veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Henkilöautojen päästömittaukset ovat muutoksen kourissa

Henkilöautojen päästömittaukset ovat muutoksen kourissa
6.4.2018

Autontarvitsijat elävät näinä aikoina uudistusten ja spekulaatioiden ristitulessa. Ajokorttivaatimukset muuttuvat. Tieliikennelaki on perusteellisen mylläyksen kohteena. Taksikuviotkin pannaan kokonaan uuteen uskoon. Myös päästömittaukseen kajotaan.

Virallinen päästömittausmenetelmä (NEDC, New European Driving Cycle) vaihdetaan uuden WLTP-syklin mukaiseen (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). NEDC-laboratoriotesti ei vastaa enää tämän päivän vaatimuksia. WLTP-mittausmenetelmä tukeutuu todellisiin lukemiin, mikä antaa uudelle mittaustavalle aiempaa tukevamman perustan.

WLTP-syklin mukaisesti mitatut kulutus- ja CO2-päästöarvot ovat selvästi realistisemmat ja siten autoilijan helpommat mieltää kuin aiemmat NEDC-lukemat. Uusien ensirekisteröityjen henkilöautojen mittaustavan muutokselle on varattu siirtymäaikaa vuoden 2020 loppuun saakka. Kyseisenä ajanjaksona rekisteriin merkitään pääsääntöisesti sekä uuden että vanhan järjestelmän mukaiset CO2-arvot. Kuluvan vuoden syyskuusta alkaen kaikista uusista autoista on joka tapauksessa ilmoitettava WLTP-CO2 -päästöarvot.

Uusi CO2-päästömittaustapa koskee ainoastaan ensirekisteröitäviä autoja! On tärkeää tiedostaa, että ”norminmuutokset” eivät korota jo käytössä olevien autojen vuotuista ajoneuvoveroa.

Uusi mittaussykli pyrkii mahdollistamaan eri automallien kulutus- ja päästölukemien entistä paremman ja tasapuolisemman vertailun. Ilmoitetut kulutuslukemat saattavat kuitenkin edelleen poiketa tavallisen autoilijan saavuttamista.

Muutokset eivät siis takaa sitä, että meidän liikenteessä saavuttamamme tulokset noudattelisivat pikkutarkasti testin arvoja. Ajotottumuksillamme on edelleen suuri vaikutus automme kulutukseen.

Juha Tolvanen

Blogeissa

Rahat, verot, työ & raha