veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Opel Astra on halvimmillaan myös parhaimmillaan

Opel Astra on halvimmillaan myös parhaimmillaan
14.12.2015

Uusi Opel Astra ei ole ensimmäinen auto, jonka halvin malli on myös paras. Peugeot 2008 on hauskin ajaa pienellä kolmisylinterisellä moottorilla ja sama pätee Astraan: sitä on ilo liikutella litran turbokoneella.

Ajo-ominaisuudet ovat aina monen tekijän summa. Uuden pikkukoneisen Astrankin ajettavuuteen ja ohjautuvuuteen vaikuttaa kevyen moottorin ohella Opeliin hyvin sopiva, maltillinen rengaskoko 205/55 R 16.

Opel Astra

Pienen moottorin keveys vähentää aliohjautuvuutta eikä puskemistaipumusta ole lainkaan havaittavissa samalla kun keulan vähentynyt paino keventää tarvittavaa ohjausvoimaa. Astran 1.0 Turbo -versiossa kaikki on osunut kohdalleen ja tuloksena on loistavasti tasapainossa oleva, neutraalisti käyttäytyvä auto.

Uusi Astra on suuntavakaa ja sitä on mukava ajaa moottoritievauhdissakin, mutta napakassa alustassa on riittävästi elastisuutta niin että Opel on eloisa ajettava ja kuljettajalla on hyvä takapuolituntuma tiehen. Kaarrekäytös on mallikasta kovassakin vauhdissa.

Opelilla on uskallettu rakentaa Astran jousitukseen ja iskunvaimennukseen riittävästi pehmeyttä niin, että tienpinnan epätasaisuudet kyllä tuntuvat mutta mikään ei pääse lyömään läpi eikä edes ravistelemaan autoa. Lisäksi riittävän korkeaprofiiliset renkaat parantavat matkustusmukavuutta.

Opel Astra

Yhden litran koneella myös ohjaustuntuma on mainio – parempi ja luontevampi kuin isommilla moottoreilla, joiden kanssa siinä on hieman väkinäisen tuntuista vastetta.

Pikkukoneisessa Astrassa ohjaus on nopea ja tuntuu alkuun varsin terävästi reagoivalta, mutta jouhevan vasteen vuoksi siinä ei ole häiritsevää äkkinäisyyttä. Taajama-ajossa Astra on näppärä auto.

Opel Astra

Hienosti toimivaa ohjausta täydentää hyvin sujuvasti toimiva viisivaihteinen vaihteensiirto. Valitettavasti vaihdekepin nuppi on Opelille ominaisesti melko kookas mokkula, joka ei istu pienikätisen kämmeneen.

Opel Astra

Sivistynyt pikkukone

Kun syksyllä 2001 vuokrasin Portugalissa Opel Corsan, jossa oli kolmisylinterinen moottori, se piti niin pahaa ääntä, että luulin aluksi auton olevan rikki.

Neljäntoista vuoden aikana moottoriteknologian maailma on muuttunut ratkaisevasti, ja Opelin nykyinen kolmisylinterinen moottori on aivan toista luokkaa kuin takavuosien edeltäjänsä.

Matka-ajossa 1.0 Turbo ecoFlex -kone on lähes äänetön eikä se elämöi silloinkaan, kun kierroksia on 120 km/t vauhdissa viitosvaihteella 3000. Melu ei revi korvia senkään yläpuolella, ainoastaan kiihdytyksissä kolmipyttyisestä koneesta lähtee moottorityypille ominainen rouhea sointi, joka sekin kuuluu miellyttävästi vaimennettuna.

Vaikka kolmisylinterinen moottori ei metelöi, renkaiden ja ajoviiman melua on melko runsaasti jo satasen vauhdissa. Astran ohjaamoon kantautuvassa melussa on pikkuautomaista kaikuvuutta eli äänieristys ei ole isompien autojen luokkaa.

Opelin pikkukone on pirteä ja Astra liikkuu 105 hevosvoimalla iloisesti. Moottori on hyvin responsiivinen ja reagoi intensiivisesti kaasupolkimen liikkeisiin. Aivan kierrosalueen alapäässä se ei vedä isompien moottoreiden tapaan vaan käännöksissä voi joutua vaihtamaan vaihteen pienemmälle. Tasakaasulla moottori vetää jopa tuhannesta kierroksesta alkaen mutta niin alhaalla se ei ole kotonaan. Sen sijaan 1400 kierroksesta ylöspäin se toimii iloisesti.

Opel Astra 

Yläpäässä kone kiertää kakistelematta 6500:aan, missä rajoitin tulee vastaan ja pääsääntöisesti kone vetää hyvin läpi kierrosalueen kuten suurimman vääntömomentin laajasta ilmenemisalueesta voi otaksua. Tämän seurauksena uusi pikkukoneinen Astra kiihtyy 80-120 km/h 13 sekunnissa eli viisi sekuntia rivakammin kuin edellisen sukupolven Astra sylinteritilavuudeltaan paljon isommalla 1,6-litraisella, 115-hevosvoimaisella voimanlähteellä.

Mallimuutoksen myötä Astran paino on pudonnut versiosta riippuen 120–200 kiloa, millä on jo merkittävä vaikutus niin suorituskykyyn ja taloudellisuuteen kuin ajettavuuteenkin. Polttoaineen kulutus ja päästöt ovat pudonneet myös uuden moottorisukupolven ansiosta. 

Takapuoli kuopassa

Kun ensimmäisen sukupolven Opel Astra tuli koeajoon syksyllä 1991, sen ohjaamo tuntui edeltävään Kadett-versioon verrattuna ahtaalta, jopa ahdistavalta. Ajajan ympäristö oli Opelilla suunniteltu niin tyköistuvaksi, että varsinkin kookkaalle kuljettajalle saattoi tulla hapeton olo, kun tuulilasi tuli lähelle otsaa.

Opel Astra

Uudessa, viidennen sukupolven Astrassa tuulilasi on päinvastoin kaukana kuljettajan otsasta, mutta jos istuinta nostaa säätövaran yläpäähän matalalla kulkeva vyötärölinja saa Opelin tuntumaan pikkuautolta, pienemmältä kuin kilpailijat kuten Volkswagen Golf, Nissan Pulsar tai Toyota Auris.

Edeltävään malliin verrattuna uusi Astra on melkein viisi senttiä lyhyempi ja akselivälikin on lyhentynyt parilla sentillä. Valitettavasti uusi malli on myös 2,5 senttiä entistä matalampi. Ilmanvastuskerroin cD on pudonnut arvoon 0,285, mutta matalat sisätilat johtavat usein huonoihin kompromisseihin.

Nykyautojen sisätilojen suunnittelijat ovat hakoteillä, kun istuinratkaisut tehdään pitkäselkäisille keinotekoisesti luodun pääntilan ehdoilla. Opelkin on syyllistynyt siihen, että Astran matalaan ohjaamoon on pyritty luomaan tilan tunnetta kallistamalla kuljettajan istuinosaa voimakkaasti taaksepäin. Kallistus ei muutu ratkaisevasti istuimen korkeutta muutettaessa ja ilman kallistussäätöä se ei sovi kaikille.

Opel Astra

Etuistuinten selkänojan säätö toimii portaittain, mikä osaltaan heikentää ohjaamon ergonomiaa.

Astran takapenkin istumakorkeus on matala, ja siellä istutaan suorastaan kuopassa. Takapenkki jatkaa Opelin etuistuinten linjaa: sen istuinosa on voimakkaasti taaksepäin kallellaan, jolloin täysikasvuisella miehellä alaselkään kohdistuu painetta, kun jalat ovat voimakkaasti koukussa. Sinänsä jaloille olisi riittävästi tilaa keskimittaisen kuljettajan takana, mutta siitä ei ole paljoa apua, kun takamatkustaja istuu reidet ilmassa.

Opel Astra

Tavaratilaa uudessa Astrassa on 370 litraa. Takapenkki kaadettuna tila kasvaa 1210 litraan. Vararengaskin on saatavissa, sille on varattu tilaa 60 litraa.

Edullista varustelua

Life-varustetaso ei enää kuulu tuontiohjelmaan vaan Suomeen tuotavat Astrat ovat vähintään Enjoy-varusteisia. Näin vakiovarustukseen kuuluvat Intellink-multimedia seitsemän tuuman kosketusnäytöllä, Bluetooth, ilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä, sähkötoimiset ikkunat ja vakionopeussäädin nopeudenrajoittimella.

Opel on käynyt hintakilpailua varustepaketeilla ja niillä on saanut nostettua varustelun tasoa varsin edullisesti. Koeajettu Astra oli varustettu Enjoy More -paketilla, jossa hyvin kohtuullisella 495 euron ja siihen liittyvän veron hinnalla saa muun muassa automaatti-ilmastoinnin, sadetunnistimen, keskikyynärnojan etuistuinten väliin, etusumuvalot sekä pysäköintiavustimet eteen ja taakse.

ECT-automaattivaihteiston lisähinta pikkukoneiseen Astraan on pieni, 635 euroa, ja isommalla, 1,4-litraisella moottorilla varustettu Astra maksaa vähän yli tuhat euroa pikkukoneista versiota enemmän.

On kaksi asiaa, jotka Astraan saa markkinoiden ainoana kompaktiluokan autona: LED Matrix-valot ja On Star -palvelu. Monipuolisesti mukautuvilla LED Matrix -valoilla kuljettaja näkee kohteet jopa 40 metriä aikaisemmin kuin perinteisillä valoilla, jolloin reagointiaikaa jää 80 kilometrin tuntinopeudessa puolitoista sekuntia enemmän. On Star-järjestelmän avulla saa napin painalluksella ympäri vuorokauden yhteyden päivystäjään, joka voi ladata toivotun reitin navigaattoriin, auttaa teknisissä ongelmissa tai pysäyttää auton varastajan. Suomeen On Star tulee syksyllä 2016.

Vastinetta rahalle: Kilpailijoista Ford Focus vastaavankokoisella mutta vain 100-hevosvoimaisella 1.0 EcoBoost –moottorilla varustettuna alittaa 19 972 euron hinnalla Astran hinnan alle. Focuksen 125-hevosvoimainen versio maksaa muutaman satasen Astraa enemmän, 21 654 euroa, ja se on näin vahvin vaihtoehto Opelille. Myös Nissan Pulsar pääsee halvimmillaan 21 089 eurolla hieman uuden Opel Astran kilpailija hinnan alapuolelle, muut eivät. Volkswagen Golf 1,2 TSI:n hinnat 110-hevosvoimaisella 1,2-litraisella koneella alkavat 24 643 eurosta ja Toyota Auris 1,2T:n hinnat lähtevät 24 213 eurosta. Niille, joille Astran istuimet sopivat, Opel tarjoaa varsinkin kolmisylinterisellä moottorilla hyvän vastineen rahalle.

 

PLUSSAT

+ Mainio ohjaus
+ Eloisa ajettavuus
+ Pirteä pikkukone

MIINUKSET

- Takakenot istuimet
- Portaittain säätyvät selkänojat
- Iso vaihdekepin nuppi

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Opel Astra Enjoy 5-ovinen
1.0 Turbo ecoFLEX S/S M5

Sylinteritilavuus cm3 998
Suurin teho
kW/hv/r/min  
77/105/5500
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min
170/1800-4250
EU-kulutus,
kaupunki, maantie,
yhdistetty l/100 km
5,1/3,8/4,3
CO2-päästö g/km 99

Mitat (pituus/
leveys/korkeus/
akseliväli) mm

4370/1809/
1485/2662

Omamassa
kuljettajan sisältäen kg
1263
Kiihtyvyys
0-100 km/t s.
11,2
Huippunopeus km/t 200
Kokonaishinta alkaen /
koeajoauto euroa
21 264,11 /
21 850,88

Juha Partanen 

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti