veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Peugeot 508 on perheellisen urheiluauto – ei vanhoille eikä vaivaisille

Peugeot 508 on perheellisen urheiluauto – ei vanhoille eikä vaivaisille
6.2.2019

Peugeot 508:n luonne muuttui sukupolvenvaihdoksessa totaalisesti. Aika näyttää, kuinka valmiita auton ostajat ovat valmiita asettamaan sulavalinjaisuuden käytännöllisyyden edelle. 

Ranskalaiset autonvalmistajat ovat originelleja toimijoita, jotka ovat vuosikymmenien varrella tehneet niin monia nokkelan käytännöllisiä kansanautoja kuin uusiin ulottuvuuksiin kurkottaneita kiitäjiäkin. Aina ajoittain on nähty överiksi vedettyjä luomuksia mutta parhaimmillaan liioittelukin on tehty tyylikkäästi.

Helmiäisvalkoinen väri korostaa uuden Peugeot 508:n eleganssia. Ranskalaisin rekisterikilvin varustettu koeajoauto, joka oli Suomessa vain käymässä, on esisarjan tuotantoa.

Peugeot´n tyylikkäimmätkin mallit ovat yleensä olleet mukavia ja tilavia. Merkin urheilullisimmat mallit puolestaan ovat olleet enemmänkin raakoja ralliautoja kuin bulevardien katseenkääntäjiä. Uuden 508-mallin linjakkuus tuokin merkin historiasta mieleen pikemminkin 905 Le Mans -kilpurin kuin aiempia katuautoja.

Uusi Peugeot 508 edustaa korityyppiä, jota perinteisesti ei ole ollut olemassakaan. Coupé oli pitkään kaksiovinen linjakas auto, jossa takapenkin tilat olivat laskevan kattolinjan vuoksi sedania vaatimattomammat. Osassa coupé-malleista oli myös lyhyempi akseliväli ja sen myötä vähemmän jalkatilaa takana.

Tehdaslisävarusteisiin kuuluvat 19-tuumaiset Augusta-vanteet ovat näyttävät mutta matala 40-sarjan rengasprofiili verottaa matkustusmukavuutta.

Sitten autonvalmistajat keksivät neliovisen coupén, jonka pioneereja oli Volkswagen Passat CC. Sittemmin muun muassa Mercedes-Benz tuli muotisuuntaukseen mukaan CLS-mallillaan. 

Ovilasit ilman kehyksiä

Perinteisestä sedanista nelioviseksi coupéksi sukupolvenvaihdoksessa muuttunut Peugeot 508 ei ole pelkästään peräti 5,3 senttiä aiempaa matalampi vaan se on muutenkin kompaktimpi kooltaan. Uusi malli on kahdeksan senttiä lyhyempi, mutta akseliväli on lyhentynyt vain 2,3 senttiä. Leveys on kasvanut 3,1 senttiä. Positiivista on, että vaatimattomampien mittojen myötä 508:n kääntöympyrä on pienentynyt puolitoista metriä.

Sulavalinjainen kori on rakennettu samalle EMP2-pohjalevylle kuin Peugeot 3008- ja 5008-crossoverit, jonka jäykkyyden ansiosta auton omapaino on saatu pidettyä hyvin kurissa ja rakenne sopii myös ensi syksynä tulevalle hybridiversiolle.

Uuden 508:n ovilasit ovat hardtop-tyyliin kehyksettömät, minkä vuoksi ne hieman laskeutuvat ovia avattaessa ja nousevat suljettaessa – yksi riskikohta pakkaskeleillä, jolloin ikkunoista lähtee korvia raastava ääni, kun oven avaa ajoon lähdettäessä.

Tavarasäiliön kansi aukeaa combicoupé-tyylisesti takaikkunan kanssa. 487-litrainen tavaratila on pitkä ja leveä mutta matala. Takapenkin selkänoja alas taitettuna tila kasvaa 1537 litraan. 

Matala ohjaamo

Kun avaa sulavalinjaisen 508:n kuljettajan oven ja katsoo sisään, näkee tyylipuhtaan, jopa futuristiselta näyttävän kojelaudan ja Peugeot´lle tyypillisen pienen ratin.

Ohjaamojärjestelyt nähdäkseen pitää kumartua ja vielä enemmän joutuu kumartumaan pujahtaakseen sisään todella matalaan matkustamoon. Lakki tahtoo lähteä päästä joka kerta, kun 508:aan sukeltaa. Uusi Peugeot näyttää heti, että sitä ei ole tehty vanhoille eikä vaivaisille.

Ohjaamossa on iCockpit-tyyliin pieni ratti ja 12,3-tuumaista digimittaristoa katsellaan ohjauspyörän ylhäältä ja alhaalta tasaiseksi vedetyn kehän ylitse. Keskusnäyttö on versiosta riippuen 8 tai 10 tuuman kokoinen.

Ensi alkuun istuinta tulee siirrettyä kerta toisensa jälkeen taaemmas ennen kuin löytää 508:n ajamiseen luontevimman ajoasennon jalat lähes suorina, vain loivasti polvista taitettuina.

Pitkällä ajomatkalla tämä urheilulliseksi luonnehdittava asento kyllä laittaa vartalolihasten kestävyyden koetukselle, vaikka koeajoautossa oli sähkösäätöiset ergonomialtaan AGR-sertifioidut istuimet, jotka maksavat veroineen lähes tuhat euroa lisähintaa ja muistipaikoilla varustettuna vielä satasen verran enemmän.

Koeajoautossa oli tehdaslisävarusteisiin kuuluvat sähkösäätöiset AGR-etuistuimet, Sellier-nappanahkaverhoilu ja kojelaudassa Oak Wood -koristepaneelit.

Kun etuistuimia pitää matalassa autossa luonnostaan aika takana, takapenkkiläisille jää huonosti jalkatilaa.

Alle 170-senttiset naismatkustajat antoivat takaistuimista positiivista palautetta. Pidemmillä ihmisillä istuinosa on syvyyssuunnassa liian pieni, jaloille ei riitä tilaa 180-senttisen kuljettajan takana ja pää osuu sivuilta voimakkaasti alas kaartuvaan kattoon.

 Takana istuimet ovat lyhyille ihmisille mukavat, pidemmillä matkustajilla sivuilta voimakkaasti kaartuva kattolinja osuu päähän.

Selkänojakin on varsin kapea eikä anna myöten mukautuakseen matkustajan selän kokoon. Takapenkille sisään meno ja sieltä ulos tuleminen ovat täysikasvuiselle miehelle melkoista voimistelua.

Nykyisessä Opel Insigniassa coupémaiseen muotoiluun on saatu paremmat sisätilat kun ei ole menty yhtä pitkälle äärimmäisyyteen kuin mitä ranskalaiset ovat tehneet.

Epäkäytännöllisyyksiä kosketusnapeissa

Mittaristoa katsellaan yläreunasta tasaiseksi vedetyn ratinkehän ylitse. Nykyiseen Peugeot-tyyliin kierroslukumittari pyörii 508:ssakin vastapäivään, mikä ei edistä sen luettavuutta mutta järjestelyyn tottuu. Kuljettajakeskeisessä kojelaudassa keskusnäyttöä on käännetty ajajan suuntaan, mikä parantaa sen havaittavuutta.

Vakionopeussäädin on sijoitettu pikkuviikseen ohjauspylvään vasemmalle puolelle, mistä kuljettaja ei näe sitä ja säätimen käyttö ajossa ilman ennakkotutustumista on mahdotonta.

Keskusnäytön alapuolella olevat pianonäppäimet toimivat pikavalintoina. Niiden alapuolella on rivi painonappeja, jotka valitettavasti eivät ole kunnollisia painikkeita vaan kosketusnappeja, joita pitää tökätä alaosasta kovaa jos sattuu olemaan hanskat käsissä.

Vakionopeussäädin on surkeassa paikassa ohjauspylvään vasemmassa puolella ylimääräisessä viiksessä, joka on täysin piilossa kuljettajan katseelta.

Pyyhinsulista vettä ruiskuttava pesulaite herää tuskallisen hitaasti, jos ajattelee tilannetta, jossa toinen ajoneuvo roiskauttaa tuulilasin täyteen kuraa.

Kauhukahvat puuttuvat kaikkien ovien yläpuolelta. Takana on sentään takkikoukut ja pyyhkäisemällä syttyvät ja sammuvat lukuvalot. Myös edessä taustapeilin yläpuolella oleva sisävalon eletunnistin reagoi pyyhkäisyliikkeeseen.

Leveät a-pilarit peittävät näkyvyyttä etuviistoon, muuten 508:sta näkee hyvin ulos.

Mukava ohjaustuntuma

Koeajokelit tuskin toivat uuden 508:n parhaita puolia esiin, kesäkeleillä ja kuivalla asfaltilla Peugeot olisi todennäköisesti enemmän edukseen.

Ensimmäisten kilometrien ajan 508 tuntuu melkoiselta koppuralta: talvikeleillä sen ohjaustuntuma on ohuehko ja pieni ratti tekee ajamisesta tarkkuutta vaativaa, jopa hermostunutta, kun renkaiden pito on liukkaiden tienpintojen vuoksi vaatimaton.

Sport-moodilla ohjaus jämäköityy mutta tuntuman luontevuus kärsii siitä. Todella matalaprofiiliset 235/40-koon renkaat 19-tuumaisilla vanteilla ovat armottomat, vaikka alla on sinänsä pehmeät Nokian kitkat: 508 täristää niillä lähes jatkuvasti. Augusta-vanteiden verollinen lisähinta yhdessä tilapäisvarapyörän ja vaihtotyökalujen kanssa on versiosta riippuen 661–788 euroa.

Aikaa myöten tuntuma 508:aan paranee. Sen kulkuun tottuu ja ohjaus osoittautuu varsinkin taajama-ajossa todella mukavaksi. Ohjaus palauttaa oikeaoppisen pehmeästi ja 508 osoittautuu vakaammaksi kuin ensituntuma antoi olettaa. Tuntuma alustan käytökseen tuntuu kyllä etäiseltä, mutta pitokyvyn rajakin on löydettävissä.

Pujottautuminen matalasta oviaukosta alas ohjaamoon vaatii notkeutta.

Moottoritiellä ajotiloissa ei ole isoa eroa lukuun ottamatta Sport-moodia, jolla alusta tiukkenee niin, että se alkaa nypyttää esimerkiksi Turunväylällä jatkuvasti, ja ohjaus muuttuu raskaammaksi mutta säilyy silti jouheana eikä muutu vastahankaiseksi.

Sen sijaan mutkaisella kantatiellä muidenkin ajotilojen erot tuntuvat ohjauksessa: eco-moodilla ohjaus on samaan tapaan hyhmäinen kuin kaasunvastekin ja mukavuus-tilassakin 508 on reagoinniltaan laiskempi kuin sport-moodilla. 

Vääntävä diesel

Peugeot´n 180-hevosvoimainen, kaksilitrainen HDiBlue-diesel on tehokas, mutta joku herkästi kiertävä bensakone sopisi paremmin 508:n luonteeseen kuin jyhkeävääntöinen öljynpoltin. Tyhjäkäynnillä PSA:n HDIBlue-kone raksuttaa kuin perinteinen diesel, mutta pääosa karkeasta melusta jää auton ulkopuolelle kanssaihmisten kuunneltavaksi, sisälle moottori kuulostaa siistiltä. Ohjaamossa tyhjäkäynnin tuntee lähinnä pienenä tärinänä.

Sport-moodilla 508 vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin ja ahdetun dieselin raaka vääntö tulee mainiosti esiin.

1,5-litraista dieselversiota lukuun ottamatta 508:ssa on uusi 8-vaihteinen automaattilaatikko. Sen vaihteenvalitsin on samanlainen kuin DS 7 Crossbackissä, yhtä epäergonominen ja jäykkäliikkeinen. Itse vaihteisto vaihtaa siististi, mutta englantilaiskollegojen mielestä se ei saa sulilla keleillä otettua moottorin tehoista kaikkea irti.

Koeajoautossa oli varapyörä tavaratilan lattian alla. Itse tavaratila on matalahko.

Koeajoauton varustuksesta erottui erityisesti edukseen samanlainen pimeänäkökamera kuin hiljattain kokeillussa DS 7 Crossbackissä. Infrapunakameran avulla toimiva Night Vision -järjestelmä kuvaa 200 metrin etäisyydeltä ja varoittaa jalankulkijoista ja eläimistä mittaritauluun tulevalla kehystetyllä kuvalla. Järjestelmän hyöty ei rajoitu pimeään aikaan vaan se toimii hyvin ylipäätään huonossa valossa. Night Visionin verollinen on lisähinta 1652–1970 euroa. 

Vastinetta rahalle: Ajon jälkeen autosta ylös könyäminen vaatii ponnistelua ja saa taas kerran miettimään, miten ranskalaiset ovat 508-mallissa asettaneet estetiikan käytännöllisyyden edelle. Ne, jotka haluavat tilaa ja käytännöllisyyttä, ostakoot katumaastureita, valmistaja-PSA:lla tunnutaan ajattelevan.

Peugeot 508:n koeajon aikana tuli myös monta kertaa ihmeteltyä PSA-konsernin brändiajattelua. Miksi tästä autosta ei tehty DS:ää Crossback-katumaasturin sijaan? Tällainen sulavalinjainen, sisältä futuristisen näköinen ajokki täynnä hauskoja mutta tilaa syöviä yksityiskohtia ja ajettavuudeltaan omalla tavallaan kiehtova auto olisi sopinut Citroënin kunniakkaiden DS-perinteiden jatkajaksi.

Peugeot´n mallina 508 on yllättävän epäkäytännöllinen askel elämäntapa-autojen suuntaan, mutta neliovisena urheiluautona se on ainakin GT Line -muodossa tyylipuhdas kokonaisuus. Kun malliston hinnat liikkuvat 30 540–50 302 euron välillä, 508 on pääsääntöisesti halvempi kuin vastaavan tyyliset Volkswagen Arteon, Audi A5 Sportback ja Kia Stinger.Urheilullisten takavetoisten sedanien Jaguar XE:n, Alfa Romeo Giulian ja 3-sarjan BMW:n hinnatkin lähtevät 40 000 euron yläpuolelta.

PLUSSAT

+ Tyylipuhdas kokonaisuus 
+ Urheilullinen ajettava 
+ Hyvin toimiva Night Vision 

MIINUKSET

- Ahdas matkustamo 
- Tärinät 19 tuuman pyörillä
- Epäkäytännöllisiä ratkaisuja

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Peugeot 508 GT Line BlueHDi 180 EAT8
Sylinteritilavuus cm3 1 997
Suurin teho kW/hv/r/min   130/177/3 750
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  400/2 000
EU-kulutus l/100 km hidas/ nopea/moottoritie/yhdistetty 8,3/4,8/5,5/5,8 (WLTP)
CO2-päästö g/km 151 (WLTP)
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 8,3
Huippunopeus km/h    235
Omamassa kg 1 618
Kokonaishinta, euroa 48 761
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/ korkeus/akseliväli) 4 750/1 859/
1 403/2 793 

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti