veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Citroën C4 Cactus ei erotu edukseen

Citroën C4 Cactus ei erotu edukseen
27.7.2018

Uudistunut Citroën C4 Cactus herättää kysymyksen, kuvaillaanko sitä ylisanoin. Tuottavatko ranskalaisvalmistajan persoonalliset piirteet tällä kertaa mitään etua tavanomaisempiin ratkaisuihin verrattuna?

Citroën on aina ollut originelli autovalmistaja, jonka automalleissa on nähty monia innovatiivisia piirteitä. C4 Cactuksen uudesta mallista puhuttaessa maahantuoja korostaa tätä kertomalla, että autoa ei ole tehty kaikille mahdollisille ostajille vaan niille, joille Citroënin ajattelutapa sopii.

Cactuksesta puuttuukin varusteita, joita nykyautoissa on totuttu pitämään itsestäänselvyyksinä, ja osa niistä on korvattu omintakeisilla ratkaisuilla.

Uuden Cactuksen kyljissä ei enää ole laastarin näköisiä ilmatyynyjä kolhuilta suojaamassa. Niiden tilalle ovat tulleet ovien alaosissa näkyvät uudet Airbump-kolhusuojat.

Uusi Cactus jatkaa elämäntapa-autoksi luonnehditun edeltäjänsä linjoilla, mutta mallia on puleerattu aiempaa tavallisemmaksi ajokiksi. Siitä näkyvin merkki on jättikokoisia laastarilappuja muistuttavien ilmatyynysuojusten katoaminen auton kyljistä.

Samalla Cactuksesta on karsittu halpisauton leimaa, vaikka se on pyritty säilyttämään hinnoittelultaan niin kilpailukykyisenä, että ostajia voidaan houkutella myös euroilla. Osassa Cactuksista on kuitenkin edelleen rumpujarrut takapyörissä ja kahvojen sijaan uudenkin Cactuksen ovet vedetään kiinni remmeistä.

 Mitoiltaan Cactus on lähes ennallaan, pituus on kasvanut 2,3 senttiä. Kaiteet ovat kadonneet katolta, minkä johdosta uuden Cactuksen korkeus on hieman entistä matalampi.

Tehdyt muutokset ovat erityisen tärkeitä siksi, että uusi Cactus korvaa paitsi edeltäjänsä myös tavallisen C4-henkilöautomallin, joka poistuu kesällä tuotannosta.

Akustiikkaan panostettu

Loppuvuodesta 2014 koeajettuun edeltäjäänsä verrattuna Cactukseen on tullut seitsemän ajoavustinta. Konepellin alla on nyt perusvaihtoehtona 110-hevosvoimainen, kolmeen kertaan vuoden moottorina palkittu bensakone, ja kaikissa Suomeen tuotavissa malleissa on sisä- ja ulosjoustojen hydraulisella vaimennuksella varustettu Progressive Hydraulic Cushions -mukavuusjousitus, niin kuin Citroënin edustajat sitä kutsuvat.

Shine-varustetason autoissa on Advanced Comfort -istuimet, jotka saa lisävarusteena alempienkin varustetasojen Cactuksiin.

Maahantuojan mukaan Cactuksen äänieristystä on parannettu ja akustiseen mukavuuteen panostettu. Uudessa Cactuksessa on akustinen tuulilasi, paksummat sivulasit ja paksumpi takaikkuna, uusi moottoritilan eristys, uudet ovien tiivisteet sekä uusi lattian eristys.

Ohjaamo on aika minimalistisen näköinen. Istuimet ovat laakeat. Käsijarru on nyt perinteistä tyyppiä.

Käytännössä ohjaamoon kuitenkin kantautuu runsaasti rengasmelua karkealla asfaltilla, ja lämmityslaitteen puhaltimen ääni kuulostaa hassulla tavalla kovalta tuulen kohinalta. Pure Tech 110 -moottorin tyhjäkäyntiääni on räpättävä, mutta muuten se elämöi hillitysti.

Liikkuu kepeästi

Maahantuojan mukaan C4 Cactus on 150 kiloa kevyempi kuin kilpailijansa. Keveys myös tuntuu käytännössä: Citroën kiihtyy 1,2-litraisen kolmisylinterin moottorin 110 hevosvoimalla todella iloisesti ja kepeän tuntuisesti. Kevyellä kuormalla Cactus tuntuu jopa suorituskykyisemmältä kuin numerot osoittavat.

Takapenkin istumakorkeus on riittävän korkea mutta jalkatila ei riitä, jos edessä istuu pitkäjalkaisia ihmisiä.

Pikkukone on myös käytössä jouhea ja vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin laajalla kierrosalueella.

Kuusivaihteinen automaattivaihteisto vaihtaa normaaliasennossakin aktiivisesti pienemmälle. Tasakaasulla Cactus kulkee 70 kilometrin tuntivauhdissa nelosvaihteella. Kuutosvaihteelle automaatti vaihtaa vasta, kun vauhti on 100 km/t.

Se, että Cactus pitää alle satasen maantievauhdissa viitosvaihdetta päällä kuutosen sijaan, on nykyaikana harvinaista. Sport-ajotilassa Cactuksen automaatti käyttää yleensä vielä yhtä pykälää pienempää vaihdetta silmässä kuin normaalimoodilla.

Pienempien vaihteiden käyttö parantaa moottorin reagointia, mutta samalla se lisää helposti kulutusta. Cactus veikin koeajossa yli seitsemän litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden.

Mukavuutta liioiteltu

Citroënin alusta on yhdistelmä pehmeyttä ja jäntevyyttä. Kaarreajossa Cactus kyllä taittuu kurveihin mallikkaasti, mutta äkkinäisiin ohjausliikkeisiin sen alusta ei tunnu reagoivan yhtä vakaasti kuin ajettavuudeltaan parhaat kilpailijat.

Cactuksen mukavuusjousitus välittää värinöitä karkealla pinnalla ja pehmeistä piirteistään huolimatta pienet nypäykset tuntuvat ohjaamossa. Mitään erityistä mukavuutta jousitus ei tarjoa. Isommat heitot jousitus hoitaa sulavasti – tosin joskus käytös tuntuu hyllyvältä. Neljän hengen kuormalla alustan joustokyky vaikuttaa hieman alamittaiselta ja aaltoilevalla asfalttipinnalla Cactus tuntuu käyvän lähellä pohjaamista.

 Tavaroille on tilaa kokoluokalle tyypilliset 358 litraa. Automaattivaihteisessa versiossa on varapyörä tavaratilan lattian alla.

Voi olla, että Cactus olisi mukavampi vakiovarusteisilla 16 tuuman vanteilla ja paksummilla renkailla. Koeajoautossa oli 350 euron ja siitä koituvan autoveron lisähintaiset 17-tuumaiset Cross-vanteet ja 205-leveät 50-sarjan renkaat.

Cactuksen ohjauksessa on jousimaisuutta ja kokonaisuutena ohjaus on hieman jähmeä ja eloton heti, kun nopeus kasvaa pysäköintipaikalla pyörittelyä kovemmaksi.
Kepeyttä ei ole myöskään käsijarrussa, joka on raskas vetää päälle. Onneksi perinteinen kahva on korvannut edellisessä mallissa olleen epäergonomisen jättikokoisen hantaakin.

Karu mittaristo

Cactuksen kojetaulu on karun näköinen. Se koostuu kahdesta aika pienestä ruudusta ja muutamista katkaisimista. Mittaristo on karsittu nopeus-, matka- ja polttoainemittariin, nykyään useimmissa autoissa olevia kierroslukumittaria ja vedenlämpömittaria ei Citroënissa ole.

Trippi- eli osamatkamittari on Cactuksessa kätketty niin, että sitä ei keksinyt maahantuojan edustajakaan. Lopulta selvisi, että sen saa esiin aika perinteisestä kohdasta eli oikeanpuoleisen viiksen päästä painelemalla.

Cactuksen kaistavaroitin piipittää turhan herkästi ja pitkään, mutta sen saa onneksi valikosta kytkettyä pois.

Hansikaslokero aukeaa kojelaudan päältä fiksusti ylöspäin, minkä vuoksi matkustajan edessä oleva turvatyyny on jouduttu sijoittamaan kattoon kojelaudan sijasta. Ratkaisun seurauksena matkustajanpuoleisessa häikäisysuojassa ei ole meikkipeiliä – kuljettajan puolelta sellainen kyllä löytyy.

Ulkopuoliset sivupeilit pitää kääntää sisään käsipelillä, sähköllä ne eivät taitu.

Laakeat istuimet

Itse en kokenut Cactuksen Advanced Comfort -istuimia erityisen mukaviksi, eivätkä ne saaneet matkustajiltakaan kehuja. Istuimet eivät vastaa nimensä luomaa mielikuvaa: ne eivät ota istujaa syleilyynsä eivätkä edes mukaile hänen vartaloaan.

Sen sijaan tuntuu, että Citroënissa istutaan hieman kuperasti pyöristyvien istuinten päällä, ei istuimilla niin kuin monessa muussa autossa.

Istuimet ovat niin suorapintaiset, että kyytiläinen kuvasi niiden antamaa vaikutelmaa toteamalla ”vähän niin kuin penkillä istuisi”. Cactuksen istuimet eivät tarjoa juurikaan sivutukea. Tuen puute korostui, kun etuistuimella istuneella matkustajalla oli liukaspintainen toppatakki päällä ja mutkissa takki liukui Citroënin selkänojan pintaa pitkin kuin rasvattuna. Kauhukahvat puuttuvat kaikkien ovien yläpuolelta eli niistäkään ei saa tukea, jos kuljettaja vie Cactusta reippaasti kaarreajossa.

Kevyet takaovet

Takana istuinkorkeus on kohtalaisen hyvä, mutta pitkäselkäisille on niukasti pääntilaa eikä jalkatilaakaan riitä 180-senttisen kuljettajan takana.

Cactuksessa kiinnittävät huomiota kevyet ovet – varsinkin takaovet, jotka ovatkin todella kevyet, koska niissä ei ole ikkunannostimia. Niissä on vain salvat, joilla ikkunat aukeavat takareunastaan. Takaikkunoita ei siis saa tavalliseen tapaan auki. Ratkaisulla on kuulemma säästetty yksitoista kiloa painoa.

Koeajossa huomasi, että takareunasta avattu ikkuna jäi perille päästyä helposti auki. Takaikkunoita ei myöskään voi avata eikä sulkea ajon aikana, jos takapenkillä ei istu ketään.

Tavaratilan nostokynnys on korkeahko. Tilaa tavaroille on 348 litraa ja lisäksi kymmenen litraa pohjan alla. Takaistuimet alas taitettuna tila kasvaa 1 170 litraan.

Siihen nähden, että Cactuksessa on monilla ratkaisuilla yritetty vähentää auton painoa, on yllättävää, että tavaratilan pohjalta löytyy varapyörä. Se on varsinkin syrjäseuduilla hyvä varuste, joka puuttuu yhä useammasta autosta. Varapyörä kuuluu automaattivaihteisen Pure Tech 110 -version vakiovarustukseen.

VASTINETTA RAHALLE

Citroënin sloganille Comfort is the New Cool eli mukavuus on nyt siistiä ei C4 Cactuksesta tunnu löytyvän mitään erityistä vastinetta. Mukavuudestaan kehutut istuimet ja jousitus eivät erotu kilpailijoista edukseen. Sitäkään, että Cactus on uusiutunut 80-prosenttisesti, on vaikea havaita käytännössä.

Hinnaltaan Citroën on samalla viivalla kilpailijoiden kanssa: kun halvin uusi C4 Cactus maksaa Live-varusteisena 19 359 euroa, 125-hevosvoimaisen Fiat Tipon hinnat lähtevät 18 921 eurosta, Seat Leonin 18 728 eurosta ja Opel Astran 20 863 eurosta. Peugeot 308:n hinnat alkavat Cactuksesta tutulla Pure Tech 110 -moottorilla 21 216 eurosta.

Ajettavuudessa C4 Cactus ei pärjää Seat Leonille, Opel Astralle tai Peugeot 308:lle, mutta ostajalle, joka viihtyy Citroënin kyydissä, se tarjoaa pirteän vaihtoehdon.

PLUSSAT 

+ Jouhean pirteä kone
+ Kepeästi liikkuva auto
+ Varapyörä vakiona 

MIINUKSET 

- Värinää ja nypytystä
- Takana niukasti jalkatilaa
- Niukka mittaristo

VERROKIT

TEKNIIKKAA

 

Merkki ja malli C4 Cactus Pure Tech 110 Shine Automaatti
Sylinteritilavuus cm3 1 199
Suurin teho kW/hv/r/min   81/110/5 500
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  205/1 500 
EU-kulutus kaupunki, maantie, yhdistetty/100 km  4,6/6,4/5,3
CO2-päästö g/km 119
Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli) 4 170/1 714/1 540/2 595
Omamassa sis. 75 kg kuljettajan, kg 1 145
Kiihtyvyys 0-100 km/h s.    10,9
Huippunopeus km/h    188
Kokonaishinta alkaen/koeajoauto, euroa 23 689/26 926,36

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke