veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Miten valita lapselle hyvä turvaistuin autoon?

Miten valita lapselle hyvä turvaistuin autoon?
2.6.2020

Lapsille on tarjolla sekä turvallisia että vaarallisia turvaistuimia autoon. Istuinta on myös osattava käyttää oikein. Vuoden takainen ratsia paljasti, että moni lapsi siirtyy turvalaitteesta aikuisen autonistuimelle liian varhain.

Isovanhempien auto meni vaihtoon, kun tyttärenpoika alkoi lähestyä puolentoista vuoden ikää: turvaistuin piti vaihtaa isompaan. Silloin huomattiin, että 13 vuotta vanhassa laatuautossa ei ollut isofix-kiinnikkeitä.

Pikkulasten kuljettaminen autossa on muuttunut rajusti. Kun turvavöitä ei 1960-luvulla ollut, vauvat makailivat takapenkillä heiluvassa kopassa ja muutkin lapset matkustivat irrallaan. 1980-luvun lopulla lapset istuivat jo turvaistuimissa, mutta vauvan kaukaloa pidettiin yleensä etuistuimella, mistä pieni ihminen sai katsella isää tai äitiä ratissa.

Nykyään turvaistuimet ovat yleensä kiinni takapenkin isofix-kiinnikkeissä, mutta vöillä kiinnitettäviä istuimiakin on markkinoilla. Niin tai näin, tärkeintä on että istuin on oikein kiinnitetty.

Kääntyvä turvaistuin on käytössä kätevä – varsinkin isovanhempien on helpompi laittaa pieni ihminen istumaan ja nostaa hänet pois, kun rintamasuunnan saa käännettyä itseä kohti.

”Vanhempien, jotka lainaavat turvalaitteita isovanhemmille, ei pidä luottaa siihen, että he osaisivat asentaa sen tai käyttää sitä oikein. Muutama viikko sitten autoin päiväkodin pihalla erästä hätääntynyttä isoisää, joka ei saanut lasta kiinni istuimeen. Totesin, ettei istuin ollut edes kiinni autossa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Millainen on hyvä turvaistuin?

  • Istuin on saanut testissä erinomaisen tai hyvän arvosanan.
  • Laite on lapselle oikean kokoinen.
  • Selvitä istuinvalmistajan verkkosivuilta, saako istuinta käyttää sinun autossasi. Millä istuinpaikoilla sitä voi käyttää?
  • Sovita istuinta autoon, jossa sitä pääasiassa tullaan käyttämään.
  • Meneekö auton ovi kiinni, kun istuin on asennettuna?
  • Paljonko lapsen turvalaitepaikan edessä olevalle etuistuimelle jää jalkatilaa.
  • Millaisen katveen istuin jättää takaviistoon katsottaessa? Kuollut kulma on vaarallinen esimerkiksi kaistanvaihdossa tai ennen kääntymistä.
  • Jos ostat käytetyn istuimen, selvitä ettei se ole ollut kolarissa tai muuten vaurioitunut – esimerkiksi pudonnut. Istuimen voi ostaa vain ehdottoman luotettavalta henkilöltä. Myös käytetyn istuimen mukana pitää saada alkuperäinen käyttöohje.
  • Tarkista, ettei turvaistuin ei ole liian vanha: katso valmistusaika pohjasta. Nelinumeroinen numerosarja kertoo valmistusviikon ja -vuoden. Varmista käyttöohjeista istuimen pisin sallittu käyttöaika (yleensä 5–10 vuotta).
  • Istuin on helppo asentaa, ja lapsi on helppo kiinnittää istuimeen. Väärin asentamisen tai kiinnittämisen vaaraa ei saisi olla.

Asiantuntija Teppo Vesalainen, Autoliitto

Laki vaatii autoon turvaistuimen

Lain mukaan alle 135 cm pitkän lapsen on käytettävä turvalaitetta. Tuo pituus saavutetaan tyypillisesti noin yhdeksän vuoden iässä. Aiemmin ECE-R44-standardi määritteli istuinkoon lapsen painon mukaan, nyt uudemmassa i-Size eli R129-standardissa mittana on pituus. Lapsen asvaessa tarvitaan kolme eri turvalaitetta:

Laite Lapsen ikä
Turvakaukalo Kaukalosta riippuen n. 0–12 kk
Turvaistuin n. 12 kk–4 vuotta
Turvavyöistuin 4–9 vuotta

”Testien mukaan pitkäaikaiseen käyttöön suunnitellut istuimet, joissa on laajat säätömahdollisuudet, ovat turvallisimmillaan loppuvaiheessa eli silloin, kun lapsi on kookkaimmillaan istuinta käyttäessään”, Vesalainen sanoo.

Asiantuntijat sanovat, että jalat koukussa istuminen ei haittaa, vaikka sen luulisi tuntuvan lapsesta epämukavalta. Takapenkin selkänoja kannattaa kuitenkin suojata kengänpohjien lialta.  

Turvakaukaloissa on usein irrotettavia lisäosia kuten vauvapesä, päätuki ja liitoskappaleita rattaisiin. Monissa turvaistuimissa on aika hyvät säätömahdollisuudet eli tiettyyn rajaan saakka ne kasvavat lapsen mukana: turvavöiden korkeus, pään tuki, kaltevuus ja monet muut mitat ovat säädettävissä – turvavyöistuimissa monesti myös istuimen sivutuet.

Seuraa lasta peilistä

Teppo Vesalaisen mielestä takaistuin on ehdottomasti turvallisin paikka lapselle. Etuistuimelle asentamisessa hän näkee useita ongelmia.

”Vaikka turvatyyny olisi asianmukaisesti poistettu toiminnasta, en luota sataprosenttisesti siihen, että deaktivointi toimisi kolaritilanteessa oikein”, Vesalainen toteaa.

”Isokokoinen turvaistuin on etuistuimella myös melkoinen näköeste oikealle ja oikeaan sivupeiliin – varsinkin, jos turvaistuin on asennettu selkä menosuuntaan, kuten vähintään kolmevuotiaaksi asti pitäisi olla”, hän lisää.

Muun muassa Clippasafella ja Carenalla on 15–25 euron hintaisia peilejä, joiden avulla kuljettaja voi seurata, miten lapsi pärjää takaistuimella. Peili asennetaan takapenkkiin, jolloin lapsi näkyy auton taustapeilissä.

Turvaistuimissa repeämisiä ja päästöjä

Autoliitot ja kuluttajajärjestöt ovat testanneet ahkerasti turvaistuimia. Autoliiton Moottori-lehden testissä keväällä 2019 Babystyle Oyster Carapace Infant irtosi etutörmäystestissä Duofix i-Size -telakasta ja Chicco Oasys i-Sizen vyön alaosa repesi. Myös Giordany Galaxy 012 ja Maxi-Cosi TobiFix reputtivat testissä – Giordany käyttöominaisuuksiensa ja Maxi-Cosi palonestoainepitoisuutensa vuoksi.

Syksyllä 2019 kaikki turvaistuimet läpäisivät etu- ja sivutörmäystestit mutta kaksi istuinta sisälsi haitallisia kemikaaleja.

Syksyllä 2019 julkaistussa testissä yksikään istuin ei reputtanut, mutta turvallisuudessa oli edelleen selviä eroja. Hauck iPro Baby sai liian suuren naftaleenikuormituksen ja muuten hyvä turvakaukalo Uppababy Mesa i-Size palonestoaineen raja-arvojen ylittämisen vuoksi heikon arvosanan.

Vesalainen kertoo, että testitulosten saama julkisuus ohjaa, jopa pakottaa valmistajat parantamaan tuotteitaan. Testaaminen ja reputtaneiden istuinten saama julkisuus ovat myös nopeuttaneet takaisinkutsuja.

”Turvaistuimissa on kuitenkin ainakin meidän testeissämme enemmän poikkeamia saman merkin kesken kuin mitä autoissa normaalisti on.  Samalla valmistajalla saattaa olla yksi huippuistuin, mutta toinen malli voi flopata testissä. Siksi merkkikohtaisia yleissuosituksia on paha tehdä”, hän toteaa. Esimerkiksi käy vaikka Britax Römer, jonka mallit saavat yleensä hyvän, mutta yksi tyydyttävän ja yksi heikon testiarvosanan.

”Uskoisin, että materiaalitkin kehittyvät koko ajan parempaan suuntaan. Kemikaalijäämien takia on tullut reputtamisia viime vuosina sen takia, että niitä ei aiemmin testattu”, Vesalainen toteaa.

Partasen pontit: Näin valitset kätevän istuimen

  • Liikkuvatko istuimen vyöt sujuvasti? Onko vöitä helppo kiristää?
  • Näkeekö lapsi hyvin ulos autosta?
  • Onko istuma-asento lapselle miellyttävä? Voiko sitä säätää?
  • Onko pehmuste mukava vai liian ohut?
  • Mahtuuko istuin autoon? Onko se hankalan raskas käsitellä?
  • Miten päällinen irrotetaan ja miten sen voi pestä?
  • Riittääkö auton turvavöiden pituus kiinnittämiseen?
  • Vaatiiko istuin telakan kiinnitysalustaksi?
  • Mitä lisävarusteita on saatavana, saako esimerkiksi kiinnikkeet rattaita varten?

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti