veronmaksajat.fi

RAHAT

Rahaa töpselistä – Parkkisähkö paaluttaa itseään joukkorahoitusannissa talojen takapihoille

Rahaa töpselistä – Parkkisähkö paaluttaa itseään joukkorahoitusannissa talojen takapihoille
20.6.2018

Karo Hämäläinen

KARON PÖRSSI Taas tyypillinen joukkorahoitustapaus, huokasin vilkaistessani Parkkisähkö Oy:n joukkorahoitusannin materiaaleja.

Viime vuonna liikevaihto oli 28 000 euroa. Vuoden 2021 liikevaihdoksi yhtiö arvioi – koomisella tuhannen euron tarkkuudella – 28 586 000 euroa. Tuhatkertaistuminen olisi siis luvassa.

Viime vuonna nettotulos samoin kuin käyttökate oli 1,2 miljoonaa euroa miinuksella. Tappion ennakoidaan tänä ja ensi vuonna vain suurenevan, mutta ennustejakson lopulla eli vuonna 2021 Parkkisähkön pitäisi tehdä jo vajaan kuuden miljoonan euron käyttökate – ennuste on toki taas annettu tuhannen euron tarkkuudella ikään kuin sen laatijalla olisi paitsi kristallipallo myös poikkeuksellisen tehokkaita nahkeapyyhkeitä pallon pitämiseen kirkkaana.

Tyypillisestä joukkorahaa hamuavasta aloittelevasta yhtiöstä Parkkisähkö poikkeaa kuitenkin muutamalla merkittävällä tavalla. Sillä on ymmärrettävä tuote ja toimivalta tuntuva, konkreettista helpotusta tuova liikeidea. Sillä on näyttöä toimivaksi osoittautuneista pilottiprojekteista, vakuuttavan oloinen johtoryhmä ja kiinnostava omistajaluettelo.

Ne ovat paljon olennaisempia sijoituspäätökseen vaikuttavia seikkoja kuin hihasta ravistetut liikevaihto- ja käyttökate-ennusteet. 

Lämmitystolppa latauspisteeksi

Vaikka autoni juo pelkästään bensiiniä, tunnistan ongelman: Kuinka täyssähköauton tai hybridin omistaja saa tankin täyteen?

Kotipihassa sähköpistorasia olisi hyvä olla, koska siinähän auto suurimman osan ajasta seisoo, mutta taloyhtiöissä päätöksenteko ei ole aina helppoa ja hallituksen velvollisuus on kohdella osakkaita yhdenvertaisesti: ei tuntuisi reilulta, että yhtiö maksaisi jonkun osakkaan autoilukuluja.

Parkkisähkö tarjoaa ratkaisun, jota änkyröidenkään on vaikea vastustaa. Yhtiön vekotin muuttaa lämmitystolpan latauspisteeksi. Kustannus taloyhtiölle on nolla, laskun maksaa autopaikan haltija.

Parkkipaikan haltijalta Parkkisähkö veloittaa nettisivuillaan olevien tietojen mukaan 250 euron kertamaksun ja 15 euron käyttömaksun kuukaudessa sekä kaksi senttiä käytetyltä kilowattitunnilta.

Summat kuulostavat kohtuullisilta, mutta koska teknologia ei voi olla järin monimutkaista, kilpailu epäilemättä painaa hintoja. 

Nykykannalla eurot tiukassa

Parkkisähkön kuluttajahinnat sisältävät arvonlisäveron, joten yhdeltä parkkipaikan haltijalta Parkkisähkö saa noin 145 euron kiinteän vuosiliikevaihdon. Jotta rullaavista palvelumaksuista kertyisi viiden miljoonan liikevaihto, asiakkaita pitäisi olla vajaat 35 000.

Viime vuodenvaihteessa Suomessa oli tilastojen mukaan 1 449 täyssähköautoa ja 5 729 ladattavaa hybridiä. Jos niiden kaikkien kotitolpat olisivat Parkkisähkön kuukausilaskutuksessa, Parkkisähkö saisi niistä juuri ja juuri miljoonan vuosiliikevaihdon.

Jos Parkkisähkön asiakkaan auto kuluttaa 20 kilowattituntia satasella, sadan kilometrin ajosta Parkkisähkö saa 40 sentin komission. Jos asiakas autoilee 10 000 kilometriä vuodessa ja lataa sähköstään kaksi kolmasosaa Parkkisähkön palvelussa, Parkkisähkön kautta virtaa virtaa 1 333 kilowattituntia, josta Parkkisähkön perimä sähkön käyttöön sidottu provisio olisi 27 euroa. 

Pompsirahaa projekteista

Pari viikkoa sitten Kesko kertoi rakentavansa laajan, maan kattavan sähköautojen latausverkoston toimipisteidensä parkkipaikoille. On helppo nähdä, että latausmahdollisuudesta tulee palveluyrityksille kilpailuetu: lataa autosi samalla, kun käyt asioimassa meillä.

Parkkisähkö epäilemättä pystyy palvelemaan myös pieniä palveluyrityksiä, mutta uskoakseni se tähtää ennen muuta työntekijöilleen latausmahdollisuutta tarjoaviin yrityksiin. Jälleen valttina on helppous: asiakasyrityksen ei tarvitse tehdä juuri mitään. Näyttävä referenssiasiakas yrityspuolella on työeläkevakuuttaja Varma, jonka pääkonttorin pysäköinnissä on latausmahdollisuus lähes 250 parkkipaikalla.

Parkkisähkön tarjooma koostuu konsultoinnista, latauspisteiden infrastruktuurin rakentamisesta ja latauspisteiden tarjoamisesta. Konsultointi ja infran rakentaminen ovat kertaluonteisia projekteja, kun taas olemassa olevasta tolppakannasta virtaa säännöllistä kuukausituloa kuin teleoperaattoreille ikään. 

11,5 miljoonan euron väärti?

Parkkisähkö hakee parhaillaan joukkorahoituseuroja Invesdorissa. Anti on auki kesäkuun loppuun.

Tarjolla on enimmillään 1,5 miljoonan euron edestä uusia osakkeita 18 euron kappalehintaan. Jos anti toteutuu täysimääräisenä ja yhtiön osakemäärä nousee 637 292 kappaleeseen, yhtiön markkina-arvoksi antihinnalla tulee 11,5 miljoonaa euroa.

Onko Parkkisähkö sen arvoinen?

Jos Parkkisähköstä sattuisi tulemaan sähköautojen latauspisteiden rakentamisen ja ylläpitopalveluiden markkinajohtaja Suomessa, hinta on edullinen. Kunhan pisteiden tarve kasvaa, volyymit skaalautuvat ylös ja kate kohenee kohisten.

Mutta miksi juuri Parkkisähkö olisi voittaja? Tällä hetkellä sen kilpailuetu vaikuttaisi olevan eri asiakasryhmien tarpeet helposti ratkaiseva palvelukonsepti. Palvelukonsepti on kuitenkin hyvin helppo kopioida. Kasvavalla alalla kilpailu taatusti lisääntyy, mikä paitsi pienentää kullekin yritykselle lankeavaa markkinaa myös painaa hintoja.

Kuukausilaskutuksellinen palvelukonsepti toimii varmasti hyvin monissa taloyhtiötapauksissa, mutta toisaalta suomalainen mieluummin omistaa – tässä tapauksessa latauslaitteen – kuin maksaa siitä kuukausittain ja virrankulutukseen suhteutettuna. Latauslaitteita voi ostaa asennettuna ja käyttää leasingilla.

Alkuvaiheessa Parkkisähkön samoin kuin sen kanssa kilpailevien yritysten intressissä on paaluttaa markkinaa omille ratkaisuilleen mahdollisimman paljon. Kun on kerran asettunut yhden palveluyhtiön asiakkaaksi, kynnys vaihtaa toiseen on ainakin henkisesti korkea, korkeampi kuin kännykkäliittymän vaihtamisessa. 

Kovin paljon kysymyksiä

Parkkisähkön konsepti on kätevä ja sillä on yritysasiakaspuolella Varman kaltaisia hyviä referenssejä. Lisäksi sen omistajaluettelo on vaikuttava. Ne voivat olla ratkaisevan tärkeitä kilpailuetuja.

On myös täysin mahdollista, että toimintaansa laajentava, rahassa kylpevä sähköyhtiö ostaa Parkkisähkön pois kuleksimasta, koska yhtiön hinta on absoluuttisesti melko pieni. Ostossa maksettaisiin epäilemättä kunnollinen preemio.

Kaikki nämä ovat kuitenkin spekulatiivisia seikkoja, joihin minun on hyvin vaikea perustaa sijoituspäätöstäni. Uskon, että sähköautojen latauspisteiden rakentaminen yleistyy valtavasti ja että erilaisille palvelukonsepteille on kysyntää. Minun makuuni Parkkisähkössä on liian vähän evidenssiä, mikä ei tarkoita, etteikö se voisi olla hyvä, parhaimmillaan jopa erinomainen sijoitus. 

Viikon trio: Parkkisähkön herrat

Ennen Invesdorissa toteutettavaa joukkorahoitusantia Parkkisähköllä on kahdeksisenkymmentä omistajaa. Heistä suurimmat potit ovat yrityksen perustajilla Heikki Suonsivulla (reilut 22 prosenttia osakkeista ennen joukkorahoitusantia) ja Jukka Järvisellä (reilut 16 prosenttia). Suonsivu toimii Parkkisähkön hallituksen puheenjohtajana ja teknologiajohtajana. Järvinen on akkuteknologiaan erikoistunut sarjayrittäjä.

Omistajaluettelon kolmonen Atine Group on Alexander Ehnroothiin henkilöityvä sijoitusyhtiö. Omistajalistalta löytyvät myös muiden muassa SSH:n perustaja Tatu Ylönen, ex-pankkiiri, sijoittaja Ari Konttas sekä Peter Seligsoniin henkilöityvä Baltiska Handels ja Paul Ehrnroothiin henkilöityvä Turret Oy.

Omistaja Osakkeita, kpl Omistuksen arvo, euroa
Heikki Suonsivu 125 492 2,3 milj. euroa 
Jukka Järvinen 90 750 1,6 milj. euroa 
Atine Group 33 858  600 000 euroa

Lähde: Yhtiön osakasluettelo Invesdorissa. Ei päivätty.  

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja.

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti