veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Fiat Tipo on edullinen perusauto

Fiat Tipo on edullinen perusauto
28.4.2017

Fiat Tipo sukeltaa hinnallaan kilpailijoiden alapuolelle ja tarjoaa taloudellisesti houkuttelevan vaihtoehdon Volkswagen Golfin kokoluokkaan. Tipon ostaja joutuu kuitenkin joiltain osin tyytymään kilpailijoita vaatimattomampiin ominaisuuksiin.

Uusi Fiat Tipo on samantyylinen auto kuin edeltäjänsä. Se on kokonaispituudeltaan reilut yksitoista senttiä pidempi kuin Golf. Autojen akselivälissä, joka paljolti ratkaisee matkustamon tilavuuden, on vain yhden millimetrin ero.

Ulkonaisesti Fiat Tipo on nykymuodin mukainen, ja sen ulkoasu tuo mieleen Peugeot 308:n. Mitään erityisen persoonallista Fiatin muotoilussa ei ole, mutta lopputulos on tyylikäs.

Vain pari milliä Golfia lyhyemmässä Peugeot 308:ssakin akseliväli on vain vajaat kaksi senttiä lyhyempi kuin Golfissa ja Tipossa, joten autot ovat hyvin samankokoisia.

Kun halvin Fiat Tipo maksaa 1,4-litraisella 95-hevosvoimaisella moottorilla 17 000 euroa, se kuulostaa kilpailijoihin verrattuna edulliselta. Halvimman koneen suurin vääntömomentti on kuitenkin vain 127 newtonmetriä, ja se ilmenee niinkin korkealla kuin 4 500 kierroksella minuutissa.

Koeajoautossa ollut tehokkaampi 120-hevosvoimainen T-jet-moottori nostaa hintaa kaksi tonnia. Peugeot 308:n hinnat lähtevät 19 000 eurosta ja Golfin hinnat 20 000 eurosta. Tipon kovin kilpailija lieneekin Seat Leon, jonka halvin malliversio maksaa vain hiukan päälle 18 000 euroa.

Koeajoauton Lounge-varustetaso nostaa hintaa kolmella tonnilla, mutta Tipon Pop-perustasokin sisältää arkiajossa tarpeelliset varusteet. Tosin moni pitää monitoiminäyttöä jo perusvarusteena, ja sitä Pop-versiossa ei ole. Koeajossa olleessa T-jet-koneisessa Tipossa oli kaikki valinnaisena saatavat varusteet, jotka nostavat Fiatin hinnan 26 000 euron päälle.

Fiat Tipossa mukava takapenkki

Tipon kojelaudan ja ovien kova verhoilumateriaali tuntuu halvalta. Ovien alaosien ja istuimien olevaan mustaan samettimaiseen pintaan tarttuu helposti nukkaa, jolloin jälki on nopeasti surullisen näköistä.

Mittariston lippa nousee kojelaudassa niin korkealle, että se häiritsi alle 170-senttisen naiskuljettajan näkyvyyttä ulos. Monitoiminäyttö kuuluu Lounge-varusteluun.

Pakkasyön jälkeen Tipon ohjaamossa oli todella huono ilma, mikä tuntui viittaavan siihen, että sen verhoilumateriaaleista irtoaa ainakin uutena tavallista voimakkaammin kemikaalien hajua. Varsinkin allergisten käyttäjien kannattaa kiinnittää tähän huomiota.

Tipon etuistuimissa on kyllä sivuttaistukea ja selkänoja nousee riittävän ylös niin, että se tukee yläselkää, mutta takakenon istuinosan etureuna on pullistettu niin voimakkaasti, että se painaa reittä ja haittaa kytkinjalan liikettä. Tosin osa kuljettajista haluaa istua kuin kuopassa – heille Tipon istuin sopinee hyvin.

Selkänojan säätö toimii vivulla, jolla kallistusta ei saa säädettyä yhtä tarkasti sopivaksi kuin portaattomalla rullalla. Koeajoautossa olleen ristiseläntuen säätömahdollisuuden saa vain ostamalla Pack Comfort Lounge -paketin 350–400 euron verolliseen hintaan.

Tipon istuimissa takapuoli tuntuu olevan kuopassa. Istuimen etukulmassa näkyvä ristiseläntuen sähkösäätö on lisävaruste.

Tipon turvavyövaroitin on harvinaisen pahaääninen ja kärkäs muistuttamaan vyön kiinnittämisestä. 

Karkeaääninen moottori

Varsinkin ensi kertoja liikkeelle lähdettäessä Tipon kaasupoljinta pitää painaa herkällä jalalla, jos ei halua moottorin ärähtävän äänekkäästi mutta kuitenkin päästä sujuvasti matkaan. Ylipäätään Tipon kone reagoi polkimen painalluksiin tavallista kulmikkaammin.

Tipon takapenkillä istuu mukavammin kuin monissa muissa nykyautoissa. Sivupaikoilla penkissä on sopivasti pehmeyttä, istuinkorkeus on riittävän korkea ja jaloillekin on kohtalaisen hyvin tilaa. Keskipaikka ei käy kuin tilapäiskuljetuksiin.

Kuusivaihteisen manuaalilaatikon vaihteensiirto toimii kohtalaisen jouheasti ja selkeästi, mutta sulavamminkin keppi voisi liikkua.

Fiatin 1,4-litraisen T-jet-bensiinimoottorin tehokkaamman 120-hevosvoimaisen version suorituskyky riittää arkiajoon, jopa reippaaseen liikkumiseen. Modernien koneiden iloista kepeyttä siinä ei kuitenkaan ole.

Osin koneen haluttomuuden tunteeseen vaikuttaa jäykkä kaasupoljin. Vaikka Tipon moottori vetää alhaaltakin, se on luonteeltaan kierroskone, jonka paras puhti löytyy kierrosalueen keski- ja yläosasta. Kierrosten noustessa moottorin vanhanaikaisen karkea ääni korostuu, mutta jos Tipoa polkee raa´asti, kone ei tunnu olevan kierrättämisestä moksiskaan ja kiertää mukisematta 6 000:een kierrokseen asti.

Tipo kulutti koeajossa 7,8 litraa/100 kilometriä, mikä on suunnilleen sen normikulutus taajama-ajossa. Fiat ei ole kokoluokkansa taloudellisimpia autoja.

Karkeaäänisen moottorin ohella Tipon matkustamoon kantautuu reilusti tiemelua jo 80 km/t nopeudella. 

Löysä ajettavuus

Rauhallisessa ajossa Tipo ei herätä miltään osin suuria tunteita, mutta valinnaisvarusteisilla 17 tuuman vanteilla olevat 45-sarjan matalaprofiiliset renkaat verottavat matkustusmukavuutta.

Vauhdin kasvaessa Fiatin alusta alkaa tuntua pehmeältä ja nopeassa kaarreajossa kori liikkuu sivuttaissuunnassa totuttua enemmän. Nopeissa väistöliikkeissä ilmiö korostuu ja edestakaisin rattia kääntämällä Tipon perä heilahtaa hameenhelman tavoin. Tipo on myös keskimääräistä hoippuvampi ajokki voimakkaassa sivutuulessa.

Isokin matkalaukku mahtuu Tipon tavaratilaan ja lentolaukku sen seuraksi. Lattian alla on vielä lisätilaa, jos Tipoa ei ole tilattu varapyörän kanssa. Nostokorkeus on 75 senttiä, 22 senttiä välipohjan yläpuolella.

Huonopintaisella mutkaisella ja mäkisellä kantatiellä Fiatin kulku on keikkuvaa eikä käytös herätä luottamusta, mutta pyörät pysyvät tiessä kiinni paremmin kuin odottaisi.

Tipon ohjaus on jähmeähkö, ja siitä puuttuu kunnollinen ja aktiivinen ote tiehen. Varsinkin keskialueella ohjaus on hieman epämääräinen. Voimakkaissa kiihdytyksissä, urissa tai soratiellä ohjauksessa ilmenee vetelyä. Samalle alustalle rakennettu toinen Fiat-malli, 500 X, on herkkä rengasvalinnalle. +Auton koeajossa sen ajotuntuma muuttui rättisitikasta Alfa Romeoksi, kun Bridgestone Turanza -renkaat vaihdettiin Fiatiin paremmin sopiviin Continentaleihin.

Voi olla, että Tipokin kulkisi Continentalin tai Pirellin renkailla paremmin kuin koeajoauton Hakkapeliitta R2 -kitkarenkailla, mutta toisaalta R2 on ominaisuuksiltaan huippurengas ja 225/45 R17 -kokoisena sen pitäisi antaa tarkka ohjaustuntuma.

Koeajoon saadun auton renkaissa oli täydelle kuormalle suositellut paineet, edessä 2,6 ja takana 2,5 baria, muuten Tipon ohjekirja antaa luvut 2,3 baria eteen ja 2,1 taakse. Outoa Fiatissa oli se, että rengaspaineiden varoitusvalo syttyi voimakkaassa jarrutuksessa eikä sen jälkeen enää sammunut koko koeajon aikana, vaikka paineet olivat kohdallaan. 

Fiat Tipolta odotettiin paljon

Kun Tipo tuli ensi kertaa Fiatin mallistoon alkuvuodesta 1988, siltä odotettiin Torinossa valtavan paljon. Fiat oli Euroopan isoimpia autonvalmistajia – vain vajaan prosentin pienempi kuin silloinen VW-Audi-Seat-konserni – ja sen pääkonttorissa uskottiin, että Tiposta tulee Volkswagen Golfille vahva kilpailija ellei peräti sen voittaja, jonka avulla Fiat kasvaa saksalaisjätin ohitse.

Tipon lehdistöesittely melkein kolmekymmentä vuotta sitten oli megalomaaninen tapahtuma: 1 100 toimittajaa 40 eri maasta koottiin viiteen isoon kaupunkiin Euroopassa ja tiedotustilaisuuden aikana jokaisesta niistä oli satelliittiyhteys Torinoon, josta Fiatin silloinen toimitusjohtaja Vittorio Ghidella vastaili toimittajien kysymyksiin.

Suomalaistoimittajat olivat Lontoossa, missä allekirjoittanut sai televisiokameran eteensä ja yli tuhat kollegaa seurasi Ghidellan ohella, mitä mikrofoniin sanoin.

Tiposta ei kuitenkaan tullut Golfille varteenotettavaa kilpailijaa eikä Euroopan laajuista menestystuotetta. Monissa maissa mallinimi lienee painunut unholaan, ja Fiatin asema automaailmassa on sekin hiipunut aikojen kuluessa samalla kun Volkswagen-konserni on kasvanut yhdeksi maailman johtavista autonvalmistajista.

Alkuperäisen Tipon yhteydessä nähtyyn uhoamiseen verrattuna uusi malli on tullut markkinoille hiljaa, ilman puheita Euroopan tai maailman valloituksesta. Tuskin Torinossakaan kukaan enää uskoo, että Tipo voisi heiluttaa ikonisen Golfin asemaa.

Vastinetta rahalle: Fiat Tipossa saa paljon vastinetta rahalle, mutta lähtötasolla vain tuhat euroa enemmän maksava Seat Leon on selvästi hauskempi ajettava, ja se tarjoaa terhakkaamman oloisen moottorin kuin Tipo. Fiatin maahantuoja odottaa Tipon farmarimallin myyvän selvästi hatchbackiä paremmin, se maksaa vain tuhat euroa enemmän, mutta tarjoaa lisää pääntilaa takana istujille ja 110 litraa enemmän tavaratilaa. Kun Fiatien luotettavuus ei tilastojen mukaan ole parhaasta päästä, Tipon asema kovien kilpailijoiden haastajana ei ole helppo.

PLUSSAT

+ Mukavasti tilaa 
+ Kunnollinen takapenkki
+ Näpsäkkä naiskuskin mielestä

MIINUKSET

- Epämääräinen ohjaus 
- Hontelo ajokäytös 
- Runsaasti tiemelua

VERROKIT

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Fiat Tipo HB 1.4 T-Jet 120 hv Lounge
Iskutilavuus cm3 1 368
Teho kW/hv/r/min 88/120/5 000
Vääntö Nm/r/min 215/2 500
EU-kulutus, kaup/maantie/yhd. l/100 km 7,7/5,0/6,0
CO2-päästö g/km  139
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/
korkeus/akseliväli) cm
4 368/1 792
1 495/2 638
Omamassa kg ilman kuljettajaa 1 275
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 9,6
Huippunopeus km/h  200
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto 21 934,12 /
26 057,87

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.