veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Hankkisinko sähköisen tavarapyörän? 5 vinkkiä arjen asiointiin

Hankkisinko sähköisen tavarapyörän? 5 vinkkiä arjen asiointiin
26.4.2022

Perhe pyörän kyytiin ja hyvillä mielin päiväkotiin, kauppaan tai harrastamaan. Hyvästi lasten nahistelu auton takapenkillä, kärvistely ruuhkajonoissa ja taistelu parkkipaikasta. Muutamalla eurolla ajat jopa tuhat kilometriä. Uskaltaisitko vaihtaa ajokkiin, joka kääntää päät ja kerää hymyt?

1. Mihin voi käyttää tavarapyörää?

Sähköavusteisella tavarapyörällä voi taajama-alueella korvata henkilöauton. Pyörällä voi ajaa työmatkoja, hoitaa arjen asioinnit tai lähteä vaikka retkelle. Hiki ei yllätä, kun menoa tehostaa sähkö. Moottori kiihdyttää kyydit 25 kilometrin tuntivauhtiin asti.

Sadesäällä kuorman tai kyytiläiset voi suojata katoksella. Talveksi alle vaihdetaan nastarenkaat. Kokeile ja ylläty, kuinka hauskaa ajo on ja miten erilaiselta maisemat näyttävät.   

Taitat pyörällä pääsääntöisesti useita kymmeniä kilometrejä yhdellä latauksella. Tehokas akku riittää pitkälle, mutta matkantekoon vaikuttavat myös kuorman määrä ja käyttämäsi avustusteho.                                                                       

2. Kenelle pyörä sopii?

Kaikenkokoisille ja -kuntoisille, vähintään teini-ikäisille. Jos haluat ajella vauhdikkaammin ja pitempiä matkoja, valitse kaksipyöräinen fillari. Kotiisi varastossa tai pihalla tulisi olla tilaa pyörälle, jonka pituus on noin 2,5 metriä ja leveys 0,5–0,9 metriä.

Pyörään voi asentaa joko tavaroiden, henkilöiden tai lemmikin kuljetukseen sopivat varusteet. Jos pääasiassa kuljetat tavaroita lyhyitä matkoja, valitse kolmipyöräinen ajokki. Vakautensa ansiosta se sopii myös iäkkäämmälle ja talviajoon. Tavarapyörä painaa usein yli 40 kiloa, mutta osassa malleista talutusavustin helpottaa liikuttelua. Noin 2–4 kiloa painava akku tulisi kuitenkin jaksaa kantaa kotiin lataukseen ja turvaan varkailta. 

3. Onko tavarapyöräily kallista vai edullista?

Autoon verrattuna tavarapyörä on edullinen. Hyvä sähköavusteinen pyörä maksaa noin 3 500–6 000 euroa. Lisäksi säästät käyttöenergiassa: akun täyteen lataaminen maksaa kymmenisen senttiä.

Säästyt ajoneuvoverolta sekä auton vakuutus- ja pysäköintimaksuilta. Huoltokulut ovat autoa matalammat.  Myös ympäristön kannalta pyörä on kannattava valinta. Motiva Oy:n mukaan Suomessa laskennallinen hiilidioksidipäästökerroin on 1–2 g/km, vain sadasosa uusien henkilöautojen päästöistä. Pyörä on meluton, eikä se nostata ilmaan katupölysaasteita.

Akun käyttöikä on noin 3–5 vuotta. Uusi maksaa noin 500–900 euroa. Akun voi ladata akkulaturilla kodin sähköpistokkeesta. 

4. Mistä löytää hyvän pyörän?

Erikoisliikkeestä, mielellään kivijalkakaupasta. Pyörää pitää kokeilla, jotta ajoasento ja malli sopivat varmasti omaan käyttötarpeeseen. Lisäksi takuuasiat hoituvat parhaiten kotimaassa.

Polkupyöräksi luokiteltavien pyörien moottorien maksimiteho on 250 wattia, mikä riittää isollekin tavarapyörälle. Vääntömomenttia olisi hyvä olla 60–80 Nm. Moottorin paras sijainti on keskiössä poljinkampien välissä. Akku on kiinni joko rungossa, tavaratelineessä tai kuljetuslaatikon sisällä. Tehokkain on litiumioniakku.  Akun lataaminen kestää 2,5–5 tuntia.

Älä osta pyörää halvalla ulkomaisesta verkkokaupasta. Huonon laadun lisäksi korkeat kuljetuskustannukset voivat yllättää. 

5. Kuinka pyörää pitää huoltaa?

Suurin osa pyöräliikkeistä osaa jo huoltaa sähköpyöriä. Tilaa ensihuolto 300 kilometrin jälkeen ja sen jälkeen normaalit vuosihuollot. Sähkömoottori kuluttaa voimansiirtoa kuten ketjua ja rataspakkoja voimakkaammin kuin tavallisessa pyörässä, joten huoltovälit voivat olla tiheämmätkin.

Artikkelin asiantuntijana toimi projektipäällikkö Petteri Nisula rakennus-, energia- ja ympäristöalan asiantuntijayritys Swecosta.

Satu Alavalkama

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 17.5.2019 ja päivitetty 26.4.2022.

Kuva: Bike Company - Riese & Muller

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti