veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Peugeot 3008 on kiinnostava Vuoden auto 2017

Peugeot 3008 on kiinnostava Vuoden auto 2017
16.3.2017

Peugeot 3008 ei ole millään tavalla ylivoimainen auto kokoluokassaan. Muutama huono puolikin 3008:sta löytyy. Eurooppalaisten autotoimittajien valinta Vuoden autoksi 2017 oli yllättävä.

Kun Vuoden auto 2017 valittiin Suomessa viime vuoden lopulla, en antanut Peugeot 3008:lle yhtään ääntä. Edelleenkin olen sitä mieltä, että molemmissa finaaleissa ollut Alfa Romeo Giulia olisi ansainnut Vuoden auto -tittelin niin Suomessa kuin Euroopastakin, sillä sen suunnittelussa on tehty rohkeita ratkaisuja onnistuneesti.

Peugeot-merkistä vastaava johtaja Jean-Philippe Imparato vastaanotti Genevessä uudelle 3008-mallille myönnetyn Vuoden Auto -palkinnon Car of the Year –tuomariston puheenjohtajalta Håkan Matsonilta.

Euroopassakin Alfa oli lähellä voittaa, sillä pistelaskun puolivälissä tilanne oli erittäin tiukka, ja Giulia johti kisaa jonkin aikaa. Lopputuloksissa se kuitenkin jäi kakkoseksi, mutta hävisi Peugeotille vain 23 äänellä, kun 3008 sai 319 ja Giulia 296 ääntä.

Vuoden auto Suomessa -äänestyksessä Peugeot 3008 jäi muiden finalistien jalkoihin, eivätkä äänet riittäneet alkuunkaan kamppailuun Volvo S90:n ja Seat Atecan muodostaman kärkikaksikon kanssa.

Omalta osaltani valintoihin vaikutti se, että en ollut mukana mallin kansainvälisessä lehdistöesittelyssä eikä 3008 ehtinyt kunnon koeajoon ennen äänestysajankohtaa. Ajoin kyllä lyhyen lenkin Peugeotilla ennen äänestystä, mutta se ei tehnyt millään tavoin niin positiivista vaikutusta, että 3008 olisi kyennyt viemään ääniä kovilta ja karismaattisilta kilpailijoilta.

Nyt kun Peugeot 3008 tuli viikon mittaiseen ajoon, se osoittautui selvästi ensivaikutelmaansa mukavammaksi ajoksi ja sopii vaihtoehdoksi kotimaisessa Vuoden auto Suomessa -äänestyksessä kakkoseksi selviytyneelle Seat Atecalle, joka pikaisesti autoon tutustuttaessa luo Peugeotia nopeammin ja luontevammin hyvän kuvan itsestään. Edelleenkin 3008:sta löytyi kuitenkin myös parantamisen varaa erityisesti istuintensa osalta. 

Pianonäppäimillä valikoihin

Edellisen sukupolven Peugeot 3008 muistutti tila-autoa, jollaiset joistain irrationaalisista syistä johtuen eivät tunnu enää olevan muodissa. Sen sijaan SUV-mallien eli katumaastureiden kysyntä on usean vuoden aikana moninkertaistunut. Tänä päivänä joka kymmenes uusi auto Euroopassa on C-segmentin SUV.

Peugeot 3008 on säilynyt muodonmuutoksessa järkevän korkuisena. Access- ja Active-varustetasoissa Peugeot 3008:ssa on LED-huomiovalot mutta ajovalot toimivat edelleen halogeenipolttimoilla.

Onneksi Peugeotin uusi katumaasturimainenkin 3008-malli on tilavan ja avaran tuntuinen auto, jonka käytännön suorituskyky PureTech 130 -moottorilla riittää hyvin jouheaan arkiliikkumiseen.

Kaksivärisyys sopii hyvin 3008:n ilmeeseen. Kuvan koeajoautossa musta katto yhdistyy tummaan beigeen, jonka nimi on Pyrite Beige.

Peugeotille tyypillinen i-cockpit-ohjaamojärjestelykin on varsin toimiva, ratin ylitse katsottavat mittarit ovat paremmin näkökentässä kuin perinteisissä kuljettajan työpisteissä, ja taajama-ajossa 3008:n ohjaustunto ja -vaste toimivat hyvin yhteen poikkeuksellisen pienen ja kulmikkaan ohjauspyörän kanssa.

Peugeotin mittaristo heijastetaan 12,3 tuuman suuruiselle korkearesoluutioiselle näytölle. 308-mallin tavoin 3008:n kierroslukumittari pyörii poikkeuksellisesti vastapäivään.

308-mallin myötä Peugeot keskitti toimintoja monitoiminäyttöön, mutta 3008-mallissa on osittain palattu vanhaan hyvään käytäntöön: esimerkiksi istuinlämmittimille on perinteiset painikkeet keskellä kojelautaa. Talvikelit osoittivat, että ranskalaisautossakin voi olla tehokkaat lämmittimet: istuinten pinta lämpesi miellyttävän nopeasti.

Monitoiminäytön käyttämistä helpottamaan Peugeotin suunnittelijat ovat sijoittaneet näytön alle pianonäppäimet, joilla pääsee siirtymään valikoissa aihealueesta toiseen.

Peugeot 3008 ohjaamo

Peugeotin vaihteensiirrossa pykälille on selkeät lokerot, joten kepin liikuttelu sujuu kokemattomammaltakin kuljettajalta luontevasti. Vasta nopeissa vaihdoissa vaihtamisessa on havaittavissa tahmeutta. Muutenkin 3008 on monin tavoin helppokäyttöinen auto, naiskoeajaja kiinnitti taajama-ajossa kevyen ohjauksen ohella huomiota myös kevyttoimisiin polkimiin. 

Epäranskalaista kovuutta

Kilpailijoihin verrattuna Peugeot 3008 on melkein 8,5 senttiä pidempi kuin Seat Ateca ja 7,0 senttiä pidempi kuin Nissan Qashqai, mutta akselivälissä eroa Atecaan on vain 3,7 ja Qashqaihin 2,9 senttiä. Peugeotin ja Seatin leveys on millilleen sama, Nissan on 3,5 senttiä kapeampi. 3008 on 2,3 senttiä korkeampi kuin Ateca ilman kattokaiteita ja 2,5 senttiä korkeampi kuin Qashqai. Kyseessä ovat siis varsin samankokoiset autot.

Atecan tavoin 3008 on sisältä avaran ja tilavan tuntuinen – jopa raikkaan oloinen kuten naiskoeajaja totesi. Peugeotissa tilan tunnetta on vielä lisätty koverilla muodoilla siellä täällä.

8-tuumaisen monitoiminäytön päävalikoiden valintapainikkeina toimivat pianon koskettimien tyyliset näppäimet. Navigaattori on vain GT-versiossa, muista se puuttuu.

Vastoin nykysuuntausta 3008:n tuulilasi on järkevän kokoinen eikä sitä ole viety liian kauas kuljettajasta ja etuistuimen matkustajasta. Näin kojelaudan päältä on helppo pyyhkiä pölyt ja parkkikiekkoon ylettyy paremmin kuin monissa muissa autoissa. Todennäköisesti 3008:n tuulilasin uusiminenkin tulee edullisemmaksi kuin valtavien panoraamatuulilasien.

Huonointa 3008:ssa on sen istuinten kovuus, joka etuistuimilla paljastuu vasta pidemmän ajomatkan jälkeen mutta jonka takapenkillä huomaa nopeasti. Takaistuimet ovat niin kovat varsinkin selkänojan osalta, että sääliksi käy lapsia jotka siellä joutuvat istumaan eivätkä aikuisetkaan kyydissä viihdy. Kovuus on erityisen hölmön tuntuista siksi, että 3008:ssa on takanakin tilaa kohtalaisesti eikä istuinkorkeuskaan ole mahdottoman matala.

Etuistuimissa ei ole istuinosan kallistuksen eikä ristiseläntuen säätömahdollisuutta – jälkimmäinen tulee Allure-varustetasossa. Parikin koeajajaa totesi voimakkaasti taaksepäin kallistetun, lyhyen ja kovan istuinosan painavan muotoilunsa vuoksi reisiä. Plussaa 3008:n etuistuimissa on selkänojien portaaton säätö.

Mittariston näkee hyvin yläreunastaan litistetyn pienen ratin ylitse. Keskusnäytön pianonäppäimiä on helppo käyttää matkustajankin paikalta.

Tavaroille on tilaa 591 litraa, mikä riittää useimpien tarpeisiin. Takaistuimet kaatamalla tila kasvaa 1670 litraan. Tavarasäiliön reunoilla on kapeat lokerot ja kiinnityslenkit. Takapenkin selkänojan kaatamiseen tilan sivuseinillä on salvat, mutta kapeat esineet voi työntää suksiluukusta selkänojan läpi. 

Helppo taajama-ajokki

Avarien sisätilojensa ansiosta 3008 tuntuu isommalta kuin onkaan ja siksi sen helppo hallittavuus yllättää, Peugeot ei tunnu ajossa miltään osin möhköfantilta.

Erityisen hyvin 3008 on kotonaan kaupunkiajossa. Tuulilasin reunoissa olevat a-pilarit ovat paksut, mutta muuten ratin takaa on varsin hyvät näkymät moneen suuntaan. Jopa keula näkyy toisin kuin monissa nykyautoissa.

Keskikonsolin säilytyslokero on poikkeuksellisen syvä ja tilava.

Selkeän muotoilunsa ansiosta Peugeot on helppo liikuteltava ja pysäköitävä. Hitailla nopeuksilla kevyen ohjauksen ohella hyviä taajamaominaisuuksia täydentävät joustavasti toimiva moottori ja mukulakivikaduillakin hyvin toimiva jousitus. Ainoa miinus on 3008:n start/stop-toiminto, joka ei pysy nopeissa lähdöissä matkassa mukana vaan sammuttaa moottorin, kun kytkinpoljinta nostaa ylös. Valikoissa on onneksi asetus, jolla toiminnon saa kytkettyä pois päältä.

Maantieajossa ohjausvaste kasvaa mutta tunto ei ja 3008 muuttuu elottomammaksi kuin taajama-ajossa. Kyllä Peugeotilla ajelee, mutta mainiosti toimivasta alustasta ei pääse nauttimaan samalla tavalla kuin tunnokkaammalla ohjauksella olisi mahdollista. Väkisin väännettävä 3008 ei ainakaan pikkukoneella kuitenkaan ole. 

Hyvin tehty alusta

Peugeotin jousitus nielee hyvin tien epätasaisuudet useimmilla pinnoilla, ainoastaan karkealla huonopintaisella asfaltilla 3008:n jousitus ei tuntunut pysyvän epätasaisuuksien rytmissä vaan alkoi jyristää.

Kovuus pilaa Peugeot 3008:n takapenkin istuinpaikat.

3008 on suuntavakaa auto ja maavaraan nähden alusta pitää auton hyvin ojennuksessa. Pyörät pysyvät tiessä kiinni niin huonopintaisten teiden heitoissa kuin nopeassa kaarreajossakin, kori ei pääse liikkumaan sivuttaissuunnassa eikä auto turhia kallistele – silti kaikki liikkeet tapahtuvat mukavasti jousitettuna.

Kevyellä PureTech 130 -moottorilla 3008 käyttäytyy tasapainoisesti ja neutraalisti kovassa kaarrevauhdissakin. Peugeot pysyy hyvin linjassa, ei yli- eikä aliohjaa vaan taittuu luontevasti mutkiin aivan niin kuin pienempi 2008-malli tekee, kun keulalla on pieni kolmisylinterinen moottori.

Edeltävän sukupolven 3008-malliin verrattuna maavara on kasvanut peräti kuusi senttiä. Peugeotin yhtä milliä vaille 22 sentin maavara onkin katumaasturille hyvä ominaisuus, sillä pääsee monista aika pahan näköisistäkin paikoista. 

Äreä pikkukone on pirteä

PSA-yhtymän PureTech-kone on kierrosherkkä ja muutenkin mainio voimanlähde arkikäytössä. Kone on responsiivinen, se reagoi kaikissa tilanteissa reippaasti käskyihin ja vetää hyvin tilanteessa kuin tilanteessa. Ainoastaan kuutosvaihteella pikkukoneesta tuntuu ajoittain loppuvan puhti kesken – silloin kannattaa vaihtaa pienemmälle, sillä kierrosten noustessa 3008 piristyy.

Kahden hengen kuormalla ilman muuta lastia pikkukoneinen 3008 kiihtyy yllättävän hyvin myös ohitustilanteissa 80 km/t vauhdin tuntumassa.

Kilpailijaan verrattuna Peugeotin pieni 1,2-litrainen kolmisylinterinen kone ei yllä samaan kuin esimerkiksi viime syksynä koeajetun Seat Atecan 1,4-litrainen TSI-kone, sillä PureTech-moottorissa on tehoa 20 hevosvoimaa vähemmän ja suurin vääntömomentti on 20 newtonmetriä pienempi.

Kiihtyvyys nollasta sataan vie 3008:lla peräti kaksi sekuntia enemmän kuin Atecalla. Tämä kuitenkin tuntuu vasta täysillä kiihdytettäessä, jolloin vauhdin kasvusta puuttuu samanlainen potku kuin nopeammissa autoissa.

Tavaratilan pohjan voi säätää kahdelle korkeudelle ja lattian alla on lisätilaa, jonne sopii myös varapyörä, jonka saa kaikkiin muihin paitsi alimpaan Access-varustetasoon.

Kiihdytyksissä Peugeotin kolmisylinterisessä koneessa on moottorityypille äreä ääni, mutta se ei kuulosta häiritsevältä vaan pikemminkin hauskalta. Lisäksi ärinä kuuluu sisälle varsin vaimeana.

Bensiiniä Peugeot kulutti taajamapainotteisessa koeajossa 7,5 litraa sadalla kilometrillä. 

Vastinetta rahalle: Seat Ateca on tylsempi mutta parempi kuin Peugeot 3008, yksi nuorista koeajajista kiteytti käsityksensä uutuusmalleista. Ihan hauska, omaperäinen, totesi Peugeotista toinen. Totta puhuvat: Seat on tyylikäs mutta hieman persoonaton auto, kun taas Peugeot on helppokäyttöisyydestään huolimatta selkeästi persoonallinen ajokki. Pehmeämmillä istuimilla 3008 olisi selvästi vahvempi vaihtoehto niin Seat Atecalle kuin Nissan Qashqaille.

3008-malliston hinnat lähtevät 23 702 eurosta ja nyt koeajetulla moottorilla 24 740 eurosta. Kilpailijoista Seat Atecan halvin malli 115-hevosvoimaisella litran koneella maksaa 23 889 euroa, mutta 1,4 -litraisella TSI-koneella ja Style-varustelulla hinta kohoaa jo 28 589 euroon. Atecalla on tätä kirjoitettaessa myös valitettavan pitkät toimitusajat. Samankokoisen Nissan Qashqain hinnat lähtevät DIG-T 115 –moottorilla 22 890 eurosta ja 163-hevosvoimaisella DIG-T-koneella 26 200 eurosta, joten Nissanilla on hintaetu puolellaan mutta sen moottorivalikoima on rajoitetumpi kuin Peugeotilla ja Seatilla.

Kilpailijoista poiketen Peugeotia ei ole saatavana nelivetoisena. Etuvetoisesta 3008:sta on tulossa hybridimalli, jossa sähkömoottorin voima välitetään takapyöriin, mutta polttomoottoritoimista nelivetoa ei ole luvassa. 

PLUSSAT 
+ Avarat tilat
+ Hyvin toimiva alusta
+ Mukava taajama-ajossa

MIINUKSET

- Todella kova takapenkki
- Vaatimattomat etuistuimet
- Eloton ohjaus maantievauhdissa

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Peugeot 3008 PureTech 130 Active
Moottorin sylinteritilavuus cm3
1199
Suurin teho kW/hv/r/min  96/130/5500
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  230/1750
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km 6,2/4,3/5,0 
CO2-päästö g/km 115
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 10,6
Huippunopeus km/t 188
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus kattokaitein/akseliväli) mm 
4447/1841/1624/2675
Omamassa kg 1254
Kokonaishinta euroa / koeajoauto  27 393 / 28 482

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti