KARON PÖRSSI Kesän kuukaudet ovat olleet pörsseissä perinteisesti sateisia. "Myy toukokuussa" -nyrkkisääntö on toiminut. Kuluva kesä on kuitenkin alkanut pörsseissä yllättävässäkin myötätuulessa.
Viime kuukausina monien sijoittajien kanssa keskustellessani yleisvireeksi on jäänyt jonkinmoinen romahduksen pelko tai odotus – riippuen siitä, millaisessa asennossa keskustelukumppanin oma tai hoitama osakesalkku on. Milloin markkinat vetävät happea? Vetäväthän ne?
Vero 2017 -tapahtuman Sijoitusmarkkinapaneelissa maaliskuun puolivälissä sijoitusasiantuntija toisensa perään kertoi, että osakkeet ovat olleet ylipainossa, mutta ylipaino on juuri purettu tai sitä oltiin par'aikaa purkamassa. Pörssi-indeksit ovat kuitenkin jatkaneet melkoisen vakaata nousua.
Kuinka kannattaa virittäytyä kesälomakauteen? Kysyin sääennustetta johtaja Nina Laakkoselta Ålandsbankenin yksityispankista.
Alipaino ei kerro kaikkea
Ålandsbanken on alipainottanut osakkeita jo jonkin aikaa. Kahden viime vuoden aikana osakepaino on vaihdellut 25–55 prosentin välillä, kun normaalitila on 50 prosenttia. Tuo 25 prosentin osakepaino on jo melkoinen kannanotto osakkeita vastaan.
"Osakepaino on kuitenkin vain yksi tapa mitata näkemyksemme ja riskitasomme. Muita tapoja ovat maantieteellinen painotus ja sektorivalinnat", Nina Laakkonen huomauttaa.
Tällä hetkellä Ålandsbankenin osakepaino on 45 prosenttia, mutta pankki ylipainottaa Eurooppaa ja Pohjoismaita, sillä näillä markkinoilla arvostustasot ovat alhaisemmat ja valuutat EKP:n toimien vuoksi heikkoja.
"Koska maantieteelliset korrelaatiot ovat olleet viime vuosina korkeita, olemme käyttäneet aktiivisesti sektoripainotuksia. Esimerkiksi viime kesänä, kun huolet Euroopan pankkisektorista olivat suuria, ostimme eurooppalaisia pankkeja. Trumpin voiton jälkeen marraskuussa ostimme taas amerikkalaisia pankkeja. Nämä positiot myimme rajun nousun jälkeen jo joidenkin kuukausien jälkeen", Laakkonen kertoo.
Moni on sitä mieltä, että valuuttakurssien ennustaminen on paljon vaikeampaa kuin osakemarkkinoiden ennakoiminen. Ålandsbanken ottaa kuitenkin aktiivisesti myös valuuttanäkemystä tuottoja jahdatessaan. Erityisen kiinnostavia ovat mahdolliset ylilyönnit.
"Ostimme puntaa valuutan romahtaessa brexitin jälkeen. Positio oli lyhytaikainen, mutta tuotti noin seitsemän prosenttia lyhyessä ajassa", Laakkonen kertoo.
Operaattorit ja autot toimialasuosikkeja
Toimialoista Ålandsbanken suosii defensiivisiä teleoperaattoreita.
"Ostimme helmikuussa eurooppalaisia teleoperaattoreita heikon kehityksen jälkeen. Nämä tylsät ja defensiiviset osakkeet ovat iloksemme tuottaneet reilussa kolmessa kuukaudessa jo yli seitsemän prosenttia ja yllätykseksemme enemmän kuin pörssi, meidän mielestämme paljon pienemmällä riskillä."
Uskoa operaattoreihin riittää jatkossakin.
"Teleoperaattorit ovat arvostusmielessä houkuttelevia, kassavirrat vahvoja ja osingot hyviä. Lisäksi olemme huomanneet, että analyytikoiden tuloskasvuodotukset ovat sektorille aika lailla nollassa. Se näkyy myös hinnoissa."
"Konepajayhtiöissä tilanne on ihan erilainen. Niissä odotukset ja arvostustasot ovat korkeat", Nina Laaksonen huomauttaa.
Ålandsbankenilla onkin suuri alipaino syklisissä osakkeissa.
"Olemme kuitenkin löytäneet joitakin viikkoja sitten kohtuullisesti hinnoitellun syklisen sektorin, nimittäin eurooppalaiset autot. Sijoituksen toteutimme etf:llä, johon kuuluu tunnettuja autonvalmistajia ja autoteollisuuden alihankkijoita. Näiden osakkeiden kurssikehitys on ollut heikko viimeksi kuluneen vuoden ajan, ja nyt arvostukset ovat mielestämme tulleet houkuttelevalle tasolle. Keskimääräinen p/e-luku on alle 10."
Autoteollisuutta tukee myös näkemys maailman suurten talousalueiden kehityksestä. Euroopassa sykli tulee viipeellä Yhdysvaltoihin ja Kiinaan verrattuna.
"Noilla markkinoilla autoja on ostettu rajusti viime vuosina, ja koska Euroopan talouskasvu näyttää piristymisen merkkejä alhaiselta tasolta, olemme uskaltaneet ostaa tätä sektoria. Siitä huolimatta, että moni näistä yhtiöistä myy globaalisti ja siitä huolimatta, että olemme varovaisia odotuksissamme Yhdysvaltain ja Kiinan tulevasta autonmyynnistä."
"Olemme tietoisia siitä, että autoteollisuus on riskipitoisempi sijoitus kuin teleoperaattorit, mutta ne sopivat osaksi muuten varovaista salkkukokonaisuutta."
Milloin jenkeissä romahtaa?
Ålandsbankenin varainhoidon Markkinanäkemys-julkaisu kuvaa tärkeimpien osake- ja korkosijoitusluokkien näkymät sääennusteista tutuilla symboleilla. Näkemys on laadittu seuraavaa puolta vuotta silmällä pitäen.
Osakemarkkinoista Eurooppa paistattelee täydessä auringonpaisteessa. Pohjoismaissa aurinkoa peittää hieman valkea pilvi. Kehittyvillä markkinoilla satelee, mutta Yhdysvaltojen kohdalle ennuste lupailee rajuilmaa.
"Pörssin taso on kallis sekä absoluuttisesti että suhteellisesti. Markkinat ovat lähteneet tapahtumien edelle ja sisällyttäneet hinnoitteluun kannustimia, jotka jäävät ehkä toteutumatta", Ålandsbankenin varainhoidon meteorologit tylyttävät.
Millaista romahdusta odotatte Yhdysvaltoihin ja millä aikajänteellä odotatte sen tapahtuvan, johtaja Nina Laakkonen Ålandsbankenin yksityispankista?
"Markkinoiden ajoittaminen on lyhyellä aikavälillä todella vaikeata, mutta mallimme mukaan Yhdysvaltain osakemarkkinoita kuvaava S&P500-indeksi on kallis ja sen tuotto-odotus on alhainen seuraavalle kymmenvuotiskaudelle."
Viikon trio: Euroopan painavimmat autot
Eurooppalaiseen autoteollisuuteen voi sijoittaa esimerkiksi iSharesin STOXX Europe 600 Automobiles & Parts -etf:n avulla. Kyseessä ei välttämättä ole sama tuote kuin se, jonka kautta Ålandsbanken (ks. juttu yllä) on tehnyt sijoituksensa.
Etf omistaa seitsemäntoista eurooppalaisen auto- tai autonosavalmistajan osakkeita. Suomesta mukana on Nokian Renkaat kahden prosentin osuudella rahaston salkusta. Pörssilistatun rahaston hallinnointipalkkio on 0,46 prosenttia vuodessa.
Rahaston kolme suurinta sijoitusta ovat saksalaisia autojättejä. Niitä seuraavat rengasvalmistajat Michelin ja Continental. Etf:n salkussa painavin ranskalaisauto on Renault (paino etf:n salkussa 6,3 %), painavin italialainen puolestaan FIAT (4,1 %).
Alla olevaan taulukkoon on koottu etf:n kolmen suurimman omistuksen osalta salkkupainon lisäksi yhtiöiden osakkeiden markkina-arvot.
Yhtiö | Paino etf:n salkussa | Markkina-arvo |
Daimler | 26,0 % | 71 mrd. euroa |
BMW | 10,8 % | 55 mrd. euroa |
Volkswagen | 9,6 % | 68 mrd. euroa |
Lähteet: IShares ja de.finance.yahoo.com. Tilanne 19.6.2017.
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja.