veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Milloin pyörän voi huoltaa itse, milloin se tulisi viedä ammattilaiselle? Näillä vinkeillä perushuollat polkupyörän

Milloin pyörän voi huoltaa itse, milloin se tulisi viedä ammattilaiselle? Näillä vinkeillä perushuollat polkupyörän
4.6.2021

Huoltamaton pyörä on riski liikenteessä ja kallis kukkarolle. Säännöllinen huoltaminen varmistaa, että pyörää on turvallista ajaa, Pyöräliitto muistuttaa.  

Huoltaminen on myös taloudellisesti järkevää, sillä se pidentää pyörän ja sen kuluvien osien käyttöikää. Bonuksena hyväkuntoinen ja huollettu pyörä takaa optimaalisen ajomukavuuden.

Milloin huoltoon?

  • Jos pyörä on ympärivuotisessa tai ylipäänsä ahkerassa käytössä, se kannattaa  huollattaa ainakin kerran vuodessa, vaikkei se näkyviä oireita ei olisikaan. 
  • Jos pyörä on seisonut koko talven yli, tai edellisestä ammattilaisen tekemästä huollosta on yli vuosi.

Mikäli polkupyörä on seissyt pitkään varastossa, ennen käyttöönottoa on hyvä katsoa, ettei se ole saanut kolhuja, kun viereisiä pyöriä on liikuteltu. Katkenneiden pinnojen ja irronneiden vaijereiden lisäksi selkeitä oireita, joihin testiajossa on syytä kiinnittää huomiota, ovat esimerkiksi hutera ajotuntuma, huonosti vaihtuvat vaihteet ja jarrutustehon heikkeneminen.

PESE POLKUPYÖRÄ! Alkuun pääsee pesemällä fillarin, jos mekaniikka ja työkalut tuntuvat vierailta. Samalla pyörän rakenne ja toiminta tulevat tutuksi. 

10 x Ammattilaisen vinkit pyörän omatoimiseen perushuoltoon

  1. Ovatko ulkokumit ehjät? Onko kyljissä murtumia tai näyttääkö kumi hapertuneelta? Jos vastaus on kyllä, on aika vaihtaa ulkorenkaat. 

  2. Onko renkaissa tarpeeksi ilmaa? Suositeltu paineen skaala on painettu ulkorenkaan kylkeen. Liian löysillä kumeilla ajaminen kuluttaa ulkorenkaiden kyljet, tekee menosta raskasta ja altistaa vannevaurioille ja rengasrikoille. 

  3. Ovatko pinnat ehjät? Katso pumpatessa, ettei pinnoja ole poikki.

  4. Tarkista kiekkojen kiinnitys. Etenkin pikalinkulliset kannattaa tarkistaa usein. 

  5. Kitisevätkö ketjut? Tiputa ketjujen rullille pieni määrä öljyä per rulla. Pyyhi ulkopinnalta ylimääräinen öljy pois. Käytä ketjuöljyä tai ohutta yleisöljyä, älä koskaan moottoripyörille tms. tarkoitettuja öljyjä. On myös yleinen virhe lotrata ketjuöljyllä, jolloin sitä roiskuu pitkin pyörän takapäätä ja ketjun tahmaiseen pintaan tarttuu likaa, mikä kuluttaa ketjua. Jos ketjut tippuvat, vie pyörä huoltoon.

  6. Toimivatko jarrut? Aja testilenkki ja jarruttele. Jos jarruissa on ongelmaa, riippuu jarrutyypistä, miten pitäisi edetä: jos pyörässä on mekaaninen vannejarru, voit tarkistaa, onko jarrupala kulunut ja auttaisiko vaijerin kiristäminen. Hydraulisia jarruja ei kannata lähteä itse fiksailemaan, ellei ole varma siitä, mitä tekee. Jalkajarruja on niin ikään kinkkisempi kotikonstein korjata. 

  7. Jarrujen lisäksi kannattaa tarkistaa, ettei pyörän haarukka, eli etupyörän ja ohjaustangon yhdistävä osa, ole löysällä. Pidä kiinni ohjaustangosta ja haarukasta ja testaa, että ne ovat tiukasti kiinni toisissaan.

  8. Toimivatko vaihteet? Aja testilenkki ja vaihda vaihteet skaalan päästä päähän. Jos vaihtaminen on vaikeaa, vaihteet eivät pysy paikallaan tai rutisevat, on aika huollattaa pyörä.  

  9. Rempsottaako jotain irrallaan, kuuluuko ylimääräistä räminää? Jollet osaa paikantaa epämääräisen äänen aiheuttajaa, on hyvä konsultoida ammattilaista. 

  10. Tarkista lopuksi vielä turvavarusteet: etu- ja takavalo (molemmat nykyään pakolliset), heijastimet (eteen valkea, taakse punainen, sivuille oranssia tai muuta väriä, ei kuitenkaan punaista) sekä soittokello.

5 x tärpit kotimekaanikoille

1. Hanki ketjutulkki ja opettele käyttämään sitä oikein, sekä kunnollinen, painemittarillinen lattiapumppu. Ketjutulkki on pieni työkalu, jolla tarkistetaan ketjun kuluminen. Vaikket vaihtaisikaan ketjua itse, tulkin avulla huomaat, kun ketjunvaihto tulee ajankohtaiseksi, sillä liian kuluneella ketjulla ajaminen kuluttaa rikki rattaat. 

2. Jos haluat itse tehdä perusjuttuja, kannattaa satsata työkalujen laatuun. Usein kuluttajille myydään marketeissa edullisia vehkeitä, joilla ei lopulta tee juuri mitään. Ammattihuolloissa on tuhansia euroja kiinni pelkissä työkaluissa. 

3. Jos haluat opiskella pyörän huoltoa, esimerkiksi pyöräpajatoimintaan osallistuminen on oiva tapa. Pajoja, joissa voi omatoimipuuhailla ja saada apua kokeneemmilta, löytyy ainakin Helsingistä, Turusta ja Kotkasta. 

4. Jos haluat huollattaa pyörän ammattilaisella, on maalis-toukokuu ruuhkaisinta aikaa, ja jonot pisimmät. Jos et aja talvisin, huollata pyöräsi seuraavaa kesää varten valmiiksi jo syksyllä tai talvella!

5. Sähköpyörän huolto on syytä jättää ammattilaiselle. 

Pumpun hankinnassa ei kannata pihistellä 

Vanhanaikaisella peruspumpulla on vaikea saada ilmaa renkaisiin, saati riittäviä paineita. Siksi kunnollisesta lattiapumpusta, jossa on painemittari ja suutin, kannattaa maksaa useampi kymppi.

  • Sopiva paine riippuu renkaasta, ajotavasta ja kuskin painosta.
  • Suositeltu paineväli on painettu renkaan ulkokylkeen ja sitä on syytä noudattaa.
  • Venttiilityyppejä on kolme. Jollet ole varma, mikä venttiilisi on, tai et saa ilmaa sisään, kysy neuvoja pyörä- tai huoltoliikkeestä.

PYÖRÄRETKELLE! Jos lähdet pyöräretkeillä, opettele vähintääkin vaihtamaan rengas. Katso Velogin 10 vinkkiä >>

Vinkit perushuoltoon ja tärpit kotimekaanikolle kertoi Pyöräliiton tiedotteessa Vapaus Bikes Finland Oy:n mekaanikko ja myymälävastaava Erika Weckström.

Minna Petäinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti