veronmaksajat.fi

RAHAT

Digibarometri: Miten Suomi pärjää digitalisaatiossa?

Digibarometri: Miten Suomi pärjää digitalisaatiossa?
24.5.2019

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlatieto Oy tekee vuosittain digibarometrin, jossa selvitetään digitaalisuuden hyödyntämistä Suomessa suhteessa muihin maihin.

Miten suomalaisyritykset menestyvät suhteessa kilpailijoihin, Etlatiedon toimitusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö?

"Barometrin tulosten valossa suomalaiset yritykset pärjäävät varsin hyvin. Ala- ja yrityskohtaiset erot ovat tosin suuret." 

Millaisiin toimialoihin digitalisaatio vaikuttaa kaikkein eniten?

"Se vaikuttaa kaikkiin aloihin, mutta vaikutukset ovat hyvin erilaisia. Esimerkiksi media-ala on ollut jo useamman vuoden isossa muutoksessa, kun lehtien lukijat ja mainostajat ovat siirtyneet verkkoon. Samalla Googlen ja Facebookin kaltaiset kansainväliset jättiläiset ovat vieneet tuloja suomalaisilta.

Median ja laajemmin myös viihdealan murros vain jatkuu. Esimerkiksi teleoperaattorit ovat alkaneet tehdä tv-sarjoja.

Toinen isossa muutoksessa oleva toimiala on vähittäiskauppa. Verkkokauppa on iskenyt jo elektroniikan ja vaatteiden kaltaisten kestokulutustavaroiden kauppaan.

Iso juttu on, että aiemmin tavallisella kuluttajalla ei ollut mahdollisuutta käydä kansainvälistä kauppaa, sillä jonkin tuotteen hankkiminen ulkomailta edellytti aina maahantuojan ja vähittäiskaupan kaltaisia välikäsiä. Muutos kaupankäyntitavoissa on mullistava asia maailmanhistoriassa." 

Uskotko myös päivittäistavarakaupan siirtyvän jollakin aikavälillä nettiin?

"Ruuan verkkokauppa on jäänyt toistaiseksi marginaaliseksi, sillä toimitusketjun kannattavaan järjestämiseen liittyy paljon ongelmia. Kukaan ei ole vielä pystynyt ratkaisemaan, miten helposti pilaantuvat elintarvikkeet voidaan tuoda kohtuuhinnalla kotiin. Tilanne saattaa kuitenkin lähivuosina muuttua, jos joku onnistuu löytämään uudenlaisia toimintamalleja." 

Millaiset yritykset hyötyvät toimintaympäristön digitalisoitumisesta?

"Mitään patenttiratkaisua ei ole, mutta hyötyjiä ovat yritykset, jotka saavat digitalisaation keinoin kilpailuetua suhteessa muihin. Se voi tapahtua esimerkiksi oman toiminnan tehostumisen avulla. Digitalisaation keinoin yritys saattaa myös pystyä parantamaan tunnettuuttaan ja lisäämään näin myyntiään.

Teimme muutama vuosi sitten kyselyn suomalaisille yrityksille, joista ylivoimainen enemmistö etsi digitalisaatiosta kustannussäästöjä. Surullista oli, että hyvin pieni osa näki digitalisaatiossa kasvun mahdollisuuksia. Toivottavasti tämä ajattelutapa on muuttumassa."

Matti Remes 

Rahat, verot, työ & eläke, koti