veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Varo taideväärennöksiä – näin vältyt virheiltä taidekaupoilla

Varo taideväärennöksiä – näin vältyt virheiltä taidekaupoilla
20.10.2021

Kotimaisilta taidemarkkinoilta on viime vuosina saatu karsittua pois sekä taideväärennöksiä että niiden myyjiä. Valitettavasti taideväärennökset ovat kuitenkin toistuvaa piilorikollisuutta.

Harva tekee rikosilmoituksen, kuitteja ei ole eikä tietoa, miten tarkistaa hankitun teoksen aitous mutkattomasti. Väärennöksiä on edelleen kokoelmissa, joista ne lähtevät myyntiin uuden nousukauden myötä.

Arvokkaampaa teosta ei silti kannata jättää ostamatta väärennöshuolen vuoksi. Riittää, että tarkistaa taustat huolellisesti ennen ostoa. Teos pitää kuitenkin pystyä identifioimaan johonkin taiteilijan tuotantoperiodeista ja tapahtumiin taiteilijan elämässä.

Reidar Särestöniemen aito työ (yllä), Maisema Ylläksellä, 1957 ja väärennös (alla). 1950-luvun Särestöniemen maalauksia oli vielä helpompi väärentää kuin myöhempiä kausia, jolloin mukaan tuli enemmän luovaa kaaosta ja erilaisia materiaaleja. Kuva: Harri Silander. © Kuvasto 2021.

Kuva: Matti Ruotsalainen

On myös hyvä muistaa taidemarkkinoiden lainalaisuudet; Taiteen klassikkoja ja taidesijoituskohteita kaikesta tarjonnasta on vain pari prosenttia, ja juuri tähän prosenttiin kohdistuvat väärennökset.

Kotimaisia taiteilijoita, joiden teoksia väärennetään, on karkeasti vain noin 40. Tästä syystä pitää aina ensin tarkistaa klassikkotaiteilijoiden teosten aitous ja taustatiedot.

10 x Vältä taideväärennökset

1. Myyjä

Osta vain hyvämaineiselta myyjältä, sillä he huolehtivat asiakkaistaan ja kaupan peruminen on helpompaa. Jos myyjä ei ole asiantuntija itse, tarkista, kuka ottaa vastuun teoksen aitoudesta. Aina voi myös soittaa muutamalle taideasiantuntijalle tiedustellakseen myyjän maineesta ja teoksesta.

Vinkki: jos arvoteoksen myyjä kertoo talousahdingostaan, taidekaupassa se tarkoittaa usein joko väärennöstä tai ylihinnoittelua.

2. Signeeraus

Arvoteoksessa on aina oltava signeeraus. Konservaattori voi tarkistaa mahdollisen päälle maalauksen ultraviolettilampulla. Väärentäjä saattaa jättää työn signeeraamatta välttääkseen syytteet.

3. Hinta

Taidekauppiaat laittavat arvotyölle yleensä niin korkean hinnan kuin mahdollista. Väärennös on taas myytävä halvemmalla, jotta ostaja kiinnostuisi ja kylkiäisenä saatetaan antaa kaupan mukana edullinen nimitaiteilijan teos.

4. Dokumentit

Jos myyjä antaa teoksen mukana aitoustodistuksen, on se merkki aiemmasta aitousepäilystä. Aitous pitää itse varmistaa ennen ostoa.

Huom! Aitoustodistus kohdistuu aina vain teokseen ei taiteilijan uraan.

5. Kunto

Huono kunto on yleensä varoitusmerkki, sillä patinaa on helppo saada aikaan. Nykyään arvoteoksia myydään vain hyvässä kunnossa. Myös kehysten pitäisi olla aina alkuperäiset.

6. Kuitit

Ostosta pitää aina saada kuitti, jossa teos identifioidaan tarkasti: nimi, aihe, koko, tekniikka ja kunto. Myös myyjän nimi ja yhteystiedot pitää näkyä kuitissa.

7. Aitoustutkimus

Jos teos on kallis, anna konservaattorin tehdä vähintään kevyt tekninen tutkimus, mielellään myös taidehistoriallinen tutkimus (taiteilijan käyttämistä väriaineista, maneereista ja tyylistä).

8. Aika

Teoksen ostamisen jälkeen on tärkeää reagoida nopeasti, jos epäilee hankkineensa väärennöksen. Ota ensin yhteys konservaattoriin ja tarkista aitous, sitten myyjään. Jos kauppaa ei saa peruutettua, ota yhteys poliisiin.

9. Provenienssi

Väärennöksiä yritetään myydä enää harvemmin provenienssi-dokumentin kera. Jos sellainen näytetään, niin jokainen tieto dokumentissa tulisi aina tarkistaa erikseen. Jos taas teoksella on vahvistettua näyttelyhistoriaa, nostaa se yleensä teoksen hintaa.

10. Koko

Yksi nopeimmista keinoista tarkistaa teoksen aitous on selvittää aidon työn koko sentilleen ja sen jälkeen myytävän työn koko. Mestariteoksista on olemassa useita eri kokoisia kopioita.

Reidar Särestöniemen aito työ, Maisema Ylläksellä, 1957 ja väärennös. 1950-luvun Särestöniemen maalauksia oli vielä helpompi väärentää kuin myöhempiä kausia, jolloin mukaan tuli enemmän luovaa kaaosta ja erilaisia materiaaleja.

Pauliina Laitinen

Filosofian tohori ja taidemarkkinoiden asiantuntija

Rahat, verot, työ & eläke, koti