veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Autonrenkaat säilytykseen – rengashotellien kysyntä kasvaa

Autonrenkaat säilytykseen – rengashotellien kysyntä kasvaa
23.11.2018

Autonrenkaiden kausisäilytyksen tarve on ollut tasaisessa kasvussa jo kymmenen vuotta. Kasvu on keskittynyt vahvasti suuriin taajamiin. Rengashotellien hinnoissa ja palveluissa on eroja.     

”Rengashotellipalvelujen kysyntä on edelleen kasvutrendillä. Me ja kilpailijat arvioimme, että palvelujen kysyntä lisääntyy jatkossakin. Eniten kysyntää on Helsingissä, Tampereella ja Turussa”, Suomen Euromasterin toimitusjohtaja Carl Segercrantz sanoo.

Rengashotellitoiminnan laajuutta kuvastaa hyvin se, että pelkästään Euromasterilla on kymmeniätuhansia rengassarjoja säilytyksessä. Euromasterilla on 60 palvelupistettä ja jokaisen yhteydessä on varasto, jossa renkaita on muutamasta sadasta muutamaan tuhanteen sarjaan.

 Euromasterin palvelupiste Vantaan Vehkalassa on esimerkki siitä, kuinka renkaita säilytetään asiallisissa tiloissa. Palvelupisteen päällikkö Anssi Vainiola siirtää rengassarjaa hyllyyn. Kuva: Patrik Lindström

Yleisesti ottaen säilytystilaa renkaille vielä löytyy, mutta kaupunginosatasolla kapasiteetista on paikoin pulaa, kun kuluttajat toivovat, että renkaat olisivat lähellä kotia tai työmatkan varrella.

Säilytettäviä renkaita siirrellään aika vähän kiinteistöstä toiseen, sillä säilytyshinta ei kestä siirtokustannuksia. Asiakaspalvelun vuoksi Euromasterillakin on joissain tapauksissa siirtoja jouduttu tekemään.

Espoossa kysyntää säilytyspalveluille on niin paljon, että Euromasterin Suomenojan toimipisteen säilytystilat ovat täynnä. Myös espoolaisen AH-Auton parintuhannen renkaan rengashotelli on täynnä, mutta yrittäjä Antti Haapasalon mukaan asiakkaiden renkaat pyritään aina ottamaan sisään.

Keski-Suomessa tilanne on helpompi: ”Kapasiteetti joustaa kohtuullisen hyvin kysynnän niin vaatiessa, ja lisää tilaa on onneksi tarjolla näillä leveysasteilla”, Autorengasliitton puheenjohtaja, jyväskyläläisen Rengasnuoran yrittäjä Jarmo Nuora kertoo. 

Monta syytä trendiin

Yritysasiakkaat ovat perinteisesti olleet iso säilytyspalvelujen käyttäjäkunta, mutta autotalli- ja säilytystilojen puuttuessa yksityisasiakkaiden osuus kasvaa jatkuvasti.

”Kun säilytystila on kortilla, rengashotellia käyttämällä säästetään kotona oleva tila muuhun käyttöön. Joissain taloyhtiöissä renkaiden säilyttäminen häkkivarastoissa on kielletty paloturvallisuussyistä. Rengashotellipalvelua käytettäessä painavia ja likaisia renkaita ei myöskään joudu itse raahaamaan mihinkään”, Vianor-ketjun tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Juha Mustakangas luettelee kysynnän kasvun syitä.

Rengaskokojen kasvu takavuosien kapeista 13–15-tuumaisista rilloista selvästi isommiksi johtaa samaan suuntaan: isoja ja leveitä renkaita vanteineen on vaikeampi ja raskaampi käsitellä. Kun ilmanpaineanturit ajavat asiakkaita käyttämään ammattilaisten renkaanvaihtopalveluja, sekin lisää säilytyspalvelujen kysyntää.

”Kasvaneet rengaskoot ovat lisänneet varastojen tilantarvetta ja painetta siirtää säilytysvastuu rengashotelleihin. Koon kasvu on aiheuttanut myös sen hankaluuden, etteivät pyörät oikein tahdo mahtua auton peräkonttiin. On vaivattomampaa jättää pyörät sinne, missä ne joka tapauksessa vaihdettaisiin”, Autorengasliiton puheenjohtaja Nuora selittää. 

Säilytystaso vaihtelee

Kuluttaja katsoo usein hintaa, jos paikkakunnan säilytyspaikoissa on valinnanvaraa. Aina ei kuitenkaan kannata juosta halvimman hinnan perässä. Esimerkiksi Ilta-Sanomien kaksi vuotta sitten julkaisemassa vertailussa edullisena rengashotellina mainitun Säilön verkossa saama palaute on karmivaa luettavaa ja sen asiakkailta saama arvosana on 1,4 tähteä viidestä mahdollisesta. Pahimmin pettyneet kuluttajat kertovat, että he antaisivat Säilölle -5 tähteä, jos miinusmerkin käyttö olisi mahdollista.

”Yleensä hinnaltaan halvimmat palveluntarjoajat säilövät renkaat ulkona merikonteissa tai vastaavissa tiloissa, joiden lämpötila varsinkin kesähelteillä on korkea. Ainakin meillä renkaat säilötään varastotilassa, jossa on asianmukaiset säilytysolosuhteet ja esimerkiksi hälyttimet, joita ei varsinkaan konteissa useimmiten ole”, AH-Auton Haapasalo toteaa.

Hinnan ohella rengaspalvelujen sijainti samoin kuin palvelu ja ajanvarauksen toimivuus, renkaiden käsittelytapa, asennuksen ammattitaitoisuus ja säilytyspaikan olosuhteet vaikuttavat valintaan. 

Pesuja ja tarkastuksia

Euromasterilla renkaiden pesu vedellä ja ympäristöystävällisellä liuotinaineella kuuluu perussettiin, sillä talvisaikaan pyöriin kertyy paljon bitumia ja kumia. Vianorilla renkaat pestään vedellä siihen tarkoitetulla koneella. AH-Auton Haapasalo kertoo, että yhtiön pesukone käyttää pesukuulia ja lämmintä vettä, joten pesuaineille ei ole oikein tarvettakaan. 

Myös tarkastukset, mittaukset ja vakuutukset kuuluvat yleensä rengasalalle etabloituneiden ammattimaisten yritysten säilytyspalveluihin. Euromasterin toimipisteistä kontaktoidaan asiakkaita ja varataan heille etukäteen aikoja, jottei asiakas jää sesonkien aikana ilman vaihtoa.

”Rengasasiat eivät kiinnosta autoilijoita kovinkaan paljon. Siksi koetamme tehdä niiden hoitamisesta mahdollisimman helppoa. Me muun muassa mittaamme renkaiden kulumista, jotta asiakas voi hyvissä ajoin varautua renkaiden vaihtoon”, Euromasterin Segercrantz kertoo.

”Turvallisuus on Vianorin toiminnan ydinarvo, joten renkaiden kunto luonnollisesti tarkistetaan, kun ne otetaan auton alta pois. Asiakasta informoidaan renkaiden kunnosta ja lähetetään hyvissä ajoin ennen seuraavaa renkaanvaihtoa tieto, onko renkaat tarpeen uusia. Rengashotellipalvelumme käyttäjät voivat olla varmoja, että autoon asennetut renkaat ovat turvalliset, niissä on oikeat paineet ja ammattilainen on tehnyt asennustyön”, Mustakangas vakuuttaa. 

VERTAILE Rengashotellien hinnoissa selviä eroja

Mitä suuremmissa kaupungeissa ollaan ja mitä lähempänä keskustaa, sitä kalliimpi vuokrataso on ja siten myös säilytyksen hinta.

Hintojen vertailua vaikeuttaa se, että osalla yrityksistä hinta sisältää alle vaihtamisen ja osalla siihen kuuluu vielä tasapainotuskin, osalla ei muuta kuin kausisäilytyksen. Pesukaan ei kuulu kaikkien rengashotelleiden palveluun.

Pääkaupunkiseudulla renkaiden vaihtotyön sisältävän kausisäilytyksen hinta vaihtelee yleensä 80–120 euron haarukassa, mutta Vianorilla kausisäilytys maksaa 149 euroa. Tampereella Vianorin hinta on 119 euroa, Turussa 99 euroa sekä Oulussa ja Mikkelissä 89 euroa.

Euromasterilla pääkaupunkiseudun hinnat vaihtelevat melkoisesti: Espoon Lommilassa säilytys, pesu ja vaihtotyö maksavat 90 euroa, Suomenojalla 119 euroa ja Vantaan Vehkalassa pelkkä säilytys 100 euroa ja vaihtotyö sen päälle 44 euroa.

Rengasliike Veli Nopea Oy Espoossa laskuttaa säilytyksestä, pesusta ja vakuutuksesta 70 euroa, mutta vaihtotyön kanssa 100 euroa kaudesta. AH-Auton hinnat vastaaville palveluille ovat 60 euroa ja 100 euroa. Helsingissä Tattarisuon Rengashotellin hinta kausisäilytykselle on 55–80 euroa rengaskoon mukaan ja vaihtotyön kanssa 80–110 euroa.

Jyväskylässä Rengasnuoran huolenpitohinta on 50 euroa kaudelta ja renkaanvaihto henkilöautoihin 32–38 euroa vannetyypin ja -koon mukaan. Kaakkois-Suomen kaupungeissa kahdeksassa toimipisteessä toimivan Autosalvan rengashotellihinnat vaihtotöineen ovat 90 euroa Autosalpa-klubilaisille ja muille 125 euroa kaudelta.

Juha Partanen

 

Rahat, verot, työ & eläke, koti