veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kia panostaa nyt emotionaalisuuteen – asiakas arvostaa muotoilua

Kia panostaa nyt emotionaalisuuteen – asiakas arvostaa muotoilua
15.3.2019

Kialla uskotaan, että shooting brake -tyylinen coupéfarmari sopii autonsa tunteella valitseville. 

Žilinassa Kian edustajat kertoivat taustaa uuden ProCeed-mallin luomiselle. Kia Motors Europella C-segmentti on jaettu automallien positioinnin mukaan C1- ja C2-segmentteihin, joista edellisessä on kansanautot ja jälkimmäisessä premium-merkeiksi itsensä luokittelevien valmistajien autoja.

Tuotannon alkaessa uudet ProCeedit olivat Žilinan koulutuskeskuksessa esillä muiden Slovakian tehtaalla tuotettujen automallien kanssa.

Luokittelussa Kia Ceed kuuluu C1-segmenttiin Renault Meganen, Opel Astran, Toyota Auriksen, Peugeot 308:n, Ford Focuksen, Mazda 3:n ja Volkswagen Golfin kanssa.

C2-segmentissä, jonka automallit ovat 10 000 euroa C1:n autoja kalliimpia, ovat Audi A3, Mercedes-Benz A ja sen johdannaiset CLA ja CLA Shooting Brake, BMW 1-sarja, Lexus CT sekä Infinity Q30, jota ei ole koskaan tuotu Suomeen.

Kia Motors Europen markkinoinnin ja tuotesuunnittelun tuotepäällikön Ioannis Roussiksen mukaan emotionaaliset korityypit kuten coupét ja convertiblet ovat katoamassa C1-segmentistä, johon Kia Ceed sijoittuu. Sen sijaan C2-segmentissä ne ovat selvästi vahvemmalla. 

Design tärkeä tekijä

Farmarit ovat molemmissa luokissa edelleen vahvoilla, mutta design on tärkeä tekijä myös niiden ostajille.

”Ihmiset ovat valmiita sijoittamaan designiin. Jos haluat jotain extraa, niin saat sen tässä autossa maksamatta C2-segmentin premium-hintaa”, Roussis kehui uutta ProCeed-mallia.

Kian näkemyksen mukaan C1-segmentissä on pulaa emotionaalisista korimalleista. Nyt ProCeed nähdään sellaisena – sillä tavoitellaan uusia asiakkaita Kialle ja sitä kautta kestävää liiketoimintaa. Inspiraatiolähteenä Kialla on ollut Mercedes-Benz, jolle C2-segmentissä olevan A-mallin CLA Shooting Brake toi uusia asiakkaita.

Tuotepäällikkö Ioannis Roussis sijoittaa uuden ProCeed-mallin C1-segmentin yläosaan. ”Tässä autossa saa extraa maksamatta C2-hintaa”, Roussis toteaa. 

Roussis vertailee myös Mersun E-sarjaa ja shooting brake -tyylistä CLS-mallia: E-sarjan wagonia ostavat merkkiuskolliset ja rationaalisia syitä painottavat asiakkaat, kun taas CLS Shooting braken ostajat valitsevat autonsa enemmän ulkonäön mukaan. CLS Shooting Braken ostajista 47 prosentille auton ulkoasun muotoilu kuului hankintaperusteisiin, kun se E-sarjan farmarin ostajista vaikutti vain 12 prosentilla.

Miksi Shooting Brake?

Roussis totesi Žilinassa pitämässä esityksessään ”Why Shooting Brake?”, että farmarimalli asetetaan etusijalle pääasiassa tavaratilan käytön, ei takapenkin käyttämisen vuoksi. Hänen esittämänsä pylväikkö, jossa asiakkailta oli kysytty, miten he käyttävät autojaan vähintään kerran kuussa, 40 prosentilla farmariautojen kuljettajista oli matkustajia takapenkillä ja 31 prosentilla kaikki auton istuinpaikat käytössä. Muidenkin korimallien käyttäjien tulokset olivat samansuuntaisia.

Kian edustajan tulkinta tuntuu heijastavan autonvalmistajien yleisesti takapenkkiläisiä väheksyvää käsitystä. 

Ei perusversiota

Kia ProCeedin akseliväli on sama kuin muissa Ceed-malleissa, mutta shooting brake -tyylinen versio on 4,3 senttiä Sportswagonia matalampi.

ProCeedin kattoluukku on täysin uusi, samoin peräluukku wagoniin verrattuna. Uuden Porsche Macanin tavoin ProCeedissä on nykymuodin mukaiset koko perän levyiset takavalot, jotka yhtyvät keskellä.

Kian uuden shooting braken emotionaalisuutta korostetaan myös varustuksella: ProCeedistä ei ole tarjolla perusversiota vaan vain GT Line- ja GT-versiot.

Tavaratilaa ProCeedissä on hieman vähemmän – 594 litraa – kuin Sportswagonissa, jossa sitä on 625 litraa, mutta muunneltavuuden suhteen ei ole tehty kompromisseja vaan ProCeediin saa samat tavarankuljetusvarusteet kuin farmarimalliseen Ceed Sportswagoniin. 

Konseptiauton jatko 

Kia Motors Europen muotoilujohtaja Gregory Guillaume kertoi alkuvuodesta, että vuosikymmen sitten esitelty pro_cee'd oli aina ollut Ceed-malliston muotoilullinen kärkimalli.

”Tuolloin halusimme luoda pro_cee’din, joka kiteytti Kian ja sen työntekijöiden intohimon autojen valmistukseen. Loppujen lopuksi me automuotoilijatkin olemme aina ensimmäiseksi autofaneja ja vasta toisena muotoilijoita”, hän hymähti.

”Vaikka vuonna 2012 esitellyn pro_cee’din seuraaja on edistänyt tätä dynaamista jatkumoa entisestään, tiesimme,että eurooppalaiset kuljettajat olivat avoimia ajatukselle muunlaisellekin tulkinnalle Ceedistä perinteisen kolmiovisen hot-hatchin sijaan”, Guillaume jatkaa.

Frankfurtissa sijaitsevan Euroopan muotoilutiiminsä kanssa Guillaume ja Kian muotoilujohtaja Peter Schreyer tutkivat, miten pro_cee'din edustama henki voitaisiin keksiä uudelleen, jotta kaikki sen elinvoimaisuus pysyisi tallella. Syyskuussa 2017 Frankfurtin autonäyttelyssä yleisölle paljastettiinkin ProCeed-konseptiauto, joka oli selkeä vihje uudesta tyylisuunnasta. Konseptissa oli otettu muotoilullisesti huomioon sekä visuaalisesti näyttävä ulkonäkö että joustava käytännöllisyys.

Nyt uusi ProCeed, joka on suunniteltu yksinomaan Eurooppaan, seuraa tarkasti konseptiauton viitoittamaa tietä. Vaikka ProCeedin etuosan muotoilussa on paljon samoja piirteitä viisiovisen hatchbackin kanssa, A-pilarista taaksepäin kaikki on uutta.

LUE Slovakiassa valmistuu jo miljoona autoa vuodessa, vaikka omia automerkkejä ei ole ainuttakaan

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti