veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mercedes Benz A-sarja mukautuu käyttäjänsä oloiseksi

Mercedes Benz A-sarja mukautuu käyttäjänsä oloiseksi
27.2.2018

Mercedes-Benzin tavoista poiketen uusi MBUX-mittaristo tulee ensimmäiseksi merkin pienimpään malliin. Uudessa A-sarjassa on myös monia ison S-mallin varusteita. 

Mercedes-Benzin iso S-sarja on ollut teknisissä innovaatioissa merkittävä edelläkävijä, ja uusi tekniikka on Mersuissa yleensä valunut isoimmasta mallisarjasta aikaa myöten pienempiin kokoluokkiin. Nyt stuttgartilaisvalmistaja tuo uutta tekniikkaa ensimmäisenä pieneen A-sarjaan.

Täysin uutta uudessa A-sarjalaisessa on MBUX-multimediakäyttöjärjestelmä, jonka kirjaimet tulevat sanoista Mercedes-Benz User Experience.

Uuden A-sarjalaisen ohjaamossa on ison S-sarjan Mercedesten tapaan leveä digitaalinen osa kojelautaa, jossa kuljettajan edessä oleva mittaristo ja keskellä oleva monitoiminäyttö yhdistyvät saumattomaksi kokonaisuudeksi. Valittavana on joko kaksi 7-tuumaista tai kaksi 10,25-tuumaista näyttöä tai niiden välimuoto.

Neljännen sukupolven A-sarjan Mercedes-Benzin ulkoasu on valmistajan mukaan uusi askel Sensual Purity -designlinjalla eli edustaa sensuellia puhdaslinjaisuutta.

MBUX-kojetaulu on yksilöllisesti ohjelmoitavissa ja muunneltavissa kuljettajan mielihalujen mukaan. Auton ohjelmat ovat päivitettävissä pilvipalvelusta.

Tähtäimessä on luonnollinen, multimodaalinen ja älykäs kokonaisuus, joka mukautuu saumattomasti käyttäjänsä käytökseen. Järjestelmä pyrkii jopa oppimaan sen mukaan, miten kuljettaja toimii, esimerkiksi kenelle hän soittaa useimmiten ajoon lähtiessään.

A-sarjan Mercedes-Benz tottelee myös valinnaisena saatavaa puheohjausta. Tehtaan edustajat vitsailivat, että autoa voi puhutella kuin naista ”Hey Mercedes” – Mercedeshän on naisen etunimi – ja sillä se aktivoituu. Nähtäväksi jää, miten käy, sillä Taloustaidon koeajossa pari vuotta sitten olleen Mazdan puheohjaus totteli perheen naisia mutta ei suostunut ymmärtämään allekirjoittaneen puhetta.

Suomalaiskäyttäjä joutuu taivuttelemaan kieltään jollekin 23:stä vieraasta kielestä, sillä suomi ei kuulu MBUX Voice Assistantin kielitaitovalikoimaan. 

Luksusta kompaktiin

”Neljännen sukupolven A-sarjalla määrittelemme modernin luksuksen käsitteen kompaktiluokassa”, Amsterdamin ensiesittelyssä mukana ollut Mercedes-Benzin myynnistä vastaava johtokunnan jäsen Britta Seeger kehui uuden mallin dynaamista muotoilua ja intuitiivista toimintakonseptia. Seegerin mielestä MBUX-käyttöliittymä luo autoon kokonaan uuden asiakaskokemuksen tason. 

Uuden A-sarjalaisen ohjaamo on kokonaisuutena aika villin näköinen. Leveän näytön ohella turbiinimalliset ilmanvaihtoventtiilit hallitsevat kokonaiskuvaa.

Käyttöliittymän ohella uuteen A-sarjalaiseen on saatavissa isosta S-sarjasta tuttuja uusimman sukupolven turvavarusteita ja autonomisen ajamisen ominaisuuksia kuten aktiivinen Distronic-etäisyysavustin ja aktiivinen ohjausavustin, jotka osaavat sopeuttaa auton vauhdin mutkiin, risteyksiin ja liikenneympyröihin sopivaksi. Näin ainakin teoriassa.

Nähtäväksi jää, osaavatko järjestelmät ohjata autoa suomalaisiin liikenneympyröihin. Auton tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa puolen kilometrin päähän auton eteen, ja auto osaa hyödyntää navigointijärjestelmää ja sen karttatietoja.

Myös aktiivinen hätäpysäytysavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin ovat varustelistalla. Vakiovarusteena on aktiivinen jarruavustin, joka kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.

Dynamic Select -ajotilan valinta on vakiovaruste, mutta aktiivisesti säätyvä iskunvaimennus on lisävarustelistalla. 

Takaa ahtaan oloinen

Uusi A-sarjalainen on pituudeltaan 11,5 senttiä ja akseliväliltään kolme senttiä edeltävää mallia pidempi. Valmistajan mukaan niin etu- kuin takaistuimilla on enemmän tilaa hartioille ja kyynärpäille. Myös pääntila on kasvanut, mutta takapenkille sitä on saatu aivan liian matalan istumakorkeuden avulla.

Tavaratilaa uudessa mallissa on 370 litraa – 29 litraa edellismallia enemmän ja kymmenen litraa vähemmän kuin Volkswagen Golfissa, vaikka A-sarjalainen on reilut kuusitoista senttiä Golfia pidempi. 

Mercedes-Benzin A-sarjan näyttötaulut ovat valmistajan mukaan täysin muunneltavissa. Kuvassa ylimpänä Modern Classic-, keskellä Sport- ja alimpana Understated-vaihtoehto.

Valmistaja kehuu uuden A-sarjalaisen pientä ilmanvastuskerrointa, se on 0,24 Cd ja keulan aluetta, jonka koko on 2,19 m2. Lukujen ansiosta Mercedes-Benzin väitetään olevan segmenttinsä aerodynaamisin auto.

Ilmanvastusta on pyritty vähentämään myös saumatuilla ajovalojen reunoilla, uudenlaisilla sivupeileillä, monilla spoilereilla sekä moottorin alapuolen, lattian, taka-akselin ja diffuusorin paneeleilla. 

Kolme moottorivaihtoehtoa

Moottorivaihtoehtoja on kaksi bensakonetta ja yksi diesel. 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä uusi 1,33-litrainen bensiinimoottori on varustettu toisen ja kolmannen sylinterin lepuutustoiminnolla, minkä johdosta sen päästöarvo on automaatilla selvästi pienempi kuin 6-vaihteisella manuaalilaatikolla.

Uudessa pikkukoneessa on tavallista hieman korkeamman mutta selvästi kapeamman muotoilunsa vuoksi deltaksi kutsuttu sylinterikansi. Moottorin mittoja on saatu kompaktiksi myös osittain integroiduilla imu- ja pakosarjoilla.

Koneen korkeapaineinen polttoainepumppu toimii maksimissaan peräti 250 barin paineella. Äänieristystä on parannettu Helmholtz-resonaattorilla, katalysaattorin eristesaumoilla ja kannellakin on ääntä vaimentava rooli.

Kaksilitrainen bensiinimoottori on saanut venttiiliajoituksia muuttavan Camtronic-järjestelmän ja sen ahdin elektronisesti ohjatun hukkaportin. Molemmissa bensiinimoottoreissa on hiukkassuodatin.

A-sarjalaisessa oleva Mercedes-Benzin uusimman sukupolven grafiikka on todella näyttävän näköistä.

Dieselmoottorin valmistaja kehuu olevan aiempaa hiljaisempi ja puhtaampi. Sylinterikansi on entistä matalampi ja imusarja on nyt integroitu sylinterikannen koppaan. Valurautainen lohko on entistä kevyempi ja jäykempi.

Kaksilitraisen bensakoneen ja 1,5-litraisen dieselmoottorin jatkeena on aina 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Mallistoon on tulossa myös 4Matic-nelivetoversioita. 

Suomeen toukokuussa

Edellisen A-sarjan mallisukupolven valmistus alkoi Uudessakaupungissa vuonna 2013. Amsterdamin ensiesittelyn aikaan vahvistettiin, että uuttakin A-sarjaa aletaan valmistaa Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla, jossa tällä hetkellä tehdään Mercedes-Benzin GLC-katumaasturia.

Pikku-Mersun sisustuksen yksityiskohdat ovat hyvin huolitellun näköisiä ja materiaalit laadukkaan oloisia. (

Uuden A-sarjan valmistus alkaa Rastattissa Saksassa tänä keväänä, minkä jälkeen tuotanto laajenee ensin Unkariin Kecskemétiin ja sitten Uuteenkaupunkiin. Tämän jälkeen ovat vuorossa BBAC Kiinassa sekä ensi vuonna uusi tuotantolaitos Meksikon Aguascalientesissa.

Uuden A-sarjan Mercedeksen lanseeraus Suomen markkinoille tapahtuu toukokuussa.

 

Merkki ja malli Mercedes-Benz A 200 MT6 (7G-DCT) Mercedes-Benz A 250 Mercedes-Benz A 180 d
Sylinteritilavuus cm3
1 332 1 991 1 461
Suurin teho kW/hv/r/min   120/163/5 500 165/224/5 500 85/116/4 000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  250/1 620 350/1 800 260/1750-2 500
EU-kulutus litraa/100 km, yhdistetty 5,6 (5,1) 6 4,1
CO2-päästö g/km    133 (120) 141 108
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. 8,2 (8,0) 6,2 10,5
Huippunopeus km/t  225 250 202
Kokonaishinta euroa Ei vielä hinnoiteltu Ei vielä hinnoiteltu Ei vielä hinnoiteltu
Omamassa kuljettajan kanssa kg Ei ilmoitettu Ei ilmoitettu Ei ilmoitettu
       
Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus /akseliväli)
4 419/1 796
1 440/2 729
 4 419/1 796
1 440/2 729
 4 419/1 796
1 440/2 729
       

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti