veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Autokaupan asiakas arvostaa vakionopeussäädintä – haluttu varuste autoissa

Autokaupan asiakas arvostaa vakionopeussäädintä – haluttu varuste autoissa
8.7.2021

"Auto vakionopeussäätimellä, kiitos." Näin tuumaa moni asiakas astellessaan autokauppaan. Vakionopeussäädin on tärkeä myös vaihtoautoissa. 

Automaahantuojien edustajat kertovat, että ostajat odottavat vakionopeussäätimen löytyvän auton varustuksesta.

”Suurin osa asiakkaista odottaa vakionopeussäätimen olevan autossa jo vakiona – joko perinteinen tai adaptiivinen versio. Uskomme, että vakionopeussäätimen puuttuminen vaikuttaa osaltaan ostopäätökseen”, Škodan viestintäpäällikkö Kari Aalo kertoo.

K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen on samoilla linjoilla. Volkswageneissa säädin on ostopäätöksen kannalta erittäin tärkeä varuste, ja siksi se on suurimmassa osassa mallistoa vakiovarusteena. Mutta säätimen mukautuva versiokin suosio on kasvanut.

”Asiakkaat kaipaavat yhä useammin mukautuvan vakionopeussäätimen tuomaa ajamisen helppoutta”, Karjalainen toteaa.

Vaikka esimerkiksi Škodalla on selvä jako, jonka mukaan pienemmissä autoissa on vakiovarusteena perinteinen ja isommissa adaptiivinen vakionopeussäädin, auton kokokaan ei välttämättä vaikuta säätimen kysyntään.

”Vakionopeussäädin tulee olla vakiovarusteena, ja adaptiivista ominaisuutta tiedustellaan kaikissa kokoluokissa”, BMW Group Suomen PR:stä vastaava johdon assistentti Jaana Palomäki sanoo. 

Vakionopeussäädin on tärkeä myös vaihtoautoissa

”On tärkeää varmistaa, että vakionopeussäädin löytyy auton varusteista joko vakio- tai lisävarusteena. Vaikka itse ei sitä haluaisikaan käyttää, se auttaa auton myymistä eteenpäin samalla tavalla kuin ilmastointilaitekin. Autoyksilöt, joista ilmastointi tai vakionopeussäädin puuttuvat, eivät useinkaan ole kovin haluttuja vaihtoautoja, mikä näkyy herkästi myös niiden vaihtoarvossa tai myyntihinnassa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Hämeenlinnan Kamuxin myyntipäällikkö Ilari Kiviniemi sanoo samaa.

”Nykyään lähes kaikista autoista löytyy vakionopeussäädin tai ainakin nopeuden rajoitin. Vakkari on merkittävä varuste ostopäätöksen kannalta varsinkin, jos ajaa työmatkaa tai pitkän matkan ajoa kertyy paljon. Se ei enää vaikuta niinkään hintaan, kun melkein kaikissa autoissa sellainen jo on. Jos vakionopeussäädin on adaptiivinen, se vaikuttaa jo hintaankin.”

”Vuosimallin 2015 ja sitä uudemmissa autoissa adaptiivinen vakkari on tullut jo useammin vaikuttavaksi tekijäksi kaupanteossa”, Ilari Kiviniemi kertoo.

Useimmissa autoissa vakionopeussäädin on vakiovaruste

Valtaosassa autoja vakionopeussäädin on vakiovarusteena. Joissakin merkeissä se saattaa kuitenkin vielä puuttua aivan mallisarjan edullisimmista vaihtoehdoista.

Vakionopeussäädin on vakiovarusteena kaikissa Audin, BMW:n, Citroënin, Hondan, Mazdan, Škodan ja Volvon Suomessa myytävissä malleissa.

Useimmissa Mercedes-Benzeissä vakkari on vakiona ja kaikkiin malleihin se on saatavissa, Seateissa se on erittäin yleinen. Riitta Karjalaisen mukaan ”99 prosenttia myydyistä autoista” on varustettu vakionopeussäätimellä. Volkswageneissakin vakkari on todella yleinen vakiovaruste.

Hondalla on kaikissa malleissa mukautuva vakionopeussäädin, ja Volvollakin valtaosassa Suomessa myytävistä autoista säädin on adaptiivinen.

Mukautuvat vakionopeussäätimet automerkeittäin

Audi: Suurimmassa osassa mallistoa vakiovarusteena on perinteinen vakionopeussäädin, mutta Audi Q4 e-tron -malleissa ja Audi Q8 60 TFSI e (340 kW) -malleissa adaptiivinen vakionopeussäädin on vakiovarusteena.

BMW: Adaptiivinen säädin on erillinen lisävaruste, jonka hinta on noin 1 000 euroa automallista riippuen, tai säädin on osana Driving Assistant Professional -lisävarustetta.

Citroën: Adaptiivinen vakionopeussäädin on saatavana lähes kaikkiin malleihin.

DS: Kaikkiin malleihin on joko saatavana tai niissä on jo vakiovarusteena adaptiivinen vakionopeussäädin.

Honda: Kaikki vakionopeussäätimet ovat adaptiivisia.

Mazda: Ainoastaan MX-5-urheiluautoon ei saa adaptiivista säädintä, vakiona se on malleissa Mazda3, Mazda6, CX-30 ja MX-30 ja varustetason korotuksena sen saa malleihin Mazda2, CX-3 ja CX-5.

Mercedes-Benz: Mukautuva vakkari on lisävaruste tai tulee säätimen sisältävän varustepaketin mukana.

Peugeot: Kaikkiin malleihin on joko saatavana tai niissä on jo vakiovarusteena adaptiivinen vakionopeussäädin.

Seat: Noin kaksi kolmannesta säätimistä on mukautuvia ja loppu kolmannes perinteisiä.

Škoda: Pieniin malleihin Fabia, Scala ja Kamiq adaptiivisen säätimen saa lisävarusteena, Octaviassa ja sitä suuremmissa malleissa adaptiivinen vakionopeussäädin on vakiona suurimmassa osassa Suomessa myytävistä autoista. Näin ollen reilut 80 % myydyistä isommista malleista sisältää adaptiivisen vakionopeussäätimen.

Volvo: Vakionopeussäätimistä 90 prosenttia on adaptiivisia.

Volkswagen: Kaikkiin muihin paitsi up!- ja e-up!-malleihin tuleva säädin on mukautuva. 

SEKÄ VIISAS ETTÄ VAARALLINEN? Vakionopeussäätimestä on tullut vakiovaruste valtaosassa autoja. Monet ostajat edellyttävät sitä myös käytetyiltä autoilta, tosin kaikille ei enää riitä perinteinen vakkari. Modernissa säätimessä riittää ominaisuuksia, mutta sekin voi aiheuttaa yllätyksiä ja vaaratilanteita. Lue juttu Taloustaito Bonuksesta. Voit lukea jutun, jos olet rekisteröitynyt verkkopalvelujemme käyttäjäksi. 

Juha Partanen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti