veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

RAHAT

Näin pääset irti jatkuvasta digipalvelusta, jota et halua

Näin pääset irti jatkuvasta digipalvelusta, jota et halua
19.7.2019

Huomasitko luottokortillasi veloituksen, josta et tiedä mitään? Olet voinut joutua huomaamattasi tilausansaan. Näin pääset siitä vapaaksi.

Verkossa tehdään yhä enemmän ostoksia ja asiointia, joiden yhteydessä täytyy antaa yhteystiedot ja luottokortin numero. Valitettavasti kuluttajaa saalistavat myös huijarit. Kerta-asioinnin sijasta voi joutua sidotuksi sopimukseen, jonka perusteella palvelu jatkuu ja luottokorttia veloitetaan kuukausittain. Kun kaupassa ei vaihdu konkreettista tavaraa, kuluttaja ei aina edes tiedä, että hänestä on tullut maksava jäsen.

”Usein veloitettavat summat ovat niin pieniä, että niihin ei välttämättä kiinnitä huomiota. Jos on antanut luottokortin tiedot verkossa, tiliotetta on syytä seurata tuntemattomien veloitusten varalta. Myös sähköpostiin voi tulla tietoa, kuten tilausvahvistus, tuntemattomalta yritykseltä. Tällaiset sähköpostit on syytä tutkia ja säilyttää”, neuvoo lakimies Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Tilausansaan joutumista ei tarvitse hävetä

Tilausansa on huijauksen muoto, johon kuluttajaviranomaisen arvion mukaan joutuu vuosittain yli 200 000 suomalaista. He menettävät yhteensä noin 5–10 miljoonaa euroa vuodessa. Nämä luvut ovat vain pieni osa tapauksista, sillä suuri osa huijatuksi tulleista kärsii seuraukset nahoissaan eikä ilmoita asiasta.

”Tilausansa toimii siten, että kuluttaja harhautetaan tilaamaan jotakin muuta kuin markkinoitua tuotetta, eikä tilauksen yhteydessä selkeästi kerrota, mihin tilauksella sitoudutaan. Markkinointisivu on esimerkiksi ollut suomeksi, mutta tieto jatkuvasta tilauksesta onkin vain pienellä tekstillä ja sekin ehkä englanniksi”, Kivimäki kertoo.

Muutaman euron ostos tai osallistuminen kilpailuun voi kytkeä kuluttajan ”koejäseneksi” vaikkapa deittipalveluun tai kalliiseen digikirjastoon. Tieto asiasta voi tulla sähköpostilla, ja jos palvelua ei huomaa peruuttaa, jäsenyydestä tulee jatkuva.

Ei laskua ilman tilausta

Kuluttajan ei kannata lyödä hanskoja tiskiin, vaikka tuntematon palveluntarjoaja sijaitsisi missä maassa tahansa. Sitova sopimus on aina kahden kauppa, ja siihen tarvitaan asiakkaan tekemä tilaus. Ei riitä, että yritys yksipuolisesti ilmoittaa sopimuksen syntyneen. Jos mainoksesta voi perustellusti olettaa, että kysymys on vain arvonnasta, kilpailusta tai kertaluontoisesta ostoksesta, ei sopimusta muusta tilauksesta synny.

Markkinoinnissa yrityksen on kerrottava kuluttajalle selkeästi ja yksiselitteisesti, mitä tämä on tilaamassa, mihin tilauksella sitoutuu ja kaikki tilaukseen liittyvät kustannukset. Jos näitä ei ole kerrottu, liioin sopimusta ei synny näiden tietojen osalta.
Jos epäilee tulleensa höynäytetyksi, Saija Kivimäki neuvoo ottamaan ensin yhteyttä yritykseen.

”Ilmoita, ettet ole tilannut kyseistä palvelua etkä tehnyt siitä sopimusta. Luottokortilta veloitetut summat vaadit palautettavaksi ja omat tiedot poistettavaksi yrityksen rekistereistä.”

Yleensä asiallinen yritys korjaa virheensä, jos asiakas ottaa yhteyttä. Mutta jos yritys ei suostu palauttamaan aiheetonta veloitusta, luottokorttiyhtiö hyvittää maksun.

”Ilmoita luottokortin myöntäneelle taholle, jos veloitus on tehty ilman tilausta. Luottoyhtiön on palautettava sinulle aiheettomat veloitukset. Luottoyhtiön vastuu perustuu kuluttajansuojalakiin.”

Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen KKV:n verkkosivuilla ja somepalveluissa on tilausansoista ajankohtaisia esimerkkejä, toimintaohjeita ja lomake, jolla tapauksista voi ilmoittaa. Kuluttajaneuvonta neuvoo kuluttajia riitatapauksissa. Jos kyse on yrityksestä, joka sijaitsee EU:ssa, Norjassa tai Islannissa, voi kuluttaja kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen.

Tarkista aina sopimusten kesto ja irtisanomisaika

Oikeiden palvelutilausten lopettaminen riippuu siitä, onko sopimus määräaikainen vai jatkuva. Määräaikaisista sopimuksista ei yleensä pääse eroon ennen sopimusajan päättymistä. Määräaikainen sopimus voi olla houkuttelevan edullinen, mutta kaksi tai yksikin vuotta on pitkä aika maksaa palvelusta turhaan, jos elämäntilanne yllättäen muuttuu.

Monissa määräaikaisissa tilauksissa on myös ehto, että sopimus jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassaolevana, ellei palvelua irtisanota tilausjakson päättyessä. Tässäkin on hyvä olla tarkkana, ettei tule veloitetuksi palvelusta, jota ei enää käytä.

Toistaiseksi voimassaolevat sopimukset voi irtisanoa. Niissä yleinen irtisanomisaika on yksi kuukausi. Niin määräaikaisissa kuin toistaiseksi voimassaolevissa sopimuksissa on syytä lukea irtisanomisehdot, ennen kuin hyväksyy sopimuksen.

Marja Lammi

TALOUSTAITO BONUS Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Taloustaito Bonuksessa 3.4.2019. Taloustaito Bonus on Veronmaksajien jäsenetu. Pääset lukemaan Taloustaito Bonusta, jos olet rekisteröitynyt verkkopalvelujemme käyttäjäksi.

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.