veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Mitä värejä, mitä varusteita autoon? Rakenna oma autosi konfiguraattorilla jo kotona

Mitä värejä, mitä varusteita autoon? Rakenna oma autosi konfiguraattorilla jo kotona
4.5.2018

Yhä useampi ostaja suunnittelee uuden autonsa verkossa toimivalla konfiguraattorilla. Auto halutaan yksilölliseksi räätälöitynä. 

Verkossa olevilla konfiguraattoreilla on maahantuojien mukaan erittäin suuri merkitys automyynnille. Konfiguroinnin suosio on jatkuvasti kasvanut. Esimerkiksi Volvon konfiguraattorilla tehtiin viime vuonna peräti 164 455 valmista konfigurointia.

Konfiguraattorin avulla asiakkaan mahdollisuus tutustua kunkin automallin eri väri- ja varustevaihtoehtoihin kasvaa merkittävästi. Konfiguraattori on perinteisiä hinnastoja ja esitteitä kätevämpi tapa katsoa, miltä eri vaihtoehdot näyttävät, ja rakentaa tarpeita vastaava auto.

Miten konfiguraattori toimii? 

  1. Konfiguraattorilla näkee, miten eri varustevaihtoehtoja voi yhdistellä ja mitkä varusteet edellyttävät mitäkin varustetasoa tai toista varustetta pohjaksi.
  2. Parhailla konfiguraattoreilla autoa ja sen sisustusta voi katsella eri kulmista ja jopa erilaisissa ympäristöissä.
  3. Konfiguraattorin laskuri näyttää, mitä auto maksaa toivotuilla varusteilla, ja asiakas voi kokeilla hintaa eri ratkaisuilla.
  4. Monesta konfiguraattorista saa koodin, jonka avulla rakennetun auton suunnittelua voi jatkaa autoliikkeessä myyjän kanssa.
  5. Konfiguraattoreita voi käyttää myös unelmoimiseen rakentamalla vaikka omien toiveiden mukaisen 812-mallisen Ferrarin.

”Asiakas ei välttämättä tule valmiin konfiguraation kanssa Audi-liikkeeseen, mutta hänellä on jo jonkinlainen kuva siitä, mistä mallista ja millaisesta autosta hän on kiinnostunut”, VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo.

”Asiakkaat ovat yhä valveutuneempia ja tietoisia niin autojen teknologioista kuin konfiguraattorin tuottamasta informaatiostakin. Käytännössä monilla asiakkailla on siis aiempaa huomattavasti selkeämpi kuva siitä, mitä he haluavat, millaisia varusteita on tarjolla ja millaiset tuotteen tekniset tiedot ovat”, hän lisää.

PSA:n merkkien Peugeotin, Citroënin Ja DS:n PR-päällikkö Katja Ruuskanen kertoo heidän huomanneen saman ilmiön: ”Konfiguroinnin käyttö on nähtävissä myös kuluttajien tekemien koeajojen määrässä: asiakas tietää jo liikkeeseen tullessaan, minkälaisen auton haluaa. Koeajettavien autojen määrä ennen lopullista ostopäätöstä on vähentynyt.” 

Koodi rakennetusta autosta aina mukana

Verkossa olevien konfiguraattorien merkitys on kasvanut, kun sekä autojen väri- ja varustevaihtoehdot että asiakkaiden yksilölliset halut ja tarpeet ovat lisääntyneet.

”Nykyään asiakkaalle halutaan tarjota mahdollisuus suunnitella juuri itselle sopiva ja asiakkaan itsensä näköinen auto, jolloin konfiguroinnin merkitys korostuu. Erinomainen esimerkki vahvasti personoitavasta autosta on Citroën C3 Aircross, josta on saatavana 85 erityylistä versiota auton rungon, katon ja väripaketin yhdistelmiä muuntelemalla. Konfiguraattori toimii tässä tärkeänä myynnin apuna”, Ruuskanen sanoo.

”Autot ovat yhä enemmän yksilöllisesti asiakaskohtaisesti räätälöityjä, ja konfigurointi on lisääntynyt jatkuvasti. Rakennusautomaatista voi myös lähettää unelma-autonsa pdf-tiedoston tai Volkswagen-koodin vaikka kaverille tai liikkeeseen jatkokäsittelyä varten”, VV-Auton Karjalainen kertoo.

Audin CPL-konfigurointihuoneessa halutunlaisen auton voi rakentaa isolle 75 tuuman näytölle. Koulutuspäällikkö Lauri Mäkelä ohjaa iPadillään Audin MSS-sovellusta, joka hyödyntää tehtaan 3D-mallinnuksiin pohjaavia kuvia. Järjestelmään voidaan liittää myös Virtual Reality -lasit. Kuva: Patrik Lindström

Esimerkiksi Škodan ja Jaguarin konfiguraattoreiden yhteenvetosivulla näkyy QR-koodi, joka kehotetaan kuvaamaan älypuhelimella niin, että rakentamansa auton voi pitää joka hetki mukanaan. Volvon konfiguraattorin yhteenvedossa saa uniikin tunnuksen, jonka asiakas voi lähettää myyjälle tai jota hän voi pitää mukanaan, kun käy liikkeessä tapaamassa myyjää. Koodilla saadaan suoraan esille jo rakennettu oma vaihtoehto.

Volvon viestintäjohtaja Thomas Hallbäck huomauttaa, että konfiguroinnin merkitys on suuri myös itse kaupantekohetkellä, kun asiakas ja myyjä yhdessä voivat rakentaa tai muuttaa jo tehtyä konfigurointia ja tarkastella niin eri vaihtoehtoja kuin niiden vaikutusta hintaan ja tarjoukseen.

BMW:n Jaana Palomäki sanoo samaa: ”BMW-jälleenmyyjäliikkeissä käytössä olevan Mobile Customizer -konseptin avulla asiakas voi yhdessä BMW-myyjän kanssa jatkaa verkkosivuilla tekemänsä auton suunnittelua tähän tarkoitukseen suunnitellun laitteiston avulla.” 

Rakentelu lisää varustemyyntiä

Konfigurointi kasvattaa varusteiden myyntiä. Vehon viestintäpäällikkö Pekka Koski kertoo, että Mercedes-Benzin myynnissä vaikutus on selvästi nähtävissä. Muiden merkkien edustajat ovat samaa mieltä. ”Eri vaihtoehtojen näkeminen johtaa upgreidaukseen”, Volvon Hallbäck toteaa.

”Konfiguraattorin kattavien varustekuvausten ansiosta asiakkaat saavat lisätietoa varusteiden toiminnasta. Tällä on vaikutusta erityisesti uusiin turvallisuuteen ja teknologiaan perustuvien varusteiden myyntiin”, BMW:n Palomäki kertoo.

“Konfiguroidessaan asiakkaat ovat hyvin kiinnostuneita saatavilla olevista varusteista, ja poimivat yleensä useita varusteita rakentaessaan autoa”, Mazdan viestintäpäällikkö Sampo Salovuori lisää.

”Ulkonäköön ja sisätiloihin vaikuttavissa varusteissa rakennusautomaatin merkitys on varmasti suurin, koska varusteiden vaikutukset ovat helposti nähtävissä, mutta rakennusautomaatti auttaa myös muiden varusteiden kanssa. Varsinkin harvinaisempien tai erottuvampien värien ja sisustusten valinta on varmasti helpompaa, kun esimerkiksi sisäkuvia saa katsella rauhassa useasta kuvakulmasta tai vaikka VR-laseilla. Uskomme, että harvinaisemmat värit yleistyvät osin rakennustyökalumme ansiosta”, VV-Auton Karjalainen muistuttaa. 

Uusia virtuaalisia ratkaisuja

Konfiguraattoreita kehitetään nyt monella taholla. Esimerkiksi Volkswagenin rakennusautomaatti uusiutui melkoisesti vuosi sitten. Sen visuaalisuutta on lisätty ja käytön helppoutta parannettu. Sisätilojen 360-näkymästä on helppoa tarkastaa, miltä sisäverhoilu tai navigaattori näyttää. Volkswagenin verkkokonfiguraattoria kehitetään edelleen koko ajan – osin saadun asiakaspalautteen perusteella – ja se tarjoaa muun muassa VR-lasien käyttömahdollisuuden. Microsoftin Hololens -tyyppinen ratkaisukin on tulossa.

BMW:llä uusia toimintoja ovat muun muassa varusteista kertovat suomenkieliset videot sekä vapaasti liikuteltava 3D-näkymä auton sisätiloista. BMW:llä on myös useita Virtual Reality -projekteja meneillään. Yksi näistä on i-sähköautomalleille jo nyt tarjolla oleva BMW i Visualizer -sovellus, jonka avulla asiakas voi Augmented Reality (AR) -teknologiaa käyttäen mallintaa auton mobiililaitteella todelliseen ympäristöön, vaikka omalle parkkipaikalle. ”Samantyyliset palvelut varmasti yleistyvät tulevaisuudessa”, BMW:n Palomäki uskoo.

Mercedes-Benzin verkkosivuille on myöhemmin tänä vuonna tulossa uusi versio konfiguraattorista. Samoin Peugeotille on tulossa uusi versio ja tämän vuoksi konfiguraattori on poikkeuksellisesti pois käytöstä nettisivuilla. 

Juha Partanen 

Rahat, verot, työ & raha