veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Vastuullisuudesta voi tulla myyntivaltti verkkokaupoille – käytettyjen tavaroiden kauppa kiinnostaa kuluttajia

Vastuullisuudesta voi tulla myyntivaltti verkkokaupoille – käytettyjen tavaroiden kauppa kiinnostaa kuluttajia
5.11.2020

Vastuullisuus kiinnostaa verkkokauppojen asiakkaita, ja yhä useampi haluaisi ostaa verkosta käytettyjä tavaroita. Ilmiö näkyy selvästi Kaupan liiton ja Postin tekemästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin digikuluttajien vastuullisuusasenteita.

Miten käy kotimaiselle verkkokaupalle, kun verkkokauppa Amazon on aloittanut toimintansa Ruotsissa? Hinnalla kotimaisen verkkokaupan voi olla vaikea kilpailla Amazonia vastaan. Sen sijaan kilpailuvalttina voi toimia vastuullisuus.

”Amazonin yksi suurimmista kilpailukeinoista on tehokas varasto- ja jakeluverkosto, jonka turvin varsinkin Prime-asiakkaiden ostokset toimitetaan nopeasti”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo.

Kaupan liiton ja Postin yhteisestä digikuluttajien vastuullisuusasenteita luotsaavasta tutkimuksesta selviää, digikuluttajat arvostavat nopeaa toimitusta. Digikuluttamisen edelläkävijöinä itseään pitävistä peräti 42 prosenttia valitsee kaupan usein toimitusnopeuden perusteella.

Moni kuluttaja on kuitenkin valmis tinkimään toimitusnopeudesta, jos toisessa vaakakupissa on ympäristöystävällisyys.

Eettiset tuotteet kiinnostavat, mutta ollaanko niistä valmiita maksamaan?

Moni kuluttaja haluaisi ostaa eettisesti kestäviä ja ympäristöystävällisiä tuotteita. Kuitenkin runsaat 40 prosenttia kuluttajista kaipaisi lisätietoa ympäristöystävällisten ja eettisten ostosten tueksi. Tiedon halu ei siirry suoraan ostokäyttäytymiseksi. Kaupan liiton ja Postin tutkimuksessa 30 prosenttia vastanneista kertoi ostavansa eettisesti tuotettuja tuotteita.

”Eettisistä ja ympäristöystävällisistä tuotteista ei haluta maksaa ylimääräistä. Ymmärrettävästi he, jotka kokevat toimeentulo-ongelmia, ovat nihkeimpiä lisämaksuille, mutta maksuhalukkuus ei ole suurta muillakaan”, Kurjenoja toteaa.

Vaikka eettisesti ja ympäristöystävällisesti valmistetuista tuotteista kuluttajat eivät juuri halua maksaa, kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista maksuhalukkuutta löytyy. Tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa kuluttajista on valmis maksamaan kestävistä tuotteista enemmän.

Second hand ja vertaiskauppa kiinnostavat edelläkävijöitä

Yksi kaupan alan suuria trendejä on vertaiskaupan kasvu käytetyillä ja kierrätettävillä tuotteilla. Myös jotkut kaupan alan yritykset ovat alkaneet kokeilla käytettyjen tuotteidensa valikoimaa uusien rinnalla.

Digiostamisen edelläkävijöinä itseään pitävistä jo 43 prosenttia toivoi myymälöissä tai verkkokaupoissa asioidessaan mahdollisuutta valita uuden tuotteen sijasta käytetty.

Varsinkin nuoremmilla kuluttajilla voi olla halua ostaa käytettyjä tuotteita aktiivisesti muualtakin kuin kuluttajien keskinäisiltä vertaismarkkinoilta, joilla kuluttajansuoja ei ole kovin hyvä.

Outi Airaksinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti