veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ostokset verkkokaupasta kotiovelle – tiedätkö nämä 7 asiaa, kun ostat tavaraa EU:n ulkopuolelta?

Ostokset verkkokaupasta kotiovelle – tiedätkö nämä 7 asiaa, kun ostat tavaraa EU:n ulkopuolelta?
22.10.2019

Suomalaiset ovat innokkaita tilaamaan tavaraa verkosta EU:n ulkopuolelta.  Ennen kuin tekee ostoksia on hyvä tutustua Tullin nettisivuilta löytyvään tullilaskuriin, sillä lähetysten tullauksessa tarvitaan teräviä hoksottimia. 

1. Milloin EU:n ulkopuolelta tilattu paketti pitää tullata?

Pääsääntöisesti EU:n ulkopuolelta toimitetut vähintään 22 euron arvoiset verkko-ostokset pitää tullata (tullimaksua ei tarvitse maksaa mm. älykännyköistä, tableteista eikä tietokoneista).

Vuonna 2021 euroraja poistuu, ja tullimaksu sekä arvonlisävero pitää maksaa myös alle 22 euron ostoksista. 

2. Mistä löydän tietoa tullimaksuista?

Tullin nettisivuilta Tullilaskurista

3. Jos lähetykseni kuljettaa Posti ja hoidan itse tullauksen, milloin saan tuotteen?

Kun olet tullannut lähetyksesi ja maksanut tullilaskun. 

4. Milloin kannattaa käyttää tullauspalvelua?

Jos tullattavana on arvokas, esimerkiksi tuhat euroa maksava tuote. 

5. Mitä esimerkiksi Postin tullauspalvelu maksaa?

Palvelun hinta on 25,60 euroa, ja päälle tulevat mahdolliset tullimaksut. Valtuutuksen sitä varten voi tehdä sähköpostitse

6. Jos en tullaa ajoissa, mitä tapahtuu?

Lähetyksesi palautetaan lähettäjälle.  

7. Jos palautan tuotteen, saanko hyvitystä tullimaksusta?

Voit hakea tullimaksun oikaisua 90 päivän kuluessa tulli-ilmoituksen hyväksymisestä

  • Tutustu Tullin ohjeisiin netistä tilaajille. 

VERKKO-OSTOKSILLE! Lue lisää verkko-ostosten tekemisestä EU:n ulkopuolelta lokakuun Taloustaidon näköislehden jutusta Verkosta kotiovelle. Voit lukea jutun, jos olet rekisteröitynyt Veronmaksajien jäsenpalvelun käyttäjäksi.

Kaisa Salminen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti