veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Mikä avuksi unettomuuteen?

Mikä avuksi unettomuuteen?
7.10.2020

Noin joka kolmas suomalainen kärsii ajoittain unettomuudesta. Kymmenellä prosentilla on pitkäkestoista unettomuutta. Mistä unettomuus johtuu unitutkija, professori ja neurologi Markku Partinen Helsingin uniklinikalta?

”Ehdottomasti yleisin syy on stressi ja ahdistuneisuus. Jos vaikka parisuhteessa on ongelmia, silloin on luonnollista, että ihminen kärsii unettomuudesta. Jos unettomuus liittyy tilapäiseen kriisiin, se on ihan tervettä. Mutta jos unettomuus jatkuu, siitä tulee ongelma.”

Mitä unettomuudelle voi tehdä?

”Luonnollinen keino on liikunta. Esimerkiksi reipas kävely illalla on hyväksi. Uni on syvempää ja rakenteeltaan parempaa, jos on liikkunut. Lisäksi kaikki, millä voi purkaa ahdistuneisuutta, on hyväksi. Hyviä lajeja ovat muun muassa mindfulness ja meditaatio.

Yksinkertainen keino on pitää illalla huolihetki. Siinä kirjoitetaan paperille kaikki, mikä huolestuttaa. Ei kannata mennä sänkyyn pohtimaan, mitä kaikkea huomenna pitää muistaa tehdä. Myös rakastelu on hyvä keino unen saantiin.

Joskus on parempi miettiä ratkaisua esimerkiksi työelämässä tai parisuhteessaan. Esimerkiksi asumisero voi olla tarpeen, sillä ei ole mitään järkeä menettää terveyttään.”

Voiko ravinnolla vaikuttaa uneen?

”Nopeasti imeytyvät hiilarit väsyttävät, joten niitä kannattaa välttää päiväaikaan, mutta illalla ne ovat ok. Nopeiden hiilareiden syönti illalla nopeuttaa nukahtamista ja syventää unta. Nälkäisenä on vaikea nukahtaa. Illalla on hyvä nauttia kevyt iltapala ja vaikka yrttitee.”

Mikä avuksi, jos herää öisin?

”Jos herää keskellä yötä, pitää vain yrittää rentoutua. Kaikki, mikä aktivoi aivoja, kuten nukkumisen yrittäminen, yleensä vain pahentaa unettomuutta. Jollei uni tule viidessä minuutissa, ei kannata jäädä sänkyyn makaamaan. On parempi alkaa lukea tai pelata vaikka pasianssia iPadilla. On parempi valvoa tunninkin verran kuin maata sängyssä ja yrittää nukahtaa. Laitteissa pitää käyttää iltaisin ja yöaikaan sinivalosuodatinta.”

Outi Airaksinen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti