veronmaksajat.fi

VAPAALLA

SsangYong Rexton tarjoaa vanhaa uutena

SsangYong Rexton tarjoaa vanhaa uutena
27.6.2016

Miltä tuntuisi, jos voisi ostaa takavuosien auton uutena, selvästi uusia malleja halvemmalla? SsangYong Rexton tekee sen mahdolliseksi, se tarjoaa Toyota Land Cruiserin kokoisen auton jopa 35 000 euroa japanilaiskilpailijaa halvemmalla. Nyt uusi moottori parantaa Rextonia selvästi.

Pari vuotta sitten englantilainen Telegraph-lehti luonnehti koeajossaan SsangYongin isoa maasturia näin:  "Rexton on matka 1980-luvulle, jolloin nelivetoautot tehtiin enemmän oikeaa käyttöä varten kuin elintasoblondeille, jotka näpyttelevät älypuhelimiaan katumaastureissaan koulujen porteilla."

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Totta on, että Rextonissa on monia perinteisiä aidon maasturin piirteitä, jotka muodikkaista katumaastureista puuttuvat. Eikä ihme, sillä Rextonin ensimmäinen mallisukupolvi esiteltiin vuonna 2001 ja sen alusta on Mercedes-Benzin koodinimellä W163 tunnetun ja 1997 lanseeratun ML-mallin peruja.

Erillisellä tikapuurungolla ja mekaanisella nelivetojärjestelmällä varustettu Rexton on tehty kovaan käyttöön. Maastossa liikkumista varten siinä on nopean nelivedon lisäksi alennusvaihde ja alamäkihidastin. Lisäksi ajonvakautuksen saa kytkettyä pois päältä.

Maavaraa on 25 senttiä, johon isoista katumaastureista yltävät yleensä vain ilmajousitetut versiot, joissa auton korkeutta maan pinnasta voi säätää. Lähestymiskulma on 28 astetta, jättökulma 25,5 astetta ja ramppi- eli ylityskulma 22,5 astetta – kaikki maasturille kelvollisia lukuja.

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Tähän asti SsangYong Rextonin heikoin kohta on ollut sen ponneton 155-hevosvoimainen kaksilitrainen dieselmoottori niillä markkinoilla, joille Rextonia ei ole myyty isommilla koneilla. Nyt Rexton on saanut uuden Euro6-päästövaatimukset täyttävän 2,2-litraisen turbodieselin, jolla se liikkuu huomattavasti aiempaa pirteämmin ja jouheammin. 

Sähkösäädöille tarvetta

SsangYong Rexton on todella iso auto. Sen kyytiin noustaan ja niin ratin takaa kuin matkustajienkin istuimilta liikennettä seurataan majesteetillisen korkealta.

Koeajossa ollut Rexton oli varustettu vaalealla nahkaverhoilulla ja matkustamossa oli jopa ylellistä tuntua, minkä vuoksi istuinten olisi odottanut säätyvän sähköllä. SsangYongin etuistuimissa on kuitenkin mekaaniset säädöt, joilla pystyy kyllä oikeaoppisesti säätämään niin istuinosan korkeutta kuin kaltevuutta mutta selkänojat säätyvät vain portaittain. Lisäksi koeajoautossa selkänojan säätövipu oli niin jäykkä, että asennon muuttaminen ajossa vaarantaa liikenneturvallisuuden.

Portaittain säätyvän selkänojan ohella sopivan ajoasennon löytämistä vaikeuttaa se, että ohjauspyörän asentoa voi säätää vain korkeussuunnassa, syvyyssäätö puuttuu. Näistä lähtökohdista on yllättävää, että SsangYongin ratin takaa löytää kuitenkin kohtalaisen luontevan ajoasennon.

Jos valitsee Rextoniin 2159 euron hintaisen nahkaverhoilun, etuistuimiin on lisävarusteena saatavissa myös sähkösäädöt, jolloin varustuksen lisähinta kohoaa kolmen tonnin paikkeille. 

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Takana lattia korkealla

Jos etuistuimilla pystyy istumaan kohtalaisen mukavasti, seitsemälle henkilölle rekisteröidyn Rextonin takapenkit kuuluvat SsangYongin heikkouksiin. Kakkosrivin takapenkin istuimet olisivat kelvolliset mutta takana lattia on toivottoman korkealla, joten täysikasvuiset takapenkkiläiset joutuvat istumaan todella kyykyssä. Rextonissa on kakkosrivin takapenkilläkin istuinlämmittimet.

Suomessa kolmas penkkirivi kuuluu Rextonin vakiovarustukseen. Kolmannen rivin istuinten käytettävyys on kuitenkin hyvin kyseenalainen. Niille kapuaminen on erittäin hankalaa ja pois tuleminen vielä vaikeampaa ellei kakkosriviltä taivuta istuinta kasaan, mikä sekin on SsangYongissa vaivalloista. Istuinkorkeus kolmannen rivin istuimilla on minimaalinen eikä niiden käyttäjillä ole kunnollista jalkatilaa.

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Kakkos- ja kolmosrivien istuinten liikuttelu on työlästä, ja ne loksahtelevat niin äkkinäisesti uuteen asentoon, että sormiaan saa varoa. Jos kolmosrivin istuimet liikkuisivat erillisinä, toisen istuimen tilan voisi jättää tavaroille. Nyt ne ovat molemmat pystyssä tai kumossa, sillä selkänoja on yhtenäinen.

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Rentoa vanhahtavuutta

Vanhanaikaisuus näkyy Rextonissa järkevyytenä. Virtalukkoon työnnetään perinteinen avain starttinupin painamisen sijaan ja vaihteenvalitsimen vieressä on perinteinen käsijarru.

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Kun SsangYongin dieselin käynnistää, sisään kuuluu nopeakäyntinen nakutus. Mutta kun vaihteenvalitsimen siirtää D-asentoon ja lähtee liikkeelle, Rexton tuntuu ensi alkuun kaikin puolin miellyttävältä.

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Taajama-ajossa Rexton on kokoonsa nähden yllättävän rentouttava auto. Sen ohjaus on miellyttävän kevyt, mutta tuntuma ja tarkkuus riittävät perusajoon. SsangYongin ohjaus on välitetty hieman nykyautoja hitaammaksi, joten rattia saa pyöritellä tavallista enemmän mutta ei sentään kyllästymiseen asti.

Rextonin alusta nielee kaikki kuopat, kummut ja asuntokatujen töyssytkin yhtään hätkähtämättä niin kuin herraskainen maastoauto. Mahtavasti 218 Newtonmetriä jo 1000 kierroksella minuutissa vääntävä uusi 2,2-litrainen moottori tuntuu jouhean tehokkaalta ja seitsemänvaihteinen automaattivaihteisto vaihtaa siististi.

Uudella koneella Rexton kulutti koeajossa tasan yhdeksän litraa/100 km.

Pehmeästi jousitettu

Maantievauhdissa SsangYong tuntuu takavedolla ajettaessa ensi alkuun oudolta. Rextonissa on kyllä kallistuksenvakaajat edessä ja takana mutta se on jousitettu niin pitkäliikkeiseksi ja pehmeäksi, että kaarrenopeudet pitää mielellään maltillisina. Vauhdin kasvattaminen kun herättää miettimään, kaatuuko koko auto ennen kuin tullaan renkaiden pitokyvyn rajoille, vaikka Rextonissa on ESP-ajonvakautuksen lisäksi myös kaatumisenestojärjestelmä.

Mutkaisella kantatiellä SsangYongiin alkaa kuitenkin vähitellen luottaa ja kun automaattilaatikon manuaaliasennon ottaa käyttöön ja napsuttelee vaihteenvalitsimessa olevasta keinukytkimestä vaihteita tilanteen mukaan ylös ja alas niin että koneessa on koko ajan kierroksia, Rextonia pystyy ajamaan dynaamisesti takavedollakin.

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Lähtökohtaisesti Rexton on varsin suuntavakaa, mutta voimakas sivutuuli tuntuu selvästi korkeassa, pehmeästi jousitetussa autossa. Jouhean ohjauksen ansiosta ajosuunnan säilyttäminen ei kuitenkaan tunnu työläältä.

Neliveto jämäköittää

Kun kiertosäätimestä valitsee nelivedon, Rextonin kulku jämäköityy selvästi eikä se enää poikkea ratkaisevasti nykyisistä katumaastureista vaan on ajettavuudeltaan rinnastettavissa kilpailijoihinsa. Erittäin mutkaisella, mäkisellä ja huonopintaisella kantatiellä Rexton on hyvä ja mukavakin ajettava. Soratielläkin Rexton on kotonaan.

Sileällä asfaltilla Rexton kulkee sivistyneesti, mutta karkeapintaisemmalla päällysteellä sillä on taipumusta pieneen täristämiseen tai nypyttämiseen, mikä viittaa siihen, että alustan viritys ei ole aivan kohdallaan. Tosin suomalaisilla teillä täristää moni muukin auto.

SsangYong Rexton D22 AWD 7AT Quartz

Samalla kun neliveto vakauttaa se myös jäykistää Rextonia. Ohjaukseen ja auton liikutteluun tulee jähmeyttä, joka esimerkiksi pysäköintipaikalla SsangYongia käänneltäessä voi tuntua yllättävänkin voimakkaalta.

Koeajossa Rextonia kokeiltiin varsin kevyissä maasto-olosuhteissa, jotka SsangYong selvitti helposti. Ulkomaiset kokemukset Rextonista kuitenkin kertovat, että sillä selviää monenlaisista vaativistakin paikoista.

Tasakaasulla Rexton uusi moottori ei elämöi. SsangYong on siinäkin mielessä vanhanaikainen auto, että rengasmelusta ei tarvitse kärsiä. Moottori- ja rengasmelun osalta SsangYong on parhaimmillaan yllättävänkin hiljainen. Eniten melua auton sisälle tulee korkean korin vuoksi tuulen huminasta moottoritievauhdissa, mutta sekään ei ole pahasti häiritsevää. 

Vastinetta rahalle: SsangYong Rextonilla on omat vahvuutensa kuten jarrullisen perävaunun 2600 kilon vetokyky ja manuaalivaihteisena sillä ei 40 000 euron hintaluokassa ole juurikaan kilpailijoita. Mutta kun Rextonin hinta automaattivaihteisena Quartz-varustelulla, erikoisvärillä, nahkaverhoilulla ja xenon-valoilla kohoaa 50 000 euroon, ero esimerkiksi hieman pidempään ja selvästi tilavampaan Kia Sorentoon on pieni. Toyota Land Cruiser on SsangYongin maahantuojalle mieluisa vertailukohde, sillä Land Cruiser -malliston hinnat ovat 74 000 eurosta ylöspäin, mutta sillä saakin jo 2,8-litraisen moottorin. Mitsubishi Pajerossa on vielä isompi 3,2-litrainen kone ja alennusvaihde niin kuin Rextonissa, mutta sen perushinta on Land Cruiseria halvempi 63 290 euroa. Jos Rextonin vaihtoehtona on käytetty Toyota Land Cruiser tai Mitsubishi Pajero, se on parhaimmillaankin kuutisen vuotta vanha ja reilut 100 000 kilometriä ajettu. Kansainvälisten käyttäjäkommenttien mukaan Rextonit ovat kestäneet hyvin käyttöä ja viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta vähentää sekin osaltaan SsangYongin ostamisen riskejä. Jos tarvitsee vahvan maasturin ominaisuuksia, SsangYong Rexton tarjoaa hyvän vastineen rahalle.

PLUSSAT

+ Kyvykäs maastossa
+ Hyvä vetokyky
+ Tavaratila penkit alhaalla

MIINUKSET

- Huonot takajalkatilat
- Pienet tärinä tuntuvat
- Selkänojien kehnot säädöt

Merkki ja malli SsangYong Rexton D22
AWD 7AT Quartz
Sylinteritilavuus cm3 2157
Suurin teho kW/hv/r/min 131/178/4000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min 400/1400-2800
EU-kulutus, l/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty  9,5/6,2/7,4
CO2-päästö g/km  194

Mitat (pituus/leveys/
korkeus/akseliväli) mm

4755/1900
1840 (kattokaiteilla)/2835 

Omamassa kg  2118
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. Ei ilmoitettu
Huippunopeus km/h  187
Kokonaishinta euroa alk./koeajoauto
(+ toimitus 600 euroa)
45 990 / 57 241,53

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti