veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Slovakiassa valmistuu jo miljoona autoa vuodessa, vaikka omia automerkkejä ei ole ainuttakaan

Slovakiassa valmistuu jo miljoona autoa vuodessa, vaikka omia automerkkejä ei ole ainuttakaan
15.3.2019

Kian uusi shooting brake -malli ProCeed on uusin askel Slovakiaan kasvaneen autoteollisuuden menestystarinassa. Väestöä on suunnilleen sama määrä kuin Suomessa, mutta autoja valmistuu jo yli miljoona kappaletta vuodessa. Brexit voi vielä kasvattaa määrää.

Slovakialla ei ole omia automerkkejä niin kuin Tsekillä on Škodansa eikä maalla ole muutenkaan historiaa autojen tuottajana Škodan Bratislavan tehdasta lukuun ottamatta.

Silti Slovakia on noussut merkittävään asemaan autoteollisuudessa ja asukasmäärän suhteutettuna siellä tuotetaan eniten autoja maailmassa: 5,4 miljoonan ihmisen maassa valmistui 1 040 000 autoa vuonna 2016, ja tuotannon määrä on jatkanut kasvuaan.

Kian PR-osaston spokesman Jozef Bačé kertoo, että koulutuskeskuksessa olevassa kaikkien aikojen ensimmäisessä cee´d-yksilössä on sen tekemiseen Žilinan tehtaalla osallistuneiden ihmisten nimmarit.

Slovakiasta viedään nykyään autoja yli sataan maahan eri puolille maailmaa, ja vuonna 2020 siellä ennustetaan valmistuvan jo 1 350 000 autoa.

Mercedes-Benzien valmistus Uudenkaupungin tehtaalla on tuonut työpaikkoja ja vientituloja Suomeen, mutta Slovakiassa autonvalmistuksesta on kasvanut aivan toisen luokan menestystarina.

Intialaisen Tata Motorsin nykyisin omistaman Jaguar Land Roverin tuotannon käynnistyttyä Nitran kaupungissa viime lokakuun lopulla Slovakiassa tehdään jo neljän eri valmistajan autoja, sillä PSA, Volkswagen ja Kia ovat jo aiemmin käynnistäneet siellä tuotantonsa. Kialla on myös moottoritehdas Slovakiassa.

Automerkkejä Slovakian tuotannossa on enemmän kuin valmistajia, sillä sekä Citroën että Peugeot ovat edustettuina PSA:n tehtaalla Trnavassa, ja Volkswagenin tehtaalla tehdään myös tiettyjä Audin, Škodan, Seatin ja Porschen malleja.

Uuden ProCeed-mallin tuotanto alkoi Kian Žilinan tehtaalla viime marraskuussa. Joulukuusta 2006 lähtien Slovakian tehtaalla on valmistettu 3,1 miljoonaa autoa ja moottoritehtaalla 4,7 miljoonaa moottoria.

Škodalla ei enää ole omaa tehdasta Slovakiassa, sillä Volkswagen osti Bratislavan tuotantolaitokset 1991 ja autoteollisuuden kehitys maassa saikin alkujaan vauhtia tytäryhtiö Volkswagen Slovakian perustamisen myötä vuonna 1999.

Kova brexit vaikuttaisi Slovakiassa vähemmän

Jos brittien brexit toteutuu, se voi entisestään lisätä Slovakian merkitystä, sillä Nitran tehdas on Jaguar Land Roverille luonteva paikka valmistaa Euroopan markkinoille autoja EU:n sisällä ja välttyä näin tulleilta, joiden taakse Iso-Britannia voi hyvinkin ajautua.

Nyt Slovakiaan nousseella 300 000 neliön kokoisella tehtaalla tuotetaan Discovery-mallia, ja ensi vaiheessa Nitrassa on kapasiteettia valmistaa 150 000 autoa vuodessa.

 Žilinan tehtaalla on hurjat määrät terästä odottamassa käyttöä autojen tuotannossa.

Toisaalta kova brexit voisi vaikuttaa merkittävästi autojen vientiin, sillä joka seitsemäs Slovakiassa tehty auto on mennyt Iso-Britannian markkinoille, ja suurin osa tästä brittiviennistä on ollut Kia Motors Slovakian Žilinan tuotantoa. Kokonaisuutena Slovakian on kuitenkin arvioitu kärsivän kovasta brexitistä keskimääräistä vähemmän. Maan uskotaan menettävän vain noin 0,4 prosenttia kansantuotteestaan. 

Autotuotanto kasvaa vauhdilla Slovakiassa

Kialle Slovakian Žilinassa sijaitseva tuotantolaitos on eteläkorealaisvalmistajan ainoa Euroopassa, ja se on myös ainoa autotehdas, jossa suosittua Ceed-mallia on tehty alusta lähtien. Ceedhän on malli, joka on suunniteltu, kehitetty, valmistettu ja myyty Euroopassa.

Lähellä tehdasta sijaitsevan Kian koulutuskeskuksen näyttelytilassa muiden vanhojen Slovakiassa tuotettujen Kia-mallien joukossa on joulukuun 7. päivänä 2006 tehty kaikkien aikojen ensimmäinen Ceed, jolla Žilinan tuotanto käynnistyi.

SUV-malli Sportagen valmistuksen alkaminen tammikuussa 2010 kasvatti tuotantolaitoksen volyymiä, ja Sportagen saavuttaman suosion ansiosta tehtaalla siirryttiin kaksivuorotyöstä kolmeen vuoroon. Ceedin ja Sportagen ohella Žilinassa on jo vuosia valmistettu myös Venga-mallia.

Prässätyt korin osat ovat valmiina käytettäviksi.

Taloustaidon käydessä Žilinassa viime marraskuun 15. päivänä, tuotantolinjoilla pyöri muiden Ceedien joukossa myös ensimmäisiä uuden ProCeed-mallin autoja. Oletettavasti Slovakiasta tulee myös tänä vuonna Ceed-mallistoa laajentavan uuden SUV:n valmistuspaikka.

Kia on jatkuvasti kehittänyt Slovakian tehdastaan, pelkästään viime vuoden aikana korealaisvalmistaja teki Žilinaan yli 200 miljoonan euron investoinnit. Tuotantokin kasvaa vauhdilla: kun Žilinassa valmistui vuonna 2017 reilut 335 000 autoa, viime vuoden loppupuolen arvion mukaan Kian Žilinan tehtaan vuosituotanto oli kasvamassa 390 000 autoon. Lisäksi Kian moottoritehtaalla valmistuu yli puoli miljoonaa moottoria vuodessa. Vientiä Kialla on Žilinasta yli 80 maahan.

Prosessikuvaus kertoo kävijöille, missä vaiheissa auton valmistus etenee kohti valmista tuotetta.

1 200 tarkistusmittausta tuotantolinjoilta poimittaviin koreihin 

Kian vasta kaksitoista vuonna vanha tehdas näyttää hyvin modernilta ja tuotantolinjat nykyaikaisille menetelmille hyvin suunnitelluilta. Kokoonpanohallissa linjat pyörivät kahdessa kerroksessa. Luonnollisestikin Kian tehtaalla on huippusiistiä, ja laadunvarmistukseen on kiinnitetty monenlaista huomiota. Keltapaitaiset tarkastajat jokaisen linjan päässä valvovat osaltaan laatua.

Värikoodit kertovat, mihin Kian malliin osat kuuluvat.

Yksi kiinnostava paikka tehtaalla on huone, jossa valmisteluineen kuuden tunnin mittaisessa prosessissa tuotantolinjoilta poimittaviin koreihin tehdään 1 200 mittausta. Niillä tarkistetaan, että tuotannossa kaikki toimii optimaalisesti. Jos mittauksissa löydetään jotain korinvalmistuksessa korjattavaa, tehtaalla kuulemma tiedetään tulosten perusteella heti, millä työasemalla se pitää tehdä.

Korealaisten ja slovakialaisten luottamuksesta tehtaan toiminnan laatuun kertoi omaa kieltään se, että Žilinan tuotantotiloissa sai kuvata kaikkea, mitä tuli vastaan – informaatiotaulujakin.

Kokoonpanolinjalla on pääsääntöisesti slovakialaisia työntekijöitä mutta parina viime vuonna tehtaalle on palkattu myös muutamia kymmeniä unkarilaisia ja ukrainalaisia.

Suurin osa Kian tehtaan työntekijöistä on käynyt Etelä-Koreassa koulutettavana, ja ennen uuden ProCeed-mallin ottamista tuotantoon yli kolmesataa slovakialaista kävi kursseilla Kian globaalissa tuotekehityskeskuksessa Namyangissa uuden mallin massatuotannon onnistuneen käynnistämisen varmistamiseksi.

Kian modernilla tehtaalla robotit tekevät työtään ennen kuin autot päätyvät ihmisten käsiin.

Tuotantolinjan työntekijöiden koulutukset keskittyivät erityisesti laadun varmistamiseen ja prosessien jatkuvaan kehittämiseen. Koulutuksen keskiössä olivat kokoonpanolinjan ja laatuosaston tuotanto-operaattorit, joiden taitoja huomata uuden ProCeed-mallin massatuotannossa mahdollisesti nousevia vikoja haluttiin kehittää. Lähes seitsemänkymmentä näistä operaattoreista kävi vielä jatkokoulutuksessa viime vuoden alkupuolella. 

Kokoonpanolinjan tietoja kerrotaan tehtaalla olevalla valotaululla.

Erinomainen sijainti 

Kun keskustelee slovakialaisten kanssa, ei ihmettele autoteollisuuden sijoittumista heidän maahansa. Slovakeissa on samaa henkeä kuin tsekeissä, jotka ovat vanhaa insinöörikansaa. Nyt kun Audin valtava moottoritehdas Unkarissa yskii lakkojen vuoksi, Slovakiassa tuotanto pyörii, mutta siellä palkatkin ovat paremmat kuin Unkarissa.

Kiian edustajat kehuvat Slovakian sijaintia, joka on erinomainen niin Länsi- kuin Itä-Euroopan markkinoita ajatellen, ja maan poliittista stabiiliutta – Slovakiahan on sekä EU:n että NATO:n jäsen.

 Polttoainesäiliö menossa asennettavaksi Kiaan.

Slovakiassa on myös teknisesti osaavaa työvoimaa: Žilinan tehtaan 3 800 työntekijästä lähes kaikki ovat slovakkeja. Työvoimasta alkaa kuitenkin olla pulaa ja toissavuonna Kialle palkattiinkin parisenkymmentä unkarilaista, ja viime vuonna töihin otettiin myös 80 ukrainalaista.

Tässä vaiheessa moottori ja alustan osat liitetään koriin.

Kia ei ole ainoa autonvalmistaja, joka panostaa voimakkaasti Slovakiaan. Volkswagen-konserni on investoinut viiden viime vuoden aikana lähes kaksi miljardia euroa Bratislavan tehtaaseensa, jossa valmistettiin toissavuonna yli 360 000 autoa.

Kuvaavaa on, että Slovakiassa tehdään monia konsernin huippumalleja, Q7 ja Q8 Audeja, Porsche Cayennea ja Volkswagenin luksusmaasturia Touaregia. Bratislavan tehtaalla uskotaan myös olevan oma roolinsa Volkswagenin merkkien ja mallien sähköistymisessä. 

LUE Kia panostaa nyt emotionaalisuuteen – asiakas arvostaa muotoilua

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.