veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kaksi vuotta liikenteessä parilla tankkauksella – sähkö säästi hybridikuskin kuluja

Kaksi vuotta liikenteessä parilla tankkauksella – sähkö säästi hybridikuskin kuluja
21.12.2021

Kaksi vuotta GTE Passatin kanssa on osoittanut, että ladattavalla hybridillä voi säästää runsaasti bensiinikustannuksissa ja todella paljon päästöissä. Lähes uuden veroisena säilynyttä hienoa autoa ei vain olisi koskaan pitänyt viedä Volkswagenin merkkihuoltoon.

Koronavuosi 2020 oli mielenkiintoinen käyttövuosi ladattavalla hybridivoimanlähteellä varustetulle autolle. Epidemian vuoksi autotoimittajan vaimo luopui julkisen liikenteen käyttämisestä ja ajoi Volkswagen Passat GTE:llä päivittäiset työmatkansa, 22 kilometriä päivässä.

Muutenkin Passat oli liikenteessä lähes joka päivä. Silti autoon tankattiin bensiiniä vain neljä kertaa vuoden aikana, 40–45 litraa kullakin kerralla.

Suurimman osan aikaa GTE liikkui sähköllä, joka riitti niin työmatkoihin kaikissa säissä kuin useimpiin muihinkin ajoihin, jotka ajettiin pääasiassa pääkaupunkiseudun sisällä. Kilometrejä kertyi vuoden aikana reilut 10 000. Lähes sama tahti on jatkunut vuonna 2021, vaikka maantieajoa on ollut edellisvuotta enemmän.

Passat GTE kuluttaa usein sähköä 20–25  kilowattituntia sataa kilometriä kohden, mutta hyvissä olosuhteissa sillä voi päästä 19 kWh/100 km-kulutuksella tai vieläkin vähemmällä.

Pisimmillään tankillinen bensiiniä on riittänyt neljä kuukautta, jolloin joutuu jo pohtimaan, pitäisikö tankkiin laittaa polttoaineen säilymistä parantavaa lisäainetta – nykybensiinien ominaisuudet kun heikkenevät parin kuukauden jälkeen. 

Sähköllä kauppaan

Vuosimallin 2016 Volkswagen Passat GTE:ssä on 9,9 kilowattitunnin akku ja valmistajan mukaan se kulkee sähköllä 50 kilometriä. Täyteen ladattuna mittariston ilmoitus toimintasäteestä on vaihdellut 36 ja 49 kilometrin välillä. Nollan molemmin puolin vaihtelevissa lämpötiloissa sähköä on riittänyt noin 30 kilometrin ajoon.

Toimintasäde pitenee selvästi silloin, kun lämmityslaitetta tarvitsee vähemmän, istuinlämmittimiä ei käytetä ja auton voimalinja akkuineen on liikkeelle lähdettäessä lämpimämpi.

Volkswagenin etuna on se, että jos korkeajänniteakussa on riittävästi virtaa, auto suostuu kulkemaan e-moodilla ulkoisista olosuhteista huolimatta. Kaikki pistokehybridit eivät toimi näin, vaan osa niistä käynnistää aina polttomoottorinsa, jos ajaja käyttää lämmitys- tai ilmastointilaitetta. Näin parin kilometrin kauppamatkasta pakkassäässä tulee rajusti päästöjä siinä missä GTE-Volkkarin päästöt ovat nolla.

Taajamissa automaattivaihteiston B-asennon käyttäminen D:n sijaan helpottaa varsinkin ruuhkissa ajamista, kun energian talteenotto toimii moottorijarrutuksen tavoin samalla kun se lataa akkuun lisää virtaa. 

Reikä pohjassa

SAKA:n Ruotsista tuoma Passat GTE oli katsastettu kesällä 2019, mutta auton kunnon selvittämiseksi se kävi maaliskuussa 2020 K1 Katsastuksen Koivuhaan toimipisteessä kuntotarkastuksessa.

”Käytännössä kuin uutta katselisi, todella hyvin pidetty auto, ei näy edes lumiharjan jälkiä. Näyttää siltä, että tämä auto on viettänyt hallielämää”, katsastusmies Mikael Kauppinen luonnehti kolme vuotta vanhaa ja 22 000 kilometriä ajettua GTE:tä.

Hän kuitenkin havaitsi pohjan suojamuovissa reiän lähellä korkeajänniteakun liittimiä sekä pitkiä naarmuja etu- ja taka-akseleiden välisellä osuudella. Auto oli ennen ostopäätöstä kyllä nostettu ylös pohjan tarkistamiseksi, mutta reikä oli jäänyt piiloon nosturin aisan alle. Kun auto nostettiin ylös niin, että se seisoi pyöriensä varassa, jäljet paljastuivat.

Volkswagenin merkkikorjaamolla kävi ilmi, että pohjasuojia on vaihdettu useampaankin GTE-Volkkariin. Suojan poistaminen ei paljastanut vaurioita ja vaihto uuteen maksoi töineen vain 89,24 euroa. 

Mihin huoltoon?

Monet autojen huoltopisteet ovat epäluotettavia. Volkswagenin merkkihuoltojen tulokset ovat Tekniikan Maailma -lehden testeissä jääneet kehnoimpien joukkoon vuodesta 1971 lähtien, jolloin kuopiolainen Heikkisen Konepaja oli joukon heikoin.

Yhdessä pääkaupunkiseudun Volkswagen-huollon kanssa VW-huoltamot jäivät tuolloin kolmentoista automerkin korjaamoista huonoimmaksi laiminlyömällä 23 työtä neljästäkymmenestä. Taannoinen kokemus Helsingin Lauttasaaressa olleesta Volkswagen-huollosta, jossa uudehkon Skoda Superbin puhdas konetila sotkettiin siivottomaan kuntoon, vahvisti että TM:n testitulokset kuvaavat hyvin todellisuutta. 

Tältä näytti Volkswagenin konepellin alla muutama päivä huollon jälkeen. Auki ollut jarrunestesäiliö on aivan sähkömoottorin vieressä. Irti ollut keltamusta korkki oli - ihme kyllä - pysynyt matkassa mukana. Kuva: Patrik Lindström

Sama kelvottomuus huokui syksyllä 2020 Volkswagen Center Espoossa tehdystä huollosta. Asentajan jäljiltä Passatin jarrunestesäiliössä ei ollut korkkia – se oli irrallaan moottoritilan reunassa. Moottorin päällimuovi ei ollut paikallaan vaan irti kiinnikkeistä, sytytystulppien hatuissa ei ollut rasvaa, ohjelmistopäivitys oli tekemättä ja 12 voltin akku oli merkitty testatuksi, mutta se oli tuhottu niin että happoa oli vuotanut pitkin akun ympäristöä. Yllättävää oli, että GTE:ssä ei ollut AGM-tyyppistä akkua, jollainen siihen sittemmin vaihdettiin.

Tulpanhatut olivat Volkswagen-huollon jäljiltä rasvaamatta: laiminlyönti, josta asentaja ei useinkaan jää kiinni – eikä olisi jäänyt nytkään ellei olisi herättänyt epäilyksiä jättämällä jarrunestesäiliön korkin auki.

Mihin viedä hybridi huollettavaksi, kun merkkihuollon toimintaan ei voi luottaa ja laiminlyönnit korjanneessa korjaamossa ei vielä ole valmiutta koskea korkeajännitejärjestelmään? 

Testerillä tietoa

Onneksi osa riippumattomista korjaamoista pystyy kajoamaan korkeajänniteakkuihin. Teslojakin huoltavan Atoy Automotiven tekninen asiantuntija Michael Weikkola kertoo, että heillä käy runsaasti myös Hyundain hybridejä ja täyssähköautoja, Volvon hybridejä, GTE Volkswageneita ja Toyotan hybridejä.

Atoy Automotiven tekninen asiantuntija Michael Weikkola selvittää testerillä Passat GTE:n korkeajänniteakun tilaa. Sen hallinnan ohjainlaite on akun sisällä. Ohjelma tarkistaa myös muun muassa akkukotelon tiiviyden. Kuva: Patrik Lindström

Akuston kunnon tarkistamiseksi Passat GTE kävi syksyllä 2021 Atoy Automotivella Kivenlahdessa, jossa Weikkolan käyttämässä testerissä oleva Volkswagenin korjausohje kertoo käyttäjälle, miten korkeajänniteakku tehdään jännitteettömäksi huoltotöiden ajaksi.

Testeri ilmoitti, että se ei tee korkeajänniteakun tilan arviointia, koska mitään vikakoodia ei ilmennyt eli kaikki oli kunnossa. Kennojen jännitteen testeri kuitenkin näytti: se oli 3,783–3,786 volttia. GTE:n akussa on 96 kennoa ja niiden välinen jännite-ero saa olla enintään 0,2 volttia.

Testeri määrittää niin akkukapasiteettia kuin keskimääräistä solujännitystä, arvioi akun tilaa, tarkistaa sekä korkeajänniteakun että suurjännitejäähdytysjärjestelmän tiiviyden ja mittaa monia asioita kuten jännitteitä. Se kertoo myös jännitteettömän tilan luomisen ja uudelleenkäyttöönoton. Kuva: Patrik Lindström

Weikkolan mukaan auto mittaa korkeajänniteakusta monia asioita koko ajan ja kuljettaja voi luottaa kojelaudan mittaristoon: se kertoo, jos jotain on vialla. Myös autonvalmistajien ote huoltotoimista on tiukka: heti kun testeri lyödään kiinni autoon, siitä menee diagnoosiprotokolla Volkswagenin serverille. 

PARTASEN POINTIT

  • Käytäntö on osoittanut, että ladattavien hybridien realistinen toimintasäde on kolmanneksen pienempi kuin valmistajan ilmoittama. Kovilla pakkasilla tai auton voimavaroja rajusti hyödyntämällä kilometrimäärä putoaa puoleen ilmoitetusta. 
  • Kun maantieajon osuus kasvaa, ladattavan hybridin etu suhteellisesti pienenee. Sähkö riittää vain pieneen osaan matkasta. Silti GTE-Passatissa energian talteenotto toimii niin hyvin, että keskikulutus jää usein kuuteen litraan, mikä on isolle autolle vähän. 
  • Ladattavaa hybridiä käytettynä ostaessa on hyvä katsoa, että korkeajänniteakussa riittää virtaa valmistajan lupaamaan toimintasäteeseen tai ainakin lähelle sitä. Autoliikkeet lataavat autoja laiskasti, joten on pyydettävä laittamaan auto lataukseen tai otettava se koeajoon niin, että ajamisen ohella ehtii kokeilla akun latautumista.

Juha Partanen

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti