veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Vanhalle autolle jatkoaikaa – näillä vinkeillä ajokkisi pysyy kunnossa

Vanhalle autolle jatkoaikaa – näillä vinkeillä ajokkisi pysyy kunnossa
25.11.2022

Komponenttipulan ja energian kallistumisen takia uusien autojen hinnat ovat nousseet ja toimitusajat voivat olla todella pitkiä. Miten varmistaa, että oma nykyinen auto pysyy kunnossa niin kauan kuin tarpeen on?

Erityisesti monien sähkö- ja hybridiautojen hinnat ovat reilussa vuodessa nousseet jopa yli 10 000 euroa. Kysyntä ylittää tarjonnan. Seurannaisvaikutuksena myös uudehkojen, hyväkuntoisten käytettyjen autojen hinnat ovat nousseet. Nyt voi olla järkevää pitää autokuume kurissa ja varmistaa, että käytössä oleva auto palvelee luotettavasti myös tulevaisuudessa.

Autokuumeeseen voi saada helpotusta vanhan auton kasvojenkohotuksella. Parhaimmillaan kunnollinen sisäpuhdistus ja maalipinnan käsittely muuttaa vanhan auton ilmettä niin paljon, että sitä luullaan uudeksi. 

Putsaa auto sisältä

Auton normaali imurointi ja pintojen puhdistus onnistuu helposti. Jos epäilet oman työsi jälkeä ja jos tavoitteena on totaalinen muutos vanhaan, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Ammattimaiseen puhdistukseen tarvittavia moninaisia työvälineitä ei yleensä kannata ostaa omaksi.

Putsaa ensin auton ritilät ja rokset. Kuva: Markus Nieminen

Istuinkankaiden ja lattiamattojen pesuun tarvitaan ns. vesipesuimuri. Lattiamattojen puhdistamiseen saatetaan tarvita tavallisen ja vesipesuimurin lisäksi vielä erityinen paineilmapuhdistaja, josta ammattilaiset käyttävät usein nimitystä tornado. Tämä laite nostaa syvälle mattoon tunkeutuneet hiekanmuruset ylös, jonka jälkeen ne voidaan imuroida pois.

Ilmastointi- ja lämmityslaitteen kanaviston voi desinfioida erityisellä puhdistuspanoksella, jonka annetaan vaikuttaa kierrättämällä sisäilmaa autossa. Tällaisen käsittelyn voi tehdä itse hankkimalla puhdistuspanoksen autotarvikeliikkeestä.

Joskus vanhaan autoon on pinttynyt epämiellyttäviä hajuja. Ne voi poistaa otsonointilaitteella, joka laitetaan auton sisätiloihin hurisemaan muutamaksi tunniksi. Laitteita löytyy auton puhdistuspalveluita tarjoavista liikkeistä.

Ulkoasun huolto alkaa pesusta

Jos tavoitteena on muutos myös ulkoasuun, tavallinen autopesu riittää ainoastaan alkuun. Siinä ovien ja luukkujen välit sekä kynnykset jäävät kokonaan vaille pesua. Joskus myös vanteet jäävät osittain likaisiksi, pyöränkoteloista puhumattakaan.

Perusteelliseen ulkopesuun tarvitaan useita erilaisia työvälineitä ja aineita. Tämä tarkoittaa useimmiten pesupalvelun hankkimista ammattilaiselta.

Auton ulkopintojen putsaus alkaa alaosan pesulla. Kuva: Markus Nieminen

Jos auton maalipinta on hyvässä kunnossa vailla naarmuja tai haalistumia, uuteen säihkyvään ilmeeseen voi riittää huolellisen pesun jälkeinen ammattimainen vahaus. Kysy asiaa autopesufirman ammattilaiselta.

Jos maalipinta on haalistunut, se voidaan yleensä elvyttää lähes uutta vastaavaksi myllytyksellä. Tämä tarkoittaa kevyttä maalipinnan hiomista, jolloin pintanaarmut ja haalistumat saadaan pois.

Myllytyksen yhteydessä on suosittua teettää maalipinnalle sitä suojaava pinnoitus. Pinnasta tulee kiiltävä ja helpommin likaa hylkivä, eikä toistuvia vahauksia tarvita. Parhaimmille pinnoituksille saa usean vuoden takuun.

Auton maalipinnan hoidossa ei ole kysymys pelkästään ulkonäöstä. Puhdas, hoidettu maalipinta ehkäisee auton korin ruostumista ja pidentää auton ikää.

Milloin kannattaa ryhtyä toimeen?

Missä vaiheessa auton elinkaarta tällaiset puhdistukset ja maalipinnan hoidot kannattaa sitten tehdä?

Nyrkkisääntöä auton iän tai ajokilometrien perusteella ei ole, koska varsinkin iäkkäämmät autot ovat yksilöitä. Huolellisella ylläpidolla auto voi olla huippukunnossa vielä kahdenkymmenen vuoden iässä.

Toisessa ääripäässä raskaalla käytöllä ollut auto voi alkaa näyttää kuluneelta jo muutaman vuoden iässä. Käytä omaa harkintaa tai juttele ammattilaisen kanssa asiasta – mieluummin aikaisin kuin liian myöhään. Esimerkiksi ruostumisen ehkäisy on halvempaa kuin jo alkaneiden ruostekohtien korjaus.

Kannattaako urakka taloudellisesti? Se riippuu pitkälti autosta, sen iästä, arvosta ja arvon laskun kehityksestä.

Jos aiot pitää autoa pitkään ja siten, että se voisi aikanaan siirtyä vaikkapa perheen nuorten käyttöön, huolenpitoon satsaaminen todennäköisesti kannattaa. Jos taas olet melko varma, että myyt tai vaihdat autosi parin vuoden sisällä, säästöä ei välttämättä tule. Toki siistikuntoista autoa on helpompi myydä kuin kulunutta.

Määräaikaishuollossa ja katsastuksessa varmistetaan tekninen toimivuus ja turvallisuus 

Ulkokuorta tärkeämpi on auton tekninen toimivuus ja turvallisuus. Se pyritään varmistamaan määräaikaishuolloissa sekä katsastuksessa.

Ammattimainen huoltokorjaamo osaa myös antaa vinkkejä auton ylläpitoon. Huoltokäynti onkin hyvä hetki haastatella huoltoneuvojaa ja kysellä lisätietoja auton kuluneisuudesta.

Toinen hyvä tilaisuus on katsastus. Voit kysyä, mitkä kohdat autosta ovat katsastajan mielestä kuluneita ja kaipaavat lähivuosina huomiota. Jos tämä ei tuota toivottua tulosta, kannattaa hankkia erillinen kuntotarkastus. Moni katsastusasema ja jotkin autokorjaamot tarjoavat kuntotarkastuksia, joista saa kirjallisen raportin auton kunnosta.

Tyypillisimpiä kuluvia ja vikoja aiheuttavia kohteita ovat jarrut, iskunvaimentimet, jouset sekä alustan nivelet ja puslat. Auton alusta nivelineen ja jarruineen on varsinkin Suomen olosuhteissa hyvin alttiina ruostumiselle. Ammattimainen ruostesuojaus iäkkäämmälle autolle on erittäin suositeltavaa, mikäli autolle halutaan pitkää ikää.

Myös rengastus on tärkeä ajomukavuuteen sekä turvallisuuteen suoraan vaikuttava tekijä. Tarkista renkaiden ikä ja kuluneisuus. Ajaminen uusilla laaturenkailla voi tuntua aivan erilaiselta kuin vanhoilla ja kuluneilla. Jos samassa yhteydessä huolletaan jarrut ja uusitaan iskunvaimentimet (ja tarvittaessa jouset), ajotuntuma voi nousta uuden auton tasolle.

Mitä auton kasvojenkohotus maksaa?

  • Kuntotarkastus 90–200 euroa.
  • Ammattimainen sisäpuhdistus (sis. kankaiden pesun) 150–200 euroa.
  • Otsonointi (hajujen poisto sisätiloista) 100 euroa.
  • Maalipinnan myllytys ja kiillotus 200–1 000 euroa. Hinta vaihtelee lähtötilanteen ja tavoitetason mukaan.
  • Maalipinnan pinnoitus 200–1 000 euroa. Pinnoitusaineiden hintahaarukka on laaja.
  • Alustan pesu ja ruostesuojaus 500–1 500 euroa. Hinta riippuu kohteesta ja sen kunnosta.

Mitä maksaa hyväkuntoisen ja päällisin puolin siistin ja ruosteettoman 10-vuotiaan henkilöauton kasvojenkohotus?

  • Kuntotarkastus 90 euroa.
  • Sisäpuhdistus 200 euroa.
  • Maalipinnan myllytys 500 euroa.
  • Maalipinnan pinnoitus 300 euroa.
  • Yhteensä 1 090 euroa. Lisäksi tämänikäiseen autoon suositellaan alustan pesua ja ruostesuojausta. Sellaisen voi saada noin 1 000 euron hintaan. 

Markus Nieminen

Kirjoittaja on taloustaidon autoaineiston tuottaja

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti