veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Fillari auton kyytiin – näin kuljetat pyörää turvallisesti

Fillari auton kyytiin – näin kuljetat pyörää turvallisesti
10.9.2020

Joskus pyörää pitäisi kuljettaa kauemmas: mökille, lomalle, huoltoon, pyöräretken lähtöpaikalle tai vaikka kilpailuihin. Farmariautoon pyörän saa sisälle takapenkin kippauksella. Pienemmän kärryn takatilaan pyörä sullotaan irrottamalla etuvanne. Jos istuimet tarvitaan matkustajille, on hankittava pyöränkuljetusteline. Sen ostossa ei kannata nuukailla.

1. Teline vetokoukkuun

Pyöränkuljetustelineitä myyvät autojen varaosaliikkeet, urheilukaupat ja monet tavaratalot. Tukevimmin peräteline kiinnittyy auton vetokoukkuun. Hyvä valinta on teline, jossa pyörä seisoo vankalla alumiinitasolla, jolloin renkaat ovat turvassa kuumalta pakokaasulta. Pyörän runko lukitaan telineeseen metallivarsilla ja renkaille on vahvat kiristysremmit.

Jos takaluukusta tarvitaan jotakin kesken matkan, telinettä voi kallistaa pyörineen. Laite peittää auton perävalot ja rekisterikilven, joten siinä pitää olla taka- ja jarruvalot, heijastimet sekä vilkut. Lisärekisterikilpi tilataan Traficomista. Turvallinen kahden pyörän teline maksaa noin 250–500 euroa.

2. Pyörät katolle

Nostatko pyörät mieluummin auton katolle, kauas tien pölyistä? Kasvava ilmanvastus lisää hiukan polttoaineen kulutusta. Pyörän kurotus katolle kysyy käsivoimia, joten avuksi kannattaa ottaa koroke. Helpoimmin pyörä nousee otteella satulaputken juuresta ja etuhaarukasta.

Pyöräteline lukitaan auton taakkatelineeseen ja pyörä kuljetustelineeseen. Pyörän kiinnityskohtia voivat olla joko runko, etuhaarukka tai etu- ja takapyöräyhdistelmä.

Katso telinevalmistajan oppaasta, mikä telinetyyppi sopii mihinkin auto- ja pyörämalliin. Joihinkin telineisiin on hankittava erikseen sovittimia, joilla yhteensopivuutta parannetaan. Yhden pyörän kattoteline maksaa noin 120–200 euroa ja niitä mahtuu katolle kaksi.

3. Turvallista menoa

Jos kuorma ulottuu yli metrin auton taakse, se merkitään punaisella lipulla, pimeässä myös punaisella valolla ja heijastimella. Sivusuunnassa pyöränrenkaat eivät saa levitä auton kylkien ohi. Lisävarusteet, kuten satulalaukku ja pumppu, kerätään auton sisälle. Kunnolla kiinnitetty pyörä ei kolhiudu eikä naarmuta autoa.

Noudata vetokoukun, pyörätelineen ja auton valmistajien antamia painorajoituksia. Tarkista auton katon kantavuus, paljonko pyörä painaa ja onko pyörän runko erityishuomiota vaativaa hiilikuitua. Jos käytät kattotelinettä, varo matalia siltoja, katoksia ja parkkihalleja.

4. Sähköpyörä kyydissä?

Sähköpyörä painaa noin 25 kiloa eli 10–16 kiloa muita pyöriä enemmän. Useamman sähköpyörän kuljettamiseen tarvitaan erikoisteline. Runkoon lukittu akku saa olla paikallaan kuljetuksen aikana. Pyörä on silti mukavampi nostaa telineeseen ilman akkua. Jos pyöräsi on paksurenkainen fatbike, tarvitset erikoispitkät rengashihnat. 

Kahdelle sähköpyörälle sopiva teline maksaa noin 700–950 euroa. Lisämukavuutta tuo kokoon taittuva teline, jossa on kantokahvat tai kuljetusrullat.

5. Lukitse pyöräsi

Hyvän telineen voi lukita avaimella kiinni vetokoukkuun tai kattotelineeseen ja polkupyöriin. Pysäköintipaikalla pyörien vanteet voi kiinnittää runkoon lisälukoilla. Poista lukot, kun lähdet liikkeelle, jotta ne eivät kolhi pyöriä.

Jos pyörälle tapahtuu jokin vahinko kuljetuksessa, korvausta voi saada laajasta kotivakuutuksesta tai arvoesinevakuutuksesta. Polkupyörän ikä vaikuttaa korvauksen määrään. Jos pyörä rikkoutuu liikennevahingossa toisen auton kuljettajan ajovirheen vuoksi, vauriot voidaan korvata vahinkoon syyllisen ajoneuvon liikennevakuutuksesta.

Vinkit polkupyörän kuljettamisesta autolla antoi tarkastaja Mikko Nurmi Traficomista.

Lähteinä myös Vakuutusvahinkokeskus ja Juha Paavilainen, Thule-konsernin myyntipäällikkö.

Satu Alavalkama

 

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti