veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Valoton pyöräilijä on näkymätön – pyörässä pitää olla punainen takavalo ja vaalea etuvalo

Valoton pyöräilijä on näkymätön – pyörässä pitää olla punainen takavalo ja vaalea etuvalo
28.8.2020

Kun valo vähenee, pyöräilijän näkyminen muille korostuu liikenteessä. Pimeällä, hämärässä, sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin huono, ovat valot tärkeä turvallisuustekijä.

Kun pyöräilet pimeässä tai hämärässä, pyörässä pitää olla:

  • vaaleaa valoa näyttävä etuvalo
  • punaista näyttävä takavalo.

Polkupyörän valomääräyksissä säädetään etu- ja takavalojen väristä, muita vaatimuksia valoille ei ole säädetty. Vaalea etuvalo voi olla myös vilkkuvalo. Pyörän punainen takavalo tuli pakolliseksi, kun tieliikennelaki uudistui kesäkuun alussa.

Kun valo palaa tasaisesti, pyöräilijän etenemistä voi olla helpompi seurata. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin.

TARKISTA! Tarkista pyöräsi valaisimen suunta niin, ettei valo osoita suoraan vastaantulevien silmiin. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, näet hyvin eteenpäin, mutta et häikäistä toisia.

Pimeällä pyöräilijän näkyvyyttä edistävät:

  • heijastimet
  • heijastavat vaatteet
  • heijastinliivi.

Pyörässä on oltava etu-, taka- ja sivuheijastimet. Etuheijastimen on oltava valkoinen ja takaheijastimen punainen.

LAPSET JA PYÖRÄILY! Nyt on hyvä hetki tarkistaa, että lasten polkupyörien valot ja heijastimet ovat kunnossa.

Kiinteä etuvalo pyöräilijöiden suosikki

Liikenneturvan viime vuonna tekemien seurantojen mukaan etuvalo oli päällä 57 prosentilla pyöräilevistä. Useimmat etuvaloa käyttävistä suosivat kiinteää valoa.

Takavalolla oli varustautunut joka viides pyöräilijä. Reilu kymmenesosa  kyselyyn vastanneista uskoi virheellisesti, että pyörän etuvalona saa käyttää myös punaista valoa.

Liikenneturvan kyselyssä vilkkuva valo jakaakin mielipiteitä. Kolme viidestä vastaajasta kokee, että pyörän ajovalon tulisi olla aina kiinteästi palava vilkkuvan sijaan. Kaksi viidestä kokee, että vilkkuvalo lisää pyöräilijän havaittavuutta kiinteästi palavaa valoa paremmin ja yhtä moni mieltää vilkkuvan valon häiritseväksi.

Puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kokee, että pyöräilijöiden ajovalot on usein suunnattu hyvin niin, etteivät ne häikäise vastaantulijaa. Neljä kymmenestä kokee, että pyöräilijän otsavalo häikäisee usein enemmän kuin pyörään kiinnitetty valo.

Lähde: Liikenneturva

UUDET LIIKENNESÄÄNNÖT Pyöräilyä koskeviin liikennesääntöihin tuli muutoksia kesäkuun alussa, kun tieliikennelaki muuttui. Lisätietoa pyöräilijöitä koskevista muutoksista saa Liikenneturvan oppaasta Jalan & pyöräillen.

Minna Petäinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti