja Crossland X:n tarjoamalle tasolle. Sama koskee jousitusta.

Mokkan tekniikkapaletti sisältää sekä 1,4-litraiset bensiini- ja kaasukäyttöiset moottorit että 1,6-litraisen dieselin (81 kW/110 hv ja 100 kW/136 hv). Uusinta uutta on 88 kW:n (120 hv) tehoinen 1.4 ECOTEC Turbo -bensiinimoottori.

Opel Mokka X:ssä on sisarmalliensa tavoin perheauton tilat.

Myös nelivetoversiot kuuluvat mallivalikoimaan. Saatavissa oleva automaattivaihteisto on kuusivaihteinen. Tietenkin myös Mokkan moottorit täyttävät Euro 6-TEMP -vaatimukset. 

Varusteita, varusteita..

Opelin X-malleihin on perusvarusteluvaihtoehtojen lisäksi saatavana varsin kohtuuhintaisia varustepaketteja sekä erillisiä valinnaisvarusteita. Jokainen voi muokata ajokkinsa mieleisekseen. Varustevalikoima on perheautoluokassa monipuolinen. 

Opel päästövähennyskisan edelläkävijä

Opel näyttää, että polttomoottoriautojen päästöjen merkittävä vähentäminen on täysin mahdollista jo hyvissä ajoin ennen määräysten tiukkenemista. Se tuo pelivaraa ennen seuraavan askelen ottamista.

Kokeiltavana ollut Opelin SUV-mallisto viestii, ettei auton ominaisuuksista tarvitse tinkiä uusien päästönormien saavuttamiseksi. Polttomoottorilla on autoilussa sanansa sanottavana vielä pitkään.

Juha Tolvanen 

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti