veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Taas meni tuulilasi!

Taas meni tuulilasi!
23.10.2015

Tuulilasi vaikuttaa auton ajoturvallisuuteen yhtä olennaisesti kuin jarrut ja ohjaus, mutta siitä huolimatta tuulilasi korjataan tai vaihdetaan vasta kun on ihan pakko.

”Suurin syy tuulilasien vaihtoon on se, että auto ei ole mennyt läpi katsastuksesta. Vain noin yksi prosentti autoilijoista tuo tuulilasin oma-aloitteisesti vaihdettavaksi siksi, että lasi on kulunut eikä siitä näe kunnolla läpi, arvioi yrittäjä Timo Lahovaara Suomen Tuulilasikorjaus Oy:stä Vantaalta. 

Tuulilasi kuluu siinä kuin muutkin auton osat. Lahovaaran mukaan 150 000 kilometrin ajon jälkeen lasi on jo rajun näköinen, varsinkin jos autolla on ajettu paljon maantieajoa. Isot halkeamat ovat selkeä turvallisuusriski.

Vanhan tuulilasin irrotus on työläin vaihe, kertoo Timo Lahovaara Suomen Tuulilasikorjaus Oy:stä.

Tuulilaseja rikkoutuu eniten keväisin, jolloin pikkukivet ja hiekoitushiekka tekevät tuhojaan.  Eniten vahinkoja sattuu tiheästi liikennöidyillä moottori- ja kehäteillä ja ulosmenorampeilla. Oikein huonolla tuurilla lasi saattaa hajota monta kertaa vuodessa. Monella autoilijalla onkin tuntuma, että tuulilasit olivat ennen kestävämpiä.

”Lasit ovat viime vuosina ohentuneet koska autojen painoa on pyritty alentamaan. Myös lasien pinta-ala on kasvanut”, Lahovaara sanoo.

Kiveniskemät ovat yleinen riesa, mutta vain äärimmäisen harvoin jälkiä ei voida korjata. Täytyisi vain reagoida nopeasti. Ensiapuna jäljen päälle laitetaan läpinäkyvä korjausteippi tai hätätilassa tavallinenkin teippi, ja ajetaan mahdollisimman pian tuulilasikorjaamolle.

Pakkasella vaurio laajenee vielä nopeammin kuin kesällä, sillä isot lämpötilavaihtelut tuulilasin pinnassa saavat halkeaman leviämään hetkessä läpi lasin. Myös kuumat kesäpäivät aiheuttavat helposti halkeaman leviämisen.

”Teippi ei pysäytä halkeaman leviämistä, mutta se estää lian ja veden pääsyn halkeamaan. Näin vaurio jää pienemmäksi ja se on helpompi korjata”, Lahovaara kertoo.

Vaurion näkee väristä

Autoilijaan iskee kuitenkin usein laiskuus. Autolla ajellaan niin kauan, että koko lasi menee vaihtoon. Korjaamolla kuullaan usein perustelu, että jälki näytti niin pieneltä, ettei lasi voi siitä haljeta.

”Ainoa jälki, jota ei tarvitse korjata, on kiven tai nastan isku, joka näkyy lasissa puhtaan valkoisena, enintään nuppineulanpään kokoisena. Jos jäljessä on vähänkään mustaa, lasissa on ilmaa sisällä eli se on jo halki”, Lahovaara neuvoo.

Vahingon kasvamista ei kannata jäädä odottelemaan. Korjaus maksaa yleensä murto-osan uuden lasin hinnasta. Jos autossa on tuulilasivakuutus, vakuutusyhtiön hyväksymässä korjaamossa korjauksesta ei veloiteta mitään. Vaihdosta joutuu sen sijaan maksamaan yleensä omavastuun, joka on 150-200 euroa vakuutuksesta riippuen.

Vaihdossa auto myös seisoo korjaamolla kauemmin, koska tuulilasin asennusaika on keskimäärin noin kaksi tuntia ja sen jälkeen tuulilasiliiman pitää kuivua useita tunteja. Kuivumisaika riippuu käytettävästä lasiliimasta. Korjaus on vaihtoa ympäristöystävällisempää, sillä lasin vaihdossa syntyy jätettä.

Lasi täynnä ominaisuuksia

Tuulilasit ovat osa auton korin kantavaa rakennetta. Vaihdossa on käytettävä autotehtaiden hyväksymiä tuulilaseja, tuulilasiliimoja ja työmenetelmiä. Tietyt tuulilasipinnoitteet saattavat estää korjauksen. Takalasi ja sivulasi ovat yleensä karkaistua lasia, joten niitä ei voi korjata.

Tuulilasi

Tuulilaseissa on nykyisin monia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat lasin hintaan. Halvimmillaan tuulilasit maksavat noin 250 euroa, kalliimmat reilusti yli 1 000 euroa.

Tuulilasin vaihdossa mitään ominaisuutta ei voi omin päin jättää pois, vaan autoon on asennettava samanlainen tuulilasi kuin mikä alkuperäinen oli. Vain lämmitysominaisuudesta voi karsia.

Alunperin sadetunnistimella varustettuun tuulilasiin ei saa vaihtaa ilman tunnistinta olevaa tuulilasia, koska pyyhkijöiden toimintaan voi tulla vakavia häiriöitä.

Tuulilasin sisällä voi sadetunnistimen lisäksi olla myös antenni. Lämmitettävät tuulilasit poistavat huurteen ja kosteuden lasista nopeasti. Akustiikkalasien sisällä on muovikalvo, joka vähentää äänen pääsyä autoon. Lämpöä heijastavat tuulilasit antavat myös suojaa UV-säteilyä vastaan.

Vaihto maksaa viisinkertaisesti

Ominaisuudet eivät kuitenkaan yleensä vaikuta lasin korjattavuuteen eivätkä suuremmin myöskään korjauksen hintaan.

Korjaus kannattaa aina jos se vain on mahdollista. Korjaaminen on yli viisi kertaa halvempaa kuin lasin vaihto kokonaan. Kiveniskujen korjaus jää alle 60 euron, halkeaman korjaus maksaa yleensä 80 euron paikkeilla. Keskihintaisen lasin vaihto töineen maksaa noin 300-450 euroa.

Merkkiliikkeen kautta tuulilasin vaihto saattaa tulla kaksi-kolme kertaa kalliimmaksi. Jotkut merkkiliikkeet voivat tehdä lasinvaihtoja itsekin, mutta useimmiten tuulilasin vaihto teetetään niihin erikoistuneella alihankkijalla.

Kun tuulilasi on selvästi kulunut, siinä on naarmuja ja lasi on himmeä, näkyvyyskin on huono. Tuulilasin naarmuuntumista aiheuttaa erityisesti likaisen ikkunan skrapaaminen. Kun lasin puhtaudesta huolehditaan, se kestää pidempään.

”Tuulilasin huonon kunnon havaitsee etenkin matalalta tulevassa vastavalossa. Silloin lasi on aika vaihtaa”, A-Katsastuksesta opastetaan. 

Tekisinkö itse?

Tuulilasin korjaukseen on tarjolla myös korjaussarjoja kotikäyttöön. Netin keskustelupalstoilla kehutaan tuulilasin korjauksen sujuvan helposti itsekin ja hinnan jäävän muutamiin euroihin.

Ammattilaisten mielestä tee se itse -settien apu jää pitemmällä tähtäimellä hyvin vaatimattomaksi. Pikaliimojen käyttö ja muut omat viritelmät myös vaikeuttavat vaurion korjaamista myöhemmin. 

Tee se itse-korjaussarjojen ja ammattilaisten käyttämien menetelmien idea on sama, eli halkeamaan halutaan työntää hartsia. Sitä ei kuitenkaan saa kunnolla sisään ilman usean barin painetta.

”Nestemäisen hartsin kuivattamiseen tarvitaan UV-lamppua, jota korjaussarjoissa ei ole. Kuivumisen odotetaan tapahtuvan vähitellen auringossa. Siinä hartsi ehtii kuitenkin jo valua pois vauriokohdasta, Timo Lahovaara Suomen Tuulilasikorjauksesta toteaa. 

Tuulilasivakuutuksen suosio kasvaa

Tuulilasivakuutuksen hinta riippuu automerkistä eli millaisia ominaisuuksia tuulilasi pitää sisällään ja kuinka paljon kyseisellä automerkillä yleensä ajetaan. Vakuutuksen hintaan vaikuttaa myös asuinpaikka.

”Vakuutuksen hinta on pyritty suhteuttamaan riskiin. Esimerkiksi isoilla maastoautoilla on kalliimpi tuulilasivakuutus. Jos tuulilasi on lämmitettävä ja siinä on sadetutka, lasin vaihto tulee kalliimmaksi. Pääsääntöisesti vakuutus maksaa 40-100 euroa vuodessa, kertoo yksikön päällikkö Markus Uimonen Pohjolasta. 

Tuulilasivakuutus on Uimosen mukaan nykyisin suosittu tuote. Tuulilasin korjaus on asiakkaalle maksutonta, mutta vaihdosta peritään 150 euron omavastuu. Lasiturvan korvaukset eivät myöskään vaikuta bonuksiin.

Tavoitteena on pyrkiä korjaamaan lasi mieluummin kuin vaihtaa se kokonaan. Vakuutusyhtiöiltä kuin korjaamoistakin saa läpinäkyviä muovitarroja, joilla voi estää halkeamaa pahenemasta ennen kuin lasi saadaan korjattavaksi.

Viime vuonna Pohjola korvasi tuulilasivakuutettuja laseja noin 18 000 kappaletta. Asiakkaankin intressissä luulisi olevan, että lasin pystyy korjaamaan eikä se silloin maksa mitään, Uimonen toteaa. 

Tarkista vakuutuksen kattavuus

Vakuutuksesta on hyvä tarkistaa, kattaako se myös rikkoontuneen tuulilasin. Joissakin vakuutusyhtiöissä tuulilasivakuutuksen voi ottaa erikseen, mutta usein se sisältyy laajaa turvaa antavaan kaskovakuutukseen.  Tuulilasivakuutus ei korvaa normaalista kulumisesta johtuvaa vahinkoa kuten pyyhkijöistä tai hienosta hiekasta syntyneitä naarmuja.

Jos lasivakuutusta ei ole, tuulilasin vaihto on yleensä edullisempaa maksaa itse kuin käyttää kaskovakuutusta. Korvaus vaikuttaa bonukseen alentavasti. Lasikaton ja kattoikkunoiden rikkoutumiset korvataan ajoneuvovakuutuksen kolarointiturvasta.

Tuulilasiin kohdistuvia vahinkoja tapahtuu Suomessa vuosittain yli 100 000, joista kolmasosa sattuu keväisin. Vakuutusyhtiö Ifin tilastojen mukaan vuoden 2014 maaliskuussa ja huhtikuussa sattui yli 30 % enemmän tuulilasivahinkoja kuin normaalisti.

Lasivahinkoja tapahtuu jo enemmän kuin törmäysvahinkoja. Kun tuulilasit ovat uusissa autoissa yhä kalliimpia, lasivakuutuskin kannattaa ottaa.  

Teksti ja kuvat Marja Martikainen

Rahat, verot, työ & eläke, koti