veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Metri, kymmenen vai enemmän, mikä on riittävä turvaväli liikenteessä?

Metri, kymmenen vai enemmän, mikä on riittävä turvaväli liikenteessä?
26.12.2020

Turvavälin merkitys korostuu, kun tie on liukas tai näkyvyys on huono. Haastavalla ajokelillä turvaväliä pitää kasvattaa entisestään. Mistä tietää millainen turvaväli on sopiva?

Hyvissä ajo-olosuhteissa maantienopeuksissa nyrkkisääntö on, että turvavälin on oltava metreinä vähintään nopeuden verran. Eli 80 km/h nopeudella ajettaessa turvavälin tulee olla ainakin 80 metriä.

Taajamanopeuksissa turvavälin on hyvä olla metreinä vähintään puolet ajonopeudesta, eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä.

Jos pituuden arviointi on hankalaa, voi turvavälejä mitata myös sekunneissa, Liikenneturva opastaa.

  • Ota jokin kiintopiste tienvarresta ja laske sen perusteella turvavälisi edellä ajavaan. Maantiellä turvavälin tulisi olla hyvällä kelillä ainakin 4 sekuntia.

Huonolla kelillä turvavälin pitää olla olla entistä pidempi, sillä myös jarrutusmatkat pitenevät, kun tie on märkä tai jäinen. Hyvätkään talvirenkaat eivät takaa kesäkelin pitoa.

Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu, kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen. Kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Maantienopeudella 80 km/h auto ehtii edetä tuolloin jo 22 metriä.

Huonolla kelillä liian lyhyt turvaväli voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin.

Turvaväli on tärkeä muistaa myös ohitustilanteissa. Sopivan ohitustilanteen määrittelee riittävä näkemä ja ohitustila sekä kunnon turvaväli ohitettavaan sekä ennen ohitusta, sen aikana että sen jälkeen.

YKSI SEKUNTI EI RIITÄ! Useimmat autoilijat pitävät toisiinsa noin sekunnin mittaista väliä. 100 km/h nopeudella se on noin 30 metriä. Käytännössä näin lyhyt turvaväli ei riitä, koska kaikki ihmiset eivät reagoi ärsykkeisiin yhtä nopeasti.

Minna Petäinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti