veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Hellitä jo kaasujalkaa – ohitse ei tarvitse aina päästä

Hellitä jo kaasujalkaa – ohitse ei tarvitse aina päästä
16.7.2021

Omaa kaasujalkaa on paikallaan tarkastella kriittisesti, jos kuljettaja ajautuu jatkuvasti tilanteisiin, jossa kokee, että edellä ajavan ohi pitäisi päästä, sanoo Liikenneturva.

”Ohittamaan lähtevällä on vastuu ohittamisen turvallisuudesta. Sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle ei ohittaminen anna erillislupaa”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen sanoo tiedotteessa.

Riittävät turvavälit tien päällä ja ohitustilanteissa lisäävät pelivaraa eli turvallista tilaa toimia. Turvaväli on yksinkertainen keino ottaa muut tielläliikkujat huomioon.

Liikenneturvan kyselyssä 43 prosenttia kuljettajista kertoi pitävänsä riittävän turvavälin edellä ajavaan aina. Reilu kymmenesosa myöntää, ettei turvaväli ole riittävä kuin silloin tällöin (8 %) tai harvoin (4 %).

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen muistuttaa, että riittävän turvavälin kanssa näkee paremmin sen, mitä edessä tapahtuu, kun edellä menevä ei estä näkymää. Turvaväli auttaa ennakoimaan tilanteita ja kuljettaja säilyttää pelivaran yllätysten varalle. Ajaminen on myös tasaisempaa ja taloudellisempaa.

”Riittävän turvavälin arviointi voi kuitenkin heittää tien päällä etenkin, jos itse kärkkyy ohituspaikkaa. Itse ei välttämättä koe takapuskurissa roikkumista niin stressaavana kuin edellä ajava. 

Puskurissa hiillostaminen säilyy kuitenkin kyselyissämme yhtenä liikenteessä eniten ärsyttävistä asioista. Pitämällä turvaväliä lisäät paitsi omaa turvallisuuttasi, teet myös palveluksen kanssakuljettajalle. Myös liikenteen ilmapiiri paranee”, Taskinen kannustaa.

Etenkin kesällä liikkujien kirjo tien päällä moninaistuu. On kaksipyöräisiä, museoautoja, työkoneita, karavaanareita ja muita erilaisia kuljetuksia, joiden vauhti voi olla hiljaisempi.

Esimerkiksi ohituskieltoalueella tai risteyksissä ei saa ohittaa, eikä ohitus anna lupaa ylittää sulkuviivaa. Näkemää ja ohitustilaa tulee olla riittävästi ja kunnon turvavälin ohitettavaan tulee säilyä niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen. Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan hitaamman kulkijan taakse riittävän etäälle.

Myös ohitettavalla on velvollisuus omalta osaltaan varmistaa ohituksen turvallisuus. Ohitustilannetta ei saa hankaloittaa esimerkiksi nostamalla omaa nopeutta, vaikka perässä roikkuminen ärsyttäisikin.

”Jokainen voi syystä tai toisesta ajaa muuta liikennettä hitaammin. Silloin voi omaa ajoa rytmittää ja ottaa muu liikenne huomioon ajamalla aika ajoin levähdyspaikalle – etenkin jos taakse on alkanut kertyä jonoa. Taustapeilejä kannattaa siis muistaa seurata.”

TURVAVÄLI? Maantienopeuksilla hyvissä oloissa turvavälin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema – 80 km/h vauhdilla siis 80 metriä.

Viisi vinkkiä ohittajalle:

  • Onko ohittamisesta tullut sinulle vain tapa? Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan. Letkassa on turvallisempaa tyytyä matkavauhtiin ja soljua liikennevirran mukana.
  • Ennen ohitusta seuraa takana tulevaa liikennettä ja varmista, että edessä oleva tieosuus on tyhjä riittävän pitkältä matkalta. Ohittaminen vaatii yllättävän paljon tilaa.
  • Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta. Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi. Muista loiva liike kaistaa vaihtaessa.
  • Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon. Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
  • Ohittaa ei saa lähteä ohituskieltoalueella tai risteyksissä. Ohittaminen ei myöskään anna erillislupaa ylinopeudelle.

Viisi vinkkiä pyöräilijän ohittajalle

  • Ota ennakointi avuksi pyöräilijän ohittamiseen: kun huomaat edessä ajavan pyöräilijän, ota jalka kaasulta ja kytke vakkari pois. Ohita vain turvallisessa paikassa. Muista turvallisen ohittamisen askelmerkit myös pyörän satulassa istuessasi.
  • Muista riittävä turvaväli ennen ja jälkeen ohituksen – etenkin, jos kuljetat auton ja perävaunun yhdistelmää.
  • Huomioi myös sivusuuntainen väli – pelkkä ilmavirta voi saada pyörän heittelehtimään. Selkeintä on ohittaa siirtymällä kokonaan vastaantulevien kaistalle.
  • Muista, että pyöräilijä tarvitsee turvalliseen ajamiseen riittävän tilan ajoradalla, jos piennar on kapea tai huonokuntoinen.
  • Hillitse hiiltymistä. Matkantekoasi ei juuri hidasta se, jos pyöräilijästä ei heti pääse ohi.

Minna Petäinen

 

Rahat, verot, työ & eläke, koti