veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Veneellä paremmille apajille? Varaudu veneen ylläpidon kohonneisiin kustannuksiin

Veneellä paremmille apajille? Varaudu veneen ylläpidon kohonneisiin kustannuksiin
15.7.2022

Jos mielii kalaan merelle tai järvelle, tarvitaan vene. Merikelpoisen alumiinirunkoisen veneen voi löytää käytettynä melko halvallakin, mutta mitä maksaa veneen ylläpito? Kysyimme asiaa vuoden kalastusoppaaksi viime vuonna valitulta Jani Ollikaiselta.

Kalastusopas Jani Ollikainen on harrastanut veneilyä koko ikänsä ja omistanut veneitä jo ennen kuin sai ajokortin. Nyt hänellä on Naantalin Merimaskussa Buster-merkkinen alumiinivene 150 hevosvoiman teholla. Sillä hän tarjoaa kalastusreissuja sekä yrityksille että yksityisille. Vene on suunniteltu kahdeksalle, mutta kalastamaan mahtuu Ollikaisen lisäksi neljä henkeä. Yhdeltä päivältä hän velottaa alkaen noin 700 euroa. 

Millaisia kuluja hänelle tulee veneen pidosta?Jani Ollikainen

Käyttötarkoitus ratkaisee, miten kallis vene tarvitaan

Lähdetään liikkeelle siitä, millainen vene tarvitaan. Käyttötarkoituksen lisäksi venetyypin valinnan ratkaisee se, monenko ihmisen pitää mahtua kyytiin.

”Oma veneeni on yhdelle tai kahdelle miehelle suurehko, mutta tarpeen, koska minulla on tarvetta ylittää selkiä. Niitä ei mennä ihan pikkuveneellä säällä kuin säällä. Oman veneeni koko on optimi suuriin aaltoihin. Mökkijärvellä toki pärjää vaikka soutuveneellä”, Ollikainen sanoo.

Veneen valintaan vaikuttaa myös se, onko venettä tarkoitus kuljettaa trailerilla. Ollikaisen mukaan ”traileroitava” vene on ideaalisti 4–5 metriä pitkä. Trailerilla kuljetettava vene voi tulla kalliiksi siksi, että tällöin myös autolta vaaditaan tehoja, jos tarkoitus on vetää sillä vene vedestä ramppia pitkin.  

Talvisäilytystä ulkona tai hallissa?

Jos hankkii veneen, jota voi vetää trailerilla, voi veneen samalla kuljettaa talvisäilytykseen haluamaansa paikkaan. Esimerkiksi Jani Ollikainen on säilyttänyt aikaisempia veneitään taloyhtiön pihanurmella.

Jos säilytys pitää ostaa ulkopuoliselta palveluntarjoajalta, sille tulee helposti hintaa useampia satoja euroja.

Tarvitseeko alumiinivene säilytystä lämpimässä hallissa?

”Ei alumiinivene tarvitse lämmintä säilytystä, kun sen hyvin peittelee ja ottaa akut lämpimään lataukseen. Suomessa ei liioin ole ongelmana, että perämoottoreita varastettaisiin. Niihin saa hyviä lukkoja. Ruotsissa varkaudet ovat moninkertainen ongelma”, Ollikainen sanoo.

Talvisäilytyspaikat hinnoitellaan tarvittavien neliöiden mukaan. Saatavilla on lämmintä säilytystilaa, kylmäsäilytystilaa ja ulkotilaa. Vaikka venettä säilyttäisi ulkona, hinta nousee nopeasti 500–600 euroon, kun mukaan laskee nostojen ja laskujen kustannukset.

Veneen vuosikustannuksiin kuuluu myös huolto öljynvaihtoineen. Sen voi tehdä itsekin, mutta liikkeessä siitä veloitetaan noin 500 euroa. Kausihuollon lisäksi esimerkiksi Yamahan perämoottori pitää huollattaa sadan käyttötunnin välein. Se kasvattaa Ollikaisen veneen ylläpitokustannuksia reilusti, sillä hänelle tulee veneellään noin 200 käyttötuntia kaudessa.

Kesän laituripaikka ja vakuutus nostavat kuluja

Talvisäilytyksen lisäksi veneen ylläpitokustannuksiin on laskettava kesän laituripaikka. Niiden hintahaarukka riippuu paikasta sekä veneestä. Esimerkiksi Naantalin Kultarannassa alle 7,5 metriä pitkän veneen laituripaikka maksaa 629 euroa kaudessa. Toisaalta pienen veneen laituripaikka voi irrota vain muutamalla sadalla eurolla kaudessa.

Lisäksi veneelle kannattaa ottaa vakuutus, josta saa korvauksia esimerkiksi silloin, jos veneen päräyttää karille tai jos varkaat anastavat perämoottorin.

Polttoainekustannukset kirpaisevat nyt paljon

Itse veneilyssä suurimman loven budjettiin tekee polttoaine nykyhinnoilla. Polttoainekustannuksiin voi toki vaikuttaa niin, että ajaa mahdollisimman vähän. Jani Ollikainen laskee, että päiväretkillä hänellä kuluu polttoainetta 40–50 litraa päivässä.

Polttoaineen kulutukseen voi vaikuttaa ratkaisevasti myös matkanopeudella. Ollikaisen vene kuluttaa 16 litraa tunnissa, kun matkanopeus on 20–25 solmua. Kaasu pohjassa vene kulkee reilut 40 solmun nopeutta, mutta silloin polttoainekulutus pomppaa yli nelinkertaisiksi eli noin 70 litraan tunnissa.

Kalastusveneen varustelu on hifistelyä

Jos veneen aikoo varustella viimeisen päälle kalastusveneeksi, kustannuksille ei näy loppua. Jani Ollikaisella on veneessä lisävarusteena muun muassa noin 4 000 euroa maksanut keulamoottori, joka tosin säästää perämoottorin koneen käyttötunteja.

Lisäksi hän on hankkinut lisäakun, maasähköjärjestelmän ja ajon aikaisen latausjärjestelmän sekä paljon kaikenlaista elektroniikkaa karttaplottereista erilaisiin kaikuluotaimiin.

”Kalastusveneessä saattaa olla 10 000 tai 15 000 eurolla elektroniikkaa. Kalastus on ihmisille harrastus ja siinä pyörii euroja. Näiden lisäksi tarvitaan vapoja ja keloja. Esimerkiksi vavan saa satasella tai tonnilla. Ja tietenkin tarvitaan todella paljon vieheitä”, Ollikainen sanoo.

Entä, mitä sanoo kalastusopas. Milloin kannattaa lähteä kalaan?

”Haukiaika alkaa toukokuun puolivälissä. Ne käyvät innokkaasti vieheeseen. Merellä ahvenet parveutuvat syksystä. Niiden aika on parhaimmillaan elo-syyskuussa. Pahimmalla helteellä on haasteita, mutta keskikesällä ainakin järvillä voi tulla kalaa. Aina kannattaa lähteä kalaan, kun on mahdollista”, Ollikainen sanoo. 

Jani Ollikaisen esimerkkihintoja veneen ylläpidon kustannuksista Naantalissa 2022

 

Hinta

Veneen nosto ja lasku*

300 €

Talvisäilytys lämpimässä hallissa

73 € /m2

Talvisäilytys ulkona

19 € /m2

Syyshuolto**

499 €

Kesän laituripaikka

250 €

Veneen vakuutus***

700 €

* Alle 8 m pitkä vene. Sisältää pohjapesun ja säilytyspukin. 

** Vuosihuollon lisäksi Busteri pitää huollattaa sadan ajotunnin välein.

*** Vakuutuksen hinta riippuu veneen arvosta. Tässä hinta Jani Ollikaisen veneen vakuutukselle.

Outi Airaksinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti