veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Suomalainen autoilija suosii tuttua automerkkiä

Suomalainen autoilija suosii tuttua automerkkiä
24.2.2021

Merkkiuskollisimpia ovat Mercedes-Benzin, Toyotan ja Volvon omistajat, ilmenee Danske Bankin kyselystä. Vain viidennes uuden auton hankintaa harkitsevista suomalaisista aikoo vaihtaa automerkkiä.

Suomalaisautoilijoista merkkiuskollisia on lähes 40 prosenttia. Autoilijat luottavat, että tuttu merkki on hyvä valinta samalla, kun auton käyttövoimassa tapahtuu muutoksia.  

Toyotan, Mercedes-Benzin ja Volvon omistajista yli puolet aikoo pysyä samassa merkissä. Mercedes-Benz kasvatti uskollisuuttaan edelliseen tutkimukseen verrattuna kuten myös saksalaismerkit Audi ja BMW.

Autoilijoiden merkkiuskollisuus vuosina 2019 ja 2020

  2019 2020
Mercedes-Benz 59 % 71 %
Toyota 57 % 60 %
Volvo 55 % 51 %
Audi 31 % 50 %
BMW 38 % 47 %

Lähde: Danske Bank Autobarometri

Kyselyssä selvitettiin myös suomalaisten näkemyksiä tulevaisuuden autoiluista. Omalla tai työsuhdeautolla aikoo liikkua viiden vuoden päästä 62 prosenttia. 

Erityisesti miehet, 36–55-vuotiaat ja suurituloisimmat haluavat liikkua omalla tai työsuhdeautolla. Naiset, pienituloisimmat sekä Helsingissä ja Uudellamaalla asuvat harkitsevat muita useamman autoilusta luopumista ja siirtymistä julkisiin liikennevälineisiin.

Minna Petäinen

Danske Bankin selvitys perustuu Taloustutkimuksen Internetpaneelille vuonna 2020  tehtyyn kyselyyn. 

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti