veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Citroën C5 Aircross on leppoisa ja edullinen

Citroën C5 Aircross on leppoisa ja edullinen
23.10.2019

Ranskassa takapenkkiläisilläkin on edelleen ihmisarvo. Kovuudessaan pyykkilautamaisen ja istumakorkeudeltaan surkean matalan nykymuodin mukaisen takapenkin sijaan Citroën C5 Aircrossissa on takana kolme kunnon istuinta samaan tapaan kuin Renault´n tila-autossa Espacessa.

Citroënilla on ollut legendaarisia automalleja kuten 2CV ja DS:n eri versiot 19:stä 23 Injectioniin. Sillä on ollut myös ajettavuudeltaan hienoja autoja kuten CX GTi 2400 ja jousitukseltaan poikkeuksellisen hieno Xantia Activa.

Monet viime vuosien mallit eivät kuitenkaan ole enää tarjonneet samanlaisia elämyksiä. Lyhyellä koeajolenkillä nykymallistonkaan isoin auto C5 Aircross ei tehnyt kummoistakaan vaikutusta, mutta useamman päivän koeajossa se paljastui Citroënin mukavuutta korostavien perinteiden aidoksi jatkajaksi.

Neljän ja puolen metrin kokoluokassa C5 Aircross sijoittuu kompaktien ja isojen katumaastureiden välimaastoon. Olemukseltaan se on lähempänä kompakteja kilpailijoitaan, mutta tiloiltaan se lähestyy isomman kokoluokan ajopelejä.

Citroën C5 Aircrossin maavara on peräti 23 senttiä, mikä tekee siitä selvästi maastokelpoisemman kuin katumaastureista keskimäärin. C5 Aircross on kuitenkin aina etuvetoinen.

Koeajossa Citroën C5 Aircross yllätti siinäkin mielessä, että se on paljon mukavampi ja parempi auto kuin Citroënista erotetun premiumiksi pyrkivän DS-merkin 7 Crossback. Mukavuusajattelu on välillä ollut Citroënilla hukassa, mutta C5 Aircross palauttaa uskoa siihen. 

Pyöristetyt kulmiot

Pyöristetyt nelikulmiot hallitsevat C5 Aircrossin muotoilua ja erityisesti sisätilojen näkymiä. Kojelaudassa ilahduttavaa on, että digimittariston alla on osamatkamittarin nollauspainike, joka on viime vuosina kadonnut monista automalleista. Sen sijaan esimerkiksi lämmönsäätimet on viety kojelaudan keskellä olevaan kosketusnäyttöön, mikä ei ole hyvä ratkaisu.

Ohjaamo on täynnä pyöreäkulmaisia neliömuotoja. Hallintalaitteista osa on käytännöllisiä, osa ei. Etuistuimet ovat mukavat mutta polkimien tunto saisi olla parempi.

Muista Citroënin, DS:n ja Peugeot´n malleista tuttu vaihteensiirrin on epäergonominen. Eco- ja Sport-ajotiloille on keskikonsolissa omat painikkeensa ja vaihteenvalitsimen vieressä on säätöpyörä eri ajo-ohjelmia varten. Muuten hallintalaitteissa on valitettavaa sekavuutta, ja rajun sadekuuron yllättäessä takasumuvalon kytkintä ei löytynyt koko loppumatkan aikana.

Eco-ajotilassa C5 Aircross on luonnottoman jähmeä, mutta kun Sport-moodin kytkee päälle, tuntuu kuin C5 Aircross heräisi unesta, sillä Citroën herkistyy selvästi ja vastaa kaasupolkimen käskyihin selvästi aktiivisemmin. Moottorin ääni kuuluu kuminana ohjaamoon. Taajama-ajo on helposti vähän kulmikasta, sillä C5 Aircross reagoi sekä kaasu- että jarrupolkimen liikkeisiin aika äkkinäisesti.

Mittariston informaatiota ja näkymää voi vaihdella. Ilmanvaihdon ja lämmön säätimet ovat keskusnäytössä.

Moottoritievauhdissa kulmikas kori aiheuttaa kohinaa, ja kulmikkuuden aiheuttamat ilman pyörteet tuntuvat myös auton kulussa. Muuten Shine-varusteversion akustisilla etusivuikkunoilla varustettuna C5 Aircross on hiljainen auto, sen melutaso on kohtuullisen vaimea. 

Vakkari ei aktivoitunut

Shine-varustellussa C5 Aircrossissa vain kuljettajalla on sähkösäätöinen istuin. Itse istuin on aika pehmeä ja mukava, mutta Citroënin istuinlämmittimet tuntuivat tehottomilta. Ristiseläntuen säätöpyörä on niin hankalassa kohdassa selkänojan oikeassa reunassa, että tukea on vaikea säätää ajon aikana – varsinkin kun ainakin koeajoautossa säätöpyörä oli jäykkä liikuteltava. Kaasupolkimen vaste on liian pehmeä tai sen asento ei ole hyvä. Kaasujalka väsyy matka-ajossa, joten vakionopeussäädin on C5 Aircrossissa tarpeen.

Hölmöä on, että koeajossa vakionopeussäädin kertoi kerta toisensa jälkeen, että aktivointia ei voitu tehdä – epäsopivat olosuhteet – joten autopilottiakaan ei tullut käytettyä. Lisäksi vakkarin viiksi on näkymättömissä ja siksi hankala käyttää.

Vakionopeussäädin kiukutteli koeajon loppupuolella jatkuvasti ilmoittamalla, että ”aktivointia ei voitu tehdä, epäsopivat olosuhteet”. Mittariston alla näkyy osamatkamittarin nollauspainike.

Shine-varusteisessa C5 Aircrossissa on parisenkymmentä muutakin ajoavustinta, mutta aina ei niistä ole mainittavaa hyötyä. Esimerkiksi kaistavahti reagoi myöhään – vasta kun auton rengas on mennyt keskiviivan päälle.

Reunoilla pää katossa

Etuistuinten pääntuet ovat turhankin korkeat, ja ne peittävät tehokkaasti takana reunimmaisilla paikoilla istuvien näkyvyyden eteenpäin. Toisaalta keskimmäisen takapenkin paikan pääntuki peittää yläasennossaan melkoisesti näkyvyyttä taaksepäin.

C5 Aircrossissa on kolme yhtä leveää takaistuinta. Ne liikkuvat viisitoista senttiä pituussuunnassa ja niiden selkänojan kallistus on säädettävissä.

Toisin kuin joissain muissa Citroënin malleissa olevat mukavuusistuimet, C5 Aircrossissa ne tuntuvat mukavilta matkustajistakin. Takana C5 Aircrossin katto kaartuu sivuilta alas niin, että reunapaikoilla pitkäselkäisen 180-senttisen takamatkustajan pää hipoo kattoa.

Citroënilla takapenkkiläiset ovat kuitenkin edelleen ihmisiä: monista muista automalleista poiketen C5 Aircrossissa on kunnon istuimet myös takana. Jopa keskipaikalla pystyy istumaan, vaikka se ei ole niin mukava kuin miltä näyttää vaan hieman pingotetun tuntuinen.

Takaistuinten selkänojan kallistuskin on säädettävissä. Kolmen yhtä leveän istuinpaikan ratkaisu ei ole isoille ja tukeville ihmisille paras mahdollinen, mutta yleisesti ottaen se on erittäin toimiva järjestely. Takapenkillä istuinsyvyys riittää hyvin 170-senttisen reisille, mutta se ei tue kunnolla pidempien matkustajien jalkoja.

Tavaratilan lattian alla on lisätilaa.

Tavaratilaa C5 Aircrossissa on 580–720 litraa. Takaistuimet alas laskettuna tila kasvaa 1 630 litraan, ja silloin tavaratilan pituus on 190 senttimetriä.

Epäkäytännöllinen yksityiskohta C5 Aircrossissa ovat sen nukkamatot, joista voi satoja erilaisia autoja imuroituaan todeta, että niistä on harvinaisen hankala saada pieniä roskia irti. Suomessa kumimatot ovat yleinen ratkaisu, ja Aircrossiin ne kannattaa hankkia heti. 

Leppoisaa matkantekoa

Hyväpintaisella moottoritiellä C5 Aircross on leppoisa ajaa. Ohjaus palauttaa tempaisemalla, mutta ohjausvaste on kokolailla kohtuullinen. Alusta toimii hyvin ja Citroën on rauhallinen ohjattava.

Rankkasateessa kuitenkin huomaa, että renkaiden kuljettajalle välittämä informaatio on heikonlaista eikä vauhdistakaan saa oikeaa käsitystä. C5 Aircrossissa on hyvässä ja pahassa aika eristäytynyt ulkomaailmasta. Vauhti ei tunnu Citroënissa.

Matkustusmukavuus on kokonaisuutena sangen hyvä: C5 Aircrossin jousitusratkaisu toimii paremmin kuin DS 7 Crossbackissä, se on mukavan pehmeä – sen huomaa sekä moottoritievauhdissa että nopeassa kaarreajossa mutkaisilla kantateillä – mutta jousitus ei osoittaudu missään tilanteessa pletkuksi niin kuin vuosikymmenen alkupuolen C5 sedanissa, jossa välillä tuntui kuin hyytelöä olisi ohjannut.

Aircrossin keinunta moottoritiellä ei pahemmin häiritse. Sporttiseen ajoon Citroën on kuitenkin väärä auto. Vaikka siinä on alun perin ralliautoihin kehitetty kaksiosaisesti toimiva Progressive Hydraulic Cushions -jousitus, C5 Aircrossissa se päästää tehokkaimmillaankin auton korin tekemään liian suuria liikkeitä nopeaan kaarreajoon. Tosin Citroën kestää enemmän vauhtia kuin ensituntumalta luulisi, mutta nopea ajo sillä on epämukavaa. 

Janoinen moottori

C5 Aircrossia myydään neljällä eri moottorilla: niin 130 kuin 180 hevosvoimaa on tarjolla sekä bensiini- että dieselmoottorin tuottamana. 130-hevosvoimainen bensakone on sylinteritilavuudeltaan 1,2-lirainen, samantehoinen diesel 1,5-litrainen, 180 hevosvoiman bensakone 1,6-litrainen ja samantehoinen diesel 2-litrainen. Pienin bensiinimoottori on kolmisylinterinen, muut nelisylinterisiä.

Koeajossa ollut Citroën oli varustettu 180-hevosvoimaisella bensakoneella ja 8-vaihteisella automaattivaihteistolla, jolla C5 Aircrossin suorituskyky riittää hyvin arkiajoon. Valitettavasti Citroën on sillä taajama-ajossa perso polttoaineelle, jota WLTP-normin mukaankin kuluu hitaassa ajossa lähes kymmenen litraa sadalla kilometrillä.

Maantiepainotteisessa koeajossa C5 Aircross selvisi 7,9 litralla sataa kilometriä kohden, mikä vastaa aika hyvin WLTP-normien mukaista moottoritieajon kulutusta.

Vastinetta rahalle

Halvimmillaan koeajoauton moottorilla ja vaihteistolla, mutta perustason Live-varustelulla, Citroën C5 Aircross maksaa 32 371 euroa. 26 327 euron lähtöhinnalla C5 Aircross on kokoisekseen edullisen hintainen auto, ja varusteltunakin se on halvempi kuin monet muut saman luokan tilat tarjoavat autot. 38 800 euron hintaisessa koeajoautossa olleeseen Shine-varusteluun kuuluvat muun muassa kuljettajan istuimen sähkösäädöt, Advanced Comfort -istuimet, melua vähentävät laminoidut akustiset etusivuikkunat, navigointijärjestelmä ja peruutuskamera.

Lisäksi kolmea käyttökelpoista takaistuinta ei monesta autosta löydä. Ensi vuonna C5 Aircross on tulossa markkinoille myös pistokehybridinä.

PLUSSAT

+ Mukava rauhallisessa ajossa 
+ Kolme erillistä istuinta takana
+ Edullinen hinnaltaan

MIINUKSET

- Huono kaasupolkimen vaste 
- Varusteiden toiminnassa parannettavaa 
- Keskimääräistä isompi kulutus

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Citroën C5 Aircross PureTech 180 Shine EAT8
Sylinteritilavuus cm3 1598
Suurin teho kW/hv/r/min   133/181/5 500  
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  250/1 650
Polttoaineen kulutus, hidas ajo, nopea ajo, moottoritieajo, yhdistetty l/100 km (WLTP) 9,7/7,1/7,7/7,4
CO2-päästö g/km (WLTP) 166
Omamassa kg 1 430
Kiihtyvyys 0–100 km/t sekuntia 8,2
Huippunopeus km/t    219
Kokonaishinta alkaen / koeajoauto euroa 38 799,53 / 42 409,17

Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) cm

4 500/1 840
1 689/2 730

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti