veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Opel Crossland X on saksalaisauto ranskalaisella pohjalla

Opel Crossland X on saksalaisauto ranskalaisella pohjalla
16.8.2017

Autojen kotimaata on yhä vaikeampi määrittää. Opel on kyllä saksalainen merkki, mutta uusi Crossland X on tekniikaltaan ranskalainen. Auto kyllä näyttää Opelilta mutta ei kaikilta osin tunnu siltä.

 OPEL CROSSLAND

Monet viime aikoina koeajetut Opelin mallit ovat yllättäneet positiivisesti. Niin pienellä litran koneella varustettu Astra, 200-hevosvoimaisella koneella varustettu Zafira kuin uusi Insignia Grand Sport ovat osoittautuneet monin tavoin mainioiksi ajokeiksi. Opelin myyntikin on viisi vuotta sitten tapahtuneesta Mokan markkinoille tulosta lähtien piristynyt selvästi.

Muista Opelin uutuuksista poiketen uusi Crossland X ei synnytä samanlaista ilahduttavaa kokonaiskuvaa, vaan lähes Mokan kokoinen crossover-malli tuottaa jopa pienen pettymyksen ominaisuuksiltaan eikä laatumielikuvakaan ole parhaiden Opeleiden tasolla.

Crossland X on rakennettu modifioidulle versiolle ranskalaisen PSA:n PF1-pohjalevystä, joka on käytössä Peugeot 2008:ssa ja Citroën C3 Picassossa. Crossland X:n ohella myös uusi Citroën C3 Aircross käyttää samaa pohjalevyversiota. Crossland X:n moottoritkin ovat PSA:n malleista tuttua tekniikkaa.

Opelin hiljattain General Motorsilta ostaneen PSA:n taholta on jo ilmoitettu, että Opelin tulevat mallit rakentuvat Crossland X:n tapaan ranskalaisten suunnittelemille pohjalevyille. Nähtäväksi jää, millainen vaikutus tällä on Opelin tulevien mallien luonteeseen. Crossland X herättää aiheesta enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Crossland X valmistetaan Opelin tehtaalla Zaratogassa, Espanjassa, mikä on osoitus siitä, että myös General Motorsilta ostetuissa tuotantolaitoksissa aletaan tuottaa ranskalaisperäistä teknologiaa.

 OPEL CROSSLAND

Töksähtelevä alku

Toisin kuin voisi luulla, X ei mallinimen perässä merkitse nelivetoa. Samoin kuin Mokka X:ssä se on vain ilmaus katumaasturi- tai crossover-luonteisesta mallista tavallisen henkilöauton sijaan. Crossland X:ään nelivetoa ei ole edes saatavilla, vaan se on aina etuvetoinen.

Varsinkin ensi alkuun Opel Crossland X tuntuu yleiskäytökseltään koppuramaiselta. Auto reagoi äkkinäisesti ohjausliikkeisiin, moottori vastaa töksähtelevästi kaasupolkimen painalluksiin, jarrutusvoiman jouhea sääteleminen jarrupolkimella vaatii tarkkuutta ja automaattilaatikon alaspäin vaihtamiset tuntuvat yllättävän tahmeilta – aivan kuin polttoaineen syöttö katkeaisi liian pitkäksi aikaa.

Hiljaisessa vauhdissa Crossland X:n ohjaus on kohtalaisen toimiva, mutta vauhdin kasvaessa se jäykistyy liikaa, mikä tekee Opelin tarkasta ohjaamisesta hankalaa ja ajamisesta kulmikasta. Nuoretkin koeajajat pitivät Crossland X:n ohjausta outona.

OPEL CROSSLAND

Tuuli tuntuu tila-automaisessa Crossland X:ssä selvästi ja voimakkaassa sivutuulessa maantiellä ajettaessa kulku on keikkuvaa ja korjausliikkeitä saa tehdä jatkuvasti, mikä on erityisen ikävää kun ratti ei käänny luontevan jouheasti vaan sitä joutuu kampeamaan.

Ihanteellisissa, tuulettomissa olosuhteissa Crossland X kulkee vakaasti eikä ratillakaan tarvitse tehdä ylimääräisiä liikkeitä.

Taloudellinen kone

Crossland X:n alusta on kohtalaisen hyvin jousitettu, mutta matalaprofiilisten renkaiden vuoksi siitä tulee tärinöitä läpi. Vaikka Crossland X:n alusta on perusolemukseltaan jäntevä, Opel kallistelee nopeassa kaarreajossa voimakkaasti.

Ahdetun 1,2-litraisen 110-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky riittää hyvin ohituksista selviämiseen. Kone ottaa ahnaasti kierroksia ja niitä käyttämällä Opel liikkuu pirteästi. Manuaalivaihteisella Crossland X:llä ajetulla lyhyellä lenkillä pienen bensaturbon pirteyttä tuli hyödynnettyä automaattiversiota paremmin, mutta manuaalilaatikon vaihteensiirto on kohdittain raskasliikkeinen ja lyhytliikkeinen kytkin vaatii tarkkuutta, jos haluaa ajaa joustavasti.

Rauhallinen ajo pikkukoneella sujuu hyvin, sillä se saavuttaa suurimman vääntömomenttinsa jo 1500 kierroksella minuutissa ja 95 prosenttia huippuväännöstä säilyy 3500 kierrokseen asti.

Koeajossa Opelin kulutus vaihteli 5,7 litran ja kuuden litran välillä sataa kilometriä kohden, joten PSA:n koneella varustettu Crossland X on taloudellinen ajokki normaaliajossakin, ei vain paperilla.

OPEL CROSSLAND

 

Ohjaamo ei sovi kaikille

Crossland X:n matkustamo on valoisan ja avaran tuntuinen. Ikkunoita ja ikkunapinta-alaa on paljon, mutta tuulilasi on viety turhan kauas eteen. Vaikka Crossland X:ssä luonteva istuma-asento on korkea ja pysty, ratin takaa konepellistä ei näy vilaustakaan.

Osalla kuljettajista ajoasennon ergonomiaa rajoittaa se, että ohjauspyörän säätövara loppuu syvyyssuunnassa kesken ja Opelin ratti tulee turhan lähelle. Ratissa on lämmitys jo Enjoy-tasolla.

Valinnaisvarusteiset AGR-etuistuimet näyttävät hyviltä, mutta sivutukien välinen istuinosa on liian kapea. Se sopii naisille, jotka istuvat reidet kiinni toisissaan, mutta mieskuljettajalla istuinosan sivutuet painavat reisien ulkoreunoja. Crossland X:n etuistuimissa on korkeussäädön ohella istuinosan etureunan korkeussäätö, jolla istuinosan kaltevuutta voi säätää. Toisin kuin Mokassa Crossland X:ssä selkänojan kallistussäätö toimii portaattomasti.

Crossland X:n vakioistuimet ovat kapeat ja niiden ristiseläntuki voimakas.

Etuistuinten välissä oleva keskikonsoli on vanhanaikaisen matala, mutta kojelaudan alla se leviää silti aika paljon kuljettajan jalkatilaan ja ahdistaa kaasujalkaa.

Kojelauta on toteutettu hyvin, se on aistikkaasti kallistettu etuviistoon ja Opelin perinteiset hallintalaitteet on sijoitettu siihen tyylipuhtaasti. Oviverhoilut ovat halvan tuntuiset. Kauhukahvalle on kuljettajan oven yläpuolelle paikka, niin kuin kolmen muunkin oven yläpuolella. Itse kahva puuttuu.

 OPEL CROSSLAND

Järkevä takaosa

Crossland X:n takapenkillä istuinkorkeus on matalahko mutta kuitenkin asiallisella tasolla. Istuinkulma on kohtalainen, vaikka selkänoja on hiukan turhan pysty. Onneksi istuinosan kaltevuus on maltillinen.

Sivuttaistukea takapenkillä ei kummoisesti ole, mutta osittain juuri penkin tasaisuuden ansiosta keskipaikallakin pystyy jonkin aikaa istumaan. Selkänoja on keskeltäkin mukiinmenevä, mutta istuinosa on sivupaikkojen välissä kummallinen muhkura.

Verottomana 300 euron hintaisella kampanjapaketilla Crossland X:ään saa 15 senttiä pituussuunnassa liikkuvan takapenkin, jolla tavaratilan vetoisuutta voi kasvattaa 410 litrasta 520 litraan takaistuinten jalkatilan kustannuksella. Samassa paketissa on takapenkin keskikyynärnoja ja suksiluukku sekä tavaratilan välipohja, jolla lattian voi säätää kahteen eri tasoon. Valinnaisvarusteinen takapenkin selkänoja taittuu 40/20/40-suhteessa vakiona olevan 60/40-suhteen sijaan.

Tavaratilan perällä on kunnolliset kiinnityslenkit, jotka lisäävät Opelin käytännöllisyyttä. Lattian alla on pieniä koloja lisätilaa, jos autossa ei ole varapyörää vaan paikkaussarja. Takapenkin selkänojan kaatamalla tavaratila kasvaa 1255 litraan.

 OPEL CROSSLAND

Varusteita valittavana

Opel Crossland X:ää myydään kahtena eri varusteversiona. Enjoy-versiossakin on olennaiset varusteet ja varustelua voi täydentää sopivin osin oman maun mukaan.

Enjoy-tasoa puolitoista tonnia kalliimpaan Innovation-varusteluun kuuluvat muun muassa 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, etusumuvalot, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, etuistuinten ristiseläntuen säätö, kyynärnoja etuistuinten välissä, valaistut meikkipelit häikäisysuojissa sekä valo- ja näkyvyyspaketti, johon kuuluvat pyyhkimien sadetunnistin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja ajovaloautomatiikka.

Innovation-varusteisessa koeajoautossa oli verottomana 795 euron hintainen Innovation Plus -paketti, joka sisältää ergonomiset AGR-istuimet, kangasmatot, Navi 5.0 IntelliLink-järjestelmän, pysäköintitutkat eteen ja taakse, 180 asteen peruutuskameran, katvehälytyksen ja sähköisesti taittuvat sivupeilit.

Koeajoautossa oli myös lisävarusteina verottomana 895 euroa maksavat älykkäät AFL LED-valot, 150 euron lämmitettävä tuulilasi, 490 euron panoraamakatto, 400 euron HUD-heijastusnäyttö ja 465 euron metalliväri.

Vastinetta rahalle:

Crossland X:ää edeltänyt hieman isompi Meriva-malli ei saavuttanut suurta suosiota, vaikka se pyrki olemaan erittäin käytännöllinen auto. Crossland X on muodikkaamman näköinen ja omaa hyvä takatilat, mutta ei tarjoa erityistä ajonautintoa.

Kilpailijoista Volkswagen Golf Sportsvan on ajettavuudeltaan selvästi parempi auto, samoin Opelia katumaasturimaisempi Peugeot 2008 kun se varustetaan pienellä, kevyellä moottorilla. Fiat 500X on hyvin samankokoinen kilpailija ja vaikka Ford B-MAX on hieman Crossland X:ää pienempi, sekin on käytännöllisyydessään varteenotettava vaihtoehto.

Hinnallisesti Opelin kanssa samalla tasolla on Citroën C4 Cactus, joka maksaa 110-hevosvoimaisella moottorilla 20 809 – 23 679 euroa, kun Crossland X:n hinta samalla koneella Enjoy-varusteisena ja manuaalivaihteistolla on 20 815 euroa.

 

Juha Partanen

 

PLUSSAT

+ Käytännöllinen takapenkki

+ Asiallinen tavaratila

+ Hyvä varustelu hintaan nähden

 

MIINUKSET

- Äkkinäiset hallintalaitteet

- Kapeat etuistuimet

- Vaihteleva ajokäytös

 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Opel Crossland X Innovation 1.2 Turbo Ecotec S/S A6 81 kw

Moottorin sylinteritilavuus cm3

1199

Suurin teho kW/hv/r/min 

81/110/5500

Suurin vääntömomentti Nm/r/min 

205/1500

EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km

6,3/4,8/5,4

CO2-päästö g/km

121

Kiihtyvyys 0-100 km/h s.

11,8

Huippunopeus km/t

187

Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/

korkeus kattokaitein/akseliväli) mm

4212/1765/

1605/2604

Omamassa kg (sis. kuljettajan)

1274

Kokonaishinta euroa / koeajoauto

22 719,11 / 28 730

Rahat, verot, työ & eläke, koti