veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Lars-Gunnar Nordström on taidesijoittajan valinta – kokoelmaan teos 1950- tai 1960-luvulta

Lars-Gunnar Nordström on taidesijoittajan valinta – kokoelmaan teos 1950- tai 1960-luvulta
5.10.2018

Lars-Gunnar Nordströmiä (1924–2014) pidetään nonfiguratiivisen taiteen mestarina. Vuosina 1946–1949 Nordström opiskeli Taideteollisen korkeakoulun sisustusarkkitehtilinjalla, mutta kävi samaan aikaan Vapaata taidekoulua. Hän teki opintomatkoja myös ulkomaille.

Vaikka Nordström toimi huonekalusuunnittelijana vuosikymmenen verran aina 1960-luvulle asti, hän piti Improvisaatioita ja sommitelmia -debyyttinäyttelynsä jo vuonna 1949 Taide- ja kehysliikkeessä Helsingissä. Näyttely oli samalla ensimmäinen ei-esittävän taiteen näyttely Suomessa. Hän oli silti jo osallistunut neljällä tussipiirroksella kaksi vuotta aiemmin Taidehallissa järjestettyyn Nuorten taiteilijoiden -näyttelyyn.

 Lars-Gunnar Nordström: Punainen sommitelma. 1954. Öljy kovalevylle, 122 cm x 122,5 cm. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen. © Kuvasto ry 2018.

Legendaarinen Galerie Artek järjesti Nordströmin yksityisnäyttelyn vuonna 1951. 1960-luvulta lähtien hän piti useita näyttelyjä säännöllisesti muun muassa Tanskassa ja eri puolilla Ruotsia.

Lars-Gunnar Nordströmillä oli 1980-luvulla useita näyttelyjä Galerie Kaj Forsblomilla ja Galleria Duetossa. Tukholmassa Nordströmiä arvostettiin, ja hänellä oli näyttelyjä kaupungin ykkösgallerioissa. Taiteilija oli mukana useissa ryhmänäyttelyissä sekä kotimaassa että ulkomailla. Hän osallistui moniin ulkomaisiin kilpailuihin ja hänen teoksiaan oli esillä taidemessuilla.

Nordströmin ensimmäiset teokset edustivat kubistista tyylisuuntaa. Tämän jälkeen vuorossa oli konstruktivismi. Uusi tyyli sai heti tyylikkään alun, sillä hän myi ensimmäiset teoksensa Musée National D’Arte Modernen -kokoelmaan Pariisiin.

Nordström teki myös useita seinämaalauksia, muun muassa Helsingin Kivelän sairaalaan vuonna 1990 valmistuneen tilasommitelmateoksen ja 1996 Helsingin rakennusviraston seinään valmistuneen mustavalkoisen Funktio-maalauksen. Taidekeskus Salmelaan hän teki tilaustyönä vuonna 2004 valmistuneen 15-vuotisjuhlaveistoksen.

Nordströmin teoksia on useissa merkittävissä taidemuseoissa, julkisissa kokoelmissa ja yksityiskokoelmissa.

Grafiikka suosittua

Nordström teki paljon grafiikkaa serigrafialla. Jo vuonna 1952 hänen Artekin näyttelyssään oli esillä serigrafioita. Tuolloin tekniikka oli vielä melko vieras suomalaisille, joten Nordström toimi tässäkin avantgardismin asialla.

Taidemarkkinoilla Lars-Gunnar Nordströmin grafiikka on tasaisen suosittua. Hänen grafiikkaansa voi ostaa muutamista tasokkaista taiteen myyntipaikoista. Teosten hinnat vaihtelevat koon mukaan. Suurehko grafiikka maksaa ilman kehyksiä noin 600 euroa.

Nordströmin maalausten hinnat nousivat selkeästi taiteilijan kuoleman jälkeen vuonna 2014. Monet tuolloin huutokaupatut maalaukset tulivat MAC-kokoelmasta (Modern Art Collection) Tampereelta, joka hankki teoksia 1980-luvulla taidebuumin aikaan, mutta teki viisaasti ja myi teoksiaan vähitellen odotellen sopivaa hetkeä. Nordströmin hienot 1950–1960-luvun maalaukset piristivät tuolloin taidemarkkinoita.

Huutokaupoissa korkeita hintoja

Viime vuosina Nordströmin teoksia on myyty korkeilla hinnoilla huutokaupoissa. Isokokoisten maalausten hinnat ovat viime vuosina asettuneet 10 000–20 000 euron välimaastoon. Nordströmin maalausten hinnoittelu perustuu useimmiten kokoon. Koon merkitys korostuu etenkin silloin, kun teoksen aihe, tyyli ja taso pysyvät samoina, vaikka värit ja kompositiot vaihtelevat.

Vuoden taiteilijaksi Lars-Gunnar Nordström nimitettiin vuonna 1983, ja hän sai samana vuonna Ruotsin kuninkaalta Prinssi Eugen -mitalin. Nordström sai taiteilijaprofessuurin vuosiksi 1985–1990. Hän sai myös Pro Finlandia -mitalin vuonna 1973 ja vuonna 2007 hänet valittiin Kuvanveistäjäliiton kunniajäseneksi.

Nordströmin maine taiteilijana on Suomessa legendaarinen. Hän sai uraltaan lähes kaiken, mitä taiteilija voi toivoa, mutta edelläkävijän rooli on raskas. Hän kävi läpi suuria sisäisiä taisteluja, sillä Nordströmin taide jakoi mielipiteitä niin puolesta kuin vastaan.

Nyt Lars-Gunnar Nordströmin taidetta arvostetaan, ja mikä parasta, se on käynyt läpi niin kutsutun ajan testin eli useat eri suhdanne- ja makuvaihtelut. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Nordströmin taide on testattu sijoituskohteena eli hänen taiteensa on jäänyt aikalaistaiteesta elämään. Teoksia hankitaan sekä keräily- että sijoituskohteiksi.

Lars-Gunnar Nordströmin nimiin tehtyihin väärennöksiin olen joskus törmännyt, mutta niitä on tuskin enää markkinoilla. Teoksia voi ostaa turvallisin mielin tunnetusta taideliikkeestä. Taiteilijalla on myös omat laadukkaat nettisivut sekä säätiö, joista voi kysellä teoksen aitouteen liittyviä seikkoja. Näkemyksiä voi kysellä myös pitkän linjan taideliikkeistä ja huutokaupoista.

Sijoittajan kokoelmaan teos 1950- tai 1960-luvulta

Sijoitusmielessä kiinnostavia ovat erityisesti taiteilijan 1950- ja 1960-luvun maalaukset, joiden taustatiedoissa vahvistetaan, että kyseinen teos on ollut esillä taiteilijan näyttelyssä tai näyttelyissä.

Sijoitusmielessä taidetta hankkivan on hyvä muistaa, ettei teoksesta kannata maksaa kuitenkaan liian paljon, sillä abstrakti taide jakaa edelleen mielipiteitä, ja nämä aiheet saattavat puolittaa jälleenmyyjän toiveet suurista hintaennätyksistä.

Pauliina Laitinen-Littorin

Rahat, verot, työ & eläke, koti